Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Slaveflash sammen med ringflash
Fra : Lars Hjortø

Dato : 16-03-06 20:12

Hej med jer

Jeg har købt en Sigma EM-140 DG ringflash som jeg i bund og grund er
udemærket tilfreds med. Dog har jeg det problem at der i nogen tilfælde
kommer nogle grimme slagskygger. Kan dette problem løses med en eller flere
slaveflash, og i så fald hvad skal jeg have fat i?
Jeg kunne selvfølgelig købe to stk Sigma EF-500 Super DGII da de kan udløses
trådløst fra ringflashen, men synes det så liiige bliver dyrt nok...
Hvad skal jeg som minimum have fat i, og hvordan gør jeg så lige når (hvis)
jeg køber de nødvendige ting?
Bør nok lige fortælle at jeg har et Nikon D70 og bruger en 50 mm samt en
28-105 mm objektiv med mellemringe.
--
Venlig hilsen Lars Hjortø
Husk at fjerne nospam fra min adresse hvis du vil skrive til mig.

Fra : Peter Schrøder

Dato : 17-03-06 09:27

Lars Hjortø skrev:

> Jeg har købt en Sigma EM-140 DG ringflash som jeg i bund og grund er
> udemærket tilfreds med. Dog har jeg det problem at der i nogen
> tilfælde kommer nogle grimme slagskygger.

Det må du forklare lidt nærmere: En ringblitz
kan, mig bekendt, ikke give slagskygger, medmindre
blitzrøret ikke når hele vejen rundt om objektivet.

I hvilke situationer giver den skygger?

Peter Schrøder

Fra : Lars Hjortø

Dato : 17-03-06 10:26

Hej Peter

Blitzrører når heller ikke hele vejen rundt om objektivet. Se den evt. her
http://sigma-photo.com/flashes/flashes_flashes_details.asp?id=3258
Hvis jeg f. eks. har noget stående på bordet og tager et billede af det
skråt oppefra giver det skygger på bordet. Der er et eksempel på det her.
Det er dog ikke udpræget slemt på dette billede.
http://www.fotokritik.dk/?x=/kritik.html_pic=209246
Jeg tænkte hvis jeg kunne have en eller 2 flash'er til at oplyse baggrunden
kunne jeg komme af med skyggerne. Det er jo ikke altid man vil have
skyggerne med, selvom de da somme tider er med til at give billedet liv.

Fra : Peter Schrøder

Dato : 17-03-06 11:16

Lars Hjortø skrev:

> Hvis jeg f. eks. har noget stående på bordet og tager et billede af
> det skråt oppefra giver det skygger på bordet. Der er et eksempel på
> det her. Det er dog ikke udpræget slemt på dette billede.

Jeg kan godt se at ca 20% af omkredsen ikke
har blitzrør. Du vil kunne variere resultatet,
hvis du drejede blitzen afhængig af motivet.
Men lidt skygger vil der altid komme når
ringen ikke er sluttet. Ihvertfald der, hvor
den (trekrogen) berører underlaget.

> [...]
> komme af med skyggerne. Det er jo ikke altid man vil have skyggerne
> med, selvom de da somme tider er med til at give billedet liv.

Selv dér vil du få en anelse skygger.
Hvis du vil være 100% fri for skygger skal du bygge dig
et acrylbord og sætte den eksterne blizt til at belyse
nedefra. Det bruger man bl.a. hvis man skal fotografere
småting som efterfølgende skal fritskrabes på computeren.
Tynd karton eller papir kan erstatte acrylen,
men det vil antagelig også misfarve det gennemstrømmende
lys.

Peter Schrøder

Fra : Lars Hjortø

Dato : 17-03-06 12:02

Hej Peter

> [...]
> Tynd karton eller papir kan erstatte acrylen,
> men det vil antagelig også misfarve det gennemstrømmende

Det må jeg prøve... Hvad skal jeg så bruge af flash for at jeg kan udløse
den som slave? Nu spørger jeg muligvist dumt, men er så bare ikke
klogere.... Hvis jeg køber en Sigma EF-500 Super DGII der kan udløses
trådløst fra min ringflash, er der så to-vejskommunikation mellem de to
flashe så TTL-stadig virker, eller er det noget med at "fidle" sig frem til
det rigtige resultat?
Kan jeg nøjes med at købe en anden billig flash og så bruge den som slave,
og hvad skal der så til af ekstra hardware for at udløse dem?

Fra : Peter Schrøder

Dato : 17-03-06 13:30

Lars Hjortø skrev:
> [...]
> en anden billig flash og så bruge den som slave, og hvad skal der så
> til af ekstra hardware for at udløse dem?

Uha, ttl blitz er et gedemarked...
I praksis kan du vel bruge en hvilken som helst
slaveblitz, eller en blitz med en løs slaveudløser,
eller en blitz med forlængerledning, hvis du har
synkrostik på dit kamera. Det er kun ganske lidt lys der skal
til for at fjerne skyggerne. For meget lys vil gi'
den dér lommelygte-under-hagen spøgelseseffekt.
Kan du stå på en vis afstand af motivet, kan du også
prøve at reflektere noget af strølyset op under bordet
med et spejl. F.eks sådan:
___
/

Hvor k er kamera, __ er bordpladen og / er spejlet

Peter Schrøder

Fra : Lars Hjortø

Dato : 17-03-06 14:28

Hej igen igen....

> [...]
> ___
> /
>
> Hvor k er kamera, __ er bordpladen og / er spejlet

Det vil jeg prøve, ellers ser jeg om jeg kan finde en brugt SB24 eller
lignende og en slaveudløser, det kan vel ikke koste en formue.
Tak for hjælpen.

Fra : Peter Schrøder

Dato : 17-03-06 14:55

Lars Hjortø skrev:

> Det vil jeg prøve, ellers ser jeg om jeg kan finde en brugt SB24
> eller lignende og en slaveudløser, det kan vel ikke koste en formue.
> Tak for hjælpen.

Velbekomme.
Det kunne være sjovt at se resultatet?

Peter Schrøder