Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Sensorrengøring
Fra : René Ernst Nielsen

Dato : 26-03-06 09:05

Hej

Jeg har lige fået mig et Canon EOS 1Ds, og kan se at der er et par
enkelt støvkorn på mine billeder.

Hvad er det bedste at rense sensoren med ?

--
Med venlig hilsen/Best regards

René Ernst Nielsen
www.fotographi.dk

Fra : Pdr\(2770\)

Dato : 26-03-06 10:05

"René Ernst Nielsen" <kontakt@fotographi.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> støvkorn på mine billeder.
>
> Hvad er det bedste at rense sensoren med ?

Luft - på sprydåse.....ville jeg mene....
PH

Fra : René Ernst Nielsen

Dato : 26-03-06 10:17

> --
> Luft - på sprydåse.....ville jeg mene....
> PH

Jeg har hørt at der er risiko for at der kommer noget "residue" fra
flasken ind på sensoren, og det vil jeg helst undgå...

Fra : E.M.

Dato : 26-03-06 10:18

> --
> Luft - på sprydåse.....ville jeg mene....

Er du sikker på det sidder på sensoren?, du skal passe meget på med at bruge
trykluft inde i et kamera, der er faktisk et ganske voldsomt tryk i sådan en
dåse, hvis du er uheldig kan du gøre mere skade end gavn.

Mvh. E.M.

Fra : René Ernst Nielsen

Dato : 26-03-06 10:30

E.M. skrev:

> [...]
> trykluft inde i et kamera, der er faktisk et ganske voldsomt tryk i sådan en
> dåse, hvis du er uheldig kan du gøre mere skade end gavn.

Det er de karakteriske bløde mørke pletter på de færdige billeder (ses i
lyse områder), der sidder de samme steder hele tiden...

Fra : Gert Medom

Dato : 26-03-06 10:39

Luft på spraydåse kan ikke anbefales. Der kan også opstå problemer med at
luften kondenseres og bliver våd inde i kameraet.

Jens Bruun skrev for ikke længe siden om en blæsebold til øreskylning, der
kan købes på apotek til ca. 30,-. Den er ihvertfald et godt værktøj.

/ Gert

Fra : René Ernst Nielsen

Dato : 26-03-06 11:56

> [...]
>
> Jens Bruun skrev for ikke længe siden om en blæsebold til øreskylning, der
> kan købes på apotek til ca. 30,-. Den er ihvertfald et godt værktøj.

Hej

Jeg har sådan en luftbold, bruger den til at puste støv af objektiver,
men det virker også på sensoren, problemet er løst...

Tak for hurtig og god hjælp...

Fra : Hans Kruse

Dato : 26-03-06 10:36

> [...]
> støvkorn på mine billeder.
>
> Hvad er det bedste at rense sensoren med ?

Emnet er behandlet mange gange her i gruppen og der findes masser af links
på nettet herom.
Med en gummiøresprøjte fra apoteket til 30kr. kan du de fleste gange blæse
støvet væk fra sensoren, men der kan være skidt der stritter imod. Mange
anvender metoden beskrevet her http://www.pbase.com/copperhill/ccd_cleaning.
Det er let at gøre selv.

--
Kind Regards/Med venlig hilsen,
Hans Kruse

Fra : Leif Langgaard

Dato : 26-03-06 15:15

> [...]
> støvkorn på mine billeder.
>
> Hvad er det bedste at rense sensoren med ?

Du er selv ude om det, du kunne bare beholde din D60, på den var det ikke
sket

Prøv at tage optikken af, vend "hullet" nedad, og fyr så en salve af på
hurtigste tid, ofte er turbulensen i huset nok til at løsne støvet fra
sensoren.

--
Leif Langgaard
GRATIS BILLEDER OG STOCKFOTOS:

Fra : René Ernst Nielsen

Dato : 26-03-06 15:59

Leif Langgaard skrev:

> Hej
>
> Du er selv ude om det, du kunne bare beholde din D60, på den var det ikke
> sket

Måske skal jeg prøve og se om der er nogen der vil bytte mit 1Ds mod et
D60??

Fra : Leif Langgaard

Dato : 26-03-06 16:56

> Måske skal jeg prøve og se om der er nogen der vil bytte mit 1Ds mod et
> D60??

Helt ærligt, har du haft problemet med D60?

Hvad vil du give i bytte?

Fra : René Ernst Nielsen

Dato : 26-03-06 17:09

Leif Langgaard skrev:

> Helt ærligt, har du haft problemet med D60?

Ingen problemer, men man kan godt mærke forskel, den vigtigste er at der
ingen crop faktor er, og at autofokus er virkelig god....

Fra : Hans Kruse

Dato : 26-03-06 19:58

> Ingen problemer, men man kan godt mærke forskel, den vigtigste er at der
> ingen crop faktor er, og at autofokus er virkelig god....

Kropfaktor eller ikke, så skulle du passe bedre på gamle biler
http://www.fotographi.dk/modtina6.htm

Fra : Esben K. Laustrup

Dato : 26-03-06 20:25

> [...]
>
> Jeg har lige fået mig et Canon EOS 1Ds, og kan se at der er et par
> enkelt støvkorn på mine billeder.
>
> Hvad er det bedste at rense sensoren med ?

Hej René,

Jeg har (som næsten alle andre) også haft problemer med støv på
sensoren, og jeg stødte på flere støvkorn, som næsebolden ikke
kunne fjerne. Jeg endte med at følge et råd fra Jesper Nielsen (aka.
Frodo Nifinger):

http://groups.google.dk/group/dk.fritid.foto/browse_frm/thread/9041f035531eff42/#

Jeg købte SensorWand'en:
http://www.micro-tools.com/Merchant2/merchant.mvc?Screen=PROD&Store_Code=MTE&Product_Code=SW2

Pecpads:
http://www.micro-tools.com/Merchant2/merchant.mvc?Screen=PROD&Store_Code=MTE&Product_Code=PSI-1

Eclipse rensevæske
http://www.micro-tools.com/Merchant2/merchant.mvc?Screen=PROD&Store_Code=MTE&Product_Code=PSI-3-F

Hele herligheden kostede 260,40 kr. inkl. forsendelse, og nu kan jeg
rense sensoren 100 gange. SensorWand'en fik det støv af min ccd, som
næsebolden ikke kunne klare. Og så er det supernemt Det tager max
5 min.

Selvom ovenstående løsning er lidt dyrere end næsebolden, mener jeg,
at man bør have råd til denne løsning, hvis man har købt et 1Ds ;oP

Held og lykke.

Esben

Fra : Simon Nielsen

Dato : 26-03-06 23:22

> [...]
> støvkorn på mine billeder.
>
> Hvad er det bedste at rense sensoren med ?

Jeg bruger en øresprøjte fra apoteket, der styrer man selv luften og får det
blæst stille og roligt væk fra sensoren. Det virker hver gang.

Mvh
Simon