MS Windows
briani 27239
XP licenser - igen
Fra : Rado

Dato : 10-04-06 09:15

Jeg har set at man kan få nogle OEM udgaver af XP med 3 licenser (3
CDer) eller noget i den stil. Prisen er omtrent den samme som for en
enkelt alm. OEM. Nogen der ved hvad det handler om, og hvilke regler
der gælder for disse udgaver?

--
Rado

"The obvious is that which is never seen
until someone expresses it simply."
- Christian Morgenstern

Fra : Calle.

Dato : 10-04-06 08:25

Rado wrote:
> [...]
> CDer) eller noget i den stil. Prisen er omtrent den samme som for en
> enkelt alm. OEM. Nogen der ved hvad det handler om, og hvilke regler

har det ikke være office pakken du har set. den findes med 3 licencer

--
*** Calle ***

Fra : Rado

Dato : 10-04-06 10:11

On Mon, 10 Apr 2006 09:24:37 +0200, "Calle." <fake@fake.fake> wrote:

>har det ikke være office pakken du har set. den findes med 3 licencer

Nej, det er XP.

Se her:

http://5-dimension.org/temp/XP.gif

http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=110299
http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=159715

http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=159681
http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=140838

I det ene tilfælde er den ene godt nok dansk, den anden engelsk men
det skulle vel ikke betyde den store forskel i prisen.

Fra : Calle.

Dato : 10-04-06 09:29

Rado wrote:

> [...]
>
> I det ene tilfælde er den ene godt nok dansk, den anden engelsk men
> det skulle vel ikke betyde den store forskel i prisen.

så prøv at klikke på linkene, der står en bruger / 1 PC.
Har selv en af ovenstående, MCE består af 3 CD'er.
Mon ikke det er det der menes.

--
*** Calle ***

Fra : Rado

Dato : 10-04-06 10:53

On Mon, 10 Apr 2006 10:29:15 +0200, "Calle." <fake@fake.fake> wrote:

>så prøv at klikke på linkene, der står en bruger / 1 PC.
>Har selv en af ovenstående, MCE består af 3 CD'er.
>Mon ikke det er det der menes.

Dvs. de andre består også af 3 CDer?

Fra : emj

Dato : 10-04-06 13:33

Rado skrev:

>Dvs. de andre består også af 3 CDer?

Ikke nødvendigvis, men det gør den udgave imidlertid, som du har
fundet.
Det kan sagtens være 1 sp1, 1 sp2 og 1opdateringsskive.

Hilsen emj

Fra : Rado

Dato : 10-04-06 16:52

On Mon, 10 Apr 2006 14:32:57 +0200, emj <emj@> wrote:

>Ikke nødvendigvis, men det gør den udgave imidlertid, som du har
>fundet.
>Det kan sagtens være 1 sp1, 1 sp2 og 1opdateringsskive.

OK, det kan jo tænkes ja.

Fra : Max

Dato : 10-04-06 14:07

Hej Rado

> Dvs. de andre består også af 3 CDer?

Der er jo ingen af dem du linker til der er en almindelig OEM XP,
de er enten 64bit eller MCE versioner, derfor fylder de så meget.

Mvh Max

Fra : Rado

Dato : 10-04-06 16:54

On Mon, 10 Apr 2006 15:07:11 +0200, "Max"
<max_jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

>Hej Rado

>Der er jo ingen af dem du linker til der er en almindelig OEM XP,
>de er enten 64bit eller MCE versioner, derfor fylder de så meget.

Ja, men stadig væk, i begge tilfælde står der 1 stk ved den ene, 3 stk
ved den anden. Spørgsmålet er så hvad "stk" refererer til. Det fremgår
ikke rigtig af af teksten.

Fra : Calle.

Dato : 12-04-06 10:42

Rado wrote:

> Ja, men stadig væk, i begge tilfælde står der 1 stk ved den ene, 3 stk
> ved den anden. Spørgsmålet er så hvad "stk" refererer til. Det fremgår
> ikke rigtig af af teksten.

Nej, men sund fornuft siger at man ikke får 3 for prisen på en

--
*** Calle ***

Fra : Nfu

Dato : 10-04-06 08:33

OEM betyder at det er software der kun må sælges sammen med hardware (a la:
'køb en computer og få win xp billigt med i købet')

/ml

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 10-04-06 14:07

Nfu wrote:
> OEM betyder at det er software der kun må sælges sammen med hardware
> (a la: 'køb en computer og få win xp billigt med i købet')
> /ml

Det er idéen med OEM software - men den holder så bare ikke helt længere.

Man kan normalt købe dem sammen med et stk billigt hardware f.x. en mus
eller lign. - og flere forhandlere er også begyndt at sælge dem helt uden
hardware - man accepterer så bare i betingelserne, at den kun installeres på
en pc - og når denne pc så dør - så dør licensen også.

Jeg har købt flere hos SHG - de første par stykker kom der en billig mus
med - de seneste har der slet ikke været hardware med.

--
Jan
<Signatur ude af drift>

Fra : Nicolai

Dato : 10-04-06 15:48

"Jan Vestergaard" <jan@jve.invalid> wrote in message

> [...]
> hardware - man accepterer så bare i betingelserne, at den kun installeres
> på en pc - og når denne pc så dør - så dør licensen også.

Og det accepterer man først når man har åbnet pakken og forsøger at
installere den. Den slags betingelser, der begrænser brugen så kraftigt
efter man har købt det, accepteres ikke her i DK, så vidt jeg forstår. Så
har man købt en OEM version og man løber ind i problemer og MS ikke vil
hjælpe, så er man vel fritstillet til at bryde denne foranstaltning?

Fra : Rado

Dato : 10-04-06 16:54

On Mon, 10 Apr 2006 15:06:35 +0200, "Jan Vestergaard"
<jan@jve.invalid> wrote:

> [...]
>hardware - man accepterer så bare i betingelserne, at den kun installeres på
>en pc - og når denne pc så dør - så dør licensen også.

Men hvis man derimod lige tager en mus med, så kan man flytte den over
på en anden maskine, så længe det er sammen med musen - eller hvad?

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 10-04-06 16:15

Rado wrote:
> Men hvis man derimod lige tager en mus med, så kan man flytte den over
> på en anden maskine, så længe det er sammen med musen - eller hvad?

Nej - musen er komplet underordnet - ifølge betingelserne binder du din OEM
XP til den første PC, som den bliver installeret på - det er vel så også
derfor at nogle forhandlere er begyndt at sælge OEM versioner helt uden
hardware.

Det er derfor en OEM er billigere end en "normal" version.

--
Jan
<Signatur ude af drift>