Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Fif angående HOYA cirkulært polfilter ønsk~
Fra : Peter Cardow

Dato : 01-04-06 16:41

Hej` NG

Jeg har lige investeret i et HOYA Cirk, Polfilter som synes meget mørkt i
forhold til mine tidligere Polfiltre, og så var det jeg kom i tanke om der
er nogle "fif" til fx. hvidballance indstillinger når man skyder med
cirk.polfilter.
Mit udstyr består af Nikon D70S og en nyindkøbt Sigma 10-20mm og her på et
77mm cirk. polfilter.
De motiver jeg skal bruge filteret til er fortrinsvis treeking i Bjerge og
Hav/himmel motiver.

Nogle gode tips ? - alt tages imod med kyshånd !

hilsen

Peter

Fra : michael bs

Dato : 01-04-06 19:00

"Peter Cardow" <petercardowSPAM@tdcspace.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Hav/himmel motiver.
>
> Nogle gode tips ? - alt tages imod med kyshånd !

Altså hvis det er hoya pro1 serien, tror jeg ikke du skal være bekymret. de
motiver du foreskriver burde være en leg for det filter.
Nu er Sigmaen jo blænde 4 -5.6. Det er jo ikke verden mest lysfølsomme...
måske er det det, der snyder dig?
Men igen: til himmel/hav og trekking burde der være rigeligt med lys.

mvh Michael

Fra : Jan Bøgh

Dato : 02-04-06 10:10

Peter Cardow skrev i 442e9f23$0$887$edfadb0f@dread14.news.tele.dk dette:

> [...]
> Bjerge og Hav/himmel motiver.
>
> Nogle gode tips ? - alt tages imod med kyshånd !

Ja, pas meget på med brug at polfilter på en ultravidvinkel! Himlen kommer i
almindelighed til at se højst besynderlig ud. Polatiseringseffekten er
simpelthen for uens over hele billedet. IMO. Ogt især 'hav/himmelmotiver'
kan komme til at se ud som om de er mishandlet i i billedbehandlingsprogram.

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
PS: Knipserier kan findes på

Fra : michael bs

Dato : 02-04-06 10:24

> [...]
> simpelthen for uens over hele billedet. IMO. Ogt især 'hav/himmelmotiver'
> kan komme til at se ud som om de er mishandlet i i

Du har uden tvivl ret. Jeg synes bare ikke dette problem er til stede med
canon 10-22mm og hoya pro 1 polfilter. Er det et spørgsmål om polfilterets
kvalitet ?

mvh Michael

Fra : Jan Bøgh

Dato : 02-04-06 10:34

michael bs skrev i 442f983e$0$27598$edfadb0f@dread11.news.tele.dk dette:

> Du har uden tvivl ret. Jeg synes bare ikke dette problem er til stede
> med canon 10-22mm og hoya pro 1 polfilter. Er det et spørgsmål om
> polfilterets kvalitet ?

Nej, konsekvensen af nogle fysiske regler.
Dvs - hvis polfiltret ikke er effektivt (=dårligt) vil effekten ikke være så
udtalt.
For mig er polfiltret primært noget, der er godt til at trække stofligheden
i en overflade (blade, hud) frem med og til at dæmpe overfladereflektionen
når jeg fotograferer ned i vand (eller gennem en rude). Før den digitale
billedbehandling brugte jeg det også til at lave en mere mættet himmel - det
ville jeg typisk i dag gøre med billedbehandlingsprogrammet.

mvh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
PS: Knipserier kan findes på

Fra : Ukendt

Dato : 03-04-06 09:29

"michael bs" <michaelschouFJERNDETTE@oncable.dkfjenogsådette> wrote in
message news:442f983e$0$27598$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> [...]

> canon 10-22mm og hoya pro 1 polfilter. Er det et spørgsmål om polfilterets

Nej, det er fordi polariseringseffekten er størst ved en bestemt vinkel ift.
solstrålerne, og denne vinkel varierer kraftigt henover et billede taget med
en vidvinkel og derfor varierer effekten også.

Poul B-H

Fra : Per O.

Dato : 06-04-06 10:43

> [...]
> Hav/himmel motiver.
>
> Nogle gode tips ? - alt tages imod med kyshånd !

jeg har selv et Hoya pro1 og har ikke gjort noget særligt for at kunne bruge
det.

Per O.
www.billedsnedkeren.dk