Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Sigma, APO 2.0x Converter, med Canon fatni~
Fra : Morten Mortensen

Dato : 16-03-06 22:03

Hejsa,

Hvordan er denne her Sigma, APO 2.0x Converter, med Canon fatning, i forhold
til Canon's egen ext. 2.0 Mk II, både hvad angår bygge kvalitet og i forhold
til hvordan den tegner?

Og vil den lige som Canon's tage to blænde trin?

Mvh.

Morten

Fra : Hans Kruse

Dato : 16-03-06 22:14

"Morten Mortensen" <mam@debedsteFJERN-DETTE.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa,
>
> Hvordan er denne her Sigma, APO 2.0x Converter, med Canon fatning, i
> forhold til Canon's egen ext. 2.0 Mk II, både hvad angår bygge kvalitet og
> i forhold til hvordan den tegner?

Til Sigma er den meget bedre end Canon's efter mine tests. Den nedsætter
heller ikke AF hastighed, sådan som Canon's gør.
Jeg fornylig

> Og vil den lige som Canon's tage to blænde trin?

Ja.

Jeg skrev for bare nogle få dage siden et længere indlæg om lignenede, så
her er det igen.

Som andre har skrevet så har jeg en Sigma EX 300mm f/2.8 HSM og 1.4x og 2x
TC. Med min Canon 20D må jeg sige det var et vist had/kærlighedsforhold til
denne combo. Dels syntes jeg ikke der var overbevisende mere opløsning med
2x TC ift. upsampling fra 1.4x TC og det værste var at den en gang imellem
med Ai Servo (kontinuerlig autofokus) tabte fokus. Det kunne ske unanset
hvilken TC jeg brugte og også uden. Uden TC er den absolut skarp og med 1.4x
også. Dens boke er ikke den flotteste jeg har set. Det jeg har set fra
Canons 300mm f/2.8L IS er meget flottere.

Da jeg fik min Canon 5D var jeg selvfølgelig spændt på, hvordan den
kombination ville fungere. Jeg har ikke brugt lang tid på at teste endnu (og
heller ikke lavet noge formel testopstilling), men de foreløbige
konklusioner er at den performer meget bedre med 5D. Fokusproblemerne er
helt væk. PÅ 5D bruger jeg Ai Servo med extended mode, som betyder at med
kun center punktet aktiveret vil de 6 hjælpe AF punkter lige rundt om denne
assistere og det gør de åbenbart godt for fokus er langt mere præcis og den
slippes ikke. Skarpheden er endnu bedre end med 20D, formentlig da alt
glasset nu bruges (2,56x mere!) isf. midter delen, som med 20D's 1,6x crop.
Når jeg får tid og det ikke er så koldt ude, vil jeg slevfølgelig prøve at
teste 2x TC ift. 1.4x TC upsamplet.

Et par eksempler kan ses her:

Uden TC http://www.pbase.com/hkruse/image/56603471/original og beskåret
http://www.pbase.com/hkruse/image/56603470/original
Med 1.4x TC http://www.pbase.com/hkruse/image/56603944/original og beskåret
http://www.pbase.com/hkruse/image/56604083/original
Med 2x TC http://www.pbase.com/hkruse/image/56603177/original og beskåret
http://www.pbase.com/hkruse/image/56603151/original

Du kan finde Sigma'en brugt her http://www.pbase.com/hkruse/hornborga_2005
og her http://www.pbase.com/hkruse/sweden_winter_20056.

> Har nogen erfaringer med om Canons IS virker med en Sigma TC, eller med
> Canons egen for den sags skyld.

Ja, har prøvet med Canons og købte Sigma's, da Canon's nedsætter AF
hastighed mærkbart. Sigma's nedsætter ikke mærkbart AF hastighed og jeg
synes også billedkvaliteten er bedre.

> Hvad med AF kører det godt med en påmonteret TC, henholdsvis på Canon og
> Sigma objektiverne. Forventer dog at Af er bedst på Canon, men er der
> nogen der har kendskab til begge objektiver og TCere.

Sigma har en hurtig AF og da jeg slap for problemerne med tab af AF
(tracking), så er der ikke problemer længere.

Om jeg vil anbefale Sigma'en? Ja, hvis der ikke er de AF problemer, som jeg
oplevede med Ai Servo (ingen problemer uden) med 20D, så er det en langt
billigere løsning end Canons. Jeg fik min til 1700euro, hvor Canons koster
ca. 4000. TC'ere er også billigere til Sigma end Canon. Men hvis jeg var
villig til at bruge de 4000euro, så er der ingen tvivl om, hvad jeg ville
købe (Canon), men Sigma'en er faktisk god og den er godt og solidt bygget.

Når du vil op på 500-600mm, må det dog siges at en rigtig 500mm, som f.eks.
Canons 500mm f/4L IS eller Sigma's 500mm f/4.5 er bedre end 300mm med 2x TC!
Til gengæld er 300mm'eren betydeligt billigere og mere håndterbar.

--
Kind Regards/Med venlig hilsen,
Hans Kruse

Fra : Morten Mortensen

Dato : 16-03-06 22:59

> [...]
>
> Ja.
>
> Jeg skrev for bare nogle få dage siden et længere indlæg om lignenede, så

Hej Hans,

Jeg beklager at jeg ikke havde set dit svar, for så hvad jeg jo bare læst
det, men jeg har ikke lige læst her i grupperne de sidste par dage.

Ellers tak for dit meget dybdegående og lange svar, som virkeligt er
brugbart og alligevel bliver jeg i tvivl, om jeg skal gå efter Sigma
converteren, for jeg vil jo helst undgå de focus problemer du har oplevet.

Så mon der er nogen som har prøvet kombinationen,, et EF 300mm f/4 L IS USM
+ en Sigma 2.0 Converter + et Canon 350D?

Mvh.

Morten

Fra : Hans Kruse

Dato : 16-03-06 23:59

> [...]
>
> Så mon der er nogen som har prøvet kombinationen,, et EF 300mm f/4 L IS
> USM + en Sigma 2.0 Converter + et Canon 350D?

Morten, Det var ikke helt, hvad jeg skrev Jeg talte om min Sigma 300mm
og fokusproblemer med 20D. Ikke med EF 300mm f/4, som jeg også har. Den
mister AF med en 2x TC, ellers er der ikke fokusproblemer med den. Den
fungere fint med 1.4x TC, men med 2x TC, så er der kun manuel fokus. Med et
Canon objektiv vil jeg anbefale en Canon TC. Min observation var også at med
20D så er det problematisk, hvad der opnås med en 2x TC under alle
omstændigheder. Som du så, så er det en anden sag med 5D, hvor kvaliteten
var relativt betydeligt bedre.

Fra : Morten Mortensen

Dato : 17-03-06 19:39

> [...]
> omstændigheder. Som du så, så er det en anden sag med 5D, hvor kvaliteten

Hej Hans,

Tak fordi du rettede min misforståelse, for jeg forstod det som at det var
underordnet om det var et Sigma eller et Canon Objektiv du havde de
problemer med.

Jeg er også selv mest til Canon's TC'er, men var ikke sikker på om der var
den store forskel.

Mvh

Morten

Fra : Jan Bøgh

Dato : 17-03-06 09:14

Morten Mortensen skrev i 4419d21d$0$181$edfadb0f@dread11.news.tele.dk
dette:

> Og vil den lige som Canon's tage to blænde trin?

Har intet med fabrikatet at gøre men følger alene af forstørrelsesfaktoren.

vh
Jan
--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Morten Mortensen

Dato : 17-03-06 19:41

"Jan Bøgh" <spamhater@nowhere> wrote in message
> Morten Mortensen skrev i 4419d21d$0$181$edfadb0f@dread11.news.tele.dk
> dette:

> Har intet med fabrikatet at gøre men følger alene af
> forstørrelsesfaktoren.
>
> vh
> Jan
> --
> Fotoamatør af Guds (u)nåde.
> PS: Nye (opdateret 03/01/2006) knipserier kan findes på
> http://jan.boegh.net/foto.htm

Hej Jan,

Jeg mente også at det forholdte sig sådan, men jeg kan bare ikke se grunden
hertil.

Tak for dit svar.

Mvh.

Morten

Fra : Jan Bøgh

Dato : 17-03-06 20:44

Morten Mortensen skrev i 441b025d$0$150$edfadb0f@dread11.news.tele.dk
dette:

> Jeg mente også at det forholdte sig sådan, men jeg kan bare ikke se
> grunden hertil.

Blænden er [diameter af frontlinse]/[brændvidde]

Et blændetrin svarer til at ændre dette forhold med kvadratroden af 2 eller
ca. 1.4.
Når du derfor gør brændvidden 1.4 gange længere med en TC betyder det præcis
at frontlinsen i forhold til brændvidden bliver 1 blænde mindre.
Gør du brændvidden 2 gange længere, svarer dette til at du først gør den 1.4
gange længere (1 blænde) for derefter yderligere at gøre den 1.4 gange
længere (yderligere et blændetrin) - altså ialt 2 blændetrin.
Det kan udtrykkes en hel del kortere, men dette skulle være forståeligt for
alle.

mvh
Jan
--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Morten Mortensen

Dato : 17-03-06 22:17

> [...]
> længere (yderligere et blændetrin) - altså ialt 2 blændetrin.
> Det kan udtrykkes en hel del kortere, men dette skulle være forståeligt

Hej Jan

Det var et rigtigt godt svar og meget let forståligt, så det var lige øjet.

Jeg får godt nok lært noget i disse dage.

Tusind tak for det.

Mvh

Morten

Fra : ;o\)-max-

Dato : 18-03-06 03:33

"Morten Mortensen"
> [...]
> til hvordan den tegner?
>
> Og vil den lige som Canon's tage to blænde trin?

Jeg har brugt og været glad for Kenko 300pro 1,4x converter sammen
med Sigma 500/4,5 med Nikon fatning - det hjælper dig nok ikke meget
Men det er en converter der er indrettet anderledes og som derfor lader dig
bruge AF hvor andre convertere ikke vil eller kan.

Nogle sites anbefaler Kenko'en og jeg har indtil videre ikke stødt på
nogen der har været utilfredse med den - jeg syns den er værd at tjekke
ud, fordi den er uafhængig af af objektiv producenter, Kenko laver ikke
objektiver, så man må gå ud fra de gør hvad de kan for at producere en
converter der fungerer med de gængse mærker.

Ved 2x konvertere er omkostningerne for høje, mht skarphed og kontrast,
om det er værd at bruge i en snæver vending kan diskuteres, det er muligt
hvis man er parat til at blænde et par trin ned, men eksempelvis hvis du
starter med en 300/4 så ender du på bl8 med 2x konverter, og så blænde
2 trin ned til bl16 - så skal der godt nok være godt med lys... -max-

Fra : Morten Mortensen

Dato : 18-03-06 10:34

"-max-" <max@amarzone.dk> wrote in message

> [...]
> starter med en 300/4 så ender du på bl8 med 2x konverter, og så blænde
> 2 trin ned til bl16 - så skal der godt nok være godt med lys... -max-

Hej Max,

Tak for dit indlæg og det kan jo ikke skade at kigge lidt på Kenjo'en for
det lyder som et spændende alternativ.

Du har vel ikke nogle links til de sites du omtaler?

Det kan også godt være at jeg skal overbeje det at bruge en 2.0 konverter,
for som du skriver kan omkostningerne være for høje når jeg skal blænde så
langt ned. Det er nu heller ikke for at det ville være min primære løsning,
men har man de rigtige forhold og man står og mangler den rigtige brændevide
er den jo rar nok at have med .

Mvh.

Morten