MS Windows
briani 27239
harddisk går i selvsving
Fra : Leonard

Dato : 15-04-06 09:11

Med jævne mellemrum, uden at jeg kan se et mønster i det, er det
ligesom om noget går i selvsving, så der kommer en summende lyd fra
harddisken, som om der skrives/læses til den hurtigt hele tiden. Der
kommer ikke lys i hd-lampen. Jeg tror nok der er et mønster i retning
af at det holde rop, hvis jeg lukker et åbent vindue.

Er der nogen der kan forklare hvad det er der sker og måske endda
hjælpe mig af med dette fænomen, da det faktisk er den eneste støj min
PC frembringer og den er meget irriterende ?

win XP Home SP2

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Ole C

Dato : 15-04-06 09:57

Leonard skrev blandt andet:

> [...]
> hjælpe mig af med dette fænomen, da det faktisk er den eneste støj min
> PC frembringer og den er meget irriterende ?

Måske indekseringstjenesten?
Kontrolpanel>Tilføj og fjern programmer>Tilføj og fjern Windows-komponenter.
Fjern markeringen ud for Indekseringstjenesten.

--
vh
Ole C

Fra : Leonard

Dato : 15-04-06 10:05

"Ole C" <ocl@fjerndettetdcadsl.dk> wrote:

>Måske indekseringstjenesten?
>Kontrolpanel>Tilføj og fjern programmer>Tilføj og fjern Windows-komponenter.
>Fjern markeringen ud for Indekseringstjenesten.

Der var ikke markering i den, så den bør så ikke være der.

Fra : Klaus Jørgensen

Dato : 15-04-06 10:24

Leonard wrote :
> [...]
> hjælpe mig af med dette fænomen, da det faktisk er den eneste støj min
> PC frembringer og den er meget irriterende ?

Mine egne diske gør det samme - selv hvis jeg prøver at boote i DOS,
eller lader maskinen stå i BIOS-opsætning.
Hvis maskinen er uden diskaktivitet i et stykke tid, begynder den at
"klikke" med samme mønster som hvis den blev formatteret. Så snart et
program (eller OS) læser fra disken igen, standser det.

Jeg havde lidt skriverier med Seagate support, dog uden at finde ud af
hvad det var, men fandt dog senere dette:
http://www.google.com/search?q=seagate+%22seek+to+increase+reliability%22

/klaus

Fra : Rado

Dato : 15-04-06 11:46

On Sat, 15 Apr 2006 10:10:54 +0200, Leonard <usenet@leonard.dk> wrote:

> [...]
>kommer ikke lys i hd-lampen. Jeg tror nok der er et mønster i retning
>af at det holde rop, hvis jeg lukker et åbent vindue.

Det KAN være et symptom på at disken er defekt og ved at stå af, men
det er svært at sige noget med sikkerhed uden at have hørt lyden. Et
dårligt kabel kan i visse tilfælde også få en disk til at opføre sig
mærkeligt.

Under alle omstændigheder er det altid en god ide at tage backup af
vigtige data. Nye diske kan man altid få, men forsvundne data er tabt
for evigt, eller meget dyre at få tilbage.

Hvis du har mulighed for det så prøv at optag lyden og læg klippet op
i dk.binaer, så er det lettere at vurdere.

--
Rado

Who looks outside, dreams; who looks inside, awakes.
- C.G. Jung

Fra : goofy

Dato : 15-04-06 11:22

Hejsa

> [...]
> hjælpe mig af med dette fænomen, da det faktisk er den
> eneste støj min
> PC frembringer og den er meget irriterende ?

Prøv at få fat på tweak ui, (ms powertoys), her er der unde
fanen "generel" et punkt der hedder
Optimize HD when idle, deaktiver dette, prøv om det hjælper

Med venlig hilsen
Steen

Fra : Leonard

Dato : 15-04-06 16:33

"goofy" <nospam@tdcadsl.dk> wrote:

>Prøv at få fat på tweak ui, (ms powertoys), her er der unde
>fanen "generel" et punkt der hedder
>Optimize HD when idle, deaktiver dette, prøv om det hjælper

Det lader til at det gjorde tricket

Og til alle jer andre:
Det er en 80GB Seagate IDE og den har sagt sådan hele sit liv og jeg
tror ikke den er ved at stå af. Backup er en god ting, som jeg også
praktiserer.

Fra : Hans

Dato : 15-04-06 15:54

Leonard wrote:
> [...]
> hjælpe mig af med dette fænomen, da det faktisk er den eneste støj min
> PC frembringer og den er meget irriterende ?

Er det en Seagate Sata disk?

Hans

Fra : ai

Dato : 15-04-06 16:17

den (lyd-støj ) kunne måske være HD aktivitet når den rekalibrer.
visse diske gør det for at flytte læse-skrivehovedet til et andet sted,
på skiverne af hensyn til varme og induktion.
det er meget normalt for Scsi-diske, men det gælder sikkert også
ATA diske.
v/h ain

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 15-04-06 19:27

> [...]

>hjælpe mig af med dette fænomen, da det faktisk er den eneste støj min
>PC frembringer og den er meget irriterende ?

Formentlig et program/proces/tjeneste der arbejder på disken.

Alternativt er det diskens indbyggede SMART-system der kører en selvtest
på disken.

<mlr>