Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Billedegenskaber
Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 07-04-06 22:24

Hej

Jeg kender intet til fototeknik. Jeg står nu og mangler definitioner
og forklaringer af diverse egenskaber for (digital)billeder samt de
danske termer herfor.

Kan I henvise til en side med omtalte eller måske selv ryste et par
ud?

Der er tale om disse egenskaber
(engelsk - hvad jeg ville kalde det):

Exposure time - Eksponeringstid

F number - F-tal

ISO speed rating - ...

Shutter speed - Lukkehastighed

Aperture - Blænderåbning

Exposure bias - ...

Maximum lens aperture - Maksimale blænderåbning for linse

Subject distance - ...

Metering mode - ...

Lens focal length - Linsebrændvidde

Subject area - ...

Focal plane X/Y resolution - ...

Subject location - ...

Sensing method - ...

Custom rendered - ...

Scene capture type - ...

Gain control - ...

Subject distance range - ...

--
What is life, except excuse for death,

"Mid-weekly-prebeta-release-candidat" -Det ved du vist godt

Fra : KNL DtP

Dato : 08-04-06 10:20

"Christian Bohr-Halling" <nospam@cbh.softwolves.dk> skrev i en meddelelse

> Exposure time - Eksponeringstid

Lukkertid - f.eks. 1/125 sek. - hvor lang tid er sensoren/filmen blevet
belyst.

> F number - F-tal

Blænde - f.eks. f/5.6 - størrelsen på hullet i objektivet. Stort hul (f/2.8)
giver meget lys, mens lille hul (f/22) giver lidt lys.

> ISO speed rating - ...

Lysfølsomhed - f.eks. 100 ISO - Jo højere ISO-værdi desto mere lysfølsom er
filmen/sensoren.

> Shutter speed - Lukkehastighed

Samme som 'Exposure time'

> Aperture - Blænderåbning

Samme som 'F stop'

> Exposure bias - ...

Eksponeringskorrektion - f.eks. + 1 EV - hvis du vil overbelyse billedet ift.
lysmålingen.

> Maximum lens aperture - Maksimale blænderåbning for linse

Største blændeåbning for objektivet - angiver hvor meget lys obtikken kan
slippe igennem.

> Subject distance - ...

Afstand til motivet - dvs. den afstand der er fokuseret på.

> Metering mode - ...

Lysmålings-program - f.eks. Spot, Evaluerende, Centervægtet - spot måler kun
et meget lille område i midten af søgeren, mens Evaluerende laver et
gennemsnit og forsøger at gætte motivets lysværdi ud fra en lille database med
typiske motiver. Centervægtet vægter midten mest, og derefter kanterne.

> Lens focal length - Linsebrændvidde

Brændevidden - f.eks. 50 mm - angiver hvilket objektiv/hvilken zoom
indstilling der var anvendt ved optagelsen.

.... de sidste kender jeg ikke, og ser jeg sjældent brugt.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : F.Larsen