"JA" <affaldspost@get2net.dk> said in
news:zQFjg.92$cu1.60@news.get2net.dk:
> Hej Per
> Du er tydeligvis ikke klar over, hvad ordet "sømand" betyder. Må jeg
> henvise til LBK nr. 742 af 18/07/2005, hvor den præcise forklaring på,
> hvad ordet SØMAND er?
> I denne kan du læse følgende i § 1:
> "Udtrykket sømand omfatter i denne lov enhver person, bortset fra
> skibsføreren, der er ansat af rederen til udførelse af skibstjeneste
> om bord i et skib i søen".
>
> Og da en fritidssejler som oftest ikke er ansat af en reder, kan disse
> ikke betegnes som sømænd, men noget andet - feks. fritidssejler.
> Dvs. at den rigtige sømandbetegnelse indbefatter bl.a. styrmand (4,25
> års uddannelse), maskinmester (3 års uddannelse), skibsassistent (2,5
> års uddannelse), så din påstand om at mange sømænd ikke har noget
> uddannelse holder dog ikke.
>
> At du så har ret i, at mange fritidssejlere ikke ved, hvad der sker
> omkring dem, er så en helt andet sag. I princippet kan du sejle, når
> du har købt en båd - resten er op til ens samvittighed. Det er jo også
> altid de andre, der sejler forkert
>
> Mvh Jan Andreasen.
>
>
> "Per" <mesked@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:44830d74$0$175$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>>
>> "kenneth.g" <kenneth918@Xmsn.com> skrev i en meddelelse
>> news:44829614$0$67258$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>>>
>>>
>>> Hvor er det sørgeligt at man ikke kan spørge om et godt råd, ud at
>>> ens streng skal bliver forum for jeres patetiske sludder,
>>
>> Jeg giver dig helt og aldeles ret - desværre.
>>
>> Men du må tænke på at sømænd ikke er de skarpeste knive i skuffen -
>> mange har stort set ingen uddannelse udover at vide noget om vandet.
>>
>> I gamle dage kunne man altid blive sømand, hvis der ikke var mulighed
>> for andet - så der er nok der at du skal finde grunden til alt det
>> barnlige og dårligt formuleret fnidder osv.
>>
>> Mvh. Per
>>
>
>
Selvom man ikke er ansat kan man nu godt være sømand for uddannelsen
berettiger vel til titlen. Hvad fanden skulle en arbejdsløs sømand ellers
kalde sig? Fritidssejler?
Og den der med at sømænd ikke er de skarpeste knive i skuffen den holder
ikke hverken i nutid eller datid. Det er/var en lang og meget intensiv
uddannelse med utrolig meget matematik, fysik, sprogkundskab, meteorologi
sikkerhed og mange andre fag allesammen på et højt niveau uanset hvilken
officersuddannelse man vælger/valgte.
Nu er jeg uddannet dengang det hed Jungmand, Donkeymand, Maskinmester,
Bådsmand, Ubefaren og Befaren - Matros eller Letmatros, Dæksdreng,
Messedreng, Gnist/telegrafist......... og Skipper var mange forskellige
ting alt efter om du var kystskipper, sætteskipper, fiskeskipper eller
hvad du nu havde taget af tid på bænken og hvilken retning du havde
valgt. Ultimativt var men gået videre og taget skibsførerbevis uden
begrænsninger. Der var selvfølgelig flere titler ombord men ro på nu. De
findes jo alligevel ikke mere.........ikke allesammen i hvert fald. Trist
dog..............
Dæksdrenge som vedblev med at afholde sig fra skolebænken (Jungmænd)
kunne nogen gange godt opleves som "mere praktisk end bogligt anlagte".
Det gjaldt også Donkeymanden.
Duelighedsbeviset og Yachtskipperuddannelsen er alene til
fritidssejlere.............
Selv fritidssejlere kan dog have tjek på at færdes på havet omend mange
har lidt for høje tanker om sig selv og lidt for lidt omløb i pæren ved
de svære situationer i praksis.
Så er det at titlen er Bolværksmatros......og man må selv vælge om det er
befaren eller ubefaren!
--
Lars Holst