Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Erfaringer med Apple Aperture?
Fra : Michael L

Dato : 04-04-06 10:31

Hej

Nu er det jo ved at være et godt stykke tid siden Apple Aperture blev
annonceret og jeg har snart set flere demonstrationer af programmet,
dog uden selv at have haft mulighed for at arbejde med det.
Jeg ejer godt nok selv PC, men Mac er jo en dejlig platform og nu har
de jo langt om længe fået smækket en ordentlig bærbar sammen med
god hastighed og uden nogle af de tidligere problemer.

Derfor vil jeg meget gerne høre fra de af jer som har praktiske
erfaringer med Aperture og hvad i synes om det? Både godt og skidt :)

Jeg har som sagt set det demonstreret flere gange, læst om det, set
screenshots osv. og umiddelbart synes jeg jo det ser intet mindre end
genialt ud - Det virker som præcis det jeg har ønsket i årevis, så
tanken var jo lidt at skifte PC'en ud med den nye MacBook og så smide
noget Aperture og CS2 på den maskine.

Er det lige så genialt i brug som det ser ud til?

Mvh
Michael

Fra : Bo Hellum

Dato : 04-04-06 11:43

Hej Michael

Jeg har selv set det en del gange, og har bestilt det for længe siden, men
da jeg har en af de nye iMac's med Core Dual er jeg nødt til at vente til
der kommer en opdatering før jeg kan se det i praksis. Det virker utrolig
stærkt og ser kanon ud. Bruger lige nu Adobes Lightroom men da jeg lige har
fået et Nikon D200 så kan det ikke bruges mere da det ikke understøtter det
format. Øv. Ellers et fint alternativ mens man venter.

Hygge

Bo

Fra : Michael L

Dato : 04-04-06 13:07

Ja heldigivs kommer den kære universal binary i April så du skal nok
ikke vente så længe plus at den er gratis :) Altså hvis man har
købt som dig ;)

Har også set Lightroom og det virker egentligt ganske fint, men jeg
synes stadigvæk Aperture ser ud til at være bedre gennemtænkt i
interfacet med den måde vinduerne og værktøjernne er placeret,
hvordan loupen virker osv.

Men kan det virkelig være rigtigt at ingen i gruppen har arbejdet med
det værktøj? Eller er det bare fordi folk er på arbejde osv :)

Fra : Bo Hellum

Dato : 04-04-06 13:53

> [...]

>synes stadigvæk Aperture ser ud til at være bedre gennemtænkt i
>interfacet med den måde vinduerne og værktøjernne er placeret,

Helt enig, ser vildt godt ud, og hastigheden skulle også være i top.

>Men kan det virkelig være rigtigt at ingen i gruppen har arbejdet med
>det værktøj? Eller er det bare fordi folk er på arbejde osv :)

hehe, tror hovedparten af dem herinde bruger PC. Og dem der bruger mac har
nok købt photoshop.

Jeg skal nok vende tilbage så snart jeg får programmet.

Hygge

Bo

Fra : Michael L

Dato : 04-04-06 14:50

Bo Hellum skrev:

> hehe, tror hovedparten af dem herinde bruger PC. Og dem der bruger mac har
> nok købt photoshop.

Ja, men Aperture er på ingen måde en erstatning for Photoshop(og er
heller ikke tænkt sådan selvom nogle har fået den lidt galt i halsen
rundt omrking :) og omvendt - De giver begge værktøjer som supplere
hinanden godt.

> Jeg skal nok vende tilbage så snart jeg får programmet.

Lyder godt - det glæder jeg mig til. I mellemtiden håber jeg der
kunne være et par andre med lidt erfaring :)

Mvh
Michael

Fra : Michael L

Dato : 05-04-06 11:55

Michael L skrev:

> Derfor vil jeg meget gerne høre fra de af jer som har praktiske
> erfaringer med Aperture og hvad i synes om det? Både godt og skidt :)

Hey folkens kan det virkelig passe at ingen af jer har arbejdet lidt
med Aperture - Det ser jo ud til at være genialt - Umiddelbart synes
jeg det ser ud til at være noget af det bedste software der er lavet
til det digitale workflow - Men vil da gerne høre hvordan det
forholder sig i praksis.

Mvh
Michael

Fra : Michael Holm

Dato : 05-04-06 19:35

Jeg har arbejdet med Aperture på en dual G4, med en masse ram, og det er
imho noget elendigt makværk.

Der er langsomt, værktøjerne er vanskelig tilgængelig, det er klodset,
det arbejder på en "et billede af gangen" måde, hvor både C1 og
RawShooter er mere "billeder i sæt som skal benhandles på samme måde"
agtigt at arbejde med.

Og så er kvaliteten af bayer filter interpoleringen rå og basal, uden
nogen form for "bells and whistles" så kvaliteten af de fremkaldte
billeder er underlødig i forhold til ethvert andet program.

Men det ser smart ud....

Så på mange måder er det som alt andet MAC soft eller hardware.

Hvis du kan lide mac, kan du måske lide Aperture. Så skal du bare have
en sindsyg hurtig computer og noget at give dig til, mens Aperture
opdatere ikoner, så skal du nok få nogle aftner til at gå med at
fremkalde 36 billeder fra en familie fest.

Ja, jeg er inkarneret PC bruger, men jeg syntes også at Aperture så
lækkert ud på Apples hjemmeside, og blev slemt skuffet. Selv de MAC
entusiaster jeg arbejde sammen med på det tidspunkt syntes det var noget
lort.

beklager.

--Michael

Fra : Tommy Obitsø

Dato : 05-04-06 20:08

Michael Holm skrev:
> [...]
> lækkert ud på Apples hjemmeside, og blev slemt skuffet. Selv de MAC
> entusiaster jeg arbejde sammen med på det tidspunkt syntes det var noget

Helt ærligt så tror jeg ikke at du har brugt / bruger Aperture, for det
føste så loader det thumnails hurtigere end noget andet konverterings
software, for det andet så oversætter den fra raw til tiff langt langt
hurtigere end c1 eller acr eller andet raw konverterings software der en
på markedet incl. lightroom og bibblepro. Jeg har alle ovennænte
programmer og bruger kun Mac og har derfor en del erfaring med
konverteringssoftware.

Når det er sagt så mangler Aperture stadig en del i at konvertere ligeså
pænt som C1, det skulle den næste opdatering gerne rette op på.

Tommy

Fra : Michael Holm

Dato : 05-04-06 22:34

> [...]
>
> Når det er sagt så mangler Aperture stadig en del i at konvertere ligeså
> pænt som C1, det skulle den næste opdatering gerne rette op på.

Prøv nogle af PC programmerne, de er langt hurtigere.

--Michael