Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Canon Raw Image Task
Fra : Martin Larsen

Dato : 02-04-06 20:27

Hej gruppe

Velankommet hjem fra den totale solformørkelse i Tyrkiet er jeg begyndt
at kigge på mine fotos af formørkelsen som jeg er *rigtigt* godt
tilfreds med!

Jeg har naturligvis brugt RAW formatet for at kunne hive så mange
detaljer ud som muligt. Jeg har så leget lidt med parametrene i
programmet Raw Image Task og konstateret, at der ligger enorme mængder
information gemt i de rå data. Så langt så godt.

Men nu har jeg opdaget at hver gang jeg har ændret et billede, så gemmes
ændringerne selv om jeg ikke vælger "Save". Det var jo ikke meningen!
Jeg har jo bare eksperimenteret lidt (har haft kameraet mindre end 3
uger), så jeg vil ikke gemme resultatet.

Nu er så spørgsmålet: Man kan klikke på knappen "Shot settings" som
tilsyneladende viser det oprindelige, ubehandlede billede. Men er det
tabsfrit? Altså, er det virkeligt det helt uberørte billede jeg får frem
så jeg dermed roligt kan eksperimentere?

Efter jeg har opdaget problemet, har jeg naturligvis gemt en kopi af
alle raw filerne, så det er heldigvis kun gået ud over 2

Martin

Fra : Asboe

Dato : 02-04-06 21:07

Martin Larsen skrev i
<4430257d$0$60779$157c6196@dreader1.cybercity.dk>:

> [...]
>Jeg har jo bare eksperimenteret lidt (har haft kameraet mindre end 3
>uger), så jeg vil ikke gemme resultatet.

Nu kender jeg ikke Canon RAW Image Task, men ved at Photoshop Camera
RAW og RawShooter gemmer indstillingerne i en seperat fil. De skal
kunne håndtere mange forskellige raw-formater og for ikke at ødelægge
noget i de originale filer bliver deres behandling skrevet i en
seperat fil.

Adobe har lavet deres eget raw-fomat, som hedder DNG, og her gemmes
indstillingerne i selve filen.

Canon kan selv ændre i deres raw-format uden problemer, og det er det
jeg tro der sker i dit tilfælde.

> [...]
>tabsfrit? Altså, er det virkeligt det helt uberørte billede jeg får frem
>så jeg dermed roligt kan eksperimentere?

Så en nulstilling er bare en nulstilling af de parametre, som
programmet har sat - og dine raw-billeder er intakte.

Om det er tabsfrit, ved jeg ikke, men du har i hvertfald adgang til
alle de dataer, som kameraets censor har registreret!

>Efter jeg har opdaget problemet, har jeg naturligvis gemt en kopi af
>alle raw filerne, så det er heldigvis kun gået ud over 2

Det er altid godt at gemme sine orginale billeder 2 forskellige steder
- også fysisk!

--
Hilsen Asboe
Navnet i e-mail adressen er spejlvendt!

Fra : Martin Larsen

Dato : 03-04-06 10:40

> [...]
>
> Om det er tabsfrit, ved jeg ikke, men du har i hvertfald adgang til
> alle de dataer, som kameraets censor har registreret!

Det lyder betryggende. Det ville også være en uskik hvis programmet
ændrede billederne permanent uden at spørge om lov!