Flutd og nyt fodder
Fra : Frank K. Jensen

Dato : 04-06-06 15:55

Hejsa

Vores kat har fået krystaller i urinen (Flutd). Den har været til dyrelæge
og vi har fået noget fodder til behandlingen af det (Hill's Prescription
Diet). Efter behandlingen skal katten have fodder med lavt mineralindhold
(specielt magnesium og fosfor). Dyrelægen forslog Hill's Science Plan, men
det er ret dyrt, og hvad værre er, så vil katten ikke spise det. Den plejer
at få dåsemad fra whiskas, men det har for mange mineraler. Dyrelægen sagde,
at man fint kunne finde andet mad, end det han ville sælge, men han ville
ikke foreslå noget :-/ Derfor spørger jeg her. Det er en ældre hankat på ca.
14 år, og det må ikke være tørkost, da tænderne ikke er, hvad de har været
Nogen forslag?

mvh Frank

Fra : Hanne Engermann

Dato : 05-06-06 12:28

> [...]
ca.
> 14 år, og det må ikke være tørkost, da tænderne ikke er, hvad de har været

De lødige produkter kattemad har i dag et lavt indhold af bl.a.
magnesium, netop fordi man er obs på problemet blæresten. De er ganske
vist lidt dyrere end discount-produkterne, men taget i betragtning, at
katten udnytter og optager foderet bedre, tjener det sig selv ind.
(Havde det nu været medicin, dyrlægen havde ordineret, havde prisen på
medicinen forhåbentlig ikke afholdt dig fra at behandle katten).

Jeg har endnu ikke hørt om nogen kat, der ikke elsker at sætte tænderne
i Royal Canin's produkter, og der er foder til enhver situation.
Det er ganske vist tørfoder, men du kan evt. bløde det op i varm vand
(ikke kogende), og HVIS din Wiskas-kræsne kat rynker på næsen (hvad jeg
nu ikke tror), kan du i starten blande lWiskas i og gradvis mindske
mængden deraf.

Jeg ved ikke, om man stadig kan få de bitte-små ascorbinsyretabletter,
men det er et godt, gammelt råd (fra dyrlæger) at give sin kat en af dem
om ugen. Det holder urinen tilpas "sur".

Held og lykke!

Med venlig hilsen
Hanne Engermann
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 05-06-06 12:56

"Hanne Engermann" <mega-mcoKATTE@BAKKEmail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> (Havde det nu været medicin, dyrlægen havde ordineret, havde prisen på
> medicinen forhåbentlig ikke afholdt dig fra at behandle katten).

Troede ikke at Whiskas var et decideret diskountprodukt. Ja, det købes i
alm. butikker, men man kan da få kattemad der er noget billigere. Underligt
at de hos Whiskas ikke er obs på problemet. Desuden får den også medicin og
vi har købt en stak Hill, men den vil jo ikke spise det.

> [...]
> (ikke kogende), og HVIS din Wiskas-kræsne kat rynker på næsen (hvad jeg
> nu ikke tror), kan du i starten blande lWiskas i og gradvis mindske

Det kunne godt ske, at vi skulle prøve opblødt tørkost. Lige nu får den
dåsemad fra Hill, hvor vi blander lidt tun i, for at den vil spise det.

> Jeg ved ikke, om man stadig kan få de bitte-små ascorbinsyretabletter,
> men det er et godt, gammelt råd (fra dyrlæger) at give sin kat en af dem
> om ugen. Det holder urinen tilpas "sur".

Man kan vel bare købe nogle større (til mennesker) og så brække lidt af og
putte i maden.

mvh Frank

Fra : Gainsbourg

Dato : 05-06-06 17:06

> Det kunne godt ske, at vi skulle prøve opblødt tørkost. Lige nu får den
> dåsemad fra Hill, hvor vi blander lidt tun i, for at den vil spise det.

Du bør ikke give tun til en kat med de problemer.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 05-06-06 17:28

"Gainsbourg" <isl41688@THORSTENimage.dk> skrev i en meddelelse

> Du bør ikke give tun til en kat med de problemer.

Ok, hvorfor?

mvh Frank

Fra : Denise

Dato : 05-06-06 17:53

Frank K. Jensen wrote:
> "Gainsbourg" <isl41688@THORSTENimage.dk> skrev i en meddelelse

> Ok, hvorfor?
>
> mvh Frank

Fordi der er ALT for meget magnesium i, og det gælder også rejer.
Mange fodrer med Hills C/D når de har haft katte med de problemer, eller de
er bange for deres kastrerede kat får problemer.

--
Hilsen Denise

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 05-06-06 18:32

"Denise" <reindel@*NOSPAM*c.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> de
> er bange for deres kastrerede kat får problemer.

Ok. Hvordan hulen ser man, hvad man må give den? Er der ikke en oversigt et
eller andet sted?

mvh Frank

Fra : Denise

Dato : 05-06-06 21:07

Frank K. Jensen wrote:.

> Ok. Hvordan hulen ser man, hvad man må give den? Er der ikke en
> oversigt et eller andet sted?
>
> mvh Frank

Ikke hvad jeg ved af, men det er derfor man har dyrlæger og dyrehandlere,
der er gode til at vejlede i foder. Men det er foder med lavt
magnesiumindhold man skal bruge og af Hills kender jeg kun C/D. Jeg er
sikker på at både Specific og RC har tilsvarende mærker.
Og ellers er der mange herinde der ved der er stort magnesium indhold i tun
og rejer.

--
Hilsen Denise

Fra : Kate

Dato : 24-06-06 10:34

Hanne Engermann <mega-mcoKATTE@BAKKEmail.dk> wrote in

> Jeg ved ikke, om man stadig kan få de bitte-små
> ascorbinsyretabletter, men det er et godt, gammelt råd (fra
> dyrlæger) at give sin kat en af dem om ugen. Det holder urinen
> tilpas "sur".

Desværre ikke. Jeg ledte hele københavnsområdet tyndt efter dem da
Lante havde sin første omgang urinvejssten. Alle ascorbinsyretabletter
er i dag desværre blevet gjort syreneutrale.

--
Kate

Pas på hvor du køber kat. Læs www.katteinfo.dk
Ved privat svar fjern spamme.