Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
www.akam.dk lukker snart
Fra : Martin Møller

Dato : 11-04-06 23:45

Hej gruppe

Jeg har lige opdaget, at www.akam.dk snart lukker ned. Måske kender
nogen allerede dette site. De har bl.a. nogle guides, som beskriver
mange emner inden for foto. Jeg har selv som nybegynder med
spejlrefleks haft meget stor glæde af læse dem, og det kender jeg flere
andre, der også har haft. Det er bl.a. her, jeg har fundet de bedste
forklaringer på ISO, blænden, lukkertid og opløsning - beskrevet, så
det er nemt at forstå, men stadig med den tekniske baggrund.

Nu lukker sitet altså snart, så jeg har valgt at udskrive de guides,
jeg synes er interessante til senere gennemlæsning. Jeg skriver bare,
da andre måske kunne have glæde af at gøre det samme.

Sitet har et søster-site på norsk (www.akam.no). Flere af guides'ne
ligger også der inde, så de går da ikke helt tabt, men der er stadig
mulighed for at få dem på dansk nu

Fra : Årslev

Dato : 12-04-06 07:29

"Martin Møller" <martinhm@spamfilter.dk> skrev i en meddelelse
> Hej gruppe
>
> Jeg har lige opdaget, at www.akam.dk snart lukker ned.

Det er nu en gammel nyhed. Jeg har arbejdet for dem og blev derfor ekstremt
skuffet over lukningen. Kort før lukketid, var den danske version af en god
guide til generelle indkøb ved at være parat, men den fik danskerne aldrig
at se. Den norske tekst jeg oversatte, kan dog ses her med alle dens
underartikler: http://www.akam.no/artikkel/15008

Fra : KNL DtP

Dato : 12-04-06 09:29

> [...]

> forklaringer på ISO, blænden, lukkertid og opløsning - beskrevet, så
> det er nemt at forstå, men stadig med den tekniske baggrund.

Jeg siger mange tak :)

> Nu lukker sitet altså snart, så jeg har valgt at udskrive de guides

Bare rolig. Jeg har alle mine artikler liggende som printklare PDF'er på min
webisde, hvor folk er velkommen til at hente dem:

www.knl-dtp.dk/artikler.htm

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : skibber

Dato : 12-04-06 11:03

On 12-04-2006 10:28:59, "KNL DtP" wrote:
> [...]
>
>Bare rolig. Jeg har alle mine artikler liggende som printklare PDF'er på min
>webisde, hvor folk er velkommen til at hente dem:

Har snuppet en kopi
Tak

/skibber

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 12-04-06 11:40

Martin Møller wrote:

> Jeg har lige opdaget, at www.akam.dk snart lukker ned.

Tja... det skyldes nok, at www.akam.dk nærmest har levet i det skjulte,
og de har ikke villet gøre noget for at blive så kendte, at der for alvor
kunne komme gang i annoncesalget.

Humler er vist, at sitet har været ejet og styret af de norske ejere, som
ikke har haft forståelse for det danske marked.

Det er iøvrigt meget underligt, at det endnu ikke er lykkdes for nogen,
at grundlægge en stor dansk fotoportal, der hæver sig op over at være
noget amatøragtigt pjat.

Og det skyldes ikke, at Danmark er et for lille land, for der findes både
en svensk og en norsk fotoportal, som har stor success, og disse sites
har ikke et større befolkningsmæssigt underlag...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Leif Langgaard

Dato : 12-04-06 12:16

> Det er iøvrigt meget underligt, at det endnu ikke er lykkdes for nogen, at
> grundlægge en stor dansk fotoportal, der hæver sig op over at være noget
> amatøragtigt pjat.

Det samme gør sig jo gældende med kommercielle "fotogallerier"

Og hvad vil du kalde www.fotokritik.dk , det er vel en fotoportal der hæver
sig op over at være noget amatøragtigt pjat?

Den har da _meget_ stor succes.

--
Leif Langgaard
GRATIS BILLEDER OG STOCKFOTOS:

Fra : XenoCypraZ

Dato : 12-04-06 12:32

Fotokritik, er meget langsom, og forummet slet ikke optimeret til noget som
helst, det samme gør sig gældende for ders markedsplads

Vi skal op i noget der minder om Hifi4all.dk

før at jeg vil kalde det en "portal"

Mvh

Nikolaj

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 12-04-06 13:15

XenoCypraZ wrote:

> Fotokritik, er meget langsom, og forummet slet ikke optimeret til noget som
> helst, det samme gør sig gældende for ders markedsplads
>
> Vi skal op i noget der minder om Hifi4all.dk
>
> før at jeg vil kalde det en "portal"

Hmm... fotokritik.dk er hverken det eller andet, og en fotoportal det er
det ihvertfald ikke, hvis vi skal være meget venlige, så kan vi kalde det
et dansk community for knipsere.

Det handler i al sin enkelhed om, at langgaard er utrolig glad for
fotokritik.dk, for hovedparten af sitets brugere er efterlønsmodtagere og
hjemmegående husmødre, der ikke aner en hujende fis om fotografi, derfor
kan han trygt udstille sine knipserier på fotokritik.dk, og han risikerer
ikke at blive moppet...

Niels Riis Ebbesen
- jeg skal hilse fra Dolph og sige, at langgaard er en talentløs
knipser og et 100% asshole...

Fra :    ab©

Dato : 12-04-06 13:52

> ..... der ikke aner en hujende fis om fotografi, derfor kan han trygt
> udstille sine knipserier på fotokritik.dk, og han risikerer ikke at blive
> moppet...

Det værste er faktisk, at der er tale om en næsten ren social side, hvor den
ene ignorant roser den anden og på den måde kommer det hele til at fremstå
som en ligegyldig masse, hvor ingen har noget at have nogen som helst mening
i. Formaster man sig til at have en holdning, ja, så starter beskydningen
(det er så den største form for underholdning siden kan svinge sig op til
.

ab (-c:)

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 12-04-06 14:32

ab© wrote:

> [...]
> (det er så den største form for underholdning siden kan svinge sig op til

Ja - ha... prøv at skrive reel kritik på fotokritik.dk, for så skal du
bare se løjer, der sker nemlig det, at de talentløse knipsere, som har
fået kritiseret deres knipserier, de går fuldstændig i selvsving, det er
nøjagtig li'som når man tager slik fra nogle pattebørn.

Der er mange som sletter det/de billede/r, som man har givet dårlig
kritik, og så uploader de det igen i håb om, at man ikke gider skrive
kritikken to gange.

Mange af brugerne laver også tråde i debatfora'erne, hvor de beklager sig
over, at de har fået dårlig kritik af deres knipserier.

Og fotokritik.dk's webmoster er en regulær svagpi...., der bare vil ha'
mange brugere og masser af billeder på sitet, derfor er det endt som en
børnehave for talentløse knipsere, og han excluderer hellere en bruger
der skriver kritik, end 20 knipsere som ikke kan tåle at få kritik...

Niels Riis Ebbesen
- vi anbefaler www.fotokritik.dk, det er de talentløse knipsers
paradis...

Fra : Morten Wartou

Dato : 12-04-06 15:24

Niels Riis Ebbesen wrote:

> [...]
> fået kritiseret deres knipserier, de går fuldstændig i selvsving, det
> er nøjagtig li'som når man tager slik fra nogle pattebørn.

Undskyld mig, men hvad er det nu der sker for de folk der giver dine
billeder reel kritik? Du lukker for adgangen for de pågældende brugere. Du
må efterhånden kunne bruge dine fødder som si, sådan som du går og skyder
dig i dem.

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : KsK

Dato : 12-04-06 21:44

" ab©" <huskFJERN@DETTEc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> helst mening i. Formaster man sig til at have en holdning, ja, så starter
> beskydningen (det er så den største form for underholdning siden kan

ja men der ligge billederne på den som hverken du eller NRE nogle sind komme
i nærheden
KsK

Fra : JYH

Dato : 12-04-06 14:24

Niels Riis Ebbesen wrote:

> fotokritik.dk, og han risikerer ikke at blive moppet...

Det gør han nu heller ikke her i gruppen.
Her mobber folk hinanden
Har aldrig hørt, at man kan moppe andre verbalt.

Jaaae- jaaae, ved godt det ikke er sproggruppen,
men kunne ikke lade være

Fra : SpookiePower

Dato : 12-04-06 21:18

"Niels Riis Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> skrev i en meddelelse news:443CEF58.8060908@niels-ebbesen.net...
<SNIP>

> [...]
> knipserier på fotokritik.dk, og han risikerer ikke at blive moppet...

Det virker ikke som om du har meget tilovers for de
personer, som måske ikke mestre fototeknik lige
så godt som dig.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 12-04-06 23:10

SpookiePower wrote:

> Det virker ikke som om du har meget tilovers for de
> personer, som måske ikke mestre fototeknik lige
> så godt som dig.

Tja... når folk tror, at de er blevet super dygtige fotografer, blot
fordi de har købt et digicam der har AF og AE, som automatisk stiller
skarpt og indstiller belysning for dem, ja så kan jeg ikke lade være med
at trække på smilebåndet.

Og den form for "kritik" der praktiseres på fotokritik.dk, er da rent til
grin, det er simpelhen en hyggeklub for socialt samvær på nettet, hvor
folk viser billederne fra deres familiealbum frem, og det forventes, at
der kun skrives posetive og venlige kommentarer.

Det er sådanset også i orden, problemet er kun, at fotokritik.dk gir' sig
ud for at være et kritik-site...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : SpookiePower

Dato : 13-04-06 09:16

"Niels Riis Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> skrev i en meddelelse news:443D7AB5.60809@niels-ebbesen.net...

> [...]
> på nettet, hvor folk viser billederne fra deres familiealbum frem, og det forventes, at der kun skrives posetive og venlige

Mon ikke også dit første billede var et uskarpt og dårligt belyst familiebillede, som du
sikkert har været stolt af og gerne ville vise frem - medmindre at du
selvfølgelig rykkede op i superligaen for fotografer fra først skud, hvilket
jeg har svært ved at forstille mig nogen kunne gøre. Jeg går ud fra at
alle starter på "fotokritik.dk"-niveau og arbejder sig op efter. Jeg ser ofte
billeder på fotokritik.dk som er langt bedre en mine og ikke mindst dine billeder.
Men vi skal jo alle starte et sted - så at der er plads til alle på forskellige
niveauer er da kun godt.

Fra : emj

Dato : 13-04-06 09:44

SpookiePower skrev:

> Jeg går ud fra at
>alle starter på "fotokritik.dk"-niveau og arbejder sig op efter.

Jamen det har du da ret i, det ændrer bare ikke på den kendsgerning,
at Nej, Ih og Åh ikke hjælper nogen videre.
Folk skal lære at "se" og hvem skal lære dem det?

Hilsen emj

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 13-04-06 10:48

emj wrote:

> Folk skal lære at "se" og hvem skal lære dem det?

Folk skal selv lære at SE, det er ikke noget som nogen kan lære dem, man
kan allerhøjst gi' dem et los i rø..., når de har lavet noget lo.., det
kan nemlig virke som en øjnåbner...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : KsK

Dato : 15-04-06 13:13

"emj" <emj@> skrev i en meddelelse

> Jamen det har du da ret i, det ændrer bare ikke på den kendsgerning,
> at Nej, Ih og Åh ikke hjælper nogen videre.
> Folk skal lære at "se" og hvem skal lære dem det?
>
> Hilsen emj

du er da så vidt jeg ved helle ikke komme videre selv om du slikke NRE i røv
hvergang han får lidt kritik er du små forelsker i ham ??? sådan som du hele
tid tag ha i forsvar ???? hvad med vi snart se nogle billederne fra dig ???

og

Niles din latterlig mennesker med ondt i siden din billederne bære bestemte
ikke præger at du ha være fotografen i 20 år .!! nå folk er så dårlig her
hvorfor fisse du så ikke og og fyr din latterlig indlæg i
http://www.pressefotografforbundet.dk/galleriet/ men der komme du nok til
kort !!!!!!!
end anden ting er at du må flad byd din billederne for de er simple hen
ikke en kr. mere være ... e

din kommetare mine om en dreng fra 10 klasse der går og banke børn fra
først klasse ,,,!!!!

fisse over i http://www.pressefotografforbundet.dk/galleriet/ men det
tør du nok ikke ?? eller du ligge nok i de flest kill filter

KsK

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 13-04-06 10:43

SpookiePower wrote:

> Men vi skal jo alle starte et sted - så at der er plads til alle på forskellige
> niveauer er da kun godt.

Enhver elev i første klasse er udmærket klar over, at han ikke kan begå
sig blandt eleverne i ti'ende klasse.

Når folk tager PC-kørerkort, så er det også inddelt i 7 niveauer, og det
er der ingen som stiller spørgsmålstegn ved.

Men her i fotogruppen kommer der løbende newbies, der lige har indkøbt et
digitalt kamera, og som ikke kan forstå, at de ikke bare kan hoppe ind i
"klassen" med dem, der fotograferet 20-30 og 40 år.

Og ja, jeg er også startet fra bunden af, og jeg har seriøst arbejdet
hårdt for den viden og de erfaringer, som jeg gennem årene har indhøstet,
men frem for alt, så har jeg lært at SE motiverne og SE på de billeder
som jeg laver.

Og jeg kan da sagtens hjælpe newbies, for de skal bare lukke øjnene op og
SE motiverne, så enkelt er det, moderne kameraer har både AF og AE, der i
princippet kan klare alt det tekniske...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Johnny Andersen

Dato : 13-04-06 20:49

> [...]
> men frem for alt, så har jeg lært at SE motiverne og SE på de billeder som

Helt ærlig Niels. Prøv at se dine egne fotos. imho bærer de ikke præg af, at
de er taget af en person med 20-30 års erfaring.

Med venlig hilsen

Johnny Andersen

Fra : emj

Dato : 13-04-06 22:14

Johnny Andersen skrev:

>Helt ærlig Niels. Prøv at se dine egne fotos. imho bærer de ikke præg af, at
>de er taget af en person med 20-30 års erfaring.

De oser sgu da i alle tilfælde ikke langt væk af at være taget af en
nybegynder )

Hilsen emj

Fra : Johnny Andersen

Dato : 13-04-06 23:02

> De oser sgu da i alle tilfælde ikke langt væk af at være taget af en
> nybegynder )

Vi har åbenbart forskellige opfattelser af hvad et godt foto er.....

Med venlig hilsen

Johnny Andersen

Fra : emj

Dato : 14-04-06 00:34

Johnny Andersen skrev:

>"emj" <emj@> skrev i en meddelelse

>Vi har åbenbart forskellige opfattelser af hvad et godt foto er.....

Det er jeg ikke spor fornærmet over )
Hilsen emj

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 14-04-06 09:19

Johnny Andersen wrote:

> Vi har åbenbart forskellige opfattelser af hvad et godt foto er.....

Ja netop... men du mangler lige at vise os, at vi bør tillægge dit
billedsyn og din opfattelse af hvad der er godt eller dårligt fotografi
en særlig betydning...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : KsK

Dato : 12-04-06 21:42

> [...]
> Med venlig hilsen
> Niels Riis Ebbesen
> - jeg skal hilse fra Dolph og sige, at langgaard er en talentløs

igen en gang fordrukken sludder fra NRE --!!!!! utrolig som mand er fuld af
løgn ... ha endnu ikke set nogle billederne der til nærmeste vis lever op
til nogle af dem der ligge på fotokritk
KsK

Fra :    ab©

Dato : 12-04-06 14:01

"Leif Langgaard" <langgaard@klarupnet.dx> skrev i en meddelelse

> Den har da _meget_ stor succes.

Det kan få os til at tænke på Niels Hausgaard (og Sokrates) - om det er
fordi der er tale om de klogeste eller bare de fleste ?

ab (-c:)

--
- Og jeg bliver beskyldt for at være NRE - hvilket jeg i den forbindelse
modstræbende må betragte som en kompliment

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 12-04-06 14:52

ab© wrote:

> - Og jeg bliver beskyldt for at være NRE - hvilket jeg i den forbindelse
> modstræbende må betragte som en kompliment

Jeg har bemærket det, og det skyldes netop, at du ikke har ladet dig
indrullere i rygklapper-klubben.

Men bare vent se, jeg har et par sjove ideer i støbeskeen, som nok skal
lave røre i andedammen...

Fra : Jan Bøgh

Dato : 13-04-06 13:05

Niels Riis Ebbesen skrev i 443D0610.1060608@niels-ebbesen.net dette:

> Men bare vent se, jeg har et par sjove ideer i støbeskeen, som nok
> skal lave røre i andedammen...

Bare vi slipper her, er det helt fint!

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
PS: Knipserier kan findes på

Fra : Lars Clausen

Dato : 12-04-06 13:45

Niels Riis Ebbesen wrote:

> [...]
> Med venlig hilsen
> Niels Riis Ebbesen
> - jeg skal hilse fra Dolph og sige, at langgaard er en talentløs

*plonk*

-Lars

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 12-04-06 14:01

Lars Clausen wrote:

> *plonk*

Nå... følte du dig truffet...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Lars Clausen

Dato : 12-04-06 14:08

ab© wrote:
> [...]
> (det er så den største form for underholdning siden kan svinge sig op til

Er det den samme fotokritik.dk vi snakker om? Jeg fik mere kyndig
kritik dér end jeg har fået her (og nej, ikke kun positiv), og har
givet ganske hård kritik uden at få nogen som helst beskydning.

-Lars

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 12-04-06 14:47

Lars Clausen wrote:

> Er det den samme fotokritik.dk vi snakker om? Jeg fik mere kyndig
> kritik dér end jeg har fået her (og nej, ikke kun positiv), og har
> givet ganske hård kritik uden at få nogen som helst beskydning.

Tja... de knipserier du har liggende på fotokritik.dk, kan næppe begå sig
andre steder, så sitet passer helt fint til dit niveau...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra :    ab©

Dato : 12-04-06 14:54

"Lars Clausen" <larsrc@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Er det den samme fotokritik.dk vi snakker om? Jeg fik
> mere kyndig kritik dér end jeg har fået her (og nej, ikke
> kun positiv), og har givet ganske hård kritik uden at få
> nogen som helst beskydning.

- Det skulle man ikke tro. Du har fået kritik af 4 fotos, hvoraf de to
udelukkende er de sædvanlige overfladiske "FK-bemærkninger" (så som: fint
skarpt, godt billede, dejlig motiv o.s.v. - som jeg ikke mener, man kan
bruge til noget som helst) og hvis du kalder bemærkningerne til de
resterende 2 fotos for "kyndig kritik" som giver dig meningen med siden -
ja, så må jeg sige at vi bare ikke er enige. Hvilket vi heller ikke behøver
at være.

I øvrigt min kompliment til dine bemærkninger om andres fotos (som jeg ikke
vil kalde hård, men det er der jo heller ingen begrundelse for) - jeg tror,
at du giver mere end du får (hvilket også er min pointe ved at deltage)

ab (-c:)

Fra : Brian S

Dato : 12-04-06 19:23

"Men bare vent se, jeg har et par sjove ideer i støbeskeen, som nok
skal
lave røre i andedammen... "

- Herligt, vi trænger til at se nye sider af dit psykopatiske sind.

Fra : KsK

Dato : 12-04-06 21:48

"Brian S" <brian_skryder@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
"Men bare vent se, jeg har et par sjove ideer i støbeskeen, som nok
skal
lave røre i andedammen... "

- Herligt, vi trænger til at se nye sider af dit psykopatiske sind.

enig men tror ikke der er mange der opfandtet det ,, da NRE nok er den dansk
der ligge i fleste FIlter
KsK

Fra : Suzanna Ipsen

Dato : 14-04-06 09:24

Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> den 13. april 2006 kl. 11:47
+0100 skrev:
>Folk skal selv lære at SE, det er ikke noget som nogen kan lære dem, man
>kan allerhøjst gi' dem et los i rø..., når de har lavet noget lo.., det
>kan nemlig virke som en øjnåbner...

og det er det svære! og god kritik kan nemlig betyde, at man kommer fremad
og bliver selvkritisk og ikke betragter ethvert billede, som man har taget
som et enestående kunstværk!

@hilsen
Suzanna

se min hjemmeside www.123hjemmeside.dk/suzanna

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 14-04-06 19:45

Suzanna Ipsen wrote:

> og det er det svære! og god kritik kan nemlig betyde, at man kommer fremad
> og bliver selvkritisk og ikke betragter ethvert billede, som man har taget
> som et enestående kunstværk!

Problemet er, at der er mange newbies som mener, at et skarpt og
velbelyst billede er et godt billede, og der opstår straks problemer,
hvis man gir dårlig kritik til et sådant billede.

Og newbies forventer, at man med hatten i hånden undskylder, hvis man
påpeger nogle fejl på deres billeder, og tumperne forlanger ligefrem, at
man skal forklare dem hvordan de skulle ha' lavet fotooptagelsen, så det
blev et godt billede.

Folk har slet ikke opdaget, at ethvert kommunebibliotek har mindst 25
bøger, der alle forklarer, hvordan man kan blive en bedre fotograf....

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Brian S

Dato : 14-04-06 19:59

"Når folk tager PC-kørerkort, så er det også inddelt i 7 niveauer,
og det
er der ingen som stiller spørgsmålstegn ved. "

Vrøvl. Der er tale om 7 emner - ikke niveauer.