Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Pol filter uden på UV?
Fra : B.S.

Dato : 21-04-06 02:16

Har altid UV filtre på mine L glasfor at beskytte mod ridser som primære
formål. Spørgsmålet lyder så. Hvis jeg skal bruge et pol filter. Kan jeg
så sætte det uden på UV filteret eller skal det af først?

--
Mvh Brian
www.fotob.dk

Fra : ;o\)-max-

Dato : 21-04-06 06:30

"B.S."
> [...]
> formål. Spørgsmålet lyder så. Hvis jeg skal bruge et pol filter. Kan jeg
> så sætte det uden på UV filteret eller skal det af først?

Det kan du da godt - men men pas på med reflekser og spøgelser i modlys,
og ved vidvinkel objektiver kan du få problemer med mørke hjørner, så
hvis du ikke er for doven vil det være bedst at fjerne uv filteret. -max-

Fra : Leif Langgaard

Dato : 21-04-06 09:16

"B.S." <news@FJERNgronaerten.dk> skrev i en meddelelse
> Har altid UV filtre på mine L glasfor at beskytte mod ridser som primære
> formål. Spørgsmålet lyder så. Hvis jeg skal bruge et pol filter. Kan jeg
> så sætte det uden på UV filteret eller skal det af først?

Hej

Det er da godt du passer så godt på værktøjet, men tænk lige over hvorfor du
købte så godt/dyrt grej, det var for at få så teknisk gode billeder som
muligt, at sætte et UV filter på optikken er fint nok, men at sætte yderlig
et filter udenpå er for meget, som Max skriver får du problemer med
reflekser i mellem glasfladerne. Så drej UV filteret af og sæt dit Polfilter
på som det eneste.
Husk på at en passende modlysblænde ofte øger kontrasten mere end hvis du
havde købt og brugt et dyrere objektiv.

--
Leif Langgaard
GRATIS BILLEDER OG STOCKFOTOS:

Fra : B.S.

Dato : 21-04-06 21:50

Leif Langgaard skrev:

> [...]
> et filter udenpå er for meget, som Max skriver får du problemer med
> reflekser i mellem glasfladerne. Så drej UV filteret af og sæt dit Polfilter

Ok. Er nu heller ikke et problem at afmontere. Det var bare mere hvis
jeg kunne undgå at få støv osv ind på frontglasset ville det jo være
fint

> Husk på at en passende modlysblænde ofte øger kontrasten mere end hvis du
> havde købt og brugt et dyrere objektiv.

Er ikke sikker på jeg forstår hvad du skriver der. De 2 objektiver jeg
vil bruge pol filter på er Canon 17-40L f4.0 og Canon 70-200L f2.8 IS
USM. Så meget bedre glas kan vel ikke købes uden det bliver til flue
knepperi

Fra : WhiteDog

Dato : 22-04-06 09:13

B.S. wrote:

> [...]
> vil bruge pol filter på er Canon 17-40L f4.0 og Canon 70-200L f2.8 IS
> USM. Så meget bedre glas kan vel ikke købes uden det bliver til flue

Tjaa, motivet bliver ikke bedre end det dårligeste glas. Jo flere du
drejer på foran, desto større chance er der for at kvalien daler.

/Rudi

Fra : Ole Larsen

Dato : 22-04-06 09:23

B.S. skrev:

> [...]
> vil bruge pol filter på er Canon 17-40L f4.0 og Canon 70-200L f2.8 IS
> USM. Så meget bedre glas kan vel ikke købes uden det bliver til flue

Det er vel ingen grund til at benytte ordet "flueknepperi" - især ikke
når du får korrekt svar på dit spørgsmål og tilsyneladende end ikke har
baggrund for at vurdere om det er .........

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
New Images And Design April. 2006

Fra : B.S.

Dato : 23-04-06 00:37

Ole Larsen skrev:

> Det er vel ingen grund til at benytte ordet "flueknepperi" - især ikke
> når du får korrekt svar på dit spørgsmål og tilsyneladende end ikke har
> baggrund for at vurdere om det er .........

Læs nu hvad der står.
Synes jeg har rigeligt baggrund for at sige at der ikke fåes meget bedre
glas som kan det samme og dækker det samme i den prisklasse. Da der
sikkert findes et glas der gør det meget lidt bedre eller lige så godt
bruger jeg ordet flueknepperi

Fra : ;o\)-max-

Dato : 23-04-06 03:40

"B.S."

> [...]
> glas som kan det samme og dækker det samme i den prisklasse. Da der
> sikkert findes et glas der gør det meget lidt bedre eller lige så godt

??? - ja du har sikkert ret objektiver i samme brændvidde og til samme
pris vil sikkert performe nogenlunde ens.. Men det var ikke hvad du skrev
oprindeligt - Lidt støv på frontlinsen kan give reflekser og spøgelser i modlys,
med 4 ekstra overflader hvor støvet kan sætte sig blir det godt nok ikke bedre,
men det lader til du er stædig, så du må lære det den hårde vej og ærgre dig
et par gange, så lærer du det nok. -max-

Fra : B.S.

Dato : 23-04-06 14:56

-max- skrev:
> [...]
> men det lader til du er stædig, så du må lære det den hårde vej og ærgre dig
> et par gange, så lærer du det nok. -max-

Tror der er snakket ved siden af hinanden. For oprindeligt forstod jeg
ikke hvad han skrev i sætningen "Husk på at en passende modlysblænde
ofte øger kontrasten mere end hvis du havde købt og brugt et dyrere
objektiv."
Så andet var det skam ikke.
Jeg spurgte da jeg skulle ud og prøve med mit POL filter da jeg aldrig
har brugt det før. Jeg afmonterede mit UV og satte POL på. Så ingen
problemer der. Var bare nysgerrig om det var sådan man gjorde eller hvad.
Kan godt se at når der er flere flader der kan sidde støv på hvis der
sidder flere filtre uden på hinanden at det kan skabe problemer.

Stædig. Ja engang imellem men ikke lige i dette tilfælde. Bare lige
fatsvag

Takker for hjælpen alle sammen.

Fra : Ole Larsen

Dato : 23-04-06 06:04

B.S. skrev:

> [...]
> glas som kan det samme og dækker det samme i den prisklasse. Da der
> sikkert findes et glas der gør det meget lidt bedre eller lige så godt

Undlad venligst at fuck citere. Sammenhængen var således:

Fra : B.S.

Dato : 23-04-06 14:53

Ole Larsen skrev:
> Undlad venligst at fuck citere. Sammenhængen var således:

Nu vi er ved at være OT. Hvad dælen betyder fuck citere?

Fra : Jan Bøgh

Dato : 22-04-06 12:19

B.S. skrev i 44483302$0$15792$14726298@news.sunsite.dk dette:

> Har altid UV filtre på mine L glasfor at beskytte mod ridser som
> primære formål.

Er L-objektiver fra Canon specielt dårlig mht. hårdheden af frontglassene.
Jeg har objektiver, der er 30 år gamle og er blevet brugt flittigt og
aftørret hyppigt. Jeg har aldrig oplevet en ridse. Og på f.eks. min over 20
år gamle AF300/2.8 kan man slet ikke sætte et filter foran. Men
frontelementet (planglas /linse?) er totalt uskadt uanset, at objektivet har
været brugt under alle mulige omstændigheder. Så min optik ser ikke ud til
at have problemer med almindelig aftørring. Men det er da klart, at det
ville være dumt at gnide sandkorn ol. rundt på glasset.

> Spørgsmålet lyder så. Hvis jeg skal bruge et pol
> filter. Kan jeg så sætte det uden på UV filteret eller skal det af
> først?

Hvis ingen vignettering du får - og det er da let at afgøre - kan jeg ikke
se noget større problim i at hælde POLfiltret oven på UVfiltret.

vh
jan
--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
PS: Knipserier kan findes på

Fra : B.S.

Dato : 23-04-06 00:39

Jan Bøgh skrev:
> [...]
> at have problemer med almindelig aftørring. Men det er da klart, at det
> ville være dumt at gnide sandkorn ol. rundt på glasset.

Har ikke lyst til at finde ud af om det er hårde eller ej Så jeg
beholder mit UV filter på.
Synes ikke at ane noget i billede kvaliteten.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 23-04-06 11:03

B.S. skrev i 444abf7b$0$15787$14726298@news.sunsite.dk dette:

> Har ikke lyst til at finde ud af om det er hårde eller ej Så jeg
> beholder mit UV filter på.

Det er jo dit kamera, så det er naturligvis dit valg. Du beskrev det bare
som noget, der hørte sammen med L-objektiver og så slog det mig at de måske
var ringere end det, jeg er vant til.

> Synes ikke at ane noget i billede kvaliteten.

Njøhh - jeg tror såmænd heller ikke evt. forskelle er så store at de kan ses
umiddelbart. Men rent principielt kan du vel ikke vide det med mindre du
fotograferer både med og uden

vh
jan
--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
PS: Knipserier kan findes på

Fra : Dan Andersen

Dato : 27-04-06 07:21

Ja og nej.. Hvis du køber et slimlime polfilter, så er er der mindre risiko
for mørke hjørner. har begge typer og der er stor forskel på hvornår er
optræder mørke hjørner

--
Med venlig hisen
Dan Andersen