Presenning/overtræk.
Fra : Clas Lau

Dato : 04-06-06 17:39

Har erhvervet mig en ældre båd med en presenning som faktisk ikke er defekt.
Den "var" hvid, men er nu lige grumset at se på. Den er intakt med een eller
to lapper. Der mangler 3 eller 4 af de ovale "øjer" (ved ikke hvad de
hedder) hvor man ligesom sætter omkring bådens spænder som så vendes en
kvart omgang.

Kan presenningen vaskes (der er plat rude i)?

Kan man selv gøre sådan noget?

Skal den impregneres?

Kan man sætte nye øjer i?

Kan man evt. blege den så den igen bliver helt hvid?

Mvh

-Clas-

Fra : Per Ravn

Dato : 04-06-06 23:33

Hej

Du kan købe noget der hedder "mod jordslåethed" Du kan sikkert købe det i
din lokale bådudstyrsforhandler. Det er meget effektivt.

Hvis du har et badekar eller et andet stor kar er det nemmest at arbejde
med. Jeg blev anbefalet at gøre kalechen våd først, for at undgå skjolder.
Jeg tog derefter en gammel blød opvaskebørste og skruppede kalechen ind i
rengøringsmidlet for derefter at lade det virke efter forskrifterne og
skylle den grundigt. Ruden er ikke noget problem.

Kalechen skal efterfølgende imprægneres ellers vil den ikke forblive
vandtæt. Du kan vist med fordel købe et middel hos Matas som helt sikkert
vil være billigere end hos udstyrsforhanleren (måske de endda har et
rengøringsmiddel du kan bruge)

Jeg ved at nogen også bruger almindeligt vaskemiddel men har ikke selv nogen
ordentlig erfaring med det men, hvis den ikke er meget grumset ville jeg da
prøve det først. Den skal stadig imprægneres efterfølgende også efter denne
noget mildere behandling.

Øjerne kan du sikkert købe hos din bådustyrsforhandler ellers ihvertfald hos
den lokale kalechesmed. Du kan selv sætte dem i.

Per

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 05-06-06 12:12

Enig. Hvis du stadig synes det er lidt dyrt hos Matas (der skal nok flere
pakker til), så er stoffet et alm kendt kemisk stof som kan købes billigt i
"løs vægt" og så er det noget billigere. Det kan du få på de lidt større
apoteker eller matas butikker. Det ene stof hedder natriumbisulfit. Jeg skal
lige komme i tanke om hvad det andet hedder.....

Vær opmærksom på at hvis du gør det i badekaret, så skal du være alene
hjemme (dvs uden kone, kæreste, forældre eller hvem det nu end er der har
opgaven med at skælde ud hjemme hos dig ...), da det ene stof farver *alt*
med en uhyggeligt udseende lilla farve. Heldigvis forsvinder det når du
bruger stof nr 2 men hvis du "bliver taget" midt i processen så ser det
frygteligt ud i badekaret....

Jeg er jo ved at rydde op i skuret efter salg af båden, så hvis du bor lige
syd for Kbh, så har jeg 2,5 l imprægnering stående fra Nordisk Yacht Kemi,
som du kan få til halv pris.

Bjarke

Fra : Clas Lau

Dato : 05-06-06 14:34

> Jeg er jo ved at rydde op i skuret efter salg af båden, så hvis du bor
> lige syd for Kbh, så har jeg 2,5 l imprægnering stående fra Nordisk Yacht
> Kemi, som du kan få til halv pris.

Takker igen for et godt svar. Bor desværre i Skørping (Jylland)... :)

Mvh

-Clas-

Fra : Per Ravn

Dato : 04-06-06 23:33

Hej

Hent gratis SPAMfighter her: http://www.spamfighter.com/lda

Fra : Clas Lau

Dato : 05-06-06 11:45

Tak for hjælpen Per - det var lige det jeg var på jagt efter... :

Mvh

-Clas-

Fra : Per Ravn

Dato : 05-06-06 11:57