Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Rettigheder
Fra : 7c

Dato : 27-03-06 20:26

Jeg har i dag solgt et billede til Ekstrabladet. Vil jeg - med mindre andet
er aftalt - ikke være i min gode ret til ligeledes at sælge det samme
billede til andre aviser?
Er der noget specielt man skal være opmærksom på, når man sælger sine
billeder til pressen?

Vh.
Søren

Fra : Martin

Dato : 27-03-06 21:06

Det er dårlig skik at sælge til flere medier. De vil nok ikke købe igen...
Posted with NewsLeecher v3.0 Final
* Binary Usenet Leeching Made Easy
* http://www.newsleecher.com/?usenet

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 27-03-06 22:11

dsl66183a@post.cybercity.dk wrote:

> Det er dårlig skik at sælge til flere medier. De vil nok ikke købe igen...

Det er til dels rigtigt, men hvis billedet er sensationelt, så skal man
kun holde sig tilbage, og undlade salg til andre medier, hvis der er
lavet en exclusiv aftale med et medie...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : 7c

Dato : 28-03-06 07:20

"Martin S" <dsl66183a@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Det er dårlig skik at sælge til flere medier. De vil nok ikke købe igen...
> [...]

------------------------------------

Tak for svarret.
Hvis deres standardpris ligger omkring 650,- (har de fortalt mig) så vil der
aldrig kunne tjenes nogle mønter, hvis man ikke sælger billedet flere
steder.

Vh.
Søren

Fra : emj

Dato : 28-03-06 07:32

7c skrev:

> [...]
>aldrig kunne tjenes nogle mønter, hvis man ikke sælger billedet flere

Du kan vel forlange, hvad du mener dit billede er værd.
Jeg synes 650 kr er en udmærket pris for et amatørfoto.

Hilsen emj

Fra : Brizz

Dato : 28-03-06 10:29

emj skrev:
> Du kan vel forlange, hvad du mener dit billede er værd.
> Jeg synes 650 kr er en udmærket pris for et amatørfoto.

Amatør foto eller ej. Det er vel billedet der sætter prisen og ikke om
man er amatør eller proff?

--
Mvh Brian
www.fotob.dk

Fra : KsK

Dato : 29-03-06 18:40

"Brizz" <news@FJERNgronaerten.dk> skrev i en meddelelse

> Amatør foto eller ej. Det er vel billedet der sætter prisen og ikke om man
> er amatør eller proff?

ja det er da noget frygtlig sludder fra EMJ amatør eller EJ hvis det komme
i avise og manden får pengen for det kan det vel ikke kaldes amatør ???

KsK

Fra : Ukendt

Dato : 29-03-06 20:08

"KsK" <ksk@aqll.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>

> ja det er da noget frygtlig sludder fra EMJ amatør eller EJ hvis det
> komme i avise og manden får pengen for det kan det vel ikke kaldes amatør

Lever han af det, er han professionel. Hvis ikke, er han amatør.

Fra : Ole Larsen

Dato : 28-03-06 07:43

7c skrev:
> [...]
> aldrig kunne tjenes nogle mønter, hvis man ikke sælger billedet flere

Sælger man ikke med eneret, har køber ikke eneret.

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
New Images And Design Febr. 2006

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 28-03-06 08:41

Ole Larsen wrote:

> Sælger man ikke med eneret, har køber ikke eneret.

Nej... en freelancer kan principielt sælge sine billeder til alle dem der
vil købe, hvis det er et sensationelt billede, så kan man godt komme i
den situation, at det første medie man har kontakt til, ønsker at lave en
exclusiv aftale, hvor de køber eneret til at bringe billedet, men i så
fald skal honoraret være mindst 5 gange så stort som normalt.

Man kan også komme ud for medier, der ønsker at købe billedet med eneret,
og mulighed for at vidersælge billedet til andre medier.

Til helt alm. pressefotos findes der en minimumsprisliste, det er den som
de fast tilknyttede freelance fotografer bliver afregnet efter, de større
aviser anvender også minimumsprislisten, når de afregner billeder fra
amatørfotografer.

Man skal dog være opmærksom på, at hvis et billede er sensationelt, så
kan det sagtens være meget mere værd end minimumsprisen, lad os f.eks.
antage, at en amatørfotograf ser kronprinsen køre galt med sin bil, og
får taget billeder, hvor han står ved siden af bilen, et sådant billede
vil være rigtig mange penge værd, og i det tilfælde skal man lægge et
kraftigt mærke tværs henover billedet, og så sende det til alle medier og
lade dem byde på billedet, og der vil ikke gå mere end et par minutter
førend man får bud 10.000 kroners klassen...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : rasmus.carlsen

Dato : 29-03-06 18:08

"7c" <speax@SLETDETTEspeax.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> der aldrig kunne tjenes nogle mønter, hvis man ikke sælger billedet flere

- kig evt. på pressefotografernes hjemmeside ...de har helt sikkert en anden
mening om hvad det skal koste

ras

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 29-03-06 23:15

http://www.pressefotografforbundet.dk/fil/fagligt/prisvejledning.doc

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : rasmus.carlsen

Dato : 29-03-06 18:07

"Martin S" <dsl66183a@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Det er dårlig skik at sælge til flere medier. De vil nok ikke købe igen...

- mjae ... altså de fleste medier køber jo de samme billeder fra de samme
bureauer. Og hvis billedet er det første af Kronprinsen og Mary vil man være
godt fjlottet, hvis man ikke solgte dem til samtlige medier.

ras

Fra : Martin VP

Dato : 27-03-06 22:06

> [...]
> samme billede til andre aviser?
> Er der noget specielt man skal være opmærksom på, når man sælger sine

Af ren og skær nysgerrighed - hvordan "gør" man og hvordan honoreres det
(ca. priser). Hvis jeg nu snupper et billedet, lets say, af en kran der
vælter. Hvordan "ved" jeg så om EB, BT, Pol mv. er interesserede ?

Fra : kaundapower

Dato : 27-03-06 23:52

"Martin VP" <martinnews@browi.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> (ca. priser). Hvis jeg nu snupper et billedet, lets say, af en kran der
> vælter. Hvordan "ved" jeg så om EB, BT, Pol mv. er interesserede ?

Ekstra bladet har en service med at hvis at man ved noget/ser noget, så
giver de op til 1000 kr.
http://ekstrabladet.dk/VisArtikel.iasp?TemplateID=12671

Jeg sendte dem 3 billeder fra en alvorlig trafik ulykke der skete da
storebælt broen var lukket pga. faldende is.
De blev brugt på deres hjemmeside og i avisen. Efter en lille uge fik jeg en
chek med posten på 1000 kr.

Og ved tog ulykken i Pederstrup v/Ringe prøvede jeg at sende nogle billeder,
dem brugte de ikke.

Så hvis at du mener at du har taget noget der kan bruges, så prøv at sende
dem til dem. Det er den taktik jeg bruger.

Mvh

Kenneth Nielsen
www.alarm112-nyborg.dk

Fra : Martin VP

Dato : 28-03-06 08:10

"kaundapower" <kaunda@Power.xn--gt-1ia.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Så hvis at du mener at du har taget noget der kan bruges, så prøv at sende
> dem til dem. Det er den taktik jeg bruger.

OK, tak for forklaringen.

/Martin

Fra : Jakob

Dato : 28-03-06 10:02

In article <44286c89$0$179$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>,
kaunda@Power.xn--gt-1ia.dk says...

> [...]
> storebælt broen var lukket pga. faldende is.
> De blev brugt på deres hjemmeside og i avisen. Efter en lille uge fik jeg en

Da jeg har svært ved at forstå den slags fotografering vil jeg høre
hvordan du har det med at politi og brandvæsen nu har indkøbt
afskærmninger der skal forhindre nysgerrige i at tage billeder af
ulykker og tilskadekomne ?

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 28-03-06 10:31

On Tue, 28 Mar 2006 00:51:50 +0200, "kaundapower"
klip
>Jeg sendte dem 3 billeder fra en alvorlig trafik ulykke der skete da
>storebælt broen var lukket pga. faldende is.
>De blev brugt på deres hjemmeside og i avisen. Efter en lille uge fik jeg en

Hvis der er personer involveret, burde prisen være 5000 kr pr.
stk - I BØDE -

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 28-03-06 10:41

Ebbe Hansen wrote:

> Hvis der er personer involveret, burde prisen være 5000 kr pr.
> stk - I BØDE -

Hvorfor det, når danske pressefotografer tager ud og fotograferer
billeder af de ødelæggelser som tsunamien i sydøstasien har forvoldt, og
ofrerne for jordskælvet i Pakistan, så får de hæder, ære og priser i
konkurrencerne om årets pressefoto, men når nogen skildrer død og ulykke
her i Danmark, så mener du, at det skal straffes med bøde...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jakob

Dato : 28-03-06 10:49

In article <442904C4.1030309@niels-ebbesen.net>, info@niels-ebbesen.net
says...

> [...]
> billeder af de ødelæggelser som tsunamien i sydøstasien har forvoldt, og
> ofrerne for jordskælvet i Pakistan, så får de hæder, ære og priser i

Man må respektere at folk har et arbejde at udføre og det har
pressefotografer også.

Rene amatører der render rundt og generer redningstjenester på
ulykkessteder og fotograferer tilfældige tilskadekomne og personlige
tragedier i en grad så de nu bliver nødt til at sætte afskærminger op på
ulykkestedet er i mine øjne ude i et i bedste fald temmeligt usympatisk
ærinde.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Ole Larsen

Dato : 28-03-06 13:36

Jakob skrev:
> [...]
> tragedier i en grad så de nu bliver nødt til at sætte afskærminger op på
> ulykkestedet er i mine øjne ude i et i bedste fald temmeligt usympatisk

Dette er ren retorik:

.....pressefotografer har et arbejde at passe.......

men

.......amatører render rundt og generer........

Imo kan det være ligegyldigt hvem der arbejder/generer - det må være
hensynet til individet, der tæller, dvs ingen skal genere og ingen skal
fotografere mennesker i ulykkelige situationer uden deres viden og accept.

Fra : Jakob

Dato : 28-03-06 14:19

In article <44292daf$0$15782$14726298@news.sunsite.dk>,
olenospam@nospam.dk says...

> Dette er ren retorik:
>
> ....pressefotografer har et arbejde at passe.......
>
> men
>
> ......amatører render rundt og generer........

Og dette er ren flueknepperi i mine øjne :0)

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 28-03-06 14:29

Ole Larsen wrote:

> [...]
> fotografere mennesker i ulykkelige situationer uden deres viden og accept.

Hmm... du er også ude i noget retorisk flueknepperi, når man fast følger
med i fotogrupperne, så får man umiddelbart det indtryk, at der er nogen
på "bjerget" som mener, at de eneste motiver man bør fotografere, er
rystede eller uskarpe natbilleder fra kirkegårde, fuglefotos,
rockkoncerter, anorektiske fotomodeller og fattige mennesker i Indien.

Du ser helt bort fra, at 98% af alle ulykker skyldes menneskelig fejl og
dumhed, og billeder af hvor galt det kan gå, når folk sløser eller
udfordrer skæbnen, kan virke præventivt, og de kan få folk til at tænke
sig om.

Og der er ikke nogen risiko for, at fotoamatører eller 112-fotografer går
i vejen eller generer redningsarbejdet, for ved alarmkald til 112, bliver
der altid dirigeret politi til stedet, og de er ofte fremme før eller
samtidigt med brand- og redningsfolkene, og politiet laver straks en
afspærring, hvis det er nødvendigt, og den afspærring kan kun de proff.
pressefotografer med pressekort overskride.

Hele palavren om fotoamatører og/eller 112-fotografer, der skulle gå i
vejen på ulykkesteder er startet af de proff. pressefotografer, det
handler om brødnid, pressefotograferne oplever nemlig gang på gang, at
112-fotograferne kommer først til en ulykke og får de bedste billeder,
som medierne vælger at købe.

Pressen har et sæt etiske regler, der ret stramt styrer hvilke billeder
de bringer, og du ser aldrig, at aviserne udstilleder tilskadekommende så
de kan genkendes, men jeg synes faktisk, at de etiske regler er for
vidtgående, for hvorfor skulle aviserne ikke udstille en "Brian", der har
kørt "Formel 1 løb" på Frederikssundsvej i hans Toyota, og er forulykket...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jakob

Dato : 28-03-06 14:45

In article <44293A08.7000701@niels-ebbesen.net>, info@niels-ebbesen.net
says...

> Du ser helt bort fra, at 98% af alle ulykker skyldes menneskelig fejl

Er du sikker på at det ikke er 96 eller er det 98,4 ?

Kan godt li din "fakta er som frikadeller approach", de er nu bedst når
man laver dem selv :0)

> og
> dumhed, og billeder af hvor galt det kan gå, når folk sløser eller
> udfordrer skæbnen, kan virke præventivt, og de kan få folk til at tænke
> sig om.

Ha ha ha ha (tørrer øjnene), ja den var god.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Ole Larsen

Dato : 28-03-06 14:55

Niels Riis Ebbesen skrev:

> [...]
> rystede eller uskarpe natbilleder fra kirkegårde, fuglefotos,
> rockkoncerter, anorektiske fotomodeller og fattige mennesker i Indien.

Ja, naturligvis er det retorisk flueknepperi når jeg mener at man ikke
skal udstille mennesker i ulykkelige situationer.

Andre ville måske kalde det etik eller moral, selv om disse begreber
måske er andre lidt fremmede

Fra : Jakob

Dato : 28-03-06 15:11

In article <4429401b$0$15792$14726298@news.sunsite.dk>,
olenospam@nospam.dk says...

> [...]
> skal udstille mennesker i ulykkelige situationer.
>
> Andre ville måske kalde det etik eller moral, selv om disse begreber

Det er jo her at du bare er pedantisk og flueknepper. Mine udsagn var i
præcis den retning.

Og hvem er "de andre" du så selvhøjtideligt henviser til ?

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Ole Larsen

Dato : 28-03-06 15:25

Jakob skrev:
> [...]
> præcis den retning.
>
> Og hvem er "de andre" du så selvhøjtideligt henviser til ?

Åh, den sædvanlige Jacob, der griber til personligheder så snart tingene
ikke passer ham...bliv dog voksen.

Fra : Jakob

Dato : 28-03-06 15:53

In article <4429471e$0$15792$14726298@news.sunsite.dk>,
olenospam@nospam.dk says...

> Åh, den sædvanlige Jacob, der griber til personligheder så snart tingene
> ikke passer ham...bliv dog voksen.

vrøvl, det er din selvhøjtidelighed der er svær at snuppe. Dine
statements er jo helt skudt ved siden af.

Citat:

""" Ja, naturligvis er det retorisk flueknepperi når jeg mener at man
ikkeskal udstille mennesker i ulykkelige situationer""""

Citat slut.

præcist det samme jeg gav udtryk for i mine indlæg, hvad er din pointe?
Ingen såvidt jeg kan se andet end du forsøger at hæve dig op på et
højere etisk niveau.

Citat:
""" Andre ville måske kalde det etik eller moral, selv om disse begreber
måske er andre lidt fremmede"""

Citat slut.

Igen en fuldstændigt malplaceret selvhøjtideligt statement på baggrund
af et udsagn fra mig der i substans ligger tæt på dit.

Gab.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 28-03-06 15:57

Ole Larsen wrote:

> [...]
> skal udstille mennesker i ulykkelige situationer.
>
> Andre ville måske kalde det etik eller moral, selv om disse begreber

Hmm... det vil nok ikke være særlig svært, at udpege en pæn sjat
billeder, der alle viser mennesker fra den tredie verden i ulykke, nød og
elendighed, og det er vel at mærke billeder, der målrettet focuserer på
lidelse og smerte, så det råber ud af billederne.

Og disse billeder har det til fælles, at de allesammen været bragt i de
største aviser og magasiner, og fotograferne har fået hæder, ære og
anerkendelse fordi deres billeder er god fotojournalistik.

Din etik og moral handler blot om berøringsangst, og om en frygt for at
se kendsgerningerne i øjnene.

Dermed ikke sagt, at 112-billeder skal være ulykkespornografi, hvor der
focuseres på de tilskadekomnes lidelser, men objektive og informative
fotos fra en ulykke er efter min mening helt ok...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jakob

Dato : 28-03-06 16:09

In article <44294EB9.80907@niels-ebbesen.net>, info@niels-ebbesen.net
says...

> Dermed ikke sagt, at 112-billeder skal være ulykkespornografi, hvor der
> focuseres på de tilskadekomnes lidelser, men objektive og informative
> fotos fra en ulykke er efter min mening helt ok...

Informative for hvem ? Billeder af ligegyldige ulykker fra en eller
anden ligegyldig villavej i DK har INGEN relevans for andre end de
direkte involverede.

Det er rendyrket svælgen i andres ulykke, og måske et adrenalin fix for
fotografen.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Ole Larsen

Dato : 28-03-06 16:32

Niels Riis Ebbesen skrev:

> [...]
> anerkendelse fordi deres billeder er god fotojournalistik.

> Din etik og moral handler blot om berøringsangst, og om en frygt for at

Hvis man kun kan opfatte virkelighedens grusomheder når de sættes på
billeder, er man noget afstumpet. Og kan man ikke se hvilken lukrativ
gesjæft det er at vise blod og ulykke er man naiv. Her var det måske på
plads med et Turner citat, jeg ikke lige husker.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 28-03-06 19:51

Ole Larsen wrote:

> [...]
> gesjæft det er at vise blod og ulykke er man naiv. Her var det måske på
> plads med et Turner citat, jeg ikke lige husker.

Hmm... flg. er ren teori, men lad os antage, at du er ude og fotografere,
og bliver vidne til et passagerfly der nødlander på markerne ikke langt
fra der hvor du står.

Jeg vil vædde på, at du helt automatisk begynder at ta' billeder, og du
kommer derved til at fotografere, at passagerne bliver evakueret ud af
flyet der er brudt i brand.

Noget senere da du er kommet hjem bliver du klar over, at du har kameraet
fuld af billeder, som har potentialet til at rydde forsiderne på
alverdens aviser, og derfor kan indbringe 50-60.000 kroner.

Jeg er temmelig sikker på, at du vil sige til dig selv, at de fleste
flypassagerer blev reddet, og at du godt kan tillade dig at sælge af dine
billeder...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Ole Larsen

Dato : 28-03-06 20:23

Niels Riis Ebbesen skrev:

> [...]
>
> Jeg er temmelig sikker på, at du vil sige til dig selv, at de fleste
> flypassagerer blev reddet, og at du godt kan tillade dig at sælge af

Hvad prøver du på at sige i relation til det du citerer?

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 28-03-06 20:52

Ole Larsen wrote:

> Hvad prøver du på at sige i relation til det du citerer?

At du er en gloriepudser...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Ole Larsen

Dato : 28-03-06 21:31

Niels Riis Ebbesen skrev:

> At du er en gloriepudser...

Ja, det kan være svært at forstå at ikke alle platnakker

Fra : Egon Stich

Dato : 30-03-06 08:23

Etik?
Moral?

Hvem mon så bestemmer, hvad dette er?
At du sikkert har en opfattelse af begreberne, er da fint, og sikkert
rosværdigt.
Men har alle samme opfattelse?

Og hvem har så "ret"?

At beskrive virkeligheden, kan da aldrig være umoralsk, men virkeligheden
kan ofte være uetisk.

MVH
Egon

Fra : Ole Larsen

Dato : 30-03-06 10:40

Egon Stich skrev:

> [...]
> Moral?
>
> Hvem mon så bestemmer, hvad dette er?
> At du sikkert har en opfattelse af begreberne, er da fint, og sikkert

Det er da helt enkelt. Jeg afgør suverænt hvad jeg mener som du gør med
din mening.

> At beskrive virkeligheden, kan da aldrig være umoralsk, men virkeligheden
> kan ofte være uetisk.

Nej, At beskrive virkeligheden, kan da aldrig være umoralsk, men at
sælge personificeret menneskelig ulykke som underholdning er en anden
sag, som jeg er overbevidst om at du er tilstrækkeligt begavet til at indse.

Fra : Egon Stich

Dato : 30-03-06 16:07

> Det er da helt enkelt. Jeg afgør suverænt hvad jeg mener som du gør med
> din mening.

Det er jo fint nok.
Problemet opstår først, når "nogen" vil gøre deres opfattelse til "den
universielt rigtige", som alle skal følge.
Og det er man vist blevet rigtig god til efterhånden?

> [...]
> sælge personificeret menneskelig ulykke som underholdning er en anden
> sag, som jeg er overbevidst om at du er tilstrækkeligt begavet til at

Underholdning?
Det er da vist alene din opfattelse?
Og nu skal vi andre værsågod følge denne?
Ikke i ethvert tilfælde, mener jeg.
Måske netop "ulykkelige" fotos af exempelvis trafikofre kan få nogle til at
tænke sig om, før de udfører "Brian-kørsel"?
Der er jo en del, som ord ikke påvirker.
Hos hvem måske billeder kan trænge igennem?

MVH
Egon

Fra : Ole Larsen

Dato : 30-03-06 16:29

Egon Stich skrev:

> Underholdning?
> Det er da vist alene din opfattelse?

Tror nok man er lidt naiv hvis man ikke har fundet ud af at
"nyhedsformidling" er underholdning - Turner? (ham med Jane Fonda) var
vist en af de første, der talte åbent om det

> Og nu skal vi andre værsågod følge denne?

Hvor kan du få den tanke? Jeg udtrykker min egen opfattelse - hvad ellers?

> [...]
> tænke sig om, før de udfører "Brian-kørsel"?
> Der er jo en del, som ord ikke påvirker.
> Hos hvem måske billeder kan trænge igennem?

Måske hos analfabeter? Spøg til side - det er muligt at billeder af
ulykkesofre får nogle til at tænke sig om, men jeg tror det er et fåtal
der reagerer med en varigt ændret virkelighedsopfattelse p gr a
splatter-billeder.
Ellers ville verden efterhånden være et rent paradis.

Fra : Ole Larsen

Dato : 28-03-06 15:00

Niels Riis Ebbesen skrev:
> [...]
> rystede eller uskarpe natbilleder fra kirkegårde, fuglefotos,
> rockkoncerter, anorektiske fotomodeller og fattige mennesker i Indien.

Sure rønnebær?

Fra : Jan Bøgh

Dato : 28-03-06 16:50

Niels Riis Ebbesen skrev i 44293A08.7000701@niels-ebbesen.net dette:

> [...]
> etiske regler er for vidtgående, for hvorfor skulle aviserne ikke
> udstille en "Brian", der har kørt "Formel 1 løb" på Frederikssundsvej

Op i r.ven med Brian - det er mere problematisk, hvis han havde kørt min søn
ned. Så er jeg ikke sikker på jeg synes det ville være specielt fedt at få
ham tværet ud over en avisside midt i al ulykken.

vh
Jan
--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
PS: Knipserier kan findes på

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 28-03-06 20:00

Jan Bøgh wrote:

> Op i r.ven med Brian - det er mere problematisk, hvis han havde kørt min søn
> ned. Så er jeg ikke sikker på jeg synes det ville være specielt fedt at få
> ham tværet ud over en avisside midt i al ulykken.

Det scenarie som jeg opstillede, var et hvor det var "Brian", der sad
fastklemt i sin "racerbil", da 112-fotografen nåede frem.

Men lad os bare tage udgangspunkt i dit scenarie, hvor "Brian" har kørt
din søn ihjel, der er jeg temmelig sikker på, at nogle meget stærke
billeder der viser det uskyldige offer for "Brians" racerkørsel, vil
kunne påvirke folkestemningen, så "Brian" ikke slipper med 3 måneders
fængsel for uagsomt mandrab.

Men bare rolig begge scenarier er udelukket, det er ikke tilladt at
publicere billeder af tilskadekomne, hvor man kan se hvem de er....

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jan Bøgh

Dato : 29-03-06 07:51

Niels Riis Ebbesen skrev i 442987B7.3060604@niels-ebbesen.net dette:

> Men bare rolig begge scenarier er udelukket, det er ikke tilladt at
> publicere billeder af tilskadekomne, hvor man kan se hvem de er....

Jamen, så har jeg det åbenbart som jeg vil ha' det!
Men den 'dødsdporno', der optræder blandt de billeder du linkede til kan vel
ikke siges at overholde netop den regel.

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
PS: Knipserier kan findes på

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 29-03-06 09:14

Jan Bøgh wrote:

> Jamen, så har jeg det åbenbart som jeg vil ha' det!
> Men den 'dødsdporno', der optræder blandt de billeder du linkede til kan vel
> ikke siges at overholde netop den regel.

De billeder jeg linkede til er fra The Best of Photojournalism, den er en
international fotokonkurrence for pressefotos, og alle lande har ikke de
samme presseetiske regler, i USA trykker aviserne f.eks. billeder af lig.

Jeg vil dog sige, at efter min mening, så er der ingen af billederne fra
The Best of Photojournalism, der er stærkere end billedet med den lille
vietnamesiske pige, der var voldsomt forbrændt af napalm

Pressens etiske regler er iøvrigt en underlig størrelse, af en eller
anden grund, så er det her i Danmark helt acceptabelt, at aviserne
bringer et billede af en lille grædende pakistansk pige, der står foran
ruinerne af det hus, hvor hendes forældre blev dræbt.

Men det vil ikke være acceptabelt, at den trykker et billede, med et
barn, der ved en bilulykke står grædende foran de bilvrag, hvor forældre
netop er blevet kvæstet eller dræbt...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Thomas Corell

Dato : 28-03-06 11:09

Niels Riis Ebbesen wrote:

> Hvorfor det,

Ved ikke om det skal være med bøde, men god presseskik burde medføre at
der ikke gengives billeder hvor trafikofre kan genkendes. Af samme grund
som når man tilbageholder navn/identitet på mordofre o.lign, indtil de
pårørende er underrettet. Det er vel vigtigere at pårørende får besked
på en anden måde, end ved at se deres familiemedlemmer på spisesedlen
til et formiddagsblad. Kan ikke se at der skulle være et journalistisk
argument for at udstille ganske almindelige mennesker på den måde.

--
Don't waste space

Fra : Keld Hansen

Dato : 28-03-06 12:02

> [...]
> konkurrencerne om årets pressefoto, men når nogen skildrer død og ulykke
> her i Danmark, så mener du, at det skal straffes med bøde...

Hej Niels
Da jeg startede i gruppen, var jeg fra tid til anden irriteret over din måde
at svare på, og gav også udtryk derfor.
Nu leder jeg efter dine svar, da du har flere gode end dårlige svar.
Med hilsen i dyb respekt.
keld

Fra : Leif Langgaard

Dato : 28-03-06 13:10

> [...]
> konkurrencerne om årets pressefoto, men når nogen skildrer død og ulykke
> her i Danmark, så mener du, at det skal straffes med bøde...

Der var vist tale om amatørfotografer uden den etik/moral som de
professionelle pressefotografer besidder.
Pressefotograferne passer deres arbejde, amatørerne går ofte i vejen for
redningsmandskab, og kender nok slet ikke juraen omkring at fotografere
tilskadekomne/døde mennesker.

--
Leif Langgaard
GRATIS BILLEDER OG STOCKFOTOS:

Fra : Ole Larsen

Dato : 28-03-06 13:41

Leif Langgaard skrev:
> "Niels Riis Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> skrev i en meddelelse
>>

> Der var vist tale om amatørfotografer uden den etik/moral som de
> professionelle pressefotografer besidder.

Og det er sikkert godt det samme: Det er nok ikke mange amatører, der
har samme hensynsløse fremfærd for at få _billedet_ som nogle
pressefotografer har

> Pressefotograferne passer deres arbejde, amatørerne går ofte i vejen for
> redningsmandskab,

Er det noget, du ved - eller er det blot ønsketænkning?

Fra : Jakob

Dato : 28-03-06 14:20

In article <44292ee1$0$15782$14726298@news.sunsite.dk>,
olenospam@nospam.dk says...

> Og det er sikkert godt det samme: Det er nok ikke mange amatører, der
> har samme hensynsløse fremfærd for at få _billedet_ som nogle
> pressefotografer har

Dette er ren fordom.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Leif Langgaard

Dato : 28-03-06 14:26

"Jakob" <nomail@invalid.invalid> skrev i en meddelelse
> In article <44292ee1$0$15782$14726298@news.sunsite.dk>,
> olenospam@nospam.dk says...

> Dette er ren fordom.

Ja, men Ole ved åbenbart bedre, og det er i orden for mig!

Fra : Ole Larsen

Dato : 28-03-06 14:51

Leif Langgaard skrev:
> "Jakob" <nomail@invalid.invalid> skrev i en meddelelse

> Ja, men Ole ved åbenbart bedre, og det er i orden for mig!

Du og Jacob er ude i et ærinde, hvor i på forhånd har dømt
amatører som fjolser der går i vejen og pressefotografer som arbejdere
med etik og moral.
DET er fordommen. Vil i forsvare den, er det i orden med mig..

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 28-03-06 14:38

Ole Larsen wrote:

> Og det er sikkert godt det samme: Det er nok ikke mange amatører, der
> har samme hensynsløse fremfærd for at få _billedet_ som nogle
> pressefotografer har

Ja... pressefotografer er hensynsløse og grove, jeg har oplevet, at der
ved begivenhedder som medfører det helt store fremmøde af
pressefotografer, er nogle af dem, der bevist skubber og jokker hinanden
over tæerne...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Leif Langgaard

Dato : 30-03-06 09:18

> [...]
> ved begivenhedder som medfører det helt store fremmøde af
> pressefotografer, er nogle af dem, der bevist skubber og jokker hinanden

Du er frisk til at generalisere, mener du at _alle_ pressefotografer er
"hensynsløse og grove"?

Hvis nu jeg siger at grafikere, fotografer & web-designere er alkoholikere,
ja, for jeg har selv set en fuld fotograf engang!

Fra : Jan Bøgh

Dato : 28-03-06 16:54

Leif Langgaard skrev i 44292786$0$15795$14726298@news.sunsite.dk dette:

> Der var vist tale om amatørfotografer uden den etik/moral som de
> professionelle pressefotografer besidder.

Det var sgu da en pudsig sondring. Mener du alvorligt at et eller andet
skulle udstyre fagfotografer med en højere moral end vi andre?

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
PS: Knipserier kan findes på

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 28-03-06 17:16

Jan Bøgh wrote:

> Det var sgu da en pudsig sondring. Mener du alvorligt at et eller andet
> skulle udstyre fagfotografer med en højere moral end vi andre?

Tja Jan... du burde efterhånden vide, at fætter langgaard helt alvorligt
og meget selvhøjtidligt, mener en utrolig masse sjove ting...)))

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Bo Bjerre

Dato : 28-03-06 19:21

Jan Bøgh wrote:

> Det var sgu da en pudsig sondring. Mener du alvorligt at et eller andet
> skulle udstyre fagfotografer med en højere moral end vi andre?

Jeg vidste heller ikke, at kun folk med en særlig høj moral kunne blive
fotografer ?

Bo //

Fra : Leif Langgaard

Dato : 29-03-06 07:07

> Det var sgu da en pudsig sondring. Mener du alvorligt at et eller andet
> skulle udstyre fagfotografer med en højere moral end vi andre?

Jeg kan så sige det på en anden måde, en fastansat professionel
pressefotograf, ansat ved en af de danske aviser, tager ikke billeder med
smadrede mennesker, fragmenter af personer eller det du kalder "dødsporno",
da de på forhånd ved at de ikke bliver trykt.

Og hvad kan du så få ud af det!

Fra : Jan Bøgh

Dato : 29-03-06 07:56

Leif Langgaard skrev i 442a2403$0$15786$14726298@news.sunsite.dk dette:

> [...]
> med smadrede mennesker, fragmenter af personer eller det du kalder
> "dødsporno", da de på forhånd ved at de ikke bliver trykt.

....at disse fotografer ikke er styret af en særlig moral, men kender
grundlaget for deres indtægter og selvfølgeligt reagerer hensigtsmæssigt i
forhold til dette.

Du forveksler moral med fornuft. Når jeg ikke parkerer, hvor der er
parkering forbudt, er det ikke et udtryk for et moralsk valg, men fordi jeg
finder det ufornuftigt at udsætte mig for den økonomiske risiko, der er
forbundet med en sådan parkering.

mvh
Jan
--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
PS: Knipserier kan findes på

Fra : Leif Langgaard

Dato : 29-03-06 08:06

> [...]
> parkering forbudt, er det ikke et udtryk for et moralsk valg, men fordi
> jeg finder det ufornuftigt at udsætte mig for den økonomiske risiko, der

Ordkløveri, jeg mener jeg parkerer lovligt, fordi jeg har en moral der siger
mig at sådan gør man.

Men vi er vist enige

Fra : Jan Bøgh

Dato : 29-03-06 09:57

Leif Langgaard skrev i 442a31d4$0$15785$14726298@news.sunsite.dk dette:

> Ordkløveri,

Sikkert. Jeg synes dog en vis præcision i sproget gør det lettere at
udveksle synspunkter nogenlunde meningsfuldt. Og ordet 'moral' betyder nok
noget andet i din fortolkning end i min.

> jeg mener jeg parkerer lovligt, fordi jeg har en moral
> der siger mig at sådan gør man.

Det er jo din sag. Men du er svjks ret alene om den holdning. Vores
firmaparkeringsplads har altid været P forbudt for ikke medarbejdere med en
Ptilladelse. Vi har altid haft Europark til at plage ulovligtparkerende, men
sidste forår fik ledelsen pludselig den ide, at det var overflødigt,
hvorefter alle ledige pladser blev nuppet af folk uden p-tilladelse. Efter 2
mdr. genindførtes P-mafiaen, og der er plads. Nu har jeg også godt nok en
mistanke om at aalborgensere er temmeligt underlige, men det ser ikke ud til
at din moral har haft stor indflydelse der.

> Men vi er vist enige

Nej, det ved Gud vi ikke er - men det skal vi vel heller ikke nødvendigvis
være?

vh
jan
--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
PS: Knipserier kan findes på

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 28-03-06 15:41

On Tue, 28 Mar 2006 11:41:24 +0200, Niels Riis Ebbesen
<info@niels-ebbesen.net> wrote:

> [...]
>konkurrencerne om årets pressefoto, men når nogen skildrer død og ulykke
>her i Danmark, så mener du, at det skal straffes med bøde...

Ikke kun i Danmark, jeg synes det er usmageligt med et camera
helt op i øjnene på grædende kvinder og børn.
mvh Ebbe

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 28-03-06 16:08

Ebbe Hansen wrote:

> Ikke kun i Danmark, jeg synes det er usmageligt med et camera
> helt op i øjnene på grædende kvinder og børn.

Tja... prøv at se her http://www.poyi.org/63/08/01.php - her kan du se de
12 første pladser i året udgave af The Best of Photojournalism.

Men pas på, de vil nok medføre, at dit billede af en idyliseret verden
styrter sammen...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jakob

Dato : 28-03-06 16:47

In article <44295169.1080401@niels-ebbesen.net>, info@niels-ebbesen.net
says...

> Tja... prøv at se her http://www.poyi.org/63/08/01.php - her kan du se de
> 12 første pladser i året udgave af The Best of Photojournalism.

Fantastiske og stærke billeder ingen tvivl om det. Men der er da helt
sikkert billeder her der går over min grænse men det er jo individuelt.
Specielt synes jeg det billeder hvor de bærer en hjælpeløs nøgen gammel
mand ud at hans hus er på kanten.

Der hvor kæden ryger af i dine argumenter er at sammenligne en
naturkatastrofe som får global omtale med hr og fru jensens tragiske
ulykker. Sidstnævnte har INGEN relevans for andre.

Fotojournalistik som præsenteret her kan da have som formål at rette
verdens øjne mod noget der er ude af kontrol etc. En regulær øjeåbner.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Jan Bøgh

Dato : 28-03-06 17:00

Niels Riis Ebbesen skrev i 44295169.1080401@niels-ebbesen.net dette:

> Tja... prøv at se her http://www.poyi.org/63/08/01.php - her kan du
> se de 12 første pladser i året udgave af The Best of Photojournalism.

I hvert fald halvdelen af dem er ren dødsporno. Desværre er mennesket ikke
nødvendigvis altid et særligt sympatisk dyr.

> Men pas på, de vil nok medføre, at dit billede af en idyliseret verden
> styrter sammen...

Eller så kunne man forestille sig at man faktisk godt kunne have et
nuanceret syn på verden uden at skulle have det smækket op i ansigtet i
billedform.

vh
Jan
--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
PS: Knipserier kan findes på

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 28-03-06 17:49

Jan Bøgh wrote:

> I hvert fald halvdelen af dem er ren dødsporno. Desværre er mennesket ikke
> nødvendigvis altid et særligt sympatisk dyr.

Uha... er det billeder som skildrer virkelighedde, du vil måske hellere
ha' pressefotografi, som kun viser de mere glamurrøse sider af tilværelsen...

> Eller så kunne man forestille sig at man faktisk godt kunne have et
> nuanceret syn på verden uden at skulle have det smækket op i ansigtet i
> billedform.

Hvis aviser og TV undlod at bringe billeder fra ulykker og katestrofer,
så ville folk bare fatasere sig til billederne, og de vil næppe være
særligt realistiske og mindre bloddryppende. Det at pressen skriver om og
viser billeder fra ulykker, gør at der ikke dannes rygter og myter, som
ikke har hold i virkelighedden...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jakob

Dato : 28-03-06 18:02

In article <44296916.6040303@niels-ebbesen.net>, info@niels-ebbesen.net
says...

> Uha... er det billeder som skildrer virkelighedde, du vil måske hellere
> ha' pressefotografi, som kun viser de mere glamurrøse sider af tilværelsen...

Dine argumenter er simpelthen så ringe.

Det er ikke et spørgsmål om det er virkelighed, det væssentlige er om
det er væssentligt for omverdenen og selv om der selvfølgelig kan være
forskellige væssentlighedsbegreber så er det svært at finde
væssentligheden i at en eller anden ligegyldig fotograf jagter
ligegyldige ulykker for at udstille dem på nettet.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Jan Bøgh

Dato : 28-03-06 19:16

Niels Riis Ebbesen skrev i 44296916.6040303@niels-ebbesen.net dette:

> Uha... er det billeder som skildrer virkelighedde, du vil måske
> hellere ha' pressefotografi, som kun viser de mere glamurrøse sider af
> tilværelsen...

Nej, bestemt ikke. Men det betyder ikke at man nødvendigvis skal bringe alt
mellem himmel og jord. Jeg kan da også godt have en holdning til pædofili
uden at være tilskuer til det eller blive præsenteret for billeder af det.
Og det er da klart, at konteksten har relevans. Billeder af udsultede mænd
fra KZ-lejrene på Balkan havde klart en betydning - disse billeder
anskueliggjorde gruen langt bedre end nogle ord og det var et legitimt
budskab at bringe. Mon ikke det mest berømte pressebillede, der nogensinde
er taget, er billedet af den lille vietnamesiske pige, der var voldsomt
forbrændt af napalm. Det er vel helt indiskutabelt et meget væsentligt og
relevant billede.

> [...]
> om og viser billeder fra ulykker, gør at der ikke dannes rygter og
> myter, som ikke har hold i virkelighedden...

Tjae - jeg tror nu at billedredaktørerne oftest har blikket rettet mod
bundlinien mere end noget andet. Men jeg vil heller ikke udtrykke mig
voldsomt bombastisk - der er faktisk mange ting i denne verden, der er ret
komplicerede at afgrænse.

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
PS: Knipserier kan findes på

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 28-03-06 20:07

Jan Bøgh wrote:

> [...]
> er taget, er billedet af den lille vietnamesiske pige, der var voldsomt
> forbrændt af napalm. Det er vel helt indiskutabelt et meget væsentligt og

En-to-tre... der blev hurtigt enige, billeder siger mere end tusind ord,
og derfor er de vitige, og de kan også bruges til at vise noget, som vi
egenlig ikke bryder os om at se.

> [...]
> bundlinien mere end noget andet. Men jeg vil heller ikke udtrykke mig
> voldsomt bombastisk - der er faktisk mange ting i denne verden, der er ret

Sådan er tingene skruet sammen i en kapitalistisk verden, hvis avisen
ikke giver overskud, så må den lukke...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 28-03-06 17:43

On Tue, 28 Mar 2006 17:08:25 +0200, Niels Riis Ebbesen
> [...]

>12 første pladser i året udgave af The Best of Photojournalism.
>
>Men pas på, de vil nok medføre, at dit billede af en idyliseret verden

Jeg er vist nok enig med dig, som jeg forøvrigt næsten altid er.
Jeg har bestemt ikke noget idyllisk billede af verden, som jeg
har set en meget stor del af, og Danmark er ikke det værste.
Jeg har fuld forståelse for at katastrofer gengives, det er blot
den tydelige udnyttelse af folks lidelser jeg er imod, så -
no hard feelings -
mvh Ebbe

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 28-03-06 20:19

Ebbe Hansen wrote:

> [...]
> Jeg har fuld forståelse for at katastrofer gengives, det er blot
> den tydelige udnyttelse af folks lidelser jeg er imod, så -

Lad os antage, at der var 5 danske pressefotografer, som rejste til
Pakistan lige efter jordskælvet, de sender alle billeder hjem via
internettet og satelittelefoner, og det en den/de fotografer som sender
de stærkeste billeder hjem, som får dem solgt til aviserne, så hvis
flybilleten og daglønnen skal tjenes hjem, så skal der spekuleres i de
svulstige effekter.

Men det er de stærke billeder i aviser og TV, der får danskerne til
lommerne, så de giver et meget stort bidrag til hjælpearbejdet, de stærke
billeder har på godt og vist os virkeligheddens gru, og gjort os
motiveret for at hjælpe...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Leif Langgaard

Dato : 29-03-06 07:17

> [...]
> stærkeste billeder hjem, som får dem solgt til aviserne, så hvis
> flybilleten og daglønnen skal tjenes hjem, så skal der spekuleres i de

Definer lige "stærkeste" ?

Er det billederne med de mange lig, eller billederne med de mange ødelagte
huse og den lille grædende dreng der er "stærke"?

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 29-03-06 09:13

On Tue, 28 Mar 2006 21:19:12 +0200, Niels Riis Ebbesen <

> [...]
>lommerne, så de giver et meget stort bidrag til hjælpearbejdet, de stærke
>billeder har på godt og vist os virkeligheddens gru, og gjort os

Ja, det er realiteten. Derfor behøver man jo ikke at kunne lide
det. Og der, er der i hvertfald ingen hemninger med at personer,
eller resterne af dem, kan genkendes.
Det var nu mere danske amatører, i hælene på ambulancefolk, jeg
havde i tankerne.
mvh Ebbe

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 29-03-06 09:58

Ebbe Hansen wrote:

> Ja, det er realiteten. Derfor behøver man jo ikke at kunne lide
> det. Og der, er der i hvertfald ingen hemninger med at personer,
> eller resterne af dem, kan genkendes.

Der findes ikke nogen danske medier, der publicerer billeder af
ulykkesofre der kan genkenkendes, så det argument kan du ikke bruge til
noget.

> Det var nu mere danske amatører, i hælene på ambulancefolk, jeg
> havde i tankerne.

Men det er desværre sådan, at "fotograf" ikke er en beskyttet eller
autoriseret titel, som forudsætter en bestemt udannelse og/eller
beståelse af en eksamen, så enhver der tager billeder med et kamera er i
pricippet en fotograf.

Og Al Qaedas terrorbomber i Londons undergrundsbane har vist os, at
ganske alm. togpassagerer der tilfældigvis er der hvor tingene sker, kan
tage pressefotos med deres mobiltelefoner, som blev bragt på alverdens
avisforsider.

Så virkelighedden er, at du ikke kan tillade dig at skelne imellem om det
er en "amatør" eller "proff.", som fotograferer en ulykke...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Ole Larsen

Dato : 29-03-06 10:09

Niels Riis Ebbesen skrev:

> [...]
>
> Så virkelighedden er, at du ikke kan tillade dig at skelne imellem om
> det er en "amatør" eller "proff.", som fotograferer en ulykke...

Og man skal heller ikke geråde i den fejlopfattelse at tro der
nødvendigvis er kvalitetsforskel.

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 29-03-06 13:23

>Så virkelighedden er, at du ikke kan tillade dig at skelne imellem om det
>er en "amatør" eller "proff.", som fotograferer en ulykke...

OK, jeg er i hvertfald dårlig til at forklare mig.
mvh Ebbe

Fra : Ole Larsen

Dato : 29-03-06 08:53

Niels Riis Ebbesen skrev:

> [...]
> de 12 første pladser i året udgave af The Best of Photojournalism.
>
> Men pas på, de vil nok medføre, at dit billede af en idyliseret verden

Det eneste disse billeder gør for mig, er at de bekræfter min opfattelse:

Branchen føler behov for at fejre sig selv ved at lovprise sine
billeder, hvoraf en del

Er middelmådige i fotografisk forstand

Ikke kan stå alene (uden en forklaring)

Er ulykkespornografi, hvor mennesker i ulykke udstilles.

I de fleste tilfælde siger de mindre end der kort kunne siges med ord -
hvilket understreges af, at flere ville dø uden den ledsagende tekst.

Så Ebbesen - du falder for det sædvanlige stunt om en branche der prøver
at markedsføre selv ved at udnævne nogle prisvindere.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 29-03-06 09:42

Ole Larsen wrote:

> Så Ebbesen - du falder for det sædvanlige stunt om en branche der prøver
> at markedsføre selv ved at udnævne nogle prisvindere.

Nej... jeg ligger ikke på maven for disse fotokonkurrencer, det er som du
selv siger bare et smart PR stunt, hvor branchen hylder og markedsfører
sig selv.

Men det ændrer ikke på, at disse billeder har været publiceret i
alverdens medier, og læserne ville nok stoppe med at købe disse aviser og
magasiner, hvis dine holdninger var representative for flertallet...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Ole Larsen

Dato : 29-03-06 10:06

Niels Riis Ebbesen skrev:

> [...]
> alverdens medier, og læserne ville nok stoppe med at købe disse aviser
> og magasiner, hvis dine holdninger var representative for flertallet...

Ja, det er en udbredt misopfattelse at de fleste er de klogeste og ikke
bare de fleste eller Slagteren i Lundeborg er den bedste: 5 mill. fluer
kan ikke tage fejl.

Men NRE, hverken du eller jeg kan udtale sig med vægt om hvad der
bevæger alverdens læsere. Vi kan udtale os om hvad vi selv mener, hvis
vi altså kan skeldne....

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 29-03-06 10:45

Ole Larsen wrote:

> [...]
>
> Men NRE, hverken du eller jeg kan udtale sig med vægt om hvad der
> bevæger alverdens læsere. Vi kan udtale os om hvad vi selv mener, hvis

Hmm... nogen gange er det ikke så dumt at ta' bestik af andre folks
reaktioner, og her for nylig er der nogle tegninger, som helt tydeligt
har vist os, at der kommer reaktioner, hvis medierne publicerer noget som
nogle folk ikke bryder sig om.

Jeg kan også erindre nogle billeder fra kunstudstillinger, med udstoppede
hundehvalpe, og guldfisk i blendere, i begge tilfælde var det billederne
i medierne som skabte reaktionerne, for det var kun et fåtal, der ved
selvsyn havde set udstillingerne.

Så ind til vidre vælger jeg at tro på, at når det handler om fotos fra
ulykker, så går medierne lige nøjagtig til den grænse, som den brede
befolkning kan acceptere.

Set i det lys, så er du nok ude i afdelingen for særlige standpunkter, og
det får mig til at tænke på en religiøs sekt over i USA, de har dannet
samfund, hvor de lever som man gjorde for over hundrede år siden, de har
ikke biler, telefoner, radio, o.s.v., de kører med hestevogn, og pløjer
markerne med heste, og de har deres egen avis, hvori der ikke trykkes
tegninger og fotos...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Ole Larsen

Dato : 29-03-06 11:14

Niels Riis Ebbesen skrev:

> Så ind til vidre vælger jeg at tro på, at når det handler om fotos fra
> ulykker, så går medierne lige nøjagtig til den grænse, som den brede
> befolkning kan acceptere.

Det gør de sikkert. Det er bare ikke det, der er emnet. Indtil nu hvor
du traditionen tro snakker goddagmandøkseskaft

> [...]
> de har ikke biler, telefoner, radio, o.s.v., de kører med hestevogn, og
> pløjer markerne med heste, og de har deres egen avis, hvori der ikke

Hvis det er gammeldags at have afsky for ulykkepornografi så for mig
gerne. Lang hellere det end den holdning du demonstrerer: Kan det sælges
er det et godt billede

Fra : Jan Bøgh

Dato : 29-03-06 17:01

Niels Riis Ebbesen skrev i 442A5727.40005@niels-ebbesen.net dette:

> [...]
> det billederne i medierne som skabte reaktionerne, for det var kun et
> fåtal, der ved selvsyn havde set udstillingerne.

Du tro nok det er løgn, men vi er altså faktisk nogle stykker som også kan
/læse/!

> Så ind til vidre vælger jeg at tro på, at når det handler om fotos fra
> ulykker, så går medierne lige nøjagtig til den grænse, som den brede
> befolkning kan acceptere.

Intet tyder på at markedskræfterne lander der, hvor 'den brede befolkning'
nødvendigvis ynder det.
Min gamle far afskyr meget af det, han kan læse i sin daglige avis - men han
har ingen alternativer, hvis han vil læse om hvem, der fornylig er død,
hvilken lokalpolitiker der har kvajet sig, hvornår den nye lystbådehavn har
bestyrelsesvalg osv. osv.
Så hans valg er ikke reelt, men udtryk for en prioritering.

> [...]
> kører med hestevogn, og pløjer markerne med heste, og de har deres
> egen avis, hvori der ikke trykkes tegninger og fotos...

Hvordan pokker får du amishfolket ind i denne debat?
Den handler jo ikke om morderne medier, men om grænserne for hvad man
anstændigvis bør vise.

vh
jan
--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
PS: Knipserier kan findes på

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 29-03-06 17:28

Jan Bøgh wrote:

> Hvordan pokker får du amishfolket ind i denne debat?
> Den handler jo ikke om morderne medier, men om grænserne for hvad man
> anstændigvis bør vise.

Tja... amishfolket er et glimrende eksempel på hvad der sker, når man
sætter udviklingen i stå, og ønsker at bevare noget trygt og velkendt.

Og medierne er netop eksponent for samfundsudviklingen, dengang da jeg
var dreng, der var det helt utænkeligt, at der var nogen som bandede og
talte dialekt i radioen, eller at fjersynet viste billeder af nøgne
mennesker, det er i dag helt naturlige ting, som vi dagligt oplever i
disse medier.

På samme måde er der også sket en udvikling i de trykte medier, aviserne
er gået over til offsettryk, det giver mulighed for flotte billeder i
farver, og i dag kan de ikke skrive om et trafikdrab, begået af en
højresvingende lastbil, uden at den er illustreret af et foto...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Ukendt

Dato : 29-03-06 22:14

On Wed, 29 Mar 2006 18:27:53 +0200, Niels Riis Ebbesen
<info@niels-ebbesen.net> wrote:

>Tja... amishfolket er et glimrende eksempel på hvad der sker, når man
>sætter udviklingen i stå, og ønsker at bevare noget trygt og velkendt.

Amishfolket og deres levevis er baseret i religion, og det har været
sådan i al den tid de har været i USA (De immigrerede vist fra
Tyskland i forrige århundrede). Det er ikke en ny ide.

/Alex

Fra : Jan Bøgh

Dato : 30-03-06 17:07

Niels Riis Ebbesen skrev i 442AB589.50205@niels-ebbesen.net dette:

> Tja... amishfolket er et glimrende eksempel på hvad der sker, når man
> sætter udviklingen i stå, og ønsker at bevare noget trygt og velkendt.

Jeg kan ikke følge din tankegang. Mig bekendt beskæftiger Amishfolket sig
ikke specielt ved etikken i forbindelse med pressefotos, men har en
religiøst betinget livsstil, der peget tilbage på et samfund som det var i
1800-tallet.

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
PS: Knipserier kan findes på

Fra : 7c

Dato : 28-03-06 10:46

> Hvis der er personer involveret, burde prisen være 5000 kr pr.
> stk - I BØDE -

___

Det er jo nok en smag sag, hvad man kan tillade sig at stille sig op og tage
billeder af. Personligt vil jeg aldrig tage billeder af personer der er
kommet galt afsted.

Men derfor kan man jo godt tage et billede af den ulykke der eks. stoppede
trafikken mellem landsdelene i 3 timer. Eller evt. den brand som kunne ses
flere km væk, sålænge man ikke går i vejen eller fotograferer personskade.

Hvad med eks. den gang de 2 tårne blev ramt i USA? Skulle man forbyde alle
de optagelser der er fra den ulykke der kostede mere 3000 mennesker livet,
eller skal man vise hvad konsekvenserne er, når den slags rammer?

Det er altsammen en fin balancegang, hvor det gælder om at holde tungen lige
i munden.

Det var lige min egen mening.

Vh.

Søren

Fra : Jakob

Dato : 28-03-06 11:00

In article <442905d5$0$67255$157c6196@dreader2.cybercity.dk>,
speax@SLETDETTEspeax.dk says...

> Det er jo nok en smag sag, hvad man kan tillade sig at stille sig op og tage
> billeder af. Personligt vil jeg aldrig tage billeder af personer der er
> kommet galt afsted.

Det er nok en god grænse, men det ser ikke ud til at den er
fremherskende på 112 siderne.

> Hvad med eks. den gang de 2 tårne blev ramt i USA? Skulle man forbyde alle
> de optagelser der er fra den ulykke der kostede mere 3000 mennesker livet,
> eller skal man vise hvad konsekvenserne er, når den slags rammer?

Nu er der jo nok rimeligt forskel på en begivenhed der har fået STORE
globale konsekvenser og derfor går over i historien. Til ulykker der
dybest set er fuldstændigt ligegyldige for alle andre end dem der bliver
personligt ramt.

Dem jeg sigter på er de her typer der altid har været fascineret af
ulykker men ikke lige kunne tage sig sammen til at blive falckredder og
derfor må nøjes med de adrenalin kick de kan få ud af at stige ud i den
aldrene opel kadett mit om natten for at svælge i andres ulykke.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 28-03-06 17:40

7c wrote:

> [...]
> billeder af. Personligt vil jeg aldrig tage billeder af personer der er

Hej Søren, du ka' ta' det helt roligt, en del af dem der deltager i dette
fora, er bare nogle talentløse knipsere, som troede de ville blive gode
fotografer, hvis de købte sig et stort DSLR-kamera, og de er dybest set
frustreret over deres egne resultater, eller manglen på samme.

Derfor er de i bedste Jantelovs stil på nakken af alle, der på den ene
eller anden måde har lidt success med deres fotografi.

Dengang da jeg var ung en fotograf, der blev der set ned på de fotografer
som fotograferede porno, det komiske er, at mange af disse fotografer
virkelig scorede kassen, og de blev virkelig velhavende, så de i dag kan
grine af de fotografer, som havde meget fine fornemmelser...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Leif Langgaard

Dato : 29-03-06 07:34

> [...]
> fotografer, hvis de købte sig et stort DSLR-kamera, og de er dybest set
> frustreret over deres egne resultater, eller manglen på samme.

Forklar lige i hvilken forbindelse ovenstående har relevans for emnet i
tråden. Udover et forsøg på at hæve dig selv op over os andre, så er det jo
grebet uf af luften.

> Derfor er de i bedste Jantelovs stil på nakken af alle, der på den ene
> eller anden måde har lidt success med deres fotografi.

Mener du at du selv har succes, og hvor stor mener du den er?

Mener du at man har succes hvis man som faglært ikke kan leve af sit
arbejde?

Og du er så en af dem de griner af

Fra : Ukendt

Dato : 29-03-06 11:14

"Leif Langgaard" <langgaard@klarupnet.dx> wrote in message

> Mener du at du selv har succes, og hvor stor mener du den er?
>
> Mener du at man har succes hvis man som faglært ikke kan leve af sit
> arbejde?

Det er bare ikke relevant her. Niels er nemlig ikke fagfotograf, selv om han
forsøger at give vi andre det indtryk. Niels er uddannet grafisk designer,
og ikke en fis mere faglært udi fotografiet end alle vi andre amatørknipsere
her i gruppen

Lånte fjer, eller kejserens nye klæder?

/Alex

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 29-03-06 13:19

Alex Linaa wrote:

> Lånte fjer, eller kejserens nye klæder?

Du snakker som du har forstand til, jeg er udannet på Skolen for
Brugskunst's grafiske linie i starten af 70'erne, dengang skete
optagelsen på skolen via en adgangsprøve, hvor man i løbet af en uge
skulle vise, at man havde et talent der kunne vidreudvikles, og
selektionen var hård, der var over 400 ansøgere til 30 pladser.

Den grafisk linie havde to dele, den rent kunstneriske, for dem der
ønskede at blive grafiske kunstnere og illustratorer, og den kommecielle
del, der var rettet imod industrielt grafisk design, d.v.s. folk der
ville arbejde med formgining og produktion af reklamer, blade, aviser o.s.v.

Og udannelsen som industriel grafisk designer omfattede også fotografi,
skolen havde nogle meget store fotoatelier, og to reklamefotografer som
lærer, og man kunne sagtens lave et afgangsprojekt, der allene var
baseret på reklamefotografi, de fleste valgte dog at lave et noget
breddere projekt, da sådan et selvsagt gav flere mulighedder, når man
bagefter skulle ud og vælge sig et job.

Du kan sammenligne en industriel grafisk designer med en arkitekt, for
li'som arkitekten skal kende alle de håndværk, metoder og materialer, der
er i forbindelse med byggeri, så skal en industriel grafisk designer vide
alt om alle metoder og tekniker indenfor grafisk produktion, og det
indbefatter naturligvis også fotografiet.

Så min udannelse er faktisk meget mere vidtgående end hvis jeg bare havde
stået i lære som fotograf, for en fotograf skal bare kunne ta' billeder,
han skal ikke vide noget om hvordan billeder skal viderforarbejdes i en
grafisk process...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Ukendt

Dato : 29-03-06 14:23

"Niels Riis Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> wrote in message

> Du snakker som du har forstand til,

Det gør vi jo alle, gør vi ikke?

> jeg er udannet på Skolen for Brugskunst's grafiske linie i starten af
> 70'erne,

>...klip en masse mere om fotografiets indflydelse på grafik og design i
>forbindelse med brugskunst....

Men fakta er at du ikke er fagfotograf, det kan du ikke anfægte.
Nu er titlen "fotograf" ikke beskyttet, men at kalde sig "uddannet fotograf"
eller "Fagfotograf" uden at have stået i lære som fotograf, er slet og ret
at smykke sig med lånte fjer.

Det ville svare til at en cand. mag. i et eller andet kalder sig arkítekt,
fordi vedkommende har skrevet speciale om arkitektur.

Den du'r ikke Niels, det er en OM'er.

/Alex

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 29-03-06 15:38

Alex Linaa wrote:

> Men fakta er at du ikke er fagfotograf, det kan du ikke anfægte.

Ja fakta er, at jeg grafisk designer, AD'er eller hvad du nu vil kalde
det, og det er en meget mere vidtgående udannelse, end den som fotograf,
det er li'som en økonom også er en hel del mere end en bogholder...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jan Bøgh

Dato : 29-03-06 17:06

Niels Riis Ebbesen skrev i 442A9BC3.9060202@niels-ebbesen.net dette:
> Alex Linaa wrote:

Hvad med om I tog jeres trælse diskussioner i en gang mail og lod være med
at lufte jeres hengemte underbeklædning offentligt.

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
PS: Knipserier kan findes på

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 29-03-06 17:30

Jan Bøgh wrote:

> Hvad med om I tog jeres trælse diskussioner i en gang mail og lod være med
> at lufte jeres hengemte underbeklædning offentligt.

Beklager... jeg skulle bare lige belære Alex bogholder, han er nemlig
meget nøjeregnende...))

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Ukendt

Dato : 29-03-06 22:11

On Wed, 29 Mar 2006 18:30:18 +0200, Niels Riis Ebbesen
<info@niels-ebbesen.net> wrote:

>Beklager... jeg skulle bare lige belære Alex bogholder, han er nemlig
>meget nøjeregnende...))

Det lykkedes så ikke at belære hverken mig eller andre om at en AD'er
er en fagfotograf, og med god grund, for det forholder sig bare ikke
sådan. Man bliver altså ikke fotograf på den grafiske højskole, ellers
ville de vel skrive det her: http://www.dgh.dk
De har faktisk regnskab som fag på skolen, uden man af den grund kan
uddanne sig til økonom

Jeg har haft jura på mit 5-årige økonomistudium, men det bliver jeg
altså ikke jurist af. Jeg ved lidt om erhvervsjura, men har
overhovedet ikke en juridisk uddannelse der er bred nok til at
praktisere som jurist.
Det samme må vist siges at gøre sig gældende om en AD-uddannelse, set
i forhold til en fagfotograf eller en fotojournalist der har brugt 3-4
år på at uddanne sig til netop dette.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 29-03-06 22:30

Alex Linaa wrote:

> Det lykkedes så ikke at belære hverken mig eller andre ...cut...

Du kan slet ikke sammeligne den uddannelse som AD'er, jeg i 70'erne fik
på Skolen for Brugskunst, med de uddannelser der i dag udbydes på den
grafiske højskole, nu om stunder er uddannelsen som grafiker/DTP'er
nogenlunde det samme, som en typograf var i gamle dage.

Og li'som en økonom nemt kan udføre det arbejde som en bogholder laver,
så kan en AD'er også nemt lave DTP, fotografi og repro.

En af mine lærer dengang var Eli Ponsaing, prøv at Google på lidt på ham,
han er også både fotograf og grafiker, og det er grafiker i ordets
oprindlige betydning...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Ukendt

Dato : 30-03-06 13:50

> Og li'som en økonom nemt kan udføre det arbejde som en bogholder laver, så
> kan en AD'er også nemt lave DTP, fotografi og repro.

Du kan ikke sammenligne en fotograf med en bogholder.
Bogholder er ikke noget man kan uddanne sig til, det er en lille ubetydelig
del af mange uddannelser, bl.a. diverse økonomistudier. Enhver kan med nogle
få moduler af ganske kort varighed få bogføringskundskaber nok til at kunne
arbejde som bogholder.

Man kan ikke på nogen måder komme i nærheden af at være fagfotograf, ved at
have en uddannelse der på samme tid også dækker DTP og repro. Det siger da
sig selv at dybden slet og ret er forskellig.

> En af mine lærer dengang var Eli Ponsaing, prøv at Google på lidt på ham,
> han er også både fotograf og grafiker, og det er grafiker i ordets
> oprindlige betydning...

Alle mine lærere i erhvervsret var cand. jur, det bliver jeg altså ikke
jurist af.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 30-03-06 22:46

Alex Linaa wrote:

> Man kan ikke på nogen måder komme i nærheden af at være fagfotograf, ved at
> have en uddannelse der på samme tid også dækker DTP og repro. Det siger da
> sig selv at dybden slet og ret er forskellig.

Du fatter ikke en brik, dengang i starten af 70'erne, dag jeg uddannede
mig til AD'er, da var fotografuddannelsen en lærlige uddannelse, hvor
enhver der havde gået 7 år i folkeskolen, kunne gå i lære som fotograf.

Skolen for Brugskunst var en vidergående grafisk uddannelse, hvor det var
en forudsætning, at eleverne kunne tegne og havde et kunstnerisk talent,
og det blev så udviklet, samtidigt lærte man alle de grafiske metoder,
som kunne bruges til at formidle billeddannelse, og det var alt fra
croquistegning over serigrafi, litografi, zylografi, fotografi, o.s.v.

Og Eli Ponsaing kombinerer netop fotografi med litografi, i stedet for at
lave alm. papirbilleder, så overfører han billederne til litografiske
kalksten, som er gjort lysfølsomme, efterfølgende trykkes billedet på
bøttepapir, og sådanne teknikker lærer en fagfotograf ikke.

Skolen for Brugskunst havde også linier for møbeldesign, tøjdesign og
tekstildesign, og dem der lærte at designe møbler, de skulle selv lave
møblerne, så de blev også nogle dygtige møbelsnedkere, og tøjdesignerne
syede også selv deres kreatione, så de blev også nogle dygtige skrædere,
o.s.v....

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Ukendt

Dato : 31-03-06 08:06

> Du fatter ikke en brik,

Sikkert ikke, men manglende viden har aldrig forhindret nogen af os i at
diskutere, vel?

> Skolen for Brugskunst var en vidergående grafisk uddannelse,

Videregående? Der er da intet krav om forudgående uddannelse, er der?

> hvor det var en forudsætning, at eleverne kunne tegne og havde et
> kunstnerisk talent,

Altså en form for optagelseskrav. Gad vide om fotografelever ikke bliver
udvalgt på samme måde?
Prøv for sjov at se optagelsesprøven til fotojournalist på
journalisthøjskolen, det er ikke for børn.

> og det blev så udviklet, samtidigt lærte man alle de grafiske metoder, som
> kunne bruges til at formidle billeddannelse, og det var alt fra
> croquistegning over serigrafi, litografi, zylografi, fotografi, o.s.v.

Som ikke har nogen relevans for en fotograf.

> [...]
> kalksten, som er gjort lysfølsomme, efterfølgende trykkes billedet på
> bøttepapir, og sådanne teknikker lærer en fagfotograf ikke.

Det vigtigste en fagfotograf lærer, er at fotografere. Det er arbejdet med
kameraet Niels, ikke med diverse medier at printe og trykke på.
Det bliver efterhånden ret klart at det netop er det der adskiller en AD'er
fra en fagfotograf eller fotojournalist, og det er præcis derfor en AD'er
smykker sig med lånte klæder hvis han kalder sig fotograf.

> Skolen for Brugskunst havde også linier for møbeldesign, tøjdesign og
> tekstildesign, og dem der lærte at designe møbler, de skulle selv lave
> møblerne, så de blev også nogle dygtige møbelsnedkere,

Man bliver absolut ikke møbelsnedker på skolen for brugskunst!!!!

/Alex

Fra : Leif Langgaard

Dato : 31-03-06 10:28

> Ja fakta er, at jeg grafisk designer, AD'er eller hvad du nu vil kalde
> det, og det er en meget mere vidtgående udannelse, end den som fotograf,
> det er li'som en økonom også er en hel del mere end en bogholder...

Mener du dermed at du er mere fotograf end en uddannet fotograf?

Er du da helt idiot, fatter du ikke at du ikke er uddannet fotograf, du har
taget (siger du) en uddannelse hvor noget var relateret til fotografi,
resten, bla. det med de der kalksandsten, udfyldte resten af tiden. Du er
ikke og bliver heller aldrig uddannet fotograf.
Og ser man på hvad du kan yde, så er hele din uddannelse totalt spildt.

Og til næste generation, forbered jer:

http://groups.google.dk/group/dk.snak.mudderkastning/msg/b6d035f7f3034c34?&hl=da

http://groups.google.dk/group/dk.fritid.dyr/msg/321237eada02d394?hl=da

Tidligere grafiker?

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 29-03-06 18:42

Niels Riis Ebbesen skriver:

> [...]
> baseret på reklamefotografi, de fleste valgte dog at lave et noget
> breddere projekt, da sådan et selvsagt gav flere mulighedder, når man

Fedt nok, da jeg gik på J&M grundskole, havde jeg motorlære, det gør nu
ikke mig til automekaniker....

Klaus
--
Sonofon, er de bare inkompetente ?

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 29-03-06 08:10

Niels Riis Ebbesen skriver:

> Derfor er de i bedste Jantelovs stil på nakken af alle, der på den ene
> eller anden måde har lidt success med deres fotografi.

Nå, det er derfor du er sådan - pludseligt går det op for mig, hvorfor
alt og alle i følge dig ikke kan tage billeder.

Klaus
--
Sonofon, er de bare inkompetente ?

Fra : Michael L

Dato : 31-03-06 20:22

Leif Langgaard wrote:

> Jeg glemte at sige at der normalt, og helt gratis plejer at medfølge en
> eksklusion, således du ikke kan se de henrivende billeder på galleriet,
> velkommen i den eksklusive klub.

Ja har læst hans sludder i årevis så er klar over det sker for en
del, og jeg hilser det velkomment. Så slipper jeg da for at kan se på
det elendige hø af noget makværk han har gang i.

Og god weekend til dig også :)

- Michael

Fra : Martin VP

Dato : 01-04-06 04:04

> [...]
> (ca. priser). Hvis jeg nu snupper et billedet, lets say, af en kran der
> vælter. Hvordan "ved" jeg så om EB, BT, Pol mv. er interesserede ?

Tak til Jer alle for det mest fyldestgørende svar, jeg nogensinde har
modtaget

/M

Fra : Leif Langgaard

Dato : 01-04-06 10:17

> Tak til Jer alle for det mest fyldestgørende svar, jeg nogensinde har
> modtaget

))

Og god weekend!

Fra : Jan Bøgh

Dato : 01-04-06 15:15

Martin VP skrev i 442ded95$0$60785$157c6196@dreader1.cybercity.dk dette:

> Tak til Jer alle for det mest fyldestgørende svar, jeg nogensinde har
> modtaget

LOL!

Fra : Michael L

Dato : 30-03-06 17:33

Niels Riis Ebbesen wrote:

> [...]
> skulle vise, at man havde et talent der kunne vidreudvikles, og
> selektionen var hård, der var over 400 ansøgere til 30 pladser.

Ikke anderledes end man idag som fotograf kæmper om ca. 40-50 pladser
i den virkelige verden og antallet af elever der kæmper om disse
pladser ligger en hel del over 400.

> [...]
> alt om alle metoder og tekniker indenfor grafisk produktion, og det
> indbefatter naturligvis også fotografiet.

En arkitekt skal rigtigt nok have kendskab til mange håndværk, men
det gør ham ikke til hverken tømrer eller murer! Nøjagtig som at
være uddannet indenfor et utroligt bredt emne som grafiskproduktion
ikke gør dig til fotograf. Dermed ikke sagt man skal være uddannet
for at kalde sig fotograf, bare at din sammenligning egentligt er god
nok men du bliver ikke mere fotograf af det. At du så bagefter
arbejder en stor del med foto og bliver bedre osv. ja den del er med
til at gøre dig til fotograf.

Men hvis din baggrund for at kalde stort set alle for talentløse, er
de elendige og miserable billeder du har på dine websites, det mildest
talt elendige design som INGEN grafisk designer/grafiker af nogen art
ville acceptere - ja så har du godt nok INTET at have det i. Det har
jeg nu været klar over længe, men nu får vi da lidt fakta på
bordet.

Det er tydeligt du er uddannet i 70'erne - Du har hverken fotografisk
eller designmæssigt udhvilket dig siden - I hvertfald ikke at dømme
ud fra det arbejde der er tilgængeligt.

> [...]
> stået i lære som fotograf, for en fotograf skal bare kunne ta' billeder,
> han skal ikke vide noget om hvordan billeder skal viderforarbejdes i en

Du snakker som du har forstand til - Har du overhovedet noget kendskab
til hvordan fotografuddannelsen ser ud idag og ikke for 30 år siden?
Når du idag starter på udannelsen så bliver du i allehøjeste grad
undervist i den grafiske process. Der går ca. 1-2 måneder før du
overhovedet får et kamera i hånden - tiden inden da går med netop at
lære de grundliggende elementer i grafisk arbejde, typografi,
virkemidler, billedeformater osv. Der betyder blandt andet der skal
laves en lang række opgaver der intet har med fotografi og gøre - Fx.
design af cd covers, forside til blade, reklamer m.m. Alt sammen for at
lære én om virkemidler og den grafiske proccess såvel som for at
give kendskab til det software man benytter.
Senere hen bliver foto langsomt koblet på men igennem hele forløbet
arbejdes der videre med grafisk design og ikke kun i form af redigering
og efterbehandling af ens billeder, men også i form af emballagedesign
osv.
Flere skoler har ligeledes et tre uger langt projektforløb(et projekt
blandt mange) hvor en 10-15 mennesker bliver smidt sammen i en gruppe
og skal danne et fiktivt reklamebureau hvor folk herefter indeles i
roller af direktør, grafiker etc. Herefter går de næste 3 uger med
at mødes med fiktive kunder og få stillet en masse opgaver - Man
forsøger så godt som muligt at simulere virkeligheden og hvordan den
forløber i et reklamebureau samtidigt med man sættes under et stort
pres med en enorm mængde opgaver der virkelig kræver samarbejde på
kryds og tværs. I det projekt arbejder du med alt fra layout til
forsider og artikler, foto, plakatdesign, emballagedesign, tv og
videoproduktion osv.

Så hvis du tror at fotografer der uddannes i dag bare står et sted og
knipser et par billeder og ikke forstår hvordan kameraet fungere eller
virkemidler i den grafiske branche eller generelt ikke får indgående
kendskab til redigering og bearbejdning af billeder, så demonstrere
det bare yderligere hvor uvidende du egentligt er på hele det grafiske
område.
Nøjagtig som at 10 elendigt designede hjemmesider ikke gør dig til
mere webdesigner end 10 elendige snapshots af familien ikke gør dig
til fotograf.

- Michael

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 30-03-06 23:27

Michael L wrote:

.... en hel masse ...

Tja Michael... dine træer vokser tilsyneladne ind i himlen, det underlige
er, at jeg i mere end 30 år har drevet en virksomhed i den grafiske
branche, og den har været godkendt som lærested, vi har faktisk udlært en
og en halv fotograf, den halve var en lærling vi overtog, da det firma
hun stod i lære i lukkede.

Og det kunne være sjovt at se nogle af dine arbejder, så vi kan bedømme
om du har noget at ha' dine store armbevægelser i, for når du selv skal
sige det, så er du jo cremen indenfor grafisk design.

Forskellen på dig og mig er nok, at jeg har begge ben solidt plantet på
jorden, og jeg går ikke efter de smarte virkemidler, jeg laver solidt,
funktionelt webdesign, der kører hurtigt og som virker i alle browsere,
hurlumhej og blinkende lamper lavet i java og flash, virker ikke i alle
browsere og Google kan ikke indexere ting lavet i flash.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jeppe Høiby

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 31-03-06 00:59

Niels Riis Ebbesen wrote:

> [...]
> virker i alle browsere, hurlumhej og blinkende lamper lavet i java
> og flash, virker ikke i alle browsere og Google kan ikke indexere

<B><FONT COLOR="#ffffff" SIZE="+1" FACE="Arial"> holdt op med at være
smart for 5 år siden og giver blandt meget andet en dårligere
indeksering af Google. At sylte siderne ind i tabeller modvirker hurtig
rendering.

Lidt kiggen på photo-gallery afslører at du trænger gevaldigt til at
lære hvordan man laver fornuftige websider. Er du f.eks. bekendt med
teknikken CSS? Det er en af hjørnestenene i solidt webdesign, der
virker i alle browsere og som indekseres fornuftigt af Google.

FUT til dk.edb.internet.webdesign hvor jeg er sikker på at der er 5-10
personer, der står på spring for at forklare dig hvordan man laver
websider anno 2006. Og bare rolig, det gøres fint uden Java of Flash.
--
JPEGCrops 0.6.24 beta - Tabsfri beskæring af JPEG billeder -
http://ekot.dk/JPEGCrops/

Fra : Ole Larsen

Dato : 31-03-06 05:28

Niels Riis Ebbesen skrev:

> Og det kunne være sjovt at se nogle af dine arbejder, så vi kan bedømme
> om du har noget at ha' dine store armbevægelser i, for når du selv skal
> sige det, så er du jo cremen indenfor grafisk design.

Husker du at Rune Feldt-Rasmussen for mindre end en måned siden
udfordrede dig på samme måde på d.f.f.billedsnak, og hvordan du for åben
skærm blev totalt afklædt.

Fra : Bo Bjerre

Dato : 31-03-06 08:36

Ole Larsen wrote:

> Husker du at Rune Feldt-Rasmussen for mindre end en måned siden
> udfordrede dig på samme måde på d.f.f.billedsnak, og hvordan du for åben
> skærm blev totalt afklædt.

-så har kejseren åbenbart fået nye klæder igen

BBj //

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 31-03-06 08:38

Ole Larsen wrote:

> Husker du at Rune Feldt-Rasmussen for mindre end en måned siden
> udfordrede dig på samme måde på d.f.f.billedsnak, og hvordan du for åben
> skærm blev totalt afklædt.

Jeg har rigeligt af mit arbejde liggende on-line, det ser også ud til, at
du og andre godt ka' finde ud af at ta' et kik på det, og I kan
tilsyneladne også godt finde ud af, at ytre hvad I synes...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Ole Larsen

Dato : 31-03-06 08:44

Niels Riis Ebbesen skrev:

> Jeg har rigeligt af mit arbejde liggende on-line, det ser også ud til,
> at du og andre godt ka' finde ud af at ta' et kik på det, og I kan
> tilsyneladne også godt finde ud af, at ytre hvad I synes...

Og vejrudsigten lover regn

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 31-03-06 07:49

Niels Riis Ebbesen skriver:

> jeg laver solidt, funktionelt webdesign

Hvem gør efterhånden ikke det nu om stunder.

Men, hvis dine hjemmesider gør dig til grafiker, så er jeg sku også
grafiker...

Klaus
--
Yderst solidt grafisk hjemmesidehåndværk se
http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 31-03-06 08:30

Klaus D. Mikkelsen wrote:

> Men, hvis dine hjemmesider gør dig til grafiker, så er jeg sku også
> grafiker...

Ja sikkert, prøv og se om du kan leve af det...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 31-03-06 09:06

Niels Riis Ebbesen skriver:

> Ja sikkert, prøv og se om du kan leve af det...

Det kunne jeg måske, men det interesserer mig ikke.

Til gengæld kan jeg se at jeg er lige så dygtig hjemmesidedesigner som
en grafiker der praler af sine hjemmesider. Ret godt klaret med en
elektronikmekanikeruddannelse........

Klaus
--
Sonofon, er de bare inkompetente ?

Fra : Leif Langgaard

Dato : 31-03-06 09:40

> Ja sikkert, prøv og se om du kan leve af det...

Hej niels

Nu du ikke direkte siger, men dog forsøger at overbevise om at du ikke er på
nogen form for overførselsindkomst, vil du så ikke lige svare konkret på
dette spørgsmål.

Ernærer du dig udelukkende af dit galleri og dit web-design ?

Fra : KJ

Dato : 01-04-06 14:09

Niels Riis Ebbesen skrev:

> Forskellen på dig og mig er nok, at jeg har begge ben solidt plantet på
> jorden, og jeg går ikke efter de smarte virkemidler, jeg laver solidt,
> funktionelt webdesign, der kører hurtigt og som virker i alle browsere,

Hvis webdesignet skal virke i alle browsere, er det en forudsætning, at
det validerer mod w3.org's specifikationer. Ellers er der meget gode
chancer for, at det går galt i nogle browserkonfigurationer...

http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fwww.niels-ebbesen.net%2F
Resultat: Failed validation

http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fwww.photo-gallery.dk%2F
Resultat: Failed validation

http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fhome3.inet.tele.dk%2Felgo
Resultat: Failed validation

Vh. KJ

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 01-04-06 16:12

KJ skriver:

> http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fwww.niels-ebbesen.net%2F
> Resultat: Failed validation

all rights reserves

Klaus
--
Sonofon, er de bare inkompetente ?

Fra : Michael L

Dato : 30-03-06 17:39

jacob wrote:

> Lever han af det, er han professionel. Hvis ikke, er han amatør.

Dvs. hvis en uddannet murer er arbejdsløs så er han ikke professionel
længere? ;)

- Michael

Fra : Jan Bøgh

Dato : 30-03-06 17:54

Michael L skrev i 1143736720.839812.50580@i40g2000cwc.googlegroups.com
dette:

> Dvs. hvis en uddannet murer er arbejdsløs så er han ikke professionel
> længere? ;)

Som tiderne er for bygningshåndværkere i øjeblikket, vil man vel nærmest
kalde ham doven!

vh
Jan
--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
PS: Knipserier kan findes på

Fra : Ole Larsen

Dato : 30-03-06 17:59

Michael L skrev:

> Dvs. hvis en uddannet murer er arbejdsløs så er han ikke professionel
> længere? ;)
>
> - Michael

Jo jo, professionel dagpengemodtager.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 01-04-06 10:42

"Ole Larsen" <olenospam@nospam.dk> skrev> >
> Jo jo, professionel dagpengemodtager.

Og så tænk lige på de fire mand han holder i beskæftigelse: To oppe på byens
værtshuse, og to nede på socialforvaltningen.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Michael L

Dato : 31-03-06 00:16

Niels Riis Ebbesen wrote:

> [...]
> branche, og den har været godkendt som lærested, vi har faktisk udlært en
> og en halv fotograf, den halve var en lærling vi overtog, da det firma

Ja og det er der flere hundrede andre virksomheder i landet også -
Virksomheder hvoraf en stor del nok har formået at uddanne mere end
halvanden elev på 30 år.

> Og det kunne være sjovt at se nogle af dine arbejder, så vi kan bedømme
> om du har noget at ha' dine store armbevægelser i, for når du selv skal
> sige det, så er du jo cremen indenfor grafisk design.

Nej det er jeg som ikke, men jeg har en ganske pæn viden på området
i betragtning af jeg har arbejdet knap 10 år med især webudvikling
hvilket blandt andet har betydet en masse samarbejde med kunder og
designere og implementering af design. Jeg har yderemere selv designet
et mindre antal sider som jeg ikke vil betegne som toppen men som jeg
uden tvivl vil betegne som væsentligt bedre end dine.

> [...]
> hurlumhej og blinkende lamper lavet i java og flash, virker ikke i alle
> browsere og Google kan ikke indexere ting lavet i flash.

Inden du kommer for godt igang vil jeg anbefale du stopper med at
fortælle mig om flash og andre teknikker som jeg har stor viden
indenfor da jeg har arbejdet med de medier og tilhørende teknologier i
ti år med implementering af løsninger for både private virksomeder,
flere danske ministerier og forsvaret såvel internationale
virksomheder så som Dell m.fl. Min viden på det område overgår med
stor sandsynlighed din med flere længder. Og udover det så kan jeg
ikke fordrage java applikationer med mindre der er meget specifikke
grunde til det og så snakker vi formentligt som applikations-interface
på intranet og lign.
Så lad os komme tilbage til pointen istedet for det udenoms snak - Du
siger nemlig én rigtig ting - Det handler nemlig om funktionelt
design, men sjovt nok så findes der bunker af websites på nettet som
Google og de andre søgemaskiner kan indeksere ganske fint, som har et
enten bare acceptabelt til decideret fremragende design og som er
funktionelt.
Dine er ganske enkelt kedelige og dårlige. Hvis jeg skal være ærlig
så hver gang jeg ser dem så kommer jeg til at tænke på det design
som "naboens søn" producerede med Frontpage for en 6-8 år siden.
Ingen virksomhed der arbejder professionelt med webdesign har afleveret
et design der bare tilnærmelsesvis ligner dit elendige arbejde - Jeg
har set bedre og mere funktionelle design der er lavet for snart 10 år
siden(og inden du begynder på noget med hvor længe du har været på
nettet så skal jeg spare dig - Jeg har været på nettet i mere end 10
år så jeg taler af egen praktisk erfaring).

Faktum er at du har fandens travlt med at kalde ALLE for talentløse,
og i virkeligheden er du talentløs ikke bare ud i fotografi men også
webdesign. Og nøjagtig som du mener folk åbenbart bare er sure over
de opdager de er talentløse så må jeg formode at du faktisk
forsøger at pådutte andre denne tanke, hvor det i virkeligheden er
DIG der har opdaget du ikke har talent indenfor nævnte områder men
det forsøger du hårdnakket at benægte.

Jeg har sågar for en håndfuld år siden haft en kunde hvor du havde
været igang med at skulle lave noget webdesign(Muligvis også noget
logodesign), hvorefter jeg blev fremlagt med et designudkast på dit
arbejde som kunden udtrykte sin utilfredshed over og jeg har sku
sjældent set noget der har været så elendigt. For det første var
det design som vi lavede det i de "gamle" dage på WWW, det tog ikke
udgangspunkt i de funktionsmæssige ønsker kunden havde til siden og
designet var heller ikke på nogen måde målrettet mod kundens
målgruppe. Og det er faktisk ofte det som dit arbejde demonstrere -
Det værste er at det af dit arbejde jeg har set ikke på nogen måde
giver et indtryk af at være professionelt, hvilket man vel bør
forvente med den standard en stor del af nettet besidder i dag og i
betragtning af dine kunder formodentligt, men desværre, betaler for.

Og sjovt nok forholder du dig slet ikke til alle de faktuelle fejl og
påstande du fremsætter som jo tydeligvis ikke passer. Men igen det er
jo også nemmere bare at skynde sig at forsøge at pådutte mig at jeg
skulle have sagt eller mene at jeg er cremen indenfor grafisk design
selvom jeg på INGEN måde har givet udtryk for dette.

Niels - Det er sku en om'er af de store!

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 31-03-06 08:52

Michael L wrote:

> Niels - Det er sku en om'er af de store!

Jeg må vist hellere tage hatten af for dig, for du lyder dælme dygtig,
når du selv skal sige det.

Men kunne du ikke gøre mig den tjeneste, at du poster links til dine
billeder, en så knald-dygtig fotograf som dig, må mindst ha et portfolio
på 10-15.000 gode billeder, som jeg kan lære en hel masse af.

Og med dit kæmpe store format ud i grafisk design, så må du også kunne
henvise til en stribe web-sites og grafiske produkter, der er udført for
nogle af Danmarks største virksomhedder, og som bare sparker røv, dem vil
jeg også gerne se...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Ole Larsen

Dato : 31-03-06 09:03

Niels Riis Ebbesen skrev:

> [...]
> henvise til en stribe web-sites og grafiske produkter, der er udført for
> nogle af Danmarks største virksomhedder, og som bare sparker røv, dem

Hvis man ikke skulle kunne udøve kritik uden selv at kunne gøre det
kritiserede bedre, burde du stoppe med at udøve det, du selv kalder
reel kritik

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 31-03-06 09:32

Ole Larsen wrote:

> Hvis man ikke skulle kunne udøve kritik uden selv at kunne gøre det
> kritiserede bedre, burde du stoppe med at udøve det, du selv kalder
> reel kritik

Nu forholder det sig jo sådan, at Michael L selv har ytret sig om hans
egene fortræflighedder ud i det grafiske. Og jeg vil da gerne se, og lære
af den sande mester...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Ole Larsen

Dato : 31-03-06 09:41

Niels Riis Ebbesen skrev:

> Nu forholder det sig jo sådan, at Michael L selv har ytret sig om hans
> egene fortræflighedder ud i det grafiske. Og jeg vil da gerne se, og
> lære af den sande mester...

Jeg tror ikke på, at du vil lære noget. Flere års erfaringer viser at du
er ude af stand til det

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 31-03-06 10:16

Ole Larsen wrote:

> Jeg tror ikke på,...cut...

Hmm... tro er noget du ka' gøre i kirken, hver søndag mellem 10 og 11...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Deaster

Dato : 31-03-06 13:27

Niels Riis Ebbesen skrev:

> Hmm... tro er noget du ka' gøre i kirken, hver søndag mellem 10 og 11...

Som så meget andet er det selvfølgelig ikke korrekt:

http://www.soenderhoejrupkirke.dk/content.asp?contenttype=Kirketider
http://www.vangedekirke.dk/?Gudstjenester

mvh
Jesper

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 31-03-06 09:17

Niels Riis Ebbesen skriver:

> Men kunne du ikke gøre mig den tjeneste, at du poster links til dine
> billeder, en så knald-dygtig fotograf som dig, må mindst ha et portfolio
> på 10-15.000 gode billeder, som jeg kan lære en hel masse af.

Hvor skriver han at han er dygtig til billeder ???

Klaus
--
Sonofon, er de bare inkompetente ?

Fra : Michael L

Dato : 31-03-06 00:19

Jan Bøgn wrote:

> Som tiderne er for bygningshåndværkere i øjeblikket, vil man vel nærmest
> kalde ham doven!

Hehe, ja det kan der jo være noget om :)

- Michael

Fra : Michael L

Dato : 31-03-06 14:39

Niels Riis Ebbesen wrote:

> Jeg må vist hellere tage hatten af for dig, for du lyder dælme dygtig,
> når du selv skal sige det.

Dit forsøg på at være sarkastisk lykkedes egentligt ikke særlig
godt - ligesom resten af de ting du forsøger på.
Ja jeg er dygtig til nogle ting - Jeg ved godt det er helt utænkeligt
i din verden at nogen der er under 50 og ikke gået i stå i sin
udvikling, kunne tænkes at rent faktisk have en væsentligt større
viden på visse områder end dig.

> Men kunne du ikke gøre mig den tjeneste, at du poster links til dine
> billeder, en så knald-dygtig fotograf som dig, må mindst ha et portfolio
> på 10-15.000 gode billeder, som jeg kan lære en hel masse af.

Hvor er det lige i den her tråd der står noget som helst om at jeg er
en fremragende fotograf eller jeg har 10-15.000 gode billeder? Netop -
ingen steder! Endnu en om'er Niels.
Da du ikke kunne pådutte mig at jeg mente jeg var en fantastisk
designer så skal jeg derefter påduttes en ny ting som jeg heller ikke
have givet udtryk for. Det er sku for slapt at du først fremsætter
en række fejlagtige påstande, herefter bliver de modbevist og så er
det eneste du kan gøre er at forsøge at pådutte mig ting jeg ikke
har sagt. Det er da hamrende useriøst!

> [...]
> nogle af Danmarks største virksomhedder, og som bare sparker røv, dem vil

Igen forsøger du at pådutte mig at jeg skulle være en fantastsik
designer - Det er der ingen der har påstået lille ven. Men jeg har
påstået at det du laver er decideret elendigt, det ligner webdesign
der blev lavet for 10 år siden! Jeg kan faktisk mindes et af de
første designs jeg lavede for ca. 10-11 år siden hvilket var på fuld
højde med det du laver idag og det var noget jeg lavede som det
allerførste og jeg er ikke(gentager - IKKE) nogen fantastisk designer,
men det er ikke ensbetydende med jeg ikke kan genkende godt design når
jeg ser det. Når man arbejder med noget i 10 år så får man en
ganske pæn viden om området selvom jeg godt ved at du har svært ved
at forstå det.

Og du er jo så dygtig designer, fotograf(*HOST*) osv. så du burde da
NEMT kunne finde noget design der er bedre på nettet end dit. Du får
sku nok sværere ved at finde noget der er så dårligt som dit som du
gør for at finde noget bedre.
Du nævnte selv Google tidligere - Brug den og se - eneste problem er
at det kræver du åbner øjnene istedet for at benægte alt.

Men som en lille start kan jeg henvise til http://www.hother.dk/.
En side du formentligt kender - Deres design er på INGEN måde
fremragende eller fantastisk, men det er moderat funktionelt, det er
nemt at finde rundt på og det kan fint indekseres af Google. Ydermere
demonstrere siden egentligt at Flash ikke er det "onde" som du
åbenbart tror, men at det kan bruges på en side samtidigt med den kan
indekseres, plus at selvom du ikke har flash installeret så kan du
stadigvæk se og bruge siden. Pointen er at her er tale om et meget
simpelt design, som er funktionelt og overskueligt og som er flere
klasser bedre end det bedste jeg har set fra dig.
Og her er tale om et design der ellers på ingen måder står frem som
værende fremragende, men det demonstrere jo fint at selv i den lave
ende af skalaen er vi flere længder fra dig.

Vi kan også bevæge os lille smule længere op af stigen.
http://www.cocio.dk/Default.asp?ID=6

Funktionelt, stilrent, overskueligt og igen flere klasser bedre end
dit. Og atter engang snakker vi om et design der på ingen måde er i
nærheden af at være hamrende fantastisk, men ganske hæderligt.

Du kan jo selv søge videre - du kan ikke undgå at falde over det ene
design efter det andet der er bedre end dit. Men det er klart hvis vi
skal dømme ud fra din holdning til at det alle andre laver fotografisk
er talentløst og vi så sammenligner med dit fra fx. photo-gallery.dk
som jeg formoder du så mener er professionelt og hvis du herefter
overføre samme holdning til webdesign så er det jo tydeligt at jo
dårligere det i virkeligheden er, jo mere professionelt mener du det
er - Eller er det bare fordi det kun er ting lavet af dig selv der er
godt og alt andet er talentløst? Så er der måske tale om du lider af
vrangforestillinger?

Fra : Michael L

Dato : 31-03-06 14:52

Niels Riis Ebbesen wrote:

> Nu forholder det sig jo sådan, at Michael L selv har ytret sig om hans
> egene fortræflighedder ud i det grafiske. Og jeg vil da gerne se, og lære
> af den sande mester...

Det var da utroligt som du kan blive ved med at snakke uden om og
ydermere pådutte mig ting jeg ikke siger. Intet sted har jeg skrevet
at jeg er en sand mester, som du nu formulere det, ud i grafisk design
- Tværtimod har jeg skrevet jeg ikke er en fantastisk designer, men at
jeg har en ganske pæn viden OM design i forbindelse med mit arbejde
med en hel del designfirmaer, implementering af disse designs på
løsninger, arbejde med usability-testing og en generel interesse for
dele af området. Ydermere så kræver det ikke en uddannelse for at
kan skelne godt design fra dårligt design.

Det er jo derimod dig der kalder dig prof. webdesigner, grafiker og
fotograf og som konstant kalder alle andre talentløse.

- Michael

Fra : Michael L

Dato : 31-03-06 14:57

Ole Larsen wrote:

> Jeg tror ikke på, at du vil lære noget. Flere års erfaringer viser at du
> er ude af stand til det

Det har du desværre nok ret i - Nogen gange vil jeg sige jeg når som
langt som næsten at være lidt håbefuld at han lære lidt og indser
han til tider tager fejl når han gang på gang bliver totalt modbevist
i hans påstande. Men du har desværre nok ret - der er intet håb.

Han er desværre en ældre mand der er gået i stå i sin udvikling og
som er så tykhovedet at han ikke engang kan indse at han ikke er
videre professionel eller talentfuld hvilket sådan set også er i
orden, hvis det ikke bare var fordi han konstant påstår det modsatte
og nedgør alle andre.

- Michael

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 31-03-06 15:12

Michael L wrote:

> [...]
> han til tider tager fejl når han gang på gang bliver totalt modbevist
> i hans påstande. Men du har desværre nok ret - der er intet håb.

Ok... iflg. Google, så har skribenten "Michael L"
<michaellykke@gmail.com> postet under 25 indlæg på UseNet, men du udtaler
dig som om du har flere års erfaring med mig...

Hyg dig nede i mit kill-filter, der kan du kagle løs...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jakob

Dato : 31-03-06 15:48

In article <442D38A8.8010006@niels-ebbesen.net>, info@niels-ebbesen.net
says...

> Hyg dig nede i mit kill-filter, der kan du kagle løs...

Ja det er jo dit standardmove når du er trængt op i en krog.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 31-03-06 16:21

Niels Riis Ebbesen skriver:

> Ok... iflg. Google, så har skribenten "Michael L"
> <michaellykke@gmail.com> postet under 25 indlæg på UseNet, men du udtaler
> dig som om du har flere års erfaring med mig...

Mindst 250:

http://groups.google.dk/groups?as_q=&num=10&scoring=r&hl=da&as_epq=&as_oq=&as_eq=&as_ugroup=&as_usubject=&as_uauthors=michael+lykke&lr=&as_drrb=q&as_qdr=&as_mind=1&as_minm=1&as_miny=1981&as_maxd=31&as_maxm=3&as_maxy=2006

Nu er Gmail konto's jo heller ikke så gamle

Klaus
--
Sonofon, er de bare inkompetente ?

Fra : Michael L

Dato : 31-03-06 15:03

Niels Riis Ebbesen wrote:

> Hmm... tro er noget du ka' gøre i kirken, hver søndag mellem 10 og 11....

Også her tager du fejl - Tro har da intet med nødvendigvis kirken at
gøre og da slet ikke på bestemte klokkeslet. Hvis man er troende på
fx. gud så må man formode at man er det i mere end én time og også
på andre tidspunkter end i kirken.
Så vær venlig og drop den ubrugelige og tåbelige kommentar.

- Michael

Fra : Michael L

Dato : 31-03-06 15:07

Klaus D. Mikkelsen wrote:

> Hvor skriver han at han er dygtig til billeder ???

Præcis! Det gjorde jeg nemlig slet ikke. Men hvis man skal følge
Niels' logik så betyder det fx. også at man skal være uddannet
fotograf(hvilket han stadigvæk ikke er) for at kunne skelne mellem et
snapshot taget af en 10 årig pige og på et professionelt foto taget
til fx. en reklamekampagne for et modehus.
Det sjove ved den logik er at da Niels ikke er uddannet fotograf, så
må det jo i følge hans egen logik, betyde at han ikke er i stand til
at skelne mellem det elendige(photo-gallery.dk) og så på det enten
bedre eller måske ligefrem fremragende(og her kan man så selv
indsætte sin foretrukne fotograf).

- Michael

Fra : Michael L

Dato : 31-03-06 15:14

Niels Riis Ebbesen wrote:

> Jeg har rigeligt af mit arbejde liggende on-line, det ser også ud til, at
> du og andre godt ka' finde ud af at ta' et kik på det, og I kan
> tilsyneladne også godt finde ud af, at ytre hvad I synes...

Ja ordet er nemlig "rigeligt". Gør os en tjeneste og undlad at spred
mere af det elendige arbejde eller i det mindste begynd at forbedre dig
og studere hvad godt design er idag(ikke at det du laver rigtigt har
været godt design på noget tidspunkt) og hvilke teknikker man
benytter og hvornår.

Og ja selvfølgelig kan vi ytre os, så som at du stort set ikke kan
deltage i en tråd uden kommentaren om at vi alle er talentløse og
bare sure fordi vi har dyrt udstyr som vi ikke kan lave bedre billeder
med.

- Michael

Fra : Michael L

Dato : 31-03-06 15:16

Ole Larsen wrote:

> Og vejrudsigten lover regn

When it rains, it pours!

- Michael

Fra : Michael L

Dato : 31-03-06 15:22

Klaus D. Mikkelsen wrote:

> Hvem gør efterhånden ikke det nu om stunder.
Niels :) Men ja de firmaer og designere der arbejder med det på et
professionelt plan(og her betyder professionel ikke bare at man tjener
penge på det, men man også har forstand på det) formår som regel at
levere design som i det mindste er ganske hæderligt som som regel
rimelig funktionelt. I de situationer hvor der bruges meget flash så
er der ofte også taget udgangspunkt i hvem målgruppen til siden er.
Flash og lign. teknologier kan som sagtens anvendes på websites idag
så længe man ved hvornår man bør bruge dem og hvornår man ikke
bør.

> Men, hvis dine hjemmesider gør dig til grafiker, så er jeg sku også
> grafiker...

Hvor skræmmende det end lyder så er den modelbaneside rimelig grim,
men den er da rimelig overskuelig og den er da pænere end NOGET af det
Niels laver.
Men den største forskel ligger også i at du ikke påstår alle andre
er talentløse og at du er den store designer - det samme kan ikke
siges om Niels.

- Michael

Fra : Michael L

Dato : 31-03-06 15:24

Niels Riis Ebbesen wrote:

> [...]
> dig som om du har flere års erfaring med mig...
>
> Hyg dig nede i mit kill-filter, der kan du kagle løs...

Haha - Ja det er altid nemmere bare at ignorere fakta end det er at
lytte og ovenikøbet måske indse man tager fejl. Flygt du bare Niels
og kom så med dine elendige påstande som du altid har gjort.

Måske kunne det tænkes at jeg bare benytter en ny emailadresse. Jeg
har skam læst dine udgydelser i mange år.

- Michael

Fra : Leif Langgaard

Dato : 31-03-06 18:35

"Michael L" <michaellykke@gmail.com> skrev i en meddelelse
Niels Riis Ebbesen wrote:

> Haha - Ja det er altid nemmere bare at ignorere fakta end det er at
> lytte og ovenikøbet måske indse man tager fejl. Flygt du bare Niels
> og kom så med dine elendige påstande som du altid har gjort.

For lang tid siden begyndte jeg at påtale når NRE sagde noget der var mindre
sandt, eller direkte forkert, det resulterede altid i flere forgæves forsøg
på at snakke udenom eller fordreje diskussionen til ukendelighed, for derved
langsomt at skifte fokus. Efter at have fremlagt flere håndfaste beviser
måtte jeg så også i hans killfilter, men det har nu ikke ændret noget, jeg
påtaler stadigvæk fejl/løgn som han slynger om sig med.

> Måske kunne det tænkes at jeg bare benytter en ny emailadresse. Jeg
> har skam læst dine udgydelser i mange år.

Forlang ikke at han skal tænke

God weekend!

Fra : Leif Langgaard

Dato : 31-03-06 18:46

Niels Riis Ebbesen wrote:

> Haha - Ja det er altid nemmere bare at ignorere fakta end det er at
> lytte og ovenikøbet måske indse man tager fejl. Flygt du bare Niels
> og kom så med dine elendige påstande som du altid har gjort.

Hej

Fra : Michael L

Dato : 31-03-06 15:28

Niels Riis Ebbesen wrote:

> Ja sikkert, prøv og se om du kan leve af det...

Så er der andre faktorer der spiller ind end kun godt arbejde. Her er
tale om ens salgsevne, ens netværk af kontakter m.m.

Der findes jo også en del virksomheder i verden som levere produkter
og ydelser af ualmindelig rimelig art og som stadigvæk formår at leve
af det. Du er jo et godt eksempel.

Men hvis du lever af det så er det nok ikke kun hjemmesider fordi så
skal der en del flere løsninger til en de få du har linket til på
din hjemmeside hvoraf nogle af dem er ved at være rimelig gamle.
Og nu har jeg ingen anelse om hvorvidt du er gift eller ej, men hvis
der en ekstra indtægt i huset så behøver du jo heller ikke ligefrem
tjene ret meget for at tingene kan løbe rundt formentligt. Endnu et
dårligt argument - Endnu en om'er.

- Michael

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 31-03-06 16:12

Michael L skriver:

> Der findes jo også en del virksomheder i verden som levere produkter
> og ydelser af ualmindelig rimelig art og som stadigvæk formår at leve
> af det.

THansen ???

Klaus
--
Sonofon, er de bare inkompetente ?

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 31-03-06 16:14

Michael L skriver:

> Hvor skræmmende det end lyder så er den modelbaneside rimelig grim,

Tak, til gengæld springer den op i hukommelsen næste gang du ser en gul
side

Det er ikke designet af siden der skal bevise dens værd, men indholdet
(smut forbi billedgalleriet og gå dybere ind).

Klaus
--
Sonofon, er de bare inkompetente ?