Hvordan laver jeg en drop donw menu?
Fra : David Schjelde

Dato : 04-06-06 06:09

Hej med jer

Jeg har lige købt FP2003, men kan ikke se der er nogen muligheder for at
lave en drop down menu (altså en menu hvor man ved mouse over får en liste
med links).

Er der nogen der ved hvordan jeg gør det?

Noget kode jeg "bare" kan kopiere ind ville være lækkert (-:

Mvh
David

Fra : Wilstrup

Dato : 04-06-06 12:16

Det gøres på to måder -jeg forklarer den mest effektive (og bedste) -

Du skal for det første gå til hjælpemenuen og skrive i søgefeltet: Tilføje
en rulleliste til en formular. Herved får du to muligheder:; tilføje en
rulleliste og Angive egenskaber for en rulleliste.

Du skal endelig ikke benytte den første forklaring, da den ikke hjælper dig
et hak m.h.t til den effektive metode. Du skal i stedet gøre følgende. I
hjælpemenuen vælger du så den sidste forklaring, nemlig den,hvor der står
Angive egenskaber for en rulleliste. Det er den du skal benytte dig af om
lidt.

Men først skal du gå til FrontPages menulinje:
Formater - opførsel - under den menu, der fremkommer i venstre side, vælges
"indsæt" - klik på "rulleliste".

Når du så har indsat en rulleliste, så kan du følge hjælpemenuen, som jeg
har kopieret her:

1.. Dobbeltklik på rullelisten.
2.. Skriv et navn, der identificerer rullelisten, i boksen Navn.
Navnet på formularfeltet skal være entydigt, for at formularen kan fungere
korrekt.

3.. Klik på Tilføj for at tilføje de valgmuligheder, der skal vises på
rullelisten.
4.. Skriv en valgmulighed, der skal vises på rullelisten, i boksen Valg.

Marker Angiv værdi, hvis værdien for denne valgmulighed skal være
forskellig fra den tekst, der vises på rullelisten, og skriv derefter
værdien i boksen.
Valgmuligheden i menuen kan f.eks. være John, og den værdi, der returneres
i formularresultaterne, kan være mig.

5.. Klik på Markeret under Starttilstand, hvis valgmuligheden som standard
skal være markeret, når en besøgende på webstedet åbner formularen.
6.. Klik på OK.
7.. Gentag trin 3 til 6 for hver valgmulighed, der skal tilføjes.
8.. Hvis du vil ændre den rækkefølge, som valgmulighederne vises i, skal
du klikke på en valgmulighed på listen og derefter klikke på knappen Flyt op
eller Flyt ned.
9.. Skriv, hvor mange tekstlinjer der skal vises i rullemenuen, i boksen
Højde .
Hvis rullelisten f.eks. har tre valgmuligheder, kan du angive højden til
3, så alle valgmuligheder er synlige.

10.. Klik på Ja under Tillad flere markeringer, hvis brugeren skal kunne
vælge flere punkter på rullelisten. Hvis du klikker på Nej, kan besøgende på
webstedet kun vælge ét punkt.
11.. Klik på knappen Typografi for at få adgang til andre indstillinger
til formatering af formularen vha. overlappende typografiark som en
indbygget typografi.

Det er lidt tungt skrevet, men du skal sørge for KUN at vælge punkt 5. EN
gang - altså angive den som markeret - du skal endelig ikke i det
efterfølgende markere de andre valg, da de så blot også vil stå åbne -
meninger er jo at du skal kunne klikke på rullelisten og så lade den føre
dig hen til den relevante side. Hvis den står et andet sted -fx på en anden
hjemmeside - skal du angive hele stien: http://www.xxx.yy (eller du kan
forsøge blot at skrive www.xxx.yy (som står hhv for world wide web,
domænenavn og landekode - virker det ikke, så skriv hele stien som jeg
nævnte).

Du skal endvidere være klar over at du ikke få nogen automatisk henvisning
hvis du blot forsøger at vise den frem i FrontPage -du skal checke den via
en browser.
--
Wilstrup