Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Canon 550EX flash og E-TTL II
Fra : Bo Andersen

Dato : 05-04-06 22:19

Nu er jeg træt og har læst og læst.....

Mit eos 350D har E-TTL II og min flash
er E-TTL II kompatibel, men udnytter det ikke, vel ?

Så, for at kunne det, så skal jeg opgradere til 580EX eller
Sigma EF-500 DG Super E-TTL II.

Men kan det nu svare sig ?
Hvor meget bedre er E-TTL II til at lægge lys ?
Nogen erfaringer fra andre der har opgraderet ?

-Venligst, Bo Andersen-

Fra : Søren

Dato : 05-04-06 22:29

"Bo Andersen" <no_spam@gmail.com> wrote in message
> [...]
>
> Men kan det nu svare sig ?
> Hvor meget bedre er E-TTL II til at lægge lys ?
> Nogen erfaringer fra andre der har opgraderet ?

Jeg har begge flash, men har egentlig aldrig brug 550'eren til andet end
slave ... du er velkommen til at låne min 580'er før du beslutter dig for at
købe. Forudsat naturligvis du bor i nærheden (nordsjælland)

Mvh Søren

Fra : Brian Lund

Dato : 05-04-06 22:51

> Nu er jeg træt og har læst og læst.....
>
> Mit eos 350D har E-TTL II og min flash
> er E-TTL II kompatibel, men udnytter det ikke, vel ?

Øhh, dit kamera har ETTL-II, og din flash også... Hvor er problemet?

> Så, for at kunne det, så skal jeg opgradere til 580EX eller
> Sigma EF-500 DG Super E-TTL II.

Ikke umiddelbart!?

Brian

Fra : Jens Bruun

Dato : 05-04-06 23:32

"Bo Andersen" <no_spam@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Mit eos 350D har E-TTL II og min flash
> er E-TTL II kompatibel, men udnytter det ikke, vel ?

Hvorfor ikke? Er dit udstyr da defekt?

> Så, for at kunne det, så skal jeg opgradere til 580EX eller
> Sigma EF-500 DG Super E-TTL II.

Øh nej. Eneste forskel på 550EX og 580EX er, at 580EX rapporterer
hvidbalance til kameraet (samt er en anelse stærkere).

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Bo Andersen

Dato : 06-04-06 14:34

> Øh nej. Eneste forskel på 550EX og 580EX er, at 580EX rapporterer
> hvidbalance til kameraet (samt er en anelse stærkere).

Godt så, så har jeg heldigvis misforstået noget.

Så alle EX-flash understøtter E-TTL II
og 580EX har lidt højere ledetal og rappoterer også
hvidbalance. Men gør den det bedre end kameraet ?

Tak for alle svar,
Venligst, Bo Andersen.

Fra : Jacob

Dato : 06-04-06 20:58

> [...]
>
> Så alle EX-flash understøtter E-TTL II
> og 580EX har lidt højere ledetal og rappoterer også
> hvidbalance. Men gør den det bedre end kameraet ?

Kameraet kender ikke farven på det lys som den eksterne blitz udsender. det
gør den eksterne blitz heller ikke. men dens bud rammer rimligt godt. og
påvirkes ikke af en pis gul væg f.eks.

Fra : Deaster

Dato : 06-04-06 20:14

Jens Bruun skrev:
> "Bo Andersen" <no_spam@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvorfor ikke? Er dit udstyr da defekt?

> Øh nej. Eneste forskel på 550EX og 580EX er, at 580EX rapporterer
> hvidbalance til kameraet (samt er en anelse stærkere).

Øhhhm, svjv. er det da kun 430 og 580EX som understøtter E-TTL II, det
gør hverken 420 eller 550?

Mvh
Jesper

Fra : Jacob

Dato : 06-04-06 20:56

"Deaster" <nospam@deaster.dk> skrev i en meddelelse

> Øhhhm, svjv. er det da kun 430 og 580EX som understøtter E-TTL II, det gør
> hverken 420 eller 550?
>
> Mvh
> Jesper
Jo det gør alle ex'erne. men 430 og 580 medregner kameraets crop factor. og
justerer brændviden til det korekte. hvor en 550ex vil skyde et skud af på
50mm vil en 580ex skyde den af på 80mm og derved udnytte lyset bedre. at
580ex og 430ex så sender wb ned til kameraet er så bare endnu en bonus

Fra : PK

Dato : 07-04-06 10:34

Jeg har et Canon 350D og en 550EX. Den understøtter E-TTL II , og
lyssettingen blir helt perfekt uansett om jeg tar bilder på veldig
kort eller på lang avstand.

PK

Fra : Michael Holm

Dato : 09-04-06 14:14

PK wrote:
> Jeg har et Canon 350D og en 550EX. Den understøtter E-TTL II , og
> lyssettingen blir helt perfekt uansett om jeg tar bilder på veldig
> kort eller på lang avstand.
>
> PK

550ex er ikke en ettl2 flash, det er en ettl1

--M

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 09-04-06 17:21

"Michael Holm" <MichaelHolm@thismaildontwork.com> wrote in message
> 550ex er ikke en ettl2 flash, det er en ettl1
>
> --M

E-TTL2 er en feature relateret til kamerahuset. Det er kamerahuset som måler
lyset og dermed bestemmer hvor meget lys flash'en skal afgive, så 550EX
virker fint med E-TTL2.

Forskellen mellem E-TTL og E-TTL2 er bl.a. at E-TTL benytter aktuelle
fokuspunkter til målingen, mens E-TTL2 bruger ikke fokuspunter til målingen.
Billedet deles op i zoner, hvor der bl.a. evalueres på om der er stor eller
lille lysændring i forhold til omgivelseslyset for bl.a. at ignorere meget
reflekterende overflader. Afstandsangivelse til motivet tages med i
beregningen, dog ikke ved bounce og macro flash.

/Flemming

Fra : Jens Bruun

Dato : 09-04-06 21:59

"Michael Holm" <MichaelHolm@thismaildontwork.com> skrev i en meddelelse

> 550ex er ikke en ettl2 flash, det er en ettl1

Shh. Det skal du ikke fortælle min 550EX. Den tror, den kan arbejde med
E-TTL II.

(http://photonotes.org/articles/eos-flash)

--
-Jens B.