Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hints til Nikon D70
Fra : Henrik Nielsen

Dato : 24-04-06 13:44

Hej.
Jeg har lige købt mig et Nikon D70 og er nyt indenfor
den lidt mere seriøse del af fotoudstyr m.v.
Er der nogle der kan give nogle gode råd til opsætning
og brug af dette kamera? Gerne hvis der er nogle
meget simple opsætninger som bør bruges eller de
måske lidt mere advancerede?
Mvh.
Henrik

Fra : Årslev

Dato : 24-04-06 14:41

"Henrik Nielsen" <flx@cool.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> og brug af dette kamera? Gerne hvis der er nogle
> meget simple opsætninger som bør bruges eller de

At sætte den på den grønne firkant og dermed lade kameraet styre er jo en
nem start. Men derefter kan du begynde at lege med indstillingerne. Husk at
sætte den til AF-C i menuen ved ting der bevæger sig. Og så er Dynamic Area
under Fokosmode også bedst til landskaber og andre lignende ting.
Og så ellers bare prøv dig frem ved først at køre igennem de før-indstillede
programmer og derefter kaste dig ud i de "kreative".

Fra : Ukendt

Dato : 24-04-06 15:47

--
Jeg kunne bl.a. foreslå:

- sæt ISO til Auto - så vælger kameraet selv den optimale kombination af
blænde, tid og ISO
- sæt Image review på ON
- Grid display på ON
- Focus area på ON
- File No. Seq på ON (så den fortsætter nummereringen af billederne)
- CSM meu på Detailed - så du får adgang til alle indstillingsmulighederne

(jeg kan ikke huske oprindelige værdier, så nogen af dem står nok allerede
sådan)
Tillykke med kameraet - det bliver du kun mere og mere glad for.

Med venlig hilsen - Per

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 24-04-06 16:03

"Henrik Nielsen" <flx@cool.dk> wrote in message
> [...]
> og brug af dette kamera? Gerne hvis der er nogle
> meget simple opsætninger som bør bruges eller de

Mine råd ville være:
1: Lær først hvordan et SLR fungerer i praksis
2: Lær den basale teoretiske viden om hvordan begreberne ISO, blænde og
lukketid har indvirkning på hinanden.
3: Da det er "gratis" at tage billeder med et digital SLR, så vil jeg
anbefale at du skyder alt det du kan, og gerne samme motiv og afstand og
belysning men med forskellige indstillinger så du lærer at bruge dit kamera
ordentligt.

--
Venligst,
Thomas Schreiber

Fra : MAL

Dato : 24-04-06 17:17

Hej Henrik!
Tillykke med din D70'er! Det vil du helt sikkert blive glad for! Du har
allerede fået et par gode svar på din henvendelse, men jeg kan også råde dig
til at læse Digital Foto, som er et udemærket blad på dansk om alt, hvad der
har med fotografering at gøre. Hvis du ikke vil bruge penge på bladet, kan
dit bibliotek sikkert skaffe det. De seneste tre numre har der været en
fotoskole for nye brugere af digitale spejlreflekskameraer, hvilket jeg
varmt kan anbefale dig at læse. Det vil give dig et godt indblik i nogle
grundlæggende funktioner ved dit nye kamera. Og så er det bare at kaste sig
ud i det! Husk at du kan se de såkaldte EXIF-data under avancerede
egenskaber på dine billeder, når du kommer hjem. Så kan du se, hvordan
blænde, lukkertid, ISO osv. var indstillet på de enkelte billeder og deraf
lære mere om, hvad der sker, når man trykker på knappen og tager et billede.

Rigtig god fornøjelse - og velkommen blandt alle os D70-brugere!

Mikael

Fra : F.Larsen

Dato : 24-04-06 16:36

> [...]
> og brug af dette kamera? Gerne hvis der er nogle
> meget simple opsætninger som bør bruges eller de

Jeg har selv haft stor glæde af at læse brugervejledningen ...

--
Flemming

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 25-04-06 12:29

"Gerne hvis der er nogle meget simple opsætninger som bør bruges eller de
måske lidt mere advancerede"

Da jeg i sin tid startede lod jeg automatikken klare det meste. Med tiden
finder du så ud af at du gerne lige vil ændre på dybdeskarpheden fx. Og så
finde man ud af det, så lidt senere er det noget andet osv. Men at lære det
hele fra starten kan godt være lidt uoverskueligt.

Flot navn du har

--
Mvh.
Henrik