Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nybegynder: Hvor starter jeg? - materiale?
Fra : Anden

Dato : 20-03-06 22:49

Hej,

har lige erhvervet mig et Canon 20D hvis primære formål skal være at tage
diverse produkt-billeder.

Jeg har adgang til "Visatec Solo 800" x 3, med paraply, skærm, staffeli
(kender ikke det korrekte ord, men et sted hvor produktet placeres med
mulighed for skiftende baggrund - ret mig gerne)

Jeg er stort set helt grøn, fik dog for nyligt demonstreret et Canon 10D i
aktion med ovenstående udstyr - det blev til nogle rigtig spændende
billeder, og der er jo uhyggelig mange indstillinger der skal tages i
betragtning.

Mit spørgsmål er så kort: "Hvor starter jeg?"

Jeg skal "blot" lære at tage gode produktbilleder - alt andet er stort set
irrelevant.

- Evt. gode links til sider på nettet?

- Bog?

- Er det nemmest blot learning by doing? - sammen med et begrænset
kendskab til blænde, ISO osv.?

På forhånd tak

Anders

Fra : Martin

Dato : 20-03-06 22:52

Hvis du vil starte helt fra bunden af og intet ved om det fototekniske overhovedet så kan jeg klart anbefale Politikkens Store
Fotobog ISBN: 87-567-6873-7
/Martin
Posted with NewsLeecher v3.0 Final
* Binary Usenet Leeching Made Easy
* http://www.newsleecher.com/?usenet

Fra : Anden

Dato : 22-03-06 01:18

Hej Martin,

> Hvis du vil starte helt fra bunden af og intet ved om det fototekniske
> overhovedet så kan jeg klart anbefale Politikkens Store
> Fotobog ISBN: 87-567-6873-7

Den får jeg lånt - tak.

Fra : Brizz

Dato : 20-03-06 23:19

Anden skrev:
> [...]
>
> - Evt. gode links til sider på nettet?
>
> - Bog?
>
> - Er det nemmest blot learning by doing? - sammen med et begrænset

Learning by doing mener jeg virker i alle tilfælde men med lidt læsning
kan du springe mange fejlskud over og komme lidt hurtigere til målet.
http://www.kentbovin.dk/artikleromfoto.htm findes der ret mange gode
artikler samt lidt tørt teori men kig på det. Det giver faktisk menning.
Der er et link mere jeg ikke lige kan komme i tanke om men det er lige
det du søger faktisk mht produkt foto. Jeg smider det når jeg kommer i
tanke om det.

--
Mvh Brian
www.fotob.dk

Fra : Brizz

Dato : 20-03-06 23:23

Brizz skrev:
> [...]
> Der er et link mere jeg ikke lige kan komme i tanke om men det er lige
> det du søger faktisk mht produkt foto. Jeg smider det når jeg kommer i

og her var det så
http://www.photoflexlightingschool.com/Lighting_Principles/Primary_Reflectors/index.html
Kig på de 2 der hedder Understanding how soft boxes works, part 1&2
De giver nogen ganske gode eksempler på hvordan lys lægges og ser ud.
Held og lykke med projektet

Fra : Anden

Dato : 22-03-06 01:16

Takker, har været det igennem - god information.

Fra : Ukendt

Dato : 21-03-06 09:59

"Anden" <anden112@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> (kender ikke det korrekte ord, men et sted hvor produktet placeres med
> mulighed for skiftende baggrund - ret mig gerne)

Så har du studiet med lys, et godt kamerahus, men hvilken optik?
Gode produktbilleder kræver en god optik. Jeg kan anbefale en 50mm, der er
en god økonomisk løsning.
Er det mindre objekter vil jeg anbefale en rigtig macro fx Canon 60mm eller
Tamrom 90mm.
Kit zoomen vil jeg afskrive til det formål.
Og naturligvis et stativ.

> [...]
>

> Mit spørgsmål er så kort: "Hvor starter jeg?"
>
> Jeg skal "blot" lære at tage gode produktbilleder - alt andet er stort set

Du har fået nogen gode links og forslag til bøger. Lidt teori skal der til.
Ellers er det bare at prøve.

> - Er det nemmest blot learning by doing? - sammen med et begrænset
> kendskab til blænde, ISO osv.?

Du kan såmænd nøjes med blænden til styring af dybdeskarpheden.
Held og lykke
Gert

Fra : Anden

Dato : 22-03-06 01:15

Hej Gert,

Tak for svarene.

> [...]
> eller Tamrom 90mm.
> Kit zoomen vil jeg afskrive til det formål.

Stativ har jeg også tilrådighed.
Ang. objektiv, så har jeg pt. "kun" det kit, som består af EF-S 18-55
- jeg antager at det er den du mener som værende "Kit zoomen" - og dermed
ikke tilstrækkelig.

Kan du evt. give et link til en af de nævnte linser, du næver "en 50mm, der
er en god økonomisk løsning" - tænker du et specielt mærke?
- gerne fornuftig i forhold til pris/ydelse.

Mvh.
Anders

Fra : Anden

Dato : 22-03-06 01:35

> Kan du evt. give et link til en af de nævnte linser, du næver "en 50mm,
> der er en god økonomisk løsning" - tænker du et specielt mærke?
> - gerne fornuftig i forhold til pris/ydelse.

Jeg kikkede på brugt udstyr og faldt over denne:
"Objektiv, canon, 50mm 1:1,8 II med modlysblænder"
Er det på det niveau jeg kan "nøjes" med at bevæger mig?
Hvordan ved jeg det passer?

Mvh.
Anders

Fra : Ukendt

Dato : 22-03-06 09:30

> Jeg kikkede på brugt udstyr og faldt over denne:
> "Objektiv, canon, 50mm 1:1,8 II med modlysblænder"
> Er det på det niveau jeg kan "nøjes" med at bevæger mig?
> Hvordan ved jeg det passer?

Den passer fint og er langt bedre end kitoptikken. Nyprisen er under 900-.
Blænde 8 (evt højere for større dybdeskarphed) og optageafstand fra 45 cm og
du er godt kørende.

Er det små ting, du skal fotografere, bør du kikke på en macrooptik.

Nypriser hos www.technikdirekt.de + 20 Euro til fragt!
Canon EF 1,8/50 II 52 94 Euro
Den omtalte.
Canon EF Macro 2,5/50 52 257 Euro
Samme i macro og du kan fotografere genstande på ca. 2 cm størrelse. Men så
kommer du meget tæt på.
Canon EF USM 2,8/100 Macro 495 Euro
Bedre arbejdsafstand, men ellers de samme egenskaber. .
Tamron SP 2,8/90 Macro DI C/AF 394- Euro
Kvalitet som Canon'en, men langsom autofocus, men det betyder intet til dit
formål.

Gert

Fra : Thomas Corell

Dato : 22-03-06 11:40

Gert Nielsen wrote:

> Nypriser hos www.technikdirekt.de + 20 Euro til fragt!

Fragt er 22 euro + 5% af købesummen hos Technikdirekt. Det fremgår ikke
af deres hjemmeside, men man får det oplyst som et af de sidste trin i
købet.

--
Don't waste space

Fra : Anden

Dato : 22-03-06 11:58

> Fragt er 22 euro + 5% af købesummen hos Technikdirekt. Det fremgår ikke
> af deres hjemmeside, men man får det oplyst som et af de sidste trin i
> købet.

Spøjs salgspolitik...

Fra : Anden

Dato : 22-03-06 12:02

> [...]
> og du er godt kørende.
>
> Er det små ting, du skal fotografere, bør du kikke på en macrooptik.

Det er vel på afstande 10cm->50cm., nærmere er nok ikke aktuelt.
Det lyder til at Canon 50mm 1,8 II er ok til formålet - dybdeskarphed
betyder ikke alverden, og kan måske ligefrem bruges til at give en god
effekt i billedet.

Fra : Anden

Dato : 22-03-06 15:03

> [...]
> Tamron SP 2,8/90 Macro DI C/AF 394- Euro
> Kvalitet som Canon'en, men langsom autofocus, men det betyder intet til

Nu fandt jeg "Sigma AF 18/50 f/3.5-5.6 DC ASP CA" til 929,- inkl.
modlysblænder, det er jo ikke den store nyprisforskel på denne og Canon
50mm - så mit spørgsmål er hvilken én der er bedst?

Mvh.
Anders

Fra : Thomas Corell

Dato : 22-03-06 08:59

Anden wrote:

> Stativ har jeg også tilrådighed.
> Ang. objektiv, så har jeg pt. "kun" det kit, som består af EF-S 18-55
> - jeg antager at det er den du mener som værende "Kit zoomen" - og dermed
> ikke tilstrækkelig.

Ved godt nogen skriver "afskriv din 18-55". Nu skriver du at du er
nybegynder, så vidt jeg kan se har du udstyr nok til at komme i gang.

Min anbefaling er derfor at du skal komme i gang med at eksperimentere
med dit udstyr, så du kan afprøve de ting du læser dig til.

Det er meget individuelt hvilken optik man vil bruge. Hvis det er
småtterier, så er macro godt, porttræt er som regel bedst (mest naturtro)
omkring 80-85mm brændvidde. Nogen sværger til (ultra)vidvinkel, andre
tele der nærmer sig stjernekikkerter i forstørrelse.

Så, for at summere op, gør dig dine egne erfaringer om hvad *du* vil og
tilpas dine eventuelle indkøb efter det.

Du vil få langt bedre (specifik) hjælp, hvis du kommer med en
problemstilling der skal løses. F.eks "jeg syntes at næsen fylder for
meget på billedet, når jeg tager portræt fotos" eller "jeg vil tage et
billed af en 1-krone, men kan ikke forstørre den nok" o.s.v.

--
Don't waste space