Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
teknik: VR og stativ
Fra : Bo Bjerre

Dato : 30-03-06 15:13

Der har tidligere været diskussion om brug af VR og stativ. Jeg flad
lige over dette på Nikons hjemmeside:

--citat--
The Vibration Reduction technology built in to Nikon VR lenses can
reduce or eliminate vibration and movement in the camera during
shooting. When the camera is on a tripod there will be very little (if
any) movement so the question arises if VR should be used or not.

With the following lenses/cameras VR should be "Off" when the camera is
mounted on a tripod:

* COOLPIX 8800
* AF-S DX VR 18-200mm f3.5-5.6G
* AF-S VR 24-120mm f3.5-5.6G
* AF-S VR 70-200mm f2.8G
* AF-S VR 80-400mm f4.5-5.6

If the VR function is turned on when used on a tripod with the above
lenses, the VR system may attempt to adjust for any slight vibration
which will not effect the image and cause a reduction in image quality.

With the following lens VR can be "On" when the camera is mounted on a
tripod:

* AF-S VR 200-400mm f4G
* AF-S VR 200mm f2G
* AF-S VR 300mm f2.8G

For all lenses VR should be "On" when the camera/lens is used on a monopod.

--slut--

Fra : Steen

Dato : 30-03-06 22:30

"Bo Bjerre" <post@fjernes-sidebanen.dk> skrev i en meddelelse

> With the following lenses/cameras VR should be "Off" when the camera is
> mounted on a tripod:
>
> * AF-S VR 24-120mm f3.5-5.6G

Sjovt nok, at du siger det. Jeg tog nogle billeder med VR "on" på stativ, og
nogle af dem blev rystede. Det undrede mig meget, men det er nok
forklaringen.

Har du en link?

/Steen

Fra : Bo Bjerre

Dato : 31-03-06 07:58

Steen wrote:
> [...]
>

> Sjovt nok, at du siger det. Jeg tog nogle billeder med VR "on" på stativ, og
> nogle af dem blev rystede. Det undrede mig meget, men det er nok

På Nikon's support i søgefeltet skrev jeg "tripod VR", og der kommer en
del frem. Den, jeg aktuelt citerede er:
http://nikoneurope-en.custhelp.com/cgi-bin/nikoneurope_en.cfg/php/enduser/std_adp.php?p_faqid=7872&p_created=1067977631&p_sid=BSDwiQ3i&p_accessibility=&p_lva=&p_sp=cF9zcmNoPTEmcF9zb3J0X2J5PSZwX2dyaWRzb3J0PSZwX3Jvd19jbnQ9NDAmcF9wcm9kcz0wJnBfY2F0cz0wJnBfcHY9JnBfY3Y9JnBfc2VhcmNoX3R5cGU9YW5zd2Vycy5zZWFyY2hfbmwmcF9wYWdlPTEmcF9zZWFyY2hfdGV4dD10cmlwb2QgVlI*&p_li=&p_topview=1

Der er osse lagt en note ind for netop 18-200mm VR, der beskriver en
firmware update til flere kameraer.

Bo //

Fra : Flerbrugerkonto

Dato : 31-03-06 09:19

"Bo Bjerre" <post@fjernes-sidebanen.dk> skrev i en meddelelse
> Der har tidligere været diskussion om brug af VR og stativ. Jeg flad lige
> over dette på Nikons hjemmeside:

Interessant. Gad vide hvorfor det er sådan? Canons IS objektiver har, efter
hvad jeg ved(?), ikke sådan nogle defekter.. Er det fordi Nikons ingeniører
ikke er gode til at bygge billedstabilisering?

Mvh Anders

Fra : Ole Larsen

Dato : 31-03-06 09:30

Flerbrugerkonto skrev:
> [...]
> hvad jeg ved(?), ikke sådan nogle defekter.. Er det fordi Nikons ingeniører
> ikke er gode til at bygge billedstabilisering?

Har du overvejet muligheden for, at Canon ikke har undersøgt det/ikke
siger det?

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
New Images And Design Febr. 2006

Fra : Flerbrugerkonto

Dato : 01-04-06 08:36

> Har du overvejet muligheden for, at Canon ikke har undersøgt det/ikke
> siger det?

Nej det havde jeg faktisk ikke. Godt argument!

Mvh Anders

Fra : Simon Nielsen

Dato : 01-04-06 23:46

Flerbrugerkonto skrev:
> "Ole Larsen" <olenospam@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Nej det havde jeg faktisk ikke. Godt argument!

Nemlig, jeg har IS på mit Canon Videokamera (XL1s) og der har jeg det
slåt fra når det står på stativ da det ellers giver utydelige billeder
(sikkert på grund af at IS kompenserer for noget der ikke er til stede),
men som Motion- el. Steady-cam er det guld værd.

Mvh
Simon

Fra : Deaster

Dato : 31-03-06 09:51

Flerbrugerkonto skrev:
> [...]
> hvad jeg ved(?), ikke sådan nogle defekter.. Er det fordi Nikons ingeniører
> ikke er gode til at bygge billedstabilisering?

Nogle af dem, den første generations IS skal også slåes fra når de
bliver sat på stativ.

Mvh
Jesper

Fra : Erik W.

Dato : 31-03-06 10:09

"Flerbrugerkonto" <ingenm@il.dk> skrev i en meddelelse

> Interessant. Gad vide hvorfor det er sådan?

Det der sker er at nogle stabiliseringssystemer selv generer nogle små
vibrationer, når den træder i funktion. Normalt er det intet problem, men på
et stativ er der risiko for at de små vibrationer blive forstærket af
stativet, som stabiliseringssystemet så igen prøver at dæmpe, hvorved den så
igen laver små vibrationer. osv. osv. Den mest præcise betegnelse må vel
være selvsving - Sådan lidt ligesom Ole Larsen

Mvh Erik

Fra : Ole Larsen

Dato : 31-03-06 10:43

Erik W. skrev:
> [...]
> igen laver små vibrationer. osv. osv. Den mest præcise betegnelse må vel
> være selvsving - Sådan lidt ligesom Ole Larsen

Ups - en af de små, der bærer nag. Til lykke!

Fra : Bo Bjerre

Dato : 31-03-06 10:57

Erik W. wrote:

> [...]
> igen laver små vibrationer. osv. osv. Den mest præcise betegnelse må vel
> være selvsving - Sådan lidt ligesom Ole Larsen

Det anbefales at bruge stativ, nå man læser i denne NG ?

Bo //

Fra : Ole Larsen

Dato : 31-03-06 11:17

Bo Bjerre skrev:

> Det anbefales at bruge stativ, nå man læser i denne NG ?
>
> Bo //
Kun hvis man ikke har et 3. ben

Fra : Bo Bjerre

Dato : 31-03-06 10:55

Flerbrugerkonto wrote:
> [...]

> hvad jeg ved(?), ikke sådan nogle defekter.. Er det fordi Nikons ingeniører
> ikke er gode til at bygge billedstabilisering?

ha, du tro'de lige at du kunne gøre nar ad Nikon, og fremhæve et andet
mærke

Hvis du havde læst Nikon's note, beskriver de at visse objektiver's VR
bør slå's fra når man bruger stativ, og at andre (mest de lange) har
glæde af VR, også på stativ. Sådan er det også for canon, som nu har en
"tripod mode"

Du skriver at canon, dig bekendt ikke har sådanne defekter. Det er ikke
end defekt, men det faktum, at når du har noget på at stativ, og dette
"noget" bevæger sig, kan det inducere en vibration i stativet. Det
kendes osse fra spejlet i kameraet. VR eller IS er netop noget, der
bevæger sig inde i optikken. Derfor lægger man i nyere objektiver en
målemetode ind i VR systemet, der detekterer om der er højere frekvenser
i rystelsen. Hvis der er det, ændrer man VR/IS styringen.

IS/stativ problemet beskrives ligeledes for canon, så hvis man leder
efter problemer, så er de der også.

På ShutterBug:
http://shutterbug.com/equipmentreviews/lenses/0800sb_canon/

---klip---
With previous IS lenses, Canon warned that the stabilizer would act
erratically when using a tripod. With the latest series of IS telephotos
however, the system has a special new mode.
Fra : Lars Clausen

Dato : 31-03-06 13:53

Flerbrugerkonto wrote:
> [...]
> hvad jeg ved(?), ikke sådan nogle defekter.. Er det fordi Nikons ingeniører
> ikke er gode til at bygge billedstabilisering?

De tidligere Canon IS havde samme problem, men de har nu fået det
ordnet i hvert fald i tredie generations IS. Det overrasker mig, at et
helt nyt Nikon VR objektiv har det problem.

-Lars

Fra : waal

Dato : 31-03-06 19:13

"Lars Clausen" <larsrc@gmail.com> skrev i en meddelelse

Flerbrugerkonto wrote:
> [...]

ordnet i hvert fald i tredie generations IS. Det overrasker mig, at et
helt nyt Nikon VR objektiv har det problem.

Nikon indrømmer vel blot at systemet er skabt til håndholdt fotografering.
Der er tale om et bevægeligt og optisk set overflødigt linsesystem og dén
medalje har også en bagside

mvh
Michael

-Lars