Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nogle blandet spørgsmål til nykøbt kamera ~
Fra : SpookiePower

Dato : 02-04-06 09:52

Jeg har lige købt mig et nyt D70s hvor jeg er igang med at tykke mig
igennem manualen. Under vejs er jeg stødt på nogle spørgsmål, som jeg
ikke lige kan finde svar på.

1.På objektivet (18mm-70mm) sidder en switch hvor der står M M/A
Hvad bruges den til ?

2. Efter at have leget med kameraet en dags tid, virkede autofokus pludselig
ikke mere. Jeg kunne simpelthen ikke få den til at autfokusere. Jeg havde
kameraet stående på auto-menu og selvfølgelig AF/M switchen stående
på AF. Men intet virkede. Jeg tog objektivet af, satte det på igen, hvorefter
det virkede fint. Er der noget der jeg skal være nervøs for ? Tænkte på
om der måske kunne være en løs forbindelse et sted.

3. Når man gerne vil tage mange billeder lige efter hinanden - Continuous.
Er det så rigtig at flashen skal være slået fra ? jeg kunne simpelthen ikke
få det til at virke igår, men nu ser det ud som om den virker med flashen
off.

4. Jeg forstår godt teorien bag blænde åbning og F-tal, men er lidt
forvirrert alligvel mht til mit kamera. På mit objektiv står 1:3.5-4.5
Er det ikke blændetal for objektivet, altså hvad objektivets blænde
kan indstilles imellem ? På mit kamera, i top displayet kan jeg stille
min blænde fra 3.5 til 29, alt efter mm indstillingen for mit objektiv.
Hvordan hænger disse tal samme mellem kamera og objektivets tal ?

Der kommer sikkert flere spørgsmål med tiden :)

--
Mit fotoalbum
www.photo.activewebsite.dk

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 02-04-06 10:20

SpookiePower wrote:
> 1.På objektivet (18mm-70mm) sidder en switch hvor der står M
> M/A
> Hvad bruges den til ?

Manuel/auto

?

> 3. Når man gerne vil tage mange billeder lige efter hinanden -
> Continuous. Er det så rigtig at flashen skal være slået fra ?

Lyder sandsynligt, da flashen skal kunne nå at lade op før næste
skud.

> [...]
> 1:3.5-4.5
> Er det ikke blændetal for objektivet, altså hvad objektivets

Nej - det er størst mulige blænde (laveste tal) ved hhv korteste
og længste brændvidde.

Jan

Fra : SpookiePower

Dato : 02-04-06 10:43

--
Mit fotoalbum
www.photo.activewebsite.dk
"Jan Vestergaard" <jan@jve.invalid> skrev i en meddelelse news:442f9737$0$2103$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Manuel/auto

Mener du manuel og auto fokusering ? Men der er jo også en switch på
kameraet hvor man vælger om man vil bruge autofokus eller selv stille skarpt.
Så der burde vel ikke være to knapper til den samme funktion ?

Fra : Jan Bøgh

Dato : 02-04-06 11:28

SpookiePower skrev i 442f9c95$0$60784$157c6196@dreader1.cybercity.dk
dette:

> Mener du manuel og auto fokusering ? Men der er jo også en switch på
> kameraet hvor man vælger om man vil bruge autofokus eller selv stille
> skarpt. Så der burde vel ikke være to knapper til den samme funktion ?

Nej, det er der heller ikke. Knappen på kameraet bruger du til at slå AF til
eller fra. Knappen på dit objektiv giver dig mulighed for at benytte AF og
så finjustere manuelt. Nikon kalder det AF med manuel prioritering - eller
noget i den retning.

vh
Jan
--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
PS: Knipserier kan findes på

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 02-04-06 11:59

SpookiePower wrote:
> [...]
> stille
> skarpt. Så der burde vel ikke være to knapper til den samme

Ikke helt samme funktion - her er lidt info fundet via Google:

M/A (Manual/Automatic) mode means that even while in autofocus
you may simply grab the focus ring to make manual focus
adjustments. Next time you tap the shutter it returns to AF mode,
and next time you grab the ring you're instantly in manual mode.
I wish everything on earth worked this well.

Jan

Fra : Ole Larsen

Dato : 02-04-06 12:17

Det står i man. t. optik
--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
New Images And Design Febr. 2006

Fra : Jan Bøgh

Dato : 02-04-06 16:21

Ole Larsen skrev i 442fb2ac$0$15792$14726298@news.sunsite.dk dette:

> Det står i man. t. optik

....og til kamera (d70) !

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
PS: Knipserier kan findes på

Fra : John Larsson

Dato : 02-04-06 11:05

"SpookiePower" <boxjunk2600@gmail.com> writes:
> [...]
>forvirrert alligvel mht til mit kamera. På mit objektiv står 1:3.5-4.5
>Er det ikke blændetal for objektivet, altså hvad objektivets blænde

Markeringen angiver største mulige blænde for hhv tele og vidvinkel (for
zoom-objektiver).

John

Fra : SpookiePower

Dato : 02-04-06 16:45

"John Larsson" <john_larsson@net.dialog.dk> skrev i en meddelelse news:fc.0073fb6b0771caa33b9aca003330fd1c.771cac6@net.dialog.dk...

> Markeringen angiver største mulige blænde for hhv tele og vidvinkel (for
> zoom-objektiver).

Takker. Det forklare en hel del for mig :)

Fra : AS

Dato : 02-04-06 12:58

"SpookiePower" <boxjunk2600@gmail.com> wrote in message
> Jeg har lige købt mig et nyt D70s hvor jeg er igang med at tykke mig
> igennem manualen. Under vejs er jeg stødt på nogle spørgsmål, som jeg
> ikke lige kan finde svar på.

No offence, men efter disse punkter du stille spørgsmål bliver mere
relevant, at du finde en rimmelig bog om fotografi og læse igennem. Du kan
sagtens starte men mannual til dit kamera og objektiv
Ikke alle fancy bøger om digifoto handler om disse emner du spørger, men
sikkert alle lidt ældre om filmfoto gør det.