Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvad fejler mit Powershot G3 - linsen vil ~
Fra : Ukendt

Dato : 05-04-06 12:17

Hej!

Mit Canon Powershot G3 kan ikke køre linsen ud - der kommer en træls lyd og
så skriver den "Lens" i displayet.

Du kan se en lille film med oplevelsen her:
http://kring.kaerbyen.dk/div/060405_130851_1.AVI

Jeg har forsøgt at åbne ind til kameraet for at se om der er kommet noget
sand eller andet i klemme, men jeg kan ikke rigtig komme videre - jeg er
bange for at ødelægge det helt....

Jeg bor i Silkeborg - er der nogen der kender en finmekaniker i området?

Jeg gætter på at det ikke kan svare sig at indlevere kameraet ved
fotohandleren - man skal jo ikke bruge for mange penge på et kamera der er 3
1/2 år gammelt...

mvh/Carsten

Fra : Ukendt

Dato : 05-04-06 12:34

"Carsten Kring" <cckring_snabela_it.dk> wrote in message

> Du kan se en lille film med oplevelsen her:
> http://kring.kaerbyen.dk/div/060405_130851_1.AVI

Gys!
Den lyd registreres med højre baglomme længe inden den når ørerne.

> Jeg gætter på at det ikke kan svare sig at indlevere kameraet ved
> fotohandleren - man skal jo ikke bruge for mange penge på et kamera der er
> 3 1/2 år gammelt...

En fotohandler skal nok have mere for bare at åbne kameraet, end et
tilsvarende brugt er værd i fri handel.
Hvis du ikke kan finde en fingersnild person der kan hjælpe dig, er svaret
vist en mindre justering med en 8 punds hammer

/Alex

Fra : Ukendt

Dato : 05-04-06 13:57

hehe - meget poetisk svar...

- men jeg er bange for at du har ret - jeg må nok til at se mig omkring
efter nyt isenkram. Heldigt at jeg er så dårlig til forskudsopgørelse at
skattefar lige har sendt noglet kilo ind på min konto...

Det er et stykke tid siden jeg har kigget på nye kameraer - kan jeg mon få
lidt vejledning i hvilke modeller der er værd at interessere sig for?

Jeg vil gerne have et mellemstørrelse-kamera igen - dvs.

- blitz-fod til ekstern blitz
- vendbar LCD-skærm som på G3'eren

og jeg forestiller mig at skulle ofre 3-6000 kr.

mvh/Carsten

Fra : Ukendt

Dato : 05-04-06 14:16

> - men jeg er bange for at du har ret - jeg må nok til at se mig omkring
> efter nyt isenkram. Heldigt at jeg er så dårlig til forskudsopgørelse at
> skattefar lige har sendt noglet kilo ind på min konto...

Det er ikke så ringe endda :)

> Det er et stykke tid siden jeg har kigget på nye kameraer - kan jeg mon få
> lidt vejledning i hvilke modeller der er værd at interessere sig for?

Ja. Prøv at spørge i news:dk.fritid.foto.indkoeb Den gruppe er til for det
samme.

/Alex

Fra : Åge

Dato : 05-04-06 15:38

"Carsten Kring" <cckring_snabela_it.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> - blitz-fod til ekstern blitz
> - vendbar LCD-skærm som på G3'eren
>
> og jeg forestiller mig at skulle ofre 3-6000 kr.

Hvis du ellers er glad for din G3'er, så se dig om efter en G5'er. Har været
nede i omkring 2000-2500 kr. som ny. Ret rimeligt, når det koster ca. 2500
at få objektivet på G3'eren til at køre igen - har prøvet det med en G1'er -
heldigvis havde jeg en forsikring

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 05-04-06 17:26

Åge wrote:
> Hvis du ellers er glad for din G3'er, så se dig om efter en G5'er.

G5'eren har så tidligere været kritiseret lidt bl.a. her i gruppen for at
have lidt støj i højeste opløsning - det skulle der ikke være på de andre
Gx-modeller.

Jeg har selv "kun" en G3, så jeg har ikke selv prøvet G5 - så det er kun
rygter

--
Jan
<Signatur ude af drift>

Fra : Christian TC

Dato : 05-04-06 13:42

"Carsten Kring" <cckring_snabela_it.dk> wrote in message
> Hej!
>
> Mit Canon Powershot G3 kan ikke køre linsen ud - der kommer en træls lyd
> og så skriver den "Lens" i displayet.

Hej Carsten

Mit Nikon gjorde det samme. Linsen ville ikke køre ud og der kom en underlig
lyd der minder om "tandhjul der gnaver ind i hinanden" + fejlmeddelse på
displayet
Heldigvis var det lige før garantien udløb så sendte den til reperation i
tyskland og ud fra sedlen jeg fik tilbage da jeg modtog kamerat havde de sat
en ny "lense unit" i. Det lyder ret dyrt pebret hvis det ikke er noget man
får gjordt under garantien.

--
Mvh Christian TC
"Fluefiskeri er spild af tid, tænk på hvor små de er!"

Fra : Ukendt

Dato : 05-04-06 13:58

Tak for dit svar som bekræfter nogle af mine værste antagelser.

mvh/Carsten

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 05-04-06 14:02

Carsten Kring skriver:

> Jeg bor i Silkeborg - er der nogen der kender en finmekaniker i området?

Det lyder _meget_ grimt på den video.

Hvis du alligevel vil smide det ud, så giv det til mig, så skal jeg nok
ødelægge det for dig (eller måske reparere det??).

Klaus
--
Yeee-haaa tilbage på dtext, sonofonos er slut

Fra : Barfly.

Dato : 05-04-06 17:47

> [...]
>
> Jeg gætter på at det ikke kan svare sig at indlevere kameraet ved
> fotohandleren - man skal jo ikke bruge for mange penge på et kamera der er

se link, et A95, som har defekt linse,

http://www.artecdesign.ee/~jan/Kaamerad/PowerShotA95/index.html

jeg vil tro at selve linse mekanikken er stort set den samme, så det er vel
et sprøgsmål om du tør åbne dit G3 og rense det!

Fra : Ole Helms

Dato : 05-04-06 19:41

On Wed, 5 Apr 2006 18:47:26 +0200, "Barfly." <unvalid@(SSSSS)mail.dk>
skrev:

> [...]
>

>jeg vil tro at selve linse mekanikken er stort set den samme, så det er vel
>et sprøgsmål om du tør åbne dit G3 og rense det!

Og som supplement et link til rep. af Ixus
http://www.ixus-world.de/?tips/repair_guide/e18_01en.htm

--
Venligst
Ole Helms

Fra : Gertmad

Dato : 05-04-06 19:45

Hej Carsten

Jeg har tidligere med held repareret et IXUS med tilnærmelsesvis samme
fejl. Ikke helt uproblematisk og det kræver lidt tid, så du har helt ret
i at det - medmindre du er svineheldig - let kommet til at koste spidsen
af en jetjager.
Hvis du beslutter dig for at skrotte, så lad mig høre. Lidt håndører -
eller et par gode flasker rødvin - kan det indbringe, selv om det er defekt.

Hilsen

Gert Hansen
www.mados.dk

Fra : Ukendt

Dato : 05-04-06 21:11

Hej!

Tak for alle jer der har taget jer tid til at kommentere.

Jeg besluttede mig til at sige "knald eller fald", og fandt skruetrækkeren
frem og åbnede kameraet, mens mine drenge var i bad idag.

Det lykkedes mig med lidt "massage" at få linsen til at køre ud over det
punkt hvor den før stoppede - og nu kører den heldigvis fejlfrit igen.

Jeg håber bare det ikke er periodisk og genopstår på en ferietur til
Langtbortistan.

Så der røg det argument for at tage ud og købe nyt isenkram.

mvh/Carsten

Fra : Lumholdt & Riber

Dato : 07-04-06 16:07

Kan du ikke komme til at tabe det på et hårdt gulv? )
Henrik L.