Alene kat eller er det bedst at have 2
Fra : Familien Juul

Dato : 04-06-06 15:50

Er det bedst at have 2 katte eller kan man nøjes med en?
Der er ikke andre dyr den kan lege med.....

Fra : Tina M.

Dato : 04-06-06 16:00

"Familien Juul" <juul160404@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> Er det bedst at have 2 katte eller kan man nøjes med en?
> Der er ikke andre dyr den kan lege med.....

To er klart det bedste - specielt også hvis I går på arbejde, og er væk til
hverdag.

--
Mvh, Tina
www.heart-and-soul.dk

Fra : Hanne Engermann

Dato : 04-06-06 21:57

> Familien Juul skrev:
> Er det bedst at have 2 katte eller kan man nøjes med en?
> Der er ikke andre dyr den kan lege med.....

Tillader mig at citere fra min hjemmeside:

Mit eget indgående kendskab til kattens adfærd og behov medfører, at jeg
aldrig sælger hverken en killing eller en voksen kat til at være
alenekat. Uanset hvor meget tid, man bruger på sin kat, kan man ikke
erstatte selskabet af en anden kat. Ofte er man på arbejde om dagen, har
travlt, når man kommer hjem med madlavning og måske børn, skal se TV,
måske en tur i byen og om natten helst sove i fred og ro. Hvor meget
reel tid er der så til katten? Man deler ikke dens opmærksomhed og
kærlighed med en anden kat, men får tværtimod dobbelt så meget, ti gange
så mange sjove oplevelser og sidst, men ikke mindst: Man kan gå
hjemmefra med god samvittighed.
Og under alle omstændigheder: Der skal en kat til at slikke en kat bag
øret!

To må man være .... mindst!
Jeg har selv taget konsekvensen af denne holdning, så ved køb af to
killinger giver jeg en pæn "mængderabat" og evt. også en afdragsordning,
men en jævnaldrende huskattekilling med en god prægning vil være en lige
så god legekammerat.
De tilbagemeldinger, jeg i tidens løb har fået fra killingekøbere, er da
også uden undtagelse: 'Aldrig nogensinde kun én kat'.

Med venlig hilsen
Hanne Engermann
www.mega-mco.dk
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Denise

Dato : 04-06-06 22:24

Hanne Engermann wrote:

> [...]
> De tilbagemeldinger, jeg i tidens løb har fået fra killingekøbere, er
> da også uden undtagelse: 'Aldrig nogensinde kun én kat'.

Kan ikke være mere enig

--
Hilsen Denise

Fra : Gainsbourg

Dato : 04-06-06 23:11

> [...]
> De tilbagemeldinger, jeg i tidens løb har fået fra killingekøbere, er da
> også uden undtagelse: 'Aldrig nogensinde kun én kat'.

Er så fuldstændig 100% enig! Og allerhelst vil jeg anbefale 2 kuldsøskende
eller jævnaldrene killinger.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Familien Juul

Dato : 05-06-06 07:48

Oki...
Må hellere lige give en kort forklaring...
Grunden til mit spørsgamål er, at vi lige nu har 1 hund og 1 kat Blanding af
main coon og norsk skovkat) fra marts 2005, men vi er muligvis nødt til at
lade hunden bo hos noget familie af private omstændigheder.
Kan vi sætte en killing sammen med vores hankat (er kastereret), eller skal
det være en voksen kat vi køber?
Det skal vel også helst være en hunkat som nr. 2?

Fra : Tina M.

Dato : 05-06-06 09:03

> [...]
> skal det være en voksen kat vi køber?
> Det skal vel også helst være en hunkat som nr. 2?

Det skal helst være en killing (voksne katte er sværere, at sammenføre) -
kønnet er ligemeget.

--
Mvh, Tina
www.heart-and-soul.dk

Fra : Leyna

Dato : 05-06-06 10:13

On Mon, 5 Jun 2006 08:48:15 +0200, "Familien Juul"
<juul160404@yahoo.dk> wrote:

> [...]
>main coon og norsk skovkat) fra marts 2005, men vi er muligvis nødt til at
>lade hunden bo hos noget familie af private omstændigheder.

Hund og kat har som regel ikke den samme glæde af hinanden som to
artsfæller. Selvom mine hunde og katte har det rigtig fint med
hinanden, så kan jeg da sagtens se, at kattene har størst glæde af
hinandens selskab, men godt kan li' at putte ved en af hundene.

>Kan vi sætte en killing sammen med vores hankat (er kastereret), eller skal
>det være en voksen kat vi køber?

Det er helt klart nemmest med en killing.

>Det skal vel også helst være en hunkat som nr. 2?

Nu sværger jeg lidt til hankatte, fordi mine hunkatte er reserverede
og ikke specielt interesserede i andre kattes selskab. Det er ikke
noget jeg vil kunne dokumenter sådan rent forskningsmæssigt, men kun
mine egen observationer. I princippet er det ligegyldigt, da hankatten
er neutraliseret.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Denise

Dato : 05-06-06 11:48

Familien Juul wrote:
> [...]
> eller skal det være en voksen kat vi køber?
> Det skal vel også helst være en hunkat som nr. 2?

Principielt er kønnet ligemeget bare de bliver neutraliserede, Men jeg er
hankattefreak, så jeg ville vælge en killing hankat. Hunkatte kan nogle
gange være lidt specielle, sådan nogle gimper og primadonnaer med nykker

--
Hilsen Denise

Fra : Gainsbourg

Dato : 05-06-06 17:21

Hvor gammel er jeres gamle kat? For er den meget oppe i årene kan det blive
svært for den at klare at få en ny mis i huset.

> Kan vi sætte en killing sammen med vores hankat (er kastereret), eller
> skal det være en voksen kat vi køber?

Det er nemmest/bedst med en killing på 12-14 uger.

> Det skal vel også helst være en hunkat som nr. 2?

Kønnet er i princippet ligegyldigt, bare I neutraliserer den i god tid inden
den bliver kønsmoden. Personligt sværger jeg til hunkat+hankat eller
hunkat+hunkat, da jeg har haft de bedste erfaringer med det, men der er
mange holdninger til det spørgsmål, så vælg det i har mest lyst til.

Tænk til gengæld lidt over hvad temperament jeres nuværende kat har og vælg
race/type efter det. Er jeres gamle kat meget stille eller forsigtig, skal
det jo ikke være kuldets dominante bulderbasse I tager. Ligesom I ikke skal
tage den sky pige i en kæmpe kuld, hvis jeres kat er en stor, strid bamse

Med venlig hilsen
Gainsbourg

P.S. Læs et par vejledninger om sammenføring af katte inden I køber og
forbered jer på, at det kan tage en dag, en uge eller en måned før den gamle
accepterer den nye - så I skal ikke gå helt i panik bare fordi de ikke
ligger i arm samme aften som killingen er kommet. Hvis I gør det rigtigt, så
skal det nok komme

Fra : Sebastian Hoffmann

Dato : 17-06-06 19:21

Hey!

Må give folket ret. Vi blev på Inges Kattehjem anbefalet 2 katte, men det
var så specielt fordi vi bor i lejlighed. MEN... Vi kan se hvor glade de er
for hinanden, og de holder virkelig hinanden igang. De leger, slås og nusser
sammen, og som ejer kan man jo desværre ikke altid være klar til at nusse
kl. 03.00!

Hilsen Nina