Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Ang. digitalt fotokøb
Fra : Ib

Dato : 25-03-06 19:04

I forbindelse med et familiemedlems tanker, om at købe et digitalkamera
ville det være rigtigt rart hvis der var nogle der havde nogle gode råd, da
min viden er forholdsvis gammeldags ( gik til foto i 1979 ). Konen og
datteren sidder og fortaber sig i hvor mange megapixels opløsningen er og
hvor mange optisk zoom dimsen kan præstere. I mine fotodage drejede det sig
i meget høj grad om kvaliteten af optikken.
Kameraet skal kunne bruges i forbindelse med grafisk arbejde/manipulering på
PC.
Det beløb der er til rådighed er ca. 3000 kr.

Jeg håber at der er nogle herinde der har et par gode råd og gerne nogle
konkrete modeller der kan anbefales.

På forhånd tak.

Ib

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 25-03-06 19:12

Ib wrote:
> I forbindelse med et familiemedlems tanker, om at købe et
> digitalkamera ville det være rigtigt rart hvis der var nogle der
> havde nogle gode råd,

Til det formål findes gruppen:

Prøv den i stedet

Jan

Fra : Brizz

Dato : 25-03-06 20:28

Ib skrev:
> [...]
> Det beløb der er til rådighed er ca. 3000 kr.
>
> Jeg håber at der er nogle herinde der har et par gode råd og gerne nogle

Alt over 4 mpx er egentlig ligegyldigt til alm print af fotos ja helt op
til A4. Skal du derimod lave udsnit af de billeder du tager kan du ikke
få mpx nok. Optisk zoom i den prisklasse du nævner der ligger i gns på
x3 hvilket ikke er alverdens man ganske godt alligevel. Derudover er der
digital zoom som forringer kvaliteten væsentligt så det skal du ikke
satse på når du skal efterbehandle.
Hvilken model du skal vælge vil jeg ikke råde dig i, da jeg har opgivet
at følge med i kompakt kamera klassen.
Held og lykke med det.

--
Mvh Brian
www.fotob.dk

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 25-03-06 20:57

"Ib" <ib@balle-bredsten.dk> wrote in message
> Det beløb der er til rådighed er ca. 3000 kr.
>
> Jeg håber at der er nogle herinde der har et par gode råd og gerne nogle
> konkrete modeller der kan anbefales.

Jeg kan på det varmte anbefale Fuji F11. Det har også en del manuelle
features du vil kunne bruge hvis du har arbejdet med kameraer tidligere. Har
selv lige købt et Fuji F11, og hver gang jeg bruger det, bliver jeg
imponeret over hastighed, batteri levetid og ikke mindst den suveræne
billedkvalitet. Koster under 2700 + porto. Så kommer ram og taske oveni.
Tror jeg gav. ca. 3500 inkl 1GB Xd kort og Lowepro taske.

--
Venligst,
Thomas Schreiber

Fra : Knud Iversen

Dato : 25-03-06 22:04

"Thomas Schreiber" skrev i en meddelelse

> [...]
> Har selv lige købt et Fuji F11, og hver gang jeg bruger det, bliver jeg
> imponeret over hastighed, batteri levetid og ikke mindst den suveræne

Jeg tænker selv på at købe F11, hvad med støj ved høj iso, er det brugbart
Mvh Knud

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 25-03-06 23:40

Knud Iversen wrote:
> Jeg tænker selv på at købe F11, hvad med støj ved høj iso, er ...cut...

Hmm... det er jo ellers sådan, at Jan Vestergaard pænt og høfligt har
oplyst spørgeren, og alle andre, at tråde om indkøb hører hjemme i

Derfor spekulerer jeg på, hva' der egenlig går galt, når hele 3 personer,
som udmærket er bekendt med, at fotogruppen er blevet opdelt, så der er
en speciel gruppe til indkøbssnak, alligevel vælger at lave en en
off-topic indkøbstråd her i fotogruppen.

Hvorfor kunne/ville I ikke vente med at svare, til spørgeren havde
genpostet indlægget i den rette gruppe...?

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 26-03-06 00:31

Niels Riis Ebbesen skrev:

> [...]
>en speciel gruppe til indkøbssnak, alligevel vælger at lave en en
>off-topic indkøbstråd her i fotogruppen.

Tjah - og så kan man undre sig over, at masser af spørgsmål vel
også hører hjemme i indkøbsgruppen, men her kommer ingen med et
kvæk om det.

F.eks. news:44245048$0$15787$14726298@news.sunsite.dk og
news:442299b8$0$38717$edfadb0f@dread12.news.tele.dk fra de sidste
par dage.

Det er jo også indkøbsspørgsmål.
så ryger du på min ignoreringsliste.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 26-03-06 09:13

Knud Gert Ellentoft wrote:

> Tjah - og så kan man undre sig over, at masser af spørgsmål vel
> også hører hjemme i indkøbsgruppen, men her kommer ingen med et
> kvæk om det.

Jeg kan godt forstå, hvis nye brugere der ikke er bekendt med opdelingen
af fotogrupperne, kommer til at poste deres spørgsmål i den forkerte gruppe.

Men i dette tilfælde er Ib's off-topic spørgsmål postet klokken 20:04

Under 10 minutter efter poster Jan Vestergaard en høflig og korrekt
vejledning, om at spørgmålet er off-topic i denne gruppe, og at det hører
hjemme i news:dk.fritid.foto.indkoeb

Og mere end en time efter klokke 21:27, der kommer det første bevidst
off-topic Re, som ignorerer henstillingen om, at flytte spørgsmålet og
tråden til den rette gruppe.

Jeg kan kun opfatte det som en barnlig og bevidst obstruktion af den
opdelingen, der er sket af fotogruppen.

Og ja, jeg har også bemærket, at det er noget der sker meget hyppigt, og
at det er folk som er bekendt med opdelingen af fotogrupperne og
retningslinierne her på usenet, så der må ligge noget bag ved.

Jeg har spekuleret på, om de personer som svarer off-topic, på den ene
eller anden måde har økonomiske interesser i fotobranchen, og det er
derfor de har så fan.... travlt med at anbefale bestemte mærker og
kameramodeller...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jakob

Dato : 26-03-06 11:46

In article <44264CFF.1020503@niels-ebbesen.net>, info@niels-ebbesen.net
says...
> [...]
> eller anden måde har økonomiske interesser i fotobranchen, og det er
> derfor de har så fan.... travlt med at anbefale bestemte mærker og

Jeg kan ikke huske at du har anbefalet andet end fuji overhovdet så hvad
er dine interesser ?

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 26-03-06 12:53

Niels Riis Ebbesen skrev:

>Jeg kan godt forstå, hvis nye brugere der ikke er bekendt med opdelingen
>af fotogrupperne, kommer til at poste deres spørgsmål i den forkerte gruppe.

Det var slet ikke det mit svar gik på.

Men når det er noget lidt mere avancerede købsspørgsmål, så
accepteres det her, men er det mere simple spørgsmål så
accepteres det ikke.

Mellem 1/3 og ½ af indlæg her i gruppen er stadig et
indkøbsspørgsmål i en eller anden form.
så ryger du på min ignoreringsliste.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 26-03-06 14:09

Knud Gert Ellentoft wrote:

> Det var slet ikke det mit svar gik på.

Jeg bemærkede godt, at du ønskede at inddrage andre aspekter, men jeg
hoppede let hen over dem, fordi jeg ville fastholde focus på netop denne
tråd, da den er et godt eksempel på det problem som jeg påpeger.

> Men når det er noget lidt mere avancerede købsspørgsmål, så
> accepteres det her, men er det mere simple spørgsmål så
> accepteres det ikke.

Ja, hvis folk spørger om ugens tilbud i Aldi er godt køb, så er der
generelt eninghed om, at henvise spørgeren til
news:dk.fritid.foto.indkoeb - men hvis der spørges omkring indkøb af et
dyrt kamera/objektiv, så tænder det øjeblikkelig alle
udstyrs-fetichisterne, som straks er i gang med en megga lang off-topic
tråd, hvor alle spiller kloge ved at recitere data og informationer fra
div. web-sites.

> Mellem 1/3 og ½ af indlæg her i gruppen er stadig et
> indkøbsspørgsmål i en eller anden form.

Jeg er enig, men det er såmænd det sørgelige resultat af, at nogle
halvhjerner mente, at tekniksnak kunne adskilles fra indkøbssnak,
undskyldningen for at føre en off-topic indkøbssnak i denne gruppe, er
netop, at kalde den tekniksnak...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jan Bøgh

Dato : 26-03-06 14:51

Niels Riis Ebbesen skrev i 4426927C.4030400@niels-ebbesen.net dette:

> Jeg er enig, men det er såmænd det sørgelige resultat af, at nogle
> halvhjerner mente, at tekniksnak kunne adskilles fra indkøbssnak,
^^^^^^^ ...og så fik du effektivt fjernet muligheden for en sober debat.

vh
Jan
--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
PS: Knipserier kan findes på

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 26-03-06 15:16

Jan Bøgh wrote:

> ^^^^^^^ ...og så fik du effektivt fjernet muligheden for en sober debat.

Ja... sådan er det jo altid, når man kalder en skovl for en skovl, og en
spade for en spade....

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Peter Loumann

Dato : 26-03-06 19:33

On Sun, 26 Mar 2006 13:52:43 +0200, Knud Gert Ellentoft wrote:

> Mellem 1/3 og ½ af indlæg her i gruppen er stadig et
> indkøbsspørgsmål i en eller anden form.

Enig - uden at jeg selv har lavet statistik. Og jeg synes det er et reelt
problem. Vi burde være enige om flere venlige henvisninger, også når det
drejer sig om mere kompicerede valg som objektiver og filtre.

http://huse-i-naestved.dk

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 26-03-06 21:06

Peter Loumann wrote:

> Enig - uden at jeg selv har lavet statistik. Og jeg synes det er et reelt
> problem. Vi burde være enige om flere venlige henvisninger, også når det
> drejer sig om mere kompicerede valg som objektiver og filtre.

Hmm... jeg tror det bliver svært, for den uheldige opdeling, der ikke
medtog snak om hardware i indkøbsgruppen, har jo åbnet op for, at dem der
ikke vil flytte debatten til news:dk.fritid.foto.indkoeb - kalder den for
tekniksnak, og så ender det bare i et skænderi, hvor der bliver brugt
udtryk som netpoliti o.s.v.

iøvrigt et glimrende eksempel på et indlæg, der burde ha' været henvist
til news:dk.fritid.foto.indkoeb - men i stedet er der nogle af
fotogruppernes faste brugere, som laver en off-topic tråd...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Brizz

Dato : 26-03-06 14:38

Niels Riis Ebbesen skrev:
> Jeg kan kun opfatte det som en barnlig og bevidst obstruktion af den
> opdelingen, der er sket af fotogruppen.

Opfat det som du vil. Men da jeg kiggede over i denhenviste gruppe kunne
jeg se han ikke havde oprettet et emne derovre. Derfor svarede jeg ham
her. Opdelingen af grupperne er noget knald og kommer aldrig til at
virke. Har og vil altid være modstander af dem

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 26-03-06 13:43

Brizz skriver:

> Opdelingen af grupperne er noget knald og kommer aldrig til at
> virke. Har og vil altid være modstander af dem

Vær nu lidt positiv mand.

Klaus
--
Sonofon, er de bare inkompetente ?

Fra : Brizz

Dato : 27-03-06 02:32

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Brizz skriver:

> Vær nu lidt positiv mand.

Prøver men synes bare ikke det virker ordentligt. Derfor den manglende
optimisme omkring det.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 27-03-06 06:52

Brizz skriver:

> Prøver men synes bare ikke det virker ordentligt. Derfor den manglende
> optimisme omkring det.

Vær med til at få det til at virke i stedet !

Klaus
--
Sonofon, er de bare inkompetente ?

Fra : Ole Larsen

Dato : 26-03-06 13:56

Brizz skrev:
>Opdelingen af grupperne er noget knald og kommer aldrig til at
> virke.

Ikke hvis man bevidst saboterer den som du gør

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
New Images And Design Febr. 2006

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 26-03-06 14:27

Brizz wrote:

> [...]
> her. Opdelingen af grupperne er noget knald og kommer aldrig til at
> virke. Har og vil altid være modstander af dem

Hmm... det er jo ikke alle der time for time følger med i, hvad der
skrives i de forskellige grupper, og der var kun gået 1 1/4 time fra Jan
Vestergaard postede sin vejledning, til du begyndte at poste off-topic,
så din bortforklaring køber jeg ikke.

Det står dig helt frit for, at mene hvad du vil om opdelingen, men da den
er gennemført på baggrund af en afstemning, hvor et flertal stemte for,
så er du forpligtet til at respektere tingenes tilstand og fundatserne.

Alternativt kan du gå en tur i news:dk.admin og poste et OTD, hvori du
foreslår, at news:dk.fritid.foto.indkoeb bliver nedlagt...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 26-03-06 07:24

"Knud Iversen" <Nospam@vkp.dk> wrote in message
> Jeg tænker selv på at købe F11, hvad med støj ved høj iso, er det brugbart

Aldeles brugbart. Lige så godt som på nogle DSLR huse. Det er klart at det
ikke er lige så god billedkvalitet ved ISO 1600 som 1Ds eler 1Dmrk II, men
jeg synes at det absolut er brugbart. Jeg er meget tilfreds med det kamera.

--
Venligst,
Thomas Schreiber

Fra : Jakob

Dato : 26-03-06 00:04

In article <d77b6$44258622$3e3d87b9$31558@news.arrownet.dk>, ib@balle-
bredsten.dk says...

> Jeg håber at der er nogle herinde der har et par gode råd og gerne nogle
> konkrete modeller der kan anbefales.

Hvis det skal være kompakt kan du evt overveje sony p200 der har fået
rigtigt gode anmeldelser

http://www.dpreview.com/reviews/sonydscp200/

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Jens B

Dato : 26-03-06 00:36

"Ib" <ib@balle-bredsten.dk> skrev i en meddelelse

> Konen og datteren sidder og fortaber sig i hvor mange megapixels
> opløsningen er og hvor mange optisk zoom dimsen kan præstere.

Er det så fordi de rent faktisk har et ønske/behov for meget optisk zoom,
eller bare fordi de har hørt, at det er det man skal se på?

Hvis de gerne vil have meget optisk zoom, så kunne et Sony DSC-H1 måske være
spændende
http://www.pixmania.com/dk/dk/107771/art/sony/cyber-shot-dsc-h1.html

Her får man 12x zoom, og så vidt jeg husker er det 432mm i tele (35mm
ekvivalent)

Der er "kun" 5 megapixel, men som andre har været inde på, så er det også
ganske fint. Så det behøver de ikke hænge sig i.

Jeg har ikke selv kameraet, men følger meget med i Sony gruppen på
dpreview.com, og har derfor set rigtig mange billeder taget med H1. Og på
baggrund deraf, synes jeg at det er et rigtig godt allround kamera, som godt
kan give nogle rigtig fine resultater.

Det skal så lige nævnes at der er 2 afløsere på vej. H2 som skulle komme i
løbet af april, og H5 som skulle komme i slutningen af maj. Det gør dog ikke
H1 til et ringere kamera, så hvis i står og vil have et kamera nu, så ville
det ikke afholde mig fra at købe. Men hvis det ikke gør jeg noget at vente
lidt, så ville jeg nok lige vente en måneds tid, og så købe H2.

Jens

Fra : Ib

Dato : 26-03-06 08:52

Jeg har lige postet i dk.fritid.foto.indkoeb.
Tak for de svar jeg allerede har fået det har givet mig en del mere at
arbejde med.

Ib