Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Filter til canon 17-40 L
Fra : emilpaulsen@hotmail.~

Dato : 25-03-06 11:23

Hej NG.

Jeg har nu besluttet mig for at købe et canon 350d med en canon 17-40
optik. Jeg skal også have et batterigreb og selvfølgelig også en
form for filter til at sætte foran linsen. Vil I anbefale mig at bruge
et UV-filter eller et polaroid-filter som standard? Jeg regner med at
købe det hele på technikdirekt så I må meget gerne være lidt
konkrete i jeres forslag, da de har meget at vælge imellem.

Jeg skal jo også have en taske på et tidspunkt, men den skal jo kunne
rumme et påmonteret 17-40 som nok er en smule længere end
kit-optikken. Har I nogle konkrete forslag her? Tasken må helst ikke
være alt for stor så jeg ikke gider have den med rundt i byen f.eks.

Til sidst. Hvor stort et memorykort vil det være smart at købe og er
der noget jeg lige skal have med i overvejelserne her. Mærke,
størrelse osv?

På forhånd tak!

Emil

Fra : Lars Clausen

Dato : 25-03-06 11:30

emilpaul...@hotmail.com wrote:
> [...]
> købe det hele på technikdirekt så I må meget gerne være lidt
> konkrete i jeres forslag, da de har meget at vælge imellem.

Klart et UV filter som standard. Polarisationsfiltre tager omkring et
f/stop lys og ændrer effekt afhængig af hvad vej den vender og hvor
du peger linsen hen. UV-filter laver (stort set) ingen forskel på
billedet (de fleste digitalkameraer har allerede UV filter indeni), så
det er kun en beskyttelse.

> Til sidst. Hvor stort et memorykort vil det være smart at købe og er
> der noget jeg lige skal have med i overvejelserne her. Mærke,
> størrelse osv?

Afhænger af om du vil arbejde i RAW (mere kontrol over billedet,
højere plads- og tidsforbrug) eller JPG (billedinstillinger skal
gøres på forhånd, mindre billeder mere klar til brug). Man kan få
SanDisk Ultra II 2GB kort til under 1000 kroner, det ville være
nødvendigt til RAW. Til JPG kan du nok klare dig med 1/2-1 GB
(afhængig af hvor mange billeder du tager ad gangen, 1/2 GB kan klare
omkring 140 JPG i bedste kvalitet, men kun 40 RAW.

Hvis du fortæller os noget om hvad dit formål og erfaringsniveau er,
kan vi give bedre råd.

-Lars

Fra : Hans Jørgen Jakobsen

Dato : 25-03-06 20:24

On 25 Mar 2006 02:22:51 -0800, emilpaulsen@hotmail.com wrote:
> [...]
> købe det hele på technikdirekt så I må meget gerne være lidt
> konkrete i jeres forslag, da de har meget at vælge imellem.

Og du har set deres gebyr på 5% af købesummen?
/hjj

Fra : Jan Damkjær Dahl

Dato : 26-03-06 12:03

[...]

Et uv filter eller Canons eget protection filter.
Et pol filter er mere et efektfilter dog ikke special effekts

Fra : ;o\)-max-

Dato : 26-03-06 19:40

"Jan Damkjær Dahl"
> [...]
>
> Et uv filter eller Canons eget protection filter.
> Et pol filter er mere et efektfilter dog ikke special effekts

Pol filer er bestemt ikke egnet som noget der ligner permanent
beskyttelse eller standart filter. Uv er fint nok, men kan med fordel
fjernes i modlys og mange andre situationer hvor højeste kvalitet
ønskes - ligegyldigt hvad producenter og enthusiaster påstår, er
det aldrig nogen fordel at have et ekstra lag glas foran objektivet,
ellers ville objektiv producenten sikkert have includeret det fra
start, ud fra et gensalgs synspunkt er det sikkert udemærket )-max-

Fra : emilpaulsen@hotmail.~

Dato : 27-03-06 11:57

Det må da stadig være det billigste sted at købe tror du ikke? Du
ved jo hvad jeg har planlagt at købe. Hvis du har et bedre forslag er
jeg selvfølgelig meget interesseret

Emil

Fra : emilpaulsen@hotmail.~

Dato : 27-03-06 12:06

Jeg har faktisk kun erfaring med de digitale kompaktkamera og de er
langt fra tilfredsstillende. Jeg har forsøgt at sætte mig grundigt
ind i området de sidste 4-5 måneder og venter nu kun på at få nogle
penge tilbage i skat. Jeg har besluttet mig for at jeg ikke gider ofre
penge på en kit-linse som de fleste alligevel skifter ud efter kort
tid. Jeg har forsøgt at finde en linse jeg kunne få glæde af på
lang sigt.

Jeg tror jeg har svært ved at komme videre før jeg har et kamera i
hånden...

Det jeg mest har brug for vejledning omkring er de små
tilbehørs-ting.

Det skal bruges meget blandet til ferie, sport, natur, kæledyr,
familiehalløj osv.

Kender I en god forretning i KBH hvor jeg kan få det pågældene
udstyr i hånden? Jeg bor i nordjylland men skal derover næste
weekend.

Emil