Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hva' så med efterbehandling?
Fra : santana.sorensen@get~

Dato : 03-04-06 18:31

Son det ses i anden post overvejer jeg at blive lidt mere seriøs mht
at gå digital. Hvor meget krudt bruger I på efterbehandling; hvor
meget kan automatiseres?

Jeg har det som nok mange: Langt de fleste billeder er snapshots til
venner og famile, men enkelte skal der nok kæles for. Er der den
fornufitg rutine der kan klare begge dele?

I gamle dage lavede jeg selv båd s/h og farvenegativ. For farve fik
jeg alle kopier, de gode brugte jeg så tid på.

Kan nogen introducere emnet for mig?

mvh

Martin

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 03-04-06 19:00

santana.sorensen@get2net.dk wrote:
> at gå digital. Hvor meget krudt bruger I på efterbehandling; hvor
> meget kan automatiseres?

Prøv i news:dk.fritid.foto.billedsnak hvor den slags drøftes - der er flere
indlæg om emnet i forvejen, som du kan starte med

Du kan læse om opdelingen af gruppen på www.usenet.dk

--
Jan
<Signatur ude af drift>

Fra : nh7h@nighthawks.dk

Dato : 03-04-06 21:25

Jeg har et nikon d70s og d200 og bruger en del tid på efterbehandling. Tager
alle billederne i RAW og bruger Rawshooter til at klare den del.

Da jeg først fik mit D70s troede jeg bare det var lige til. Tag billedet og
så var det det. Men har siden fundet ud af at efterbehandlingen er en stor
del for at få det "perfekte" billede. Lys, skarphed, skygger, kontrast. Men
vil samtidig sige at jo mere man bruger kameraet, jo bedre bliver man til at
indstille det korrekt, så ens efterbehandling bliver minimal.

Bo