Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Læs om ulykke med flash!
Fra : Leif Langgaard

Dato : 07-04-06 12:56

Hej

Faldt lige over indlægget i news:dk.teknik.elektronik :

"Tæt på stor brandulykke med flash"

Jeg vil ikke lænke direkte, da jeg ikke ved om det er noget man bør/gør!

Tag det som en god oplysning for den der har tilsvarende anlæg!

--
Leif Langgaard
GRATIS BILLEDER OG STOCKFOTOS:

Fra : waal

Dato : 07-04-06 14:09

"Leif Langgaard" <langgaard@klarupnet.dx> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg vil ikke lænke direkte, da jeg ikke ved om det er noget man bør/gør!
>
> Tag det som en god oplysning for den der har tilsvarende anlæg!

Alle flashs er potentielt farlige, også dem på batterier. Arbejdsspændingen
ligger på flere hundrede volt og en opladet kondensator der vælger at "lette
på låget" er ikke at spøge med (det er ikke kun brandfaren)

I det aktuelle tilælde kunne man forstille sig at flashen er forsynet med en
kondensator at typen "majet majet billi, tilbu only for ju"

mvh
Michael

Fra : Klaus Johansen

Dato : 07-04-06 14:49

Hvad var det for et mærke flash der blev dårlig??

Hilsen klaus Johansen

Fra : Leif Langgaard

Dato : 07-04-06 17:57

"Klaus Johansen" <molsfoto@pc.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad var det for et mærke flash der blev dårlig??

Hej

Paterson EX 150, nok ikke en der er solgt mange af, og at den bryder i
brand, det kan jo også være et enkeltstående tilfælde!

Det skulle være denne:

http://www.patersonphoto.co.uk/lighting/EX150/EX%20150a%20mainFRM.htm

Læs mere her:

http://www.fotokritik.dk/forumvis.html?id3=16993&fid=3

Fra : HKJ

Dato : 07-04-06 15:28

waal wrote:
> I det aktuelle tilælde kunne man forstille sig at flashen er forsynet med en
> kondensator at typen "majet majet billi, tilbu only for ju"

Det lyder nu ikke som et kondensator problem, mere som en fejl i trigger
kredsløbet, hvorfor den bliver ved med at fyre af. Dette kan
ladekredsløbet ikke holde til og det smelter.

Prøv at kigge i vedledningen til en Nikon eller Canon flash, de kan ikke
holde til at skyde særlig mange skud, før de skal have hvilepause.

Fra : Bo Bjerre

Dato : 07-04-06 17:00

HKJ wrote:

> [...]

> Prøv at kigge i vedledningen til en Nikon eller Canon flash, de kan ikke
> holde til at skyde særlig mange skud, før de skal have hvilepause.

Det hindrer ikke at produktet SKAL være sikkert. Der skal være termisk
sikring af kredsløbet, så den slags ikke kan forkomme. At den
tilsyneladende selv fandt på at gå i stroboskop mode gør det endnu mere
mistænkeligt. Der er vist mere end een fejl i den konstruktion.

Bo //

Fra : waal

Dato : 07-04-06 17:24

"HKJ" <xx.hkj.xx@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> Det lyder nu ikke som et kondensator problem, mere som en fejl i trigger
> kredsløbet, hvorfor den bliver ved med at fyre af. Dette kan
> ladekredsløbet ikke holde til og det smelter.

Hvor meget "udflydende sovs" kan ladekredsløbet levere på egen hånd ?

mvh
Michael

Fra : Jacob

Dato : 07-04-06 18:24

> Hvor meget "udflydende sovs" kan ladekredsløbet levere på egen hånd ?
>
> mvh
> Michael

Det kan slet ikke levere noget. sovs kommer fra lytter.
Man kan dog have sprøjtet "beg" på elektronikke for at gøre den modstands
dygtigt over for fugt og for har holde lytten på plads.

Jacob

Fra : waal

Dato : 07-04-06 19:31

"Jacob" <bip@bop.dk> skrev i en meddelelse

> Det kan slet ikke levere noget. sovs kommer fra lytter.
> Man kan dog have sprøjtet "beg" på elektronikke for at gøre den modstands
> dygtigt over for fugt og for har holde lytten på plads.

Spørgsmålet var til HKJ der åbenbart var overbevist om at lytten ku' det
ikke være og jeg tvivler på at prisklassen indbefatter indstøbte kredsløb

mvh
Michael

Fra : Jacob

Dato : 08-04-06 18:08

> [...]
> ikke være og jeg tvivler på at prisklassen indbefatter indstøbte kredsløb

Ja indstøbte i epoxy. men indstøbte i brun indelugtende tectyl lignende slam
er standart på kina produkter af de billige. de rigtigt billige er også
dette sparet væk.

Fra : HKJ

Dato : 09-04-06 18:51

waal wrote:

> Hvor meget "udflydende sovs" kan ladekredsløbet levere på egen hånd ?

Det kommer an på hvad det smelter.
Hvis lytterne var gået ville det være slut med at lyse.