Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Lære at bruge blitz
Fra : steen

Dato : 27-03-06 12:36

Hej,

jeg har taget et billede i et næsten helt mørkt rum med blitz.

Jeg er ikke helt glad for det, så jeg ville gerne høre om jeg har
brugt det forkerte program til det, eller om det er den bedste at
bruge.

Jeg valgt at bruge fill flash, men jeg kan også vælge en der hedder
rear sync flash.

Jeg har brugt det til at tage et billeder af min kæreste og hendes
søster sammen med Tue West.

Det er nogen lunde det samme jeg vil bruge blitzen til, hvis jeg skal
bruge den igen.

Håber nogen kan hjælpe.

Hilsen

Steen

Fra : Brian Lund

Dato : 27-03-06 12:42

> [...]
> bruge.
>
> Jeg valgt at bruge fill flash, men jeg kan også vælge en der hedder

Det er meget svært at hjælpe når du ikke fortæller hvad det er du er
utilfreds med, og især når du ikke fortæller hvad du har af udstyr!

> Jeg har brugt det til at tage et billeder af min kæreste og hendes
> søster sammen med Tue West.
>
> Det er nogen lunde det samme jeg vil bruge blitzen til, hvis jeg skal
> bruge den igen.

Han er måske nem at få til at posere? ;)

Brian

Fra : Peter Schrøder

Dato : 27-03-06 13:58

steen skrev:

> [...]
> Jeg er ikke helt glad for det, så jeg ville gerne høre om jeg har
> brugt det forkerte program til det, eller om det er den bedste at

Det er resultatet du ikke er helt glad for?
Hvis personerne er overbelyste på en sort
baggrund kan du næppe ændre noget på blitzen, men
skulle prøve evt at hæve ISO på kameraet.

> Jeg valgt at bruge fill flash, men jeg kan også vælge en der hedder
> rear sync flash.

Fill flash er antagelig beregnet til brug
i dagslys ved modlysoptagelser. En lille smule
flash forhindrer motivet i at stå i silhuet
mod baggrunden.

Rear sync synkroniserer efter det bagerste
halvdel af lukkergardinet ( i modsætning til
den første halvdel, som er det normale) Hvad
det betyder for billedet har jeg ingen anelse om...

Peter Schrøder

Fra : Steen

Dato : 27-03-06 19:28

Peter Schrøder wrote:

> [...]
> halvdel af lukkergardinet ( i modsætning til
> den første halvdel, som er det normale) Hvad
> det betyder for billedet har jeg ingen anelse om...

det er resultatet, jeg mener burde være meget bedre, men det kan også være
jeg bare er for krævende.

Jeg har lagt det op, hvis i vil se det på http://www.asmusu2.dk/sa/tue.jpg

Jeg synes det virker som om det mangler dybde, hvis det er det det hedder.
Lige som hvis jeg har taget et billede af et andet billede.

Jeg spurgte bare om vi måtte tage tage et billede sammen med ham, og det
havde han ikke noget imod.

Hilsen

Steen

Fra : Steen

Dato : 27-03-06 19:55

> [...]
> Lige som hvis jeg har taget et billede af et andet billede.
>
> Jeg spurgte bare om vi måtte tage tage et billede sammen med ham, og det

Det er et Minolta Dimage A2 kamera jeg har, og har brugt den indbyggede
blitz.

Hilsen

Steen

Fra : Brian Lund

Dato : 28-03-06 11:00

> Det er et Minolta Dimage A2 kamera jeg har, og har brugt den indbyggede
> blitz.

Det bliver nok ikke bedre medmindre du får dig en ekstern blitz!

Brian

Fra : Peter Schrøder

Dato : 28-03-06 07:27

Steen skrev:
> Jeg synes det virker som om det mangler dybde, hvis det er det det
> hedder. Lige som hvis jeg har taget et billede af et andet billede.

Det er nok umuligt at få en 3D virkning ind i et
billede som tages med blitzen lige på.
For at få en mere portrætagtig belysning, er
du nødt til at få lyset til at komme lidt mere
indirekte. Mange sværger til at skyde blitzen af mod
loftet. Personligt synes jeg at lyset bør komme
ca. 45 grader fra siden, lidt hævet over personens
position. 90 grader fra siden giver en mere
Rembrandt-agtigt effekt, hvor det ene øje ligger
i skygge. Det kan man lege lidt med.
Til alt held har dit kamera et synkrostik så du
nemt kan tilslutte en ekstern blitz.
Men hvis du bare bruger blitzen direkte, vil den
kaste nogle uheldige skygger omkring næsen. Det
vil derfor være optimalt om lyset reflekteredes fra et
eller andet. Har rummet en hvid væg eller dør kan
den bruges som reflektor, ellers må man selv medbringe
en reflektor, evt. i form af et af de "bounce" produkter
der findes på markedet i dag.

Peter Schrøder

Fra : ;o\)-max-

Dato : 27-03-06 18:49

"Peter Schrøder"

> [...]
> halvdel af lukkergardinet ( i modsætning til
> den første halvdel, som er det normale) Hvad
> det betyder for billedet har jeg ingen anelse om...

Ja fill flash er nok ikke det smarte valg hvis rummet er dybt mørkelagt,
det vil give en rigtig rigtig lang lukkertid, og med rear flash sync, er dine
modeller forlængst skredet til en anden party, hvor der er en fotograf der
har læst brugsvejledningen på sit kamera og flash.
Det er helt fint du har prøvet at være kreativ med dine indstillinger, men
for sytten da også, hvorfor øver du dig ikke først på dine gamle sovedyr,
inden du bevæger di ud i den virklige verden og måske misser et kanon
fedt billede.. )-max-

Fra : Peter Schrøder

Dato : 29-03-06 07:02

-max- skrev:

> [...]
> på dine gamle sovedyr, inden du bevæger di ud i den virklige verden
> og måske misser et kanon fedt billede.. )-max-

Nåeh..der er nok een der har været igang med
sin mors styropor-parykke-hoved?
Lol. Velkommen i klubben

Peter Schrøder

Fra : ;o\)-max-

Dato : 29-03-06 19:21

"Peter Schrøder"

> Nåeh..der er nok een der har været igang med
> [...]

Min mor har ALDR.. uhm så vidt jeg husker brugt paryk,
hvem husker hvad de havde gang i i 60'erne )-max-

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 29-03-06 08:24

steen wrote:

> Håber nogen kan hjælpe.

Tja... blitzfotografering er en de svære dicipliner, og hvis man anvender
den blitz, der er indbygget i mange kameraer, så er man helt sikker på,
at resultatet bliver et talentløst blitz-knipseri med grimme reflekser,
røde øjne og en ujævn, hård lysfordeling.

Hvis blitzbilleder skal blive nogenlunde gode, så kræver det, at man
anvender en extern blitz, og at man belyser motivet inddirekte, enten ved
at skyde blitz'en af imod loftet, en væg eller en medbragt reflektor.

Men kreativ lyslægning med inddirekte blitzlys, er virkelig en svær
diciplin, som kræver meget øvelse og erfaring, så hvis du vil blive god
til det, så skal du øve dig rigtig meget...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen