MS Windows
briani 27239
XP starter ikke op efter ca 14 dage?
Fra : 2

Dato : 17-05-06 13:40

Hej har fået nyt internet for ca 1 måned siden. Og ville passe godt
på de data jeg har på HD, som jeg satte bare en ekstra IBM 15 GB HD i,
som master. Og så mange års bruger med windows skal den jo føres med
hård hånd, og fx gemmer jeg alle data på en seperat disk. I dette
tilfælde er HD delt i 2 ca 10 GB til win XP med programmer og så 5 GB
til data.

Men nu har XP gået ned 2 gange på 1 måned, altså for 14 dage siden og
så igår. Den kører fint, men pludselig, næste gang jeg skal starte
op, kan win XP ikke starte op. Denne gang kører den kun til den hvide
linie (under opstart) så hænger den. Sidste gang var der en beskadet
fil i C: windows/system32/config/ system

Filen var der men beskadet skrev den.
Sidste win installation var med fat 32, til igår med NSFT system.

Hvorfor går win XP ned mon?

Passer xp bare ikke på nogle PCer eller HD?

Har kørt med delt HD på mange andre Win versioner siden win 95, kan
XP nu ikke det, eller hvad kan fejlen være?

MVH

Torben

Fra : J. E.

Dato : 17-05-06 22:33

"2" <fuptilspam@yahoo.dk> skrev i en meddelelse news:qi5m62puq4g2mj8jg7jqpm21puma60j3ud@4ax.com...
> [...]
>
> Har kørt med delt HD på mange andre Win versioner siden win 95, kan
> XP nu ikke det, eller hvad kan fejlen være?

Ikke noget af ovenstående er problemet. Kører selv med 120 GB
delt i 3 partioner uden problemer.
Det kunne måske tyde på, at der er defekte sektorer på dit nyindkøbte
drev eller anden fejl ved den.
Prøv at hente et værktøj hos producenten af disken til at tjekke den
med, de fleste tilbyder en sådan til download.

Fra : 2

Dato : 18-05-06 18:47

> [...]
>Prøv at hente et værktøj hos producenten af disken til at tjekke den
>med, de fleste tilbyder en sådan til download.

Hej tak for forslag.
Jeg skrev til IBM fordi det er IBM harddisk de henviste til
http://www.hgst.com/hdd/support/download.htm

og har lige kørt testene igennem på begge mine harddisk, og begge er
OK, hvad testen viste.
Det var ellers meget sandsynligt fejlen kunne være der.

Prøver en memory test.
Jeg har oplevet fejlen 2 gange. 1.gang med en SYSTEM fil og den
henviste stadig til den fejl også efter mange genstart.
Nu i forgårs hvor win xp ikke ville starte op igen, skrev den slet
ingen fil med fejl, så langt nåede win ikke. PC talte RAM op, fandt
HD og lignende, og så begyndte win lige at køre filer ind, så hængte
den sig, og samme sted hver gang.

Prøver en memory test.
Ellers ved jeg knagme ikke hvad det kan være....

Torben

Fra : Lemon

Dato : 18-05-06 11:39

On 17/05/06 14:39, in article qi5m62puq4g2mj8jg7jqpm21puma60j3ud@4ax.com,
"2" <fuptilspam@yahoo.dk> wrote:

> [...]
> fil i C: windows/system32/config/ system
>
> Filen var der men beskadet skrev den.
> Sidste win installation var med fat 32, til igår med NSFT system.

Hvis det er *tilfældige* filer der ikke virker hver gang, og den går død på
forskellige tidspunkter, tror jeg simpelthen du har noget RAM der er i
stykker.

Det er meget svært at se når sådan noget sker, for fejlene er helt
tilfældige.

Det der sker er at en fil bliver læst ind i din RAM, hvorved noget af filen
simpelthen bliver rodet, eller helt forsvinder. Når programmet så henter
filen fra din RAM igen er filen ikke komplet og programmet konkluderer
fejlagtigt at der er noget galt med filen på harddisken.

Jeg vil foreslå dig at hente "Ultimate Boot CD" (
http://www.ultimatebootcd.com/) og køre den ram-test der er på den. Hvis den
giver fejl så er der noget galt med en af dine ram sokler. Hvis du har flere
af dem kan du prøve at køre testen med dem enkeltvis.

Hvis testen ikke giver nogen fejl er det sikkert ikke rammene der er noget
galt med, og så er fejlen et andet sted.

Fra : 2

Dato : 18-05-06 19:41

> [...]
>giver fejl så er der noget galt med en af dine ram sokler. Hvis du har flere
>af dem kan du prøve at køre testen med dem enkeltvis.

Hej det var også en sandsynlig fejl. Og har kørt 8 RAM test, og de
virker også OK.

Forskel fra dengang min PC kørte helt fint i over et år. Der kørte
jeg men den anden HD, samt win ME og 56k modem.
Nu sidder den HD som slave. En ekstra HD er kommet i, som master og
kører med win XP og har fået bredbånd.
Og det kører så fint i ca 14 dage, så starter win ikke op. ?

MVH

Torben

Fra : J. E.

Dato : 18-05-06 21:01

"2" <fuptilspam@yahoo.dk> skrev i en meddelelse news:rcfp625i0fbrolkb3p60q76m65nkmag1q7@4ax.com...

> [...]
> kører med win XP og har fået bredbånd.
> Og det kører så fint i ca 14 dage, så starter win ikke op. ?

Har du formateret den gamle disk og sat jumpere rigtigt ?

Det er jo bare nogle skud og der kan være tusind årsager
til fejlen.