Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nikon D200 standard obj.?
Fra : Bo Hellum

Dato : 06-04-06 10:51

Hej alle

Har et Nikon D200 som jeg fik som kit sæt, med 18-70'eren. Men synes ikke
rigtig den passer til D 200. Jeg har tænkt på at købe Nikon AF-S DX VR
18-200mm 3.5-5.6G IF-ED

Vil det ikke være et bedre valg som standard objektiv?

Bo

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 06-04-06 13:34

"Bo Hellum" <sofus@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> 18-200mm 3.5-5.6G IF-ED
>
> Vil det ikke være et bedre valg som standard objektiv?

Hvad er det som du ikke synes passer sammen, er det farven, størrelsen eller
hvad?

--
Mvh. Jørgen Nielsen.
Fjern "NOMORESPAM" ved svar på e-mail.

Fra : Bo Hellum

Dato : 06-04-06 13:38

"Jørgen Nielsen" <longhorn_1969@hotmailNOMORESPAM.com> wrote in message

> Hvad er det som du ikke synes passer sammen, er det farven, størrelsen
> [...]
hehe, nej jeg har læst flere steder at det standard kit obj. ikke er godtnok
til D200, da det kræver bedre objektiver. Synes nu ikke selv jeg har haft de
store problemer, men vil jo gerne have noget der er bedre hele tiden. Så jeg
ville høre om 18-200 ville være et bedre alternativ.

Fra : Ole Larsen

Dato : 06-04-06 13:59

Bo Hellum skrev:

> hehe, nej jeg har læst flere steder at det standard kit obj. ikke er godtnok
> til D200, da det kræver bedre objektiver.

Uden at vide det, vil jeg tro at 18-70 er lige så god som 18-200. Ifgl.
alm. sund fornuft skulle det være bedre (mindre zoomområde,
tilnærmelsesvis samme prisklasse).
Skal det være rigtigt godt, hedder det faste brændvidder - og (ha,ha)
det kan din D70 sagtens leve op til

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
New Images And Design Febr. 2006

Fra : Bo Hellum

Dato : 06-04-06 14:13

"Ole Larsen" <olenospam@nospam.dk> wrote in message

> [...]
> tilnærmelsesvis samme prisklasse).
> Skal det være rigtigt godt, hedder det faste brændvidder - og (ha,ha) det

haha, tak Ole. Efter nærmere studier af objektivet, så tror jeg sku heller
ikke jeg får det ud af som det koster. Så jeg venter ...

Endnu engang tak for hjælpen vedr. 50 mm'eren den spiller bare nu.

Hygge

Bo

Fra : WhiteDog

Dato : 06-04-06 14:27

Bo Hellum wrote:
> [...]
> ikke jeg får det ud af som det koster. Så jeg venter ...
>
> Endnu engang tak for hjælpen vedr. 50 mm'eren den spiller bare nu.

Jeg har selv en D200, hvor jeg købte 18-70'eren løst til. Jeg har været
meget glad for optikken og mener ikke den hører til i den dårlige ende.
Den er faktisk, hvis jeg ikke tager meget fejl, et af de bedste
"kit-objektiver" du kan få. Men du kan jo bare supplere med en 70-200
f/2.8 VR som light tele-zoom. Det gjorde jeg og det er bare kanont.
Regner med en fast 14mm som supervidvinkel, men der skal lige spares op.
Men husk at det er ikke optikken der skal spares på, hellere et
dårligere hus og super optik, end omvendt ;)

/Rudi

Fra : Bo Hellum

Dato : 06-04-06 14:30

"WhiteDog" <whitedog@voodoo.dk> wrote in message

> [...]
> at det er ikke optikken der skal spares på, hellere et dårligere hus og

Helt enig, jeg har også en fast 50 mm 1,4 og et D70s som backup så udstyret
er sku ok. Men jeg er grej freak, og er altid på jagt efter nyt "legetøj",
hehe.

Synes faktisk også at 18-70'eren er virkelig god.

Hygge

Bo

Fra : HKJ

Dato : 06-04-06 17:04

WhiteDog wrote:

> Regner med en fast 14mm som supervidvinkel, men der skal lige spares op.

Du bør lige sammenligne med 12-24 mm objektivet, da 14 mm kan have nogle
problemer på digitale kamera.
Læs mere på http://www.naturfotograf.com/

Fra : Ole Larsen

Dato : 06-04-06 15:11

Bo Hellum skrev:
> [...]
> ikke jeg får det ud af som det koster. Så jeg venter ...
>
> Endnu engang tak for hjælpen vedr. 50 mm'eren den spiller bare nu.

Ja, selv tak - og 85 mm 1,8 er lige så god og ikke dyr

Fra : per

Dato : 06-04-06 14:41

> [...]
> tilnærmelsesvis samme prisklasse).
> Skal det være rigtigt godt, hedder det faste brændvidder - og (ha,ha) det
Måske jeg kunne medvirke med nogle fakta:
På Technikdirekt.de koster 18-70 342 ? og 18-200 VR 729 ?
Efter min hovedregning bliver det så ca. det dobbelte.
18-200 har desuden VR (billedstabilisering), som i praksis skulle give
muligheder for at tage billeder med 4 X mindre lys.
Den er stærkt efterspurgt og kan pt. ikke leveres, vel nok fordi den giver
rimelig valuta for pengene. Den har fået rimelige anmeldelser, men kan
selvfølgelig ikke konkurrere med obj. der koster 3 gange mere.
Jeg har selv bestilt den - som allroundobj. på rejse kan den næppe slås.

mvh per

Fra : Jakob

Dato : 06-04-06 15:32

In article <44350ba4$0$851$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
sofus@post1.tele.dk says...

> [...]
> store problemer, men vil jo gerne have noget der er bedre hele tiden. Så jeg
> ville høre om 18-200 ville være et bedre alternativ.

Prøv at kigge her

http://www.naturfotograf.com/lens_zoom_02.html#AFS18-200VR

plejer at være ret troværdig. Har ikke prøvet objektivet men de fleste
mener det er minimum på højde med 18-70 men falder lidt i skarphed ved
brænvidder over 130 mm eller noget i den stil.

Hvis du virkelig skal have kræs så er der jo 17-55 f 2.8 men den er
dyr.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 06-04-06 15:40

Bo Hellum skrev i Message-ID:
<4434e468$0$925$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>:

> [...]
> DX VR 18-200mm 3.5-5.6G IF-ED

> Vil det ikke være et bedre valg som standard objektiv?

I mine øjne er det voldsomt dyrt i forhold til, hvad man får for
pengene:

http://www.photozone.de/8Reviews/lenses/nikkor_18200_3556vr/index.htm

- set i forhold til Sigma 18-200 mm, som jeg ejer:

http://www.photozone.de/8Reviews/lenses/sigma_18200_3563/index.htm

--
<author> Peter Fjelsten </author>
<e-mail valid> yes </e-mail valid>

Fra : WhiteDog

Dato : 06-04-06 16:14

Peter Fjelsten wrote:
> [...]
>
> http://www.photozone.de/8Reviews/lenses/nikkor_18200_3556vr/index.htm
>
> - set i forhold til Sigma 18-200 mm, som jeg ejer:

Du mangler så bare lige VR funktionen på Sigma'en. Sigma laver generelt
ok objektiver, men deres kvalitetstjek er skummelt og man har da hørt om
at folk får noget lort. VR funktionen, som jeg selv har på min 70-200
nikkor er overdrevent sejt, så jeg kan kun gætte til hvor praktisk den
er på 18-200 nikkoren. Selvfølgelig har vi klaret os uden VR tech i
mange mange år. Men hele idéen med VR er jo at du måske kommer hjem med
80-90% skarpe billeder, hvor man før kom hjem med måske 25-30%. Så
uanset hvad, så er VR til for at blive og man kommer ikke uden om, at
det er en fed og lækker feature og helt sikkert en jeg bliver afhængig af ;)

/Rudi

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 06-04-06 16:32

WhiteDog skrev i Message-ID:
<44352ffe$0$47007$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>:

> Du mangler så bare lige VR funktionen på Sigma'en.

Ja, men jeg mener ikke den er 4-5000 værd!

> Sigma laver generelt ok objektiver, men deres kvalitetstjek er
> skummelt og man har da hørt om at folk får noget lort.

Korrekt. Så må man bytte.

> Men hele idéen med VR er jo at du måske kommer hjem med 80-90% skarpe
> billeder, hvor man før kom hjem med måske 25-30%.

Heldigvis kommer jeg hjem med langt flere uden VR/IS.

> Så uanset hvad, så er VR til for at blive og man kommer ikke uden om,
> at det er en fed og lækker feature og helt sikkert en jeg bliver
> afhængig af ;)

Jeg har heller ikke noget mod det. Min pointe er blot at jeg synes
Nikon-objektivet giver for lidt for den meget store prisforskel.

Fra : Michael L

Dato : 06-04-06 16:07

Jakob skrev:

> Hvis du virkelig skal have kræs så er der jo 17-55 f 2.8 men den er
> dyr.

Men for f*nden hvor er den lækker at bruge!
Det objektiv er hver eneste krone værd og det fungere perfekt uanset
hvad pokker jeg snart kaster det igennem - Alt lige fra koncertfoto til
studieoptagelser klare den med glans.

Mvh
Michael

Fra : Jakob

Dato : 06-04-06 16:25

In article <1144336010.533532.65490@i39g2000cwa.googlegroups.com>,
michaellykke@gmail.com says...

> [...]
> Det objektiv er hver eneste krone værd og det fungere perfekt uanset
> hvad pokker jeg snart kaster det igennem - Alt lige fra koncertfoto til

AHhh det er bare mit drømmeobjektiv, men for mig er det sgu bare for
dyrt.

Damn misundelse er en grim ting :0)

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Bo Hellum

Dato : 06-04-06 19:30

"Michael L" <michaellykke@gmail.com> skrev i en meddelelse

Jakob skrev:

> [...]

>Det objektiv er hver eneste krone værd og det fungere perfekt uanset
>hvad pokker jeg snart kaster det igennem - Alt lige fra koncertfoto til

Har du nogle skud jeg kunne se, især fra koncerter?

Det kan jo være man skulle til at spare, hehe.

Bo

Fra : F.Larsen

Dato : 08-04-06 11:57

"Bo Hellum" <nh7h@nighthawks.dk> wrote in message

> Har du nogle skud jeg kunne se, især fra koncerter?
>
> Det kan jo være man skulle til at spare, hehe.

Fik min 18-200mm for ca 3 uger siden .. og jeg er virkelig godt tilfreds.
Man må sige at VR funktionen er noget der virker og man bliver hurtigt
forvent. Men for et objektivt med så stort zoom område er der selvfølgelig
visse kompromier, men de er til at leve med.

Jeg har fravalgt kit objektivet - og så istedet købt "walk-about" objektivet
18-200mm og suppleret med en fornuftigt vidvinkel og en kraftig tele.
Levering tog iøvrigt 6 uger ...

Du kan se en udemærket test af objektivet her (klik på graferne for mere
info):
http://www.slrgear.com/reviews/showproduct.php/product/250/sort/2/cat/13/page/1

--
Flemming
Nikon DX 18-200mm VR billeder:

Fra : Ukendt

Dato : 08-04-06 19:07

> Fik min 18-200mm for ca 3 uger siden .. og jeg er virkelig godt tilfreds.
--
Hvor fik du fat i din linse og hvad måtte du give for den?
Er du kommet igennem brugsvejledningen på D200? - det er godt nok

Fra : F.Larsen

Dato : 08-04-06 22:31

"Per Falkjær Jensen" <Pefa (at) mail punktum dk> wrote in message

> [...]
> imponerende, hvor personlig man kan lave sit kamera.
> De har virkelig tænkt sig godt om for at forkæle os i den grad)

Købt hos platan foto ... jeg betalte forud og måtte i januar slippe 5.800,-
levering efter 6 uger...

Iøvrigt så har jeg et D50 - og jow jeg har pjøjet manualen igennem et par
gange - men det er til at overskue hvis man i forvejen kender til
spejlrefleks og ps digitale kameraer... da jeg har et "teknisk gen" så er
det noget som jeg hygger mig med - og jeg syntes det er bare fedt at man kan
fintune stort set alt på kameraet manuelt :=)

og så tilykke med D200'en - et godt valg !

--
Flemming

Fra : Michael L

Dato : 06-04-06 16:33

Jakob skrev:

> AHhh det er bare mit drømmeobjektiv, men for mig er det sgu bare for
> dyrt.
>
> Damn misundelse er en grim ting :0)

Ingen grund til misundelse, men hvis du nogensinde får pengene så vil
du ikke fortryde hvis du køber - det er helt sikkert :)

Nu mangler jeg bare at fåsmidt en Nikkor 70-200/2.8 VR i tasken så er
jeg godt dækket ind - Meeen det koster jo en smule må man sige :)

Mvh
Michael

Fra : Jakob

Dato : 06-04-06 16:37

In article <1144337600.130979.107620@u72g2000cwu.googlegroups.com>,
michaellykke@gmail.com says...

> Ingen grund til misundelse, men hvis du nogensinde får pengene så vil
> du ikke fortryde hvis du køber - det er helt sikkert :)

Det er jeg ikke i tvivl om de billeder jeg har set fra den indtil videre
vidner om lækkert glas :0)

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Michael L

Dato : 06-04-06 21:18

Bo Hellum skrev:

> Har du nogle skud jeg kunne se, især fra koncerter?
>
> Det kan jo være man skulle til at spare, hehe.
>
> Bo

Jo da - Har lige været til en koncert i weekenden, men har ikke fået
bearbejdet billederne endnu, men skal da lige se om jeg ikke kan huske
og sende et par stykker til dig når jeg har fået dem redigeret :)

Mvh
Michael