Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
mangel ved eos 350d?
Fra : Ole Madsen

Dato : 24-03-06 04:11

Jeg kan ikke huske hvad det bedder, men det er noget med at fokusere ved
at trykke knappen lidt ned, så måler den lyset og så kan man tage
billedet, kan det passe at Canon Eos 350D ikke kan det? og hvad
betydning har det egentligt for en begynder?

Ole

Fra : Just Me

Dato : 24-03-06 08:11

Ev lysmåling ?

Øhh !

Fra : Asle Bjerva

Dato : 24-03-06 08:32

"Just Me" <morten2005@gmail.com> skrev i melding
> Ev lysmåling ?
>
> Øhh !
>
> "Ole Madsen" <o-madsen@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

350d har ikke lysmåler med ren spotmåling. (finnes på 1 og 5 serien) man
har imidlertid tre forskjellige "veide" muligheter.

--
Asle Bjerva, Oslo
E-post: asle.bjerva.at.oslo.online.no

Fra : Deaster

Dato : 24-03-06 10:50

Asle Bjerva skrev:
> "Just Me" <morten2005@gmail.com> skrev i melding

> 350d har ikke lysmåler med ren spotmåling. (finnes på 1 og 5 serien) man
> har imidlertid tre forskjellige "veide" muligheter.

Og på 30D

Mvh
Jesper

Fra : Ole Larsen

Dato : 24-03-06 08:44

Ole Madsen skrev:
> [...]
> billedet, kan det passe at Canon Eos 350D ikke kan det? og hvad
> betydning har det egentligt for en begynder?

Focus lock/exposure lock ?

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
New Images And Design Febr. 2006

Fra : Alex W

Dato : 24-03-06 09:36

> [...]
> at trykke knappen lidt ned, så måler den lyset og så kan man tage
> billedet, kan det passe at Canon Eos 350D ikke kan det? og hvad betydning

Den funktion der mangler er en spotmåling.
Canon måler lyset og fokusere ved at man trykker knappen ned.
Den kan måle lyset på hele fladen ... centervægt .. og den midterste del.
Den sidste funktion, er det der kommer nærmest en decideret spotmåling.

/Alex W

Fra : Brian Lund

Dato : 24-03-06 11:07

> [...]
> billedet, kan det passe at Canon Eos 350D ikke kan det? og hvad
> betydning har det egentligt for en begynder?

Enten misforstår jeg dit spørgsmål, eller også gør de andre...!?

350D gør netop det at den fokuserer og måler lyset når du trykker knappen
halvt ned, ihvertfald når det er indstillet til standard indstillingerne...

Brian

Fra : HBJensen

Dato : 24-03-06 11:41

"Brian Lund" <geronimo@-FORKERT-mobilixnet.dk> wrote in message

> [...]
>
> 350D gør netop det at den fokuserer og måler lyset når du trykker knappen
> halvt ned, ihvertfald når det er indstillet til standard

Hvordan er det så lige tricket er når man læser at man ved lysmåling skal
holde knappen halvt nede og for at få en korrekt (eller ihvertfald
anderledes) eksponering kan lysmåle på noget andet end hovedmotivet. Gør man
dette, så fokusere man jo også på dette "noget andet". Og vil vel ryge
tilbage til både lysmåling og fokusering når man igen peger på
hovedmotivet??

Henrik

Fra : Ukendt

Dato : 24-03-06 11:46

"HBJensen" <carbonman@sol.countrycode> wrote in message

> [...]
> man dette, så fokusere man jo også på dette "noget andet". Og vil vel ryge
> tilbage til både lysmåling og fokusering når man igen peger på

Har 350D ikke en ekstra knap hvor man kan vælge hvad den skal låse?
Det har mit Nikon, så jeg kan låse lyset med knappen for derefter at låse
fokus med udløseren.

/Alex

Fra : Brian Lund

Dato : 24-03-06 13:51

> Har 350D ikke en ekstra knap hvor man kan vælge hvad den skal låse?
> Det har mit Nikon, så jeg kan låse lyset med knappen for derefter at låse
> fokus med udløseren.

Jo! - Hvis du trykker en gang på *-knappen så holder den lysmålingen, også
selvom du trykker udløseren halvt ned (fokuserer)...

Det er som sagt standard indstillingen, for man kan ændre på det :)

Brian

Fra : HBJensen

Dato : 28-03-06 11:20

> [...]
> selvom du trykker udløseren halvt ned (fokuserer)...
>
> Det er som sagt standard indstillingen, for man kan ændre på det :)

Tak Brian, det vidste jeg jo godt, især efter du skrev det

Venligst

Henrik

Fra : HSP

Dato : 24-03-06 16:41

Alex Linaa.

Har 350D ikke en ekstra knap hvor man kan vælge hvad den skal låse?
Det har mit Nikon, så jeg kan låse lyset med knappen for derefter at
låse
fokus med udløseren.
_

Det er rigtigt , at man typisk kan låse lysmålingen via. div.
kamera modeller , også via. dit Nikon kamera som du selv siger.
Dog skal du huske på at tråden her rent faktisk omhandler et
Canon eos 350d !!

Selv har jeg et gammelt Canon Powershot G3.
Her låser jeg bla. lysmålingen via * tasten , men kan iøvrigt
ikke udtale mig om eos 350d , da jeg ikke har sådan et selv.
Men ellers er manualen til kameraet en stor hjælp.

Henrik.......

Fra : CanonKnud

Dato : 25-03-06 07:09

[...]
:
: Ole

Hvis du vil bruge en anden værdi for lysmåling, en den kameraet umiddelbart
vælger ved et givent motiv, kan du trykke en gang på * mens du har kameraet
rettet mod det område du ønsker som din belysningsfaktor. Derefter komponerer
og fokuserer du ganske normalt, og tager et enten over- eller underbelyst billede.
For en begynder er den nemmeste løsning nok at vælge "eksponeringskompensation",
(læs manual) hvor kameraet simpelt hen indstilles til at have en fast over- eller
underbelysningsfaktor. Her må du øve og lære hvilke motiver der egner sig til hvad.
mvh Knud

Fra : Ole Madsen

Dato : 25-03-06 15:53

CanonKnud skrev:
> [...]
> underbelysningsfaktor. Her må du øve og lære hvilke motiver der egner sig til hvad.

ok, tak, så må jeg have læst en forkert beskrivelse af kameraet så, tak
for svaret

Ole

Fra : Ukendt

Dato : 26-03-06 14:37

Ud over hvad der er nævnt i tråden så er det relevant at nævne at EOS350D
har et antal "fokus punkter".

Man kan vælge hvilket "fokus punkt" der er det aktive og derved kan man få
autofocus og lysmåling til at udvælge et punkt som ikke er i midten af
søgeren.

Dvs. at man sagtens kan fokucere og lysmåle på fx. en person i venstre side
af billedet uden at trykke halvt ned og uden at trykke på * tasten.

Det gøres helt enkelt ved at skifte til det venstre fokus punkt.

Da det er lidt besværligt at skift fokuspunkt, kan det dog ofte være en
fordel at trykke halvt ned og flytte kameraet. Ved anvendelse af flash bør *
knappen anvendes i samme arbejdsgang. Altså: vælg midterste focus punkt,
indstil zoom linsen passende, sigt på motivet med fokuspunktet, tryk *, tryk
halvt ned og rekomponer motivet, tag billedet.

Mvh
Jesper