Dårlig cpu på vej :)
Fra : Søren Kramer

Dato : 17-06-01 12:13

Via producerer ikke kun halvdårlige chipsæt. De producerer også en rigtig,
rigtig lorte cpu. C3. Den går vel til omkring en 700 mhz, men som ved P4
bedrager skinnet. Fpu ydelsen på denne lorte alfa er under en pentium,-
pentium 1 altså. Den har en 12 stage pipeline. Dvs. at det tager 12 clock
cycklusser at udføre en instruktion. Tilsvarende har en P4 20 og en athlon
10, p3 12. Så selvom den ikke skal lave så meget som en athlon for hver
clockcyklus, kan den altså ikke drives til anden end det halve mhz. Men mhz
sælger så pipelinen skal forøges til 20 i den næste version c4. Så kan den
køre flere mhz, og ydelsen vil nok følge med....ned.
Det skal de nok blive glade for i kina:
http://www.theregister.co.uk/content/3/19739.html
MVH
Søren Kramer

Fra : Peter Jespersen

Dato : 17-06-01 15:24

On Sun, 17 Jun 2001 13:12:50 +0200, S ren Kramer wrote:

> [...]

>sælger så pipelinen skal forøges til 20 i den næste version c4. Så kan den
>køre flere mhz, og ydelsen vil nok følge med....ned.

OK.....der er meget delte meninger om VIA's chipsæt....På mit
eget maskineri har den nyeste SokkelA generation været ret
problemfrie....faktisk har jeg aldrig oplevet en lignende
stabilitet....eller ydelse med nogle af mine tidligere
konfigurationer.

Dernæst....så er VIA's C serie (Tidligere IDT/Centaur Winchip)
ikke lavet til slagsmål med de store. Ydelsen er dårlig fordi
det ikke er meningen at den skal kunne tackle en AthlonMP. Man
kan endda sige at den er lavet efter KISS princippet... Dvs at
den ikke fylder ret meget og den er meget billig at
fremstille...det er kort sagt en OEM processor til små desktop
maskiner...WebPads o.l.
Du kan lige så godt brokke dig over at Motorola Dragonball ikke
er lige så hurtig som en PIV...de er sigtet imod hvert deres
markedsegment...

Har overvejet at indkøbe en VIA-dims, pga den lave
temperatur....den vil være perfekt som hjertet i en MP3/Ogg
jukebox.

Hmm...hmmmmmm..det hjalp

Live long and prosper...
Peter Jespersen, Team OS/2 Denmark
flywheel@worldonline.dk
http://www.worldonline.dk/~flywheel/
640K ought to be enough for anybody. - Bill Gates, 1981

Fra : Søren Kramer

Dato : 18-06-01 08:36

> OK.....der er meget delte meninger om VIA's chipsæt....På mit
Fair nok. De er blevet til acceptable chipsæt, f.eks. kt133a. Specielt da
Intels / Amd nu ikke er meget bedre.

> Dernæst....så er VIA's C serie (Tidligere IDT/Centaur Winchip)
> ikke lavet til slagsmål med de store.
Rigtigt. Men den er både halvstor i diesize og bruger også "noget" strøm.
Jeg er ikke imponeret af resultatet. Der er jo også Transmetas Crusoe. Det
er jo klar snak. Den bruger jo ingen strøm. Jeg tror at Via bliver mast lidt
fra begge sider.
MVH
Søren K