Vibrationer i bomdirk
Fra : Claus Bjerre

Dato : 04-06-06 12:33

Jeg har faktisk en bomdirk fra mastetoppen og til bomnokken, den kan
justeres i længde (oven i købert fra cockpittet), men vi har problemer med
at den ofte begynder at vibrere og det giver en brummen i hele skibet.
Vi har prøvet at stramme / slække storskødet for at ændre egenfrekvendsen,
men det har lille eller ingen virkning. Vi har også prøvet at hejse en
fender op midt på bomdriken, -uden resultat.
Er der nogen, der har et godt råd?
Claus Bjerre

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 04-06-06 14:30

Hej Claus,

Ja det er er drøn irriterende!
Problemet ligger blot et helt andet sted.
Den vibration som du føler kommer fra bomdirken kommer fra selve
riggen og vibrationen forplanter sig til bomdirken i mastetoppen
og sætter dermed bomdirken i svingninger.
Du skriver ikke direkte om fænomenet opstår når du sejler eller
når du lægger for anker/i havn.
Hvis riggen er spændt forkert op og masten derved får en forkert
facon (S-form) har du direkte grundlaget for indespændinger hvor
masteprofilet som er den enhed der vejer mest kommer i
svingninger og disse svingninger forplanter sig til alt andet
som er fastgjort til masten.
Masteprofilet kan desuden også bidrage til vibrationerne når
vinden smyger sig omkring det.
Vibrationerne kan blive så kragtige i stormvejr at man føler at
hele køjen vibrerer flere centimeter op og ned.
Følg mastefabrikantens anvisninger og også de gode anvisninger
som findes fra DS.
Jeg har tidligere på året skrevet en anvisning på hvordan masten
skal trimmes op den kan du finde tilbage til via Google.
Strengen hed noget >med trim af maxi 77<.
Ellers kan vi maile direkte om løsning af problemet.

Mvh/Harding

Fra : Ukendt

Dato : 04-06-06 19:30

Vi havde det samme problem i en Ballad, da vi brugte en flettet line
som bomdirk.
Ved at binde en elastik en meters penge oppe fra bomnokken i bomdirken
og ind til masten forsvandt det for os.

Når vi brugte storfaldets wire som bomdirk var der ingen
vibrationsproblemer.

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

Fra : Egon Stich

Dato : 06-06-06 16:37

> [...]
> men det har lille eller ingen virkning. Vi har også prøvet at hejse en
> fender op midt på bomdriken, -uden resultat.

Den har jeg også prøvet--
I mit tilfælde hjalp det, fjernede problemet, da jeg skiftede den flettede
"dyna" et eller andet med med et lidt mere "elastisk" reb.
Jeg går ud fra, at det er i havnen, du taler om?
Og at du slækker dirken, når sejlet er oppe?

MVH
Egon