Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
350D kontra 30D
Fra : Ole Hetland

Dato : 31-03-06 12:40

Jeg har lige købt en Canon 350D, som jeg egentlig er meget godt tilfreds
med.
Det nager mig imidlertid lidt, at jeg ikke købte en 30D, men jeg har lidt
svært ved at gennemskue, hvad jeg i givet fald ville få mere for merprisen.
Er der nogen der kan hjælpe mig?
(Bare kortfattet

Med venlig hilsen
Ole
www.bredeole.dk

Fra : Jakob

Dato : 31-03-06 12:47

In article <442d1472$0$47080$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>,
ole.hetland@ingenspamget2net.dk says...
> [...]
> svært ved at gennemskue, hvad jeg i givet fald ville få mere for merprisen.

Iso 3200, højere framerate (5 fps), spotmåling, større skærm, bedre
ergonomi( for nogen), metalhus og sikkert flere ting.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Ole Hetland

Dato : 01-04-06 15:48

Jakob wrote:

> Iso 3200, højere framerate (5 fps), spotmåling, større skærm, bedre
> ergonomi( for nogen), metalhus og sikkert flere ting.

Tak for svaret Jacob.
ISO 3200 - er det uden forringelser af billedet?

Ergonomien driller lidt med 350D.
Jeg får tit tommelfingeren hen på knappen der skifter til selvudløser.

Med venlig hilsen
Ole
www.hetland.it
www.bredeole.dk

Fra : Brian Lund

Dato : 02-04-06 18:16

> Tak for svaret Jacob.
> ISO 3200 - er det uden forringelser af billedet?

Nej, højere ISO vil altid være ringere end en lavere, sådan er det ved
digital!
Men om 3200 på 30D er bedre eller ringere end på 350D ved jeg ikke, men jeg
går ud fra at deres støjnivaeu er rimeligt ens...

> Ergonomien driller lidt med 350D.
> Jeg får tit tommelfingeren hen på knappen der skifter til selvudløser.

Det gør jeg også af og til :( - Men det er også mit eneste kritikpunkt,
efter at have haft det i 11 måneder!

Brian

Fra : Per

Dato : 04-04-06 12:40

"Brian Lund" <geronimo@-FORKERT-mobilixnet.dk> wrote in message

> [...]
> jeg
> går ud fra at deres støjnivaeu er rimeligt ens...

Støjen er det samme. Dog går 350D max til ISO1600.

Fra : Hans Kruse

Dato : 04-04-06 18:20

"Per" <no@tak.dk> skrev i en meddelelse
> "Brian Lund" <geronimo@-FORKERT-mobilixnet.dk> wrote in message

> Støjen er det samme. Dog går 350D max til ISO1600.

Hvis du vil have 350D til at tage på 3200 ISO, så still EC til -1EV og skyd
i RAW og give +1EV i konverteringen. Det vil give samme resultat.

--
Kind Regards/Med venlig hilsen,
Hans Kruse

Fra : Ole Hetland

Dato : 05-04-06 09:01

Hans Kruse skrev:

> Hvis du vil have 350D til at tage på 3200 ISO, så still EC til -1EV
> og skyd i RAW og give +1EV i konverteringen. Det vil give samme
> resultat.

Hej Hans
Jeg har vist ikke læst manualen grundigt nok.
Hvad er EC og EV?
Jeg kan kun finde noget der hedder AEB og LCD i min menu.
Er jeg helt på vildspor?

Med venlig hilsen
Ole
www.bredeole.dk

Fra : Hans Kruse

Dato : 05-04-06 09:15

"Ole Hetland" <ole.hetland@ingenspamget2net.dk> skrev i en meddelelse

> Hej Hans
> Jeg har vist ikke læst manualen grundigt nok.
> Hvad er EC og EV?
> Jeg kan kun finde noget der hedder AEB og LCD i min menu.
> Er jeg helt på vildspor?

EC er exposure compensation og 1EV er en blænde. PÅ 350D holder du AV
knappen inde og drejer på rullehjulet lige bag udløseren og kører ned
til -1. Men husk det er bedst i RAW i JPG kan du også gøre det ved at hæve
lyset i et billedbehandlingsprogram med 1 blænde. I raw konvertere kan lyset
så hæves med en blænde. Derved få du det, der svarer til ISO 3200.

Fra : Ole Hetland

Dato : 05-04-06 09:52

Hans Kruse wrote:
> [...]
> hæve lyset i et billedbehandlingsprogram med 1 blænde. I raw
> konvertere kan lyset så hæves med en blænde. Derved få du det, der

Tak for svaret Hans.
Så fik jeg da også lært noget i dag

Med venlig hilsen
Ole
www.bredeole.dk

Fra : Hans Kruse

Dato : 05-04-06 09:17

> Hej Hans
> Jeg har vist ikke læst manualen grundigt nok.
> Hvad er EC og EV?
> Jeg kan kun finde noget der hedder AEB og LCD i min menu.
> Er jeg helt på vildspor?

Iøvrigt vil du finde at hvis du undereksponerer med 1 blænde, som nævnt, så
vil du ikke altid hæve lyset igen med 1 blænde, da du ofte gerne vil have et
mørkere billede i lavt lys end det lysmåleren gerne vil lave det til (altså
at det bliver for lyst). Men det afhænger igen af hvordan du har lysmåleren
indstillet.

Fra :    ab©

Dato : 31-03-06 12:52

"Ole Hetland" <ole.hetland@ingenspamget2net.dk> skrev i en meddelelse

> ... hvad jeg i givet fald ville få mere for merprisen.
> Er der nogen der kan hjælpe mig?

Bl.a. et ordentligt "håndtag"

ab©
--
- der ikke er Kanon-fan

Fra : Brian S

Dato : 31-03-06 13:49

Medmindre du er en rutineret fotograf - hvilket dit spørgsmål
antyder, du ikke er - vil du næppe få bedre billeder med et 30D.
Kameraet er blot en lukkermekanisme, og kvaliteten af dine billeder vil
snarere være afhængig af dit objektiv. Køb et kvalitetsobjektiv, der
passer til den type billeder, du gerne vil tage.

Køb nogle gode bøger der fører dig ordentligt ind i
billedkomposition og belysningsteknik. Det er sådan man laver gode
billeder.

Brian

Fra : Ukendt

Dato : 31-03-06 14:06

>Køb nogle gode bøger der fører dig ordentligt ind i
>billedkomposition og belysningsteknik. Det er sådan man laver gode
>billeder.

Jeg maser mig lige ind i tråden, håber det er ok.
Er der en eller et par gode bøger du (eller I) kan
anbefale til dette?

For jeg kunne nemlig godt tænke mig at blive lidt
bedre til at fotografere med mit dejlige 20D

/rt

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 31-03-06 14:37

rt wrote:

Du kan gå på dit lokale bibliotek og låne alt hvad der findes af
fotobøger, og det er ovenikøbet helt gratis.

Det er muligt, at dit lokale bibliotek ikke har et så stort et udvalg på
hylderne, men så tjekker du bare hvilket klassenummer emnet har, og så
slår du det op i en af de søgecomputere der står på biblioteket og
printer listen ud, for så kan du bede bibliotekaren om at bestille
bøgerne hjem.

Bestil 4-5 nye bøger hjem hver måned, og om et år har du læst dig igennem
alt hvad der findes om emnet...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : E.M.

Dato : 31-03-06 14:45

> Jeg maser mig lige ind i tråden, håber det er ok.
> Er der en eller et par gode bøger du (eller I) kan
> anbefale til dette?

Politikens store fotobog af Thomas Nykrog er rigtig god.

E.M.

Fra : Deaster

Dato : 31-03-06 16:23

E.M. skrev:

> Politikens store fotobog af Thomas Nykrog er rigtig god.
>
> E.M.

Ikke efter min mening, den er faktisk temmeligt ringe. Ville hellere gå
efter den fra Politikens forlag som er skrevet af Tom Ang, eller nogle
af National Geographics fotobøger.

Mvh
Jesper

Fra : Jan Bøgh

Dato : 31-03-06 16:35

Deaster skrev i 442d499f$0$15786$14726298@news.sunsite.dk dette:

> Ikke efter min mening, den er faktisk temmeligt ringe. Ville hellere
> gå efter den fra Politikens forlag som er skrevet af Tom Ang, eller

Helt, helt enig.

vh
Jan
--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
PS: Knipserier kan findes på

Fra : Ole Hetland

Dato : 01-04-06 15:44

Brian S wrote:
> Medmindre du er en rutineret fotograf - hvilket dit spørgsmål
> antyder, du ikke er - vil du næppe få bedre billeder med et 30D.

Hej Brian
Tak for svaret.
Jeg beholder det jeg har.
Du tager imidlertid gruelig fejl.
Jeg blev uddannet som fotograf i 1950 - men det er jo længe siden.
Jeg har haft digitalt kamera siden 1996 - men derfor behøver man ikke vide
alt.
Jeg har indtil videre et 300mm, en 1.4 converter, et 50mm, et 18-55mm og et
28-135mm, så jeg har vist de mest nødvendige objektiver.

Med venlig hilsen
Ole
www.bredeole.dk

Fra : waal

Dato : 01-04-06 16:18

> [...]
> Jeg har indtil videre et 300mm, en 1.4 converter, et 50mm, et 18-55mm og
> et 28-135mm, så jeg har vist de mest nødvendige objektiver.

Brian "glemte" at kaste et blik på din hjemmeside

Hvor gamle er Finn Mickelborg billederne ?

mvh
Michael

Fra : Ole Hetland

Dato : 01-04-06 18:11

waal wrote:
> Hvor gamle er Finn Mickelborg billederne ?

Hej Michael
Billederne er fra 7.juli 2004 under jazz-festival i København.

Med venlig hilsen
Ole
www.hetland.it
www.bredeole.dk

Fra : waal

Dato : 01-04-06 20:14

> Hej Michael
> Billederne er fra 7.juli 2004 under jazz-festival i København.

Ved du om han optræder jævnligt ? Jeg har en LP fra 1990 "Mellophonium Jazz"
men har aldrig set ham live. Jeg vil selvfølgelig holde øje med årets
program

mvh
Michael

Fra : Brian S

Dato : 31-03-06 14:40

I hvilken retning vil du lære mere? Synes du, at du har svært ved at
finde motiverne? Vil du lære mere om eksponering? Er du ude efter at
lære mere om billedkomposition? Vi du lære mere om at fotografere
landskab, portræt, makro, produkter - eller (og nu bider du nok på) -
generel fotografi?

Beklager bygen af modspørgsmål, men mange mennesker har beskæftiget
sig med fotografi i mange år, så fotografi er et virvar af emner og
specialer.

Jeg kommer gerne med nogle bogtips, hvis du kommer med lidt flere
detajler. Jeg håber, du læser engelsk, for der er ikke nogle rigtigt
gode danske.

Fra : Ukendt

Dato : 31-03-06 15:46

> [...]

>Jeg kommer gerne med nogle bogtips, hvis du kommer med lidt flere
>detajler. Jeg håber, du læser engelsk, for der er ikke nogle rigtigt

Hej Brian.

Sådan overordnet set så bider jeg på, hvor du forventer det.
Jeg vil generelt bare gerne blive bedre til at fotografere, og til at
anvende mit 20D.

Men skal jeg forsøge at specificere lidt, så vil jeg gerne lære mere
om eksponering, og måske også lidt om billedkomposition i
forskellige situationer.

Hvilket type foto vil jeg lære at tage? Tja...jeg er kun en glad
amatør, der bare synes det er sjovt at tage billeder. Jeg kan
godt lide at tage billeder af folk og især af folk ude i naturen.
Lidt landskabsfotografering er også sjovt. Fotografering med
flash og makrofotografering gemmer jeg.

Jeg ved jeg ikke er særlig specifik, men jeg ønsker bare generelt
at blive bedre. :)

/rt

Fra : John Larsson

Dato : 01-04-06 16:01

"Ole Hetland" <ole.hetland@ingenspamget2net.dk> writes:
>Du tager imidlertid gruelig fejl.
>Jeg blev uddannet som fotograf i 1950 - men det er jo længe siden.

OK, så mangler du bare lidt efteruddannelse!

Ole, tag dig af de hovne bemærkninger. Min erfaring (fra mange kreative
fag), siger mig, at det er dem der bliver ved med at søge viden og nye
impulser, der også udvikles og producerer det interessante - det er aldrig
ham/hende, der mener at de ved alt!

John, der var 7 år, da du blev udlært!

Fra : Brian S

Dato : 01-04-06 17:49

Brian "glemte" at kaste et blik på din hjemmeside

Næh. Jeg har ikke glemt det. Jeg har ikke gjort det, for det vedkommer
ikke spørgsmålet. Og hvorfor sætter du glemt i anførselstegn?

Fra : waal

Dato : 01-04-06 19:04

"Brian S" <brian_skryder@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
Brian "glemte" at kaste et blik på din hjemmeside

Næh. Jeg har ikke glemt det. Jeg har ikke gjort det, for det vedkommer
ikke spørgsmålet. Og hvorfor sætter du glemt i anførselstegn?

Man kunne også kalde det en fodfejl, du har simpelthen dummet dig

mvh
Michael

Fra : Brian S

Dato : 01-04-06 17:51

Ole, tag dig af de hovne bemærkninger.

Ja, men ikke de ligefremme og velmenende.

Fra : Brian S

Dato : 01-04-06 19:09

Man kunne også kalde det en fodfejl, du har simpelthen dummet dig

Hvordan?

Fra : waal

Dato : 01-04-06 19:27

Man kunne også kalde det en fodfejl, du har simpelthen dummet dig

Hvordan?

Ved på et ultratyndt grundlag at antage Ole Hetland for en uerfaren
nybegynder.
ét klik havde fået dig ud af vildfarelsen i tide

mvh
Michael

Fra : Brian S

Dato : 01-04-06 19:38

Ole Hetlan startede med at skrive:
[...]

Jeg går ud fra, at en rutineret fotograf før - eller efter - købet
selv ville kunne sammenligne tekniske data for to kameraer. Jeg
undersøger ikke folks baggrund, før jeg svarer. Gør du det, eller er
du bare ude i polemisk ærinde?

Fra : waal

Dato : 01-04-06 22:50

[...]

Det gør jeg når kilden blinker mig lige op i næsen, især hvis den spidse pen
skal i anvendelse.

Det er et effektivt middel mod at træde i spinaten, det svarer til at se sig
for inden man krydser en vej

mvh
Michael

Fra : Brian S

Dato : 02-04-06 16:28

Jeg undersøger ikke folks baggrund, før jeg svarer. Gør du det,
eller er du bare ude i polemisk ærinde?

"Det gør jeg når kilden blinker mig lige op i næsen, især hvis den
spidse pen skal i anvendelse."

Du må have svært ved at få tiden til at gå.

Fra : waal

Dato : 02-04-06 22:59

[...]

Det tog under 1 minut i det aktuelle tilfælde

Fra : Poul

Dato : 02-04-06 17:56

> [...]
> Det nager mig imidlertid lidt, at jeg ikke købte en 30D, men jeg har lidt
> svært ved at gennemskue, hvad jeg i givet fald ville få mere for

350D mod en 20D
http://www.dpreview.com/reviews/canoneos350d/page23.asp

Fra : Ole Hetland

Dato : 03-04-06 19:13

Poul wrote:

> 350D mod en 20D
> http://www.dpreview.com/reviews/canoneos350d/page23.asp

Hej Poul

Tak for henvisningen.
Kvalitetsforskellen er svært at få øje på på min skærm.
Jeg tror jeg beholder min 350D lidt endnu

Med venlig hilsen
Ole
www.hetland.it
www.bredeole.dk

Fra : John Larsson

Dato : 03-04-06 05:22

"Brian S" <brian_skryder@yahoo.dk> writes:
>Jeg undersøger ikke folks baggrund, før jeg svarer. Gør du det,
>eller er du bare ude i polemisk ærinde?

Det er vel dig Brian, der netop bliver polemisk, når du bruger tid på at
spekulere i folks baggrund, i stedet for bare at svare på spørgsmålet!

John

Fra : Lars Clausen

Dato : 04-04-06 12:47

Per wrote:
> "Brian Lund" <geronimo@-FORKERT-mobilixnet.dk> wrote in message

> Støjen er det samme. Dog går 350D max til ISO1600.

Der er endnu ikke kommet et ISO3200-hack til 350D ligesom der kom til
300D? For hvis støjen er den samme, er der vel tale om den samme
chip, og så er det blot et softwarespørgsmål.

-Lars

Fra : Lars Clausen

Dato : 05-04-06 10:43

Hans Kruse wrote:
> [...]
> at det bliver for lyst). Men det afhænger igen af hvordan du har lysmåleren

Der er det så det er ærgerligt, at 350D kun tillader -2 EV, for til
natbilleder kunne jeg sagtens bruge 3200 eller endda 6400 ISO samt 2
fstop mørkere. Men der er der så kun manuel indstilling tilbage.

Jeg har leget lidt med "pushing", ved du nogen pointere til
kontrollerede eksperimenter med det? Er støjen den samme ved at gå
en EV ned og efterjustere som ved at doble ISO? Hvis jeg ikke tager
meget fejl, så kommer man vel ud i noget posterization hvis man
skubber det for langt, noget som en egentlig 3200 ISO ikke ville
forårsage.

-Lars

Fra : Hans Kruse

Dato : 05-04-06 23:28

"Lars Clausen" <larsrc@gmail.com> skrev i en meddelelse

Hans Kruse wrote:
> [...]

meget fejl, så kommer man vel ud i noget posterization hvis man
skubber det for langt, noget som en egentlig 3200 ISO ikke ville

Jeg har ikke lavet eksperimenter for at afprøve det, men vil forvente at
f.eks. 1 blænde undereksponering af hævning på en blænde i efterbehandling
vil give samme resultat, som dobbelt ISO. Men med 350D og manglende 3200
ISO, så er der ikke noget valg. Jeg har heller ikke set nogle eksperimenter
om det.