MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Date-time stamp
Fra : Max

Dato : 11-04-06 19:44

Hej

Til lidt backup bruger jeg en ekstern USB-HD og
Stones Kopikontrol på en W2K maskine. For ikke
at skulle køre en backup på 30 GB hvergang har
jeg sat den op til kun at kopiere nyere filer. Det
har jo kørt fint indtil nu hvor vi er gået over til
sommertid, så har windows ændet alle filernes
time stamp med en time, jeg kunne så klare det
ved at ændre maskinens ur medens backupen
kørte. Jeg syntes det er noget underligt noget
at klokkeslettet bare ændres, er det normalt
og er det noget man kan forhindre ?

Mvh Max

Fra : Ukendt

Dato : 11-04-06 22:20

Max wrote:
> [...]
> ved at ændre maskinens ur medens backupen
> kørte. Jeg syntes det er noget underligt noget
> at klokkeslettet bare ændres, er det normalt

Jeg er lidt i tvivl om jeg har forstået dig ret, men det er da ikke
SÅ underligt at Windows automatisk retter uret ved skift mellem
sommer og vintertid. Det har Windows mig bekendt altid gjort,
i hvert fald siden Win95.
Men du kan godt forhindre det. Jeg ved ikke hvordan man gør i
en Win2000, men i XP er det i Kontrolpanelet under indstillingerne
for Dato og Klokkeslet, fanebladet "Tidszone", hvor man kan
fjerne fluebenet ud for "Automatisk skift til sommertid".

-E.G.

Fra : Max

Dato : 11-04-06 22:31

Hej El Guapo

> Jeg er lidt i tvivl om jeg har forstået dig ret, men det er da ikke
> SÅ underligt at Windows automatisk retter uret ved skift mellem

Du har misforstået mig, det er OK at Win går på sommertid og
retter uret, det mærkelige er at den også retter klokkeslettet på
alle filerne på harddiskene.

Mvh Max

Fra : Rudi Stegen

Dato : 11-04-06 23:17

Hej Max, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> [...]
> har jo kørt fint indtil nu hvor vi er gået over til
> sommertid, så har windows ændet alle filernes

Det skyldes NTFS-systemet. Ved FAT/FAT32-formaterede drev sker det
ikke.

I fx Windows Commander (a.k.a. Total Commander) kan man i opsætningen
sætte flueben ved at den skal ignorere 1-times-forskelle ved NTFS-drev.

I Nero kan jeg ikke finde noget under indstillinger. Men den gør det
automatisk (altså ignorerer 1-times-forskelle ved NTFS-drev).
Formentlig har Ahead ment, at man ikke behøver noget valg. Ved
multisessioner har næppe nogen brug for at pakke de ens filer op igen,
bare fordi deres tidsstempel rykker præcis en time to gange årlig.

Det er så de to program, som jeg anvender til sikkerhedskopieringer.

Har du tjekket, om der i Stones Kopikontrol ikke er et eller andet sted
i opsætningen, hvor der står noget om NTFS-formaterede drev og 1-times-
forskelle?

--
Hygge fra Århus - Rudi
http://stegen.dk/pclinks1.htm

Fra : Max

Dato : 12-04-06 07:08

Hej Rudi

> Det skyldes NTFS-systemet. Ved FAT/FAT32-formaterede drev sker det
> ikke.

Aha, det havde jeg faktisk ikke bemærket, min systemdisk er FAT32 og
min datadisk er NTFS, og den NTFS er konverteret fra FAT32 for kort
tid siden, derfor har jeg aldrig haft problemet før.

> Har du tjekket, om der i Stones Kopikontrol ikke er et eller andet
> sted i opsætningen, hvor der står noget om NTFS-formaterede drev og
> 1-times- forskelle?

Jeg kan ikke finde noget, men jeg har da en NERO 7, som jeg lige har
købt, så det kan være jeg skal prøve den mulighed.

Takker for info.

Mvh Max