Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Brændvide og safari i afrika
Fra : Jan Damkjær Dahl

Dato : 01-04-06 09:20

hej

hvilken brændvide kan man klare sig med på en safari tur til afrika ?

nogen erfaringer

Fra : CanonKnud

Dato : 01-04-06 12:09

"Jan Damkjær Dahl" <jdd@cykel.dk> skrev i en meddelelse news:442e37ae$0$67259$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
: hej
:
: hvilken brændvide kan man klare sig med på en safari tur til afrika ?
:
: nogen erfaringer
:
:
Kolibrier: 500mm eller mere
Elefanter: 18mm eller mere
Løver: 18mm eller hvad dit mod tillader............
Knud

Fra : Bo Bjerre

Dato : 01-04-06 12:17

CanonKnud wrote:

> Elefanter: 18mm eller mere

Hvis du er NØDT TIL at fotografere elefanter med en 18mm, er du for tæt
på, og vil ikke komme til at opleve hjemrejsen.

Bo //

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 01-04-06 16:31

Tror ikke http://nickbrandt.com/ er enig

--
Venligst,
Thomas Schreiber

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 01-04-06 13:31

"CanonKnud" <bonkeREMOWE@privat.dk> skrev
> Kolibrier: 500mm eller mere
> Elefanter: 18mm eller mere
> Løver: 18mm eller hvad dit mod tillader............

Husk gode løbesko. Ikke for at du dermed kan løbe fra en løve, det kan slet
ikke lade sig gøre, men sådan at du kan løbe fra din makker.......
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Thomas Kjær

Dato : 01-04-06 12:16

Hej Jan,

On 2006-04-01, Jan Damkjær Dahl <jdd@cykel.dk> wrote:
> hvilken brændvide kan man klare sig med på en safari tur til afrika ?
>
> nogen erfaringer

Ingen erfaringer, men det folk plejer at skrive er en fast tele på
300-500mm samt en 1.4x eller 2.0x teleconverter.

Derudver selvfølgelig noget videre til landskaber og solnedgange.

Thomas Kjær <tk@daarligstil.dk>

Fra : Ukendt

Dato : 01-04-06 13:23

"Jan Damkjær Dahl" <jdd@cykel.dk> skrev i en meddelelse
> hej
>
> hvilken brændvide kan man klare sig med på en safari tur til afrika ?
>
> nogen erfaringer

Fra Sydafrika. Overalt, men specielt i Krüger park kommer man meget tæt på
dyrene.
Jeg brugte 35mm, 85mm og 135mm analogt + et digicam. I Krüger park sad 135mm
på hele turen. Det er meget støvet og spændende, så lysten til at skifte
obj. er ikke stor.

Skulle jeg gentage turen - eller til Kenya ville jeg nu bruge min mellem
telezoom 80-200 til fotosafari og 17-55 til alt andet. Skal det være en fast
optik valgte jeg igen en 135mm (85mm på Nikon'en)

Man sidder i en bil - og bliver der! Der er ganske enkelt ikke hverken behov
eller mulighed for at skyde de lange brændvidder. Måske i lejren, men ikke
på turene.
Gert

Fra : John Larsson

Dato : 01-04-06 13:53

"CanonKnud" <bonkeREMOWE@privat.dk> writes:
>:
>Kolibrier: 500mm eller mere

Meget mere. Nok hellere et astronomisk spejlteleskop, men spørgsmålet er
vel om der findes så høje fuglekiggertårne på Afrikas vestkyst, at man kan
se amerikanske skovfugle derfra!

John

Fra : Henrik Weigelt

Dato : 01-04-06 14:13

> hvilken brændvide kan man klare sig med på en safari tur til afrika ?
>
> nogen erfaringer

Hvis det er en standard safaritur i små køretøjer i nationalparkerne så
er dyrerne så vant til bilerne at man kommer indenfor ½-50 meter af de
fleste dyr. Løver uden unger kan man f.eks. køre helt hen til, de
flytter sig kun for en vred elefant.
Sidst jeg var dernede klarede jeg mig med en 60-70mm men næste gang
regner jeg med at skulle op på ca. 300mm

Fra : Jan Damkjær Dahl

Dato : 02-04-06 15:05

Ok tak for info

regner med at jeg skal der ned i år. så det var jo rart at høre andres