MS Windows
briani 27239
WinXP 64bit
Fra : Jan Eliasen

Dato : 21-03-06 13:13

Hejsa

Jeg er ved at købe en ny PC. Det bliver en Athlon64 3700+ CPU, og så
vil jeg gerne lige vide lidt om operativsystemer og hvad der er smart.

Jeg antager at jeg kan installere XP64bit på den maskine. Hvis jeg
kigger på MSDN-subscriberdownloads, så er der ern "Windows XP
Professional Service Pack 2" - men der er ikke noget hvor der
eksplicit står at SP2 oogså er til 64 bit versionen. Er den det?

Og hvad med applikationer? Kan jeg bare installere hvadsomhelst der er
32bit, og så vil det virke... og skulle jeg installere en applikation
der er 64bit, så er der bare en hastighedsgevinst der?

På forhånd tak!

--
Eliasen Jr. representing himself and not the company he works for.

Private email: jan@eliasen.dk

"Ford," he said, "you're turning into a penguin. Stop it."

Fra : Jan Eliasen

Dato : 21-03-06 13:16

On Tue, 21 Mar 2006 13:12:59 +0100, Jan Eliasen
<eliasen@nospam.nospam> wrote:

> [...]
>Professional Service Pack 2" - men der er ikke noget hvor der
>eksplicit står at SP2 oogså er til 64 bit versionen. Er den det?
Kan jeg forresten bare installere den "normale" Windows XP (32bit) og
så bare glemme at jeg har en 64bit processor?

--
Eliasen Jr.

"Ford," he said, "you're turning into a penguin. Stop it."

Fra : David T. Metz

Dato : 21-03-06 14:38

Jan Eliasen skrev:

> Kan jeg forresten bare installere den "normale" Windows XP (32bit) og
> så bare glemme at jeg har en 64bit processor?

Ja.

David

Fra : Jan Eliasen

Dato : 21-03-06 15:44

On Tue, 21 Mar 2006 14:37:33 +0100, "David T. Metz"
<dtm@tdcadsl.invalid> wrote:

>Ja.
Ok... tak for det... du har vel ikke tilfældigvis også et enkelt svar
eller to til min første posting?

Fra : Michael Pilgaard

Dato : 21-03-06 16:25

Jan Eliasen <eliasen@nospam.nospam> skrev:

> [...]
>vil jeg gerne lige vide lidt om operativsystemer og hvad der er smart.
>
>Jeg antager at jeg kan installere XP64bit på den maskine.

Ja, men vær sikker på at der er drivere til dit hardware.
Windows 64-bit findes kun på engelsk.

> [...]
>Professional Service Pack 2" - men der er ikke noget hvor der
>eksplicit står at SP2 oogså er til 64 bit versionen. Er den det?

SP2 er ikke til 64-bits versionen af Windows.

>Og hvad med applikationer? Kan jeg bare installere hvadsomhelst der er
>32bit, og så vil det virke...

Ja, stort set. Der er/har været problemer med nogle programmer (specielt
antivirus).

>og skulle jeg installere en applikation
>der er 64bit, så er der bare en hastighedsgevinst der?

Selve styresystemet er efter min erfaring hurtigere end Windows XP.
Programmer skrevet til 64-bit burde være hurtigere., men jeg har ikke
praktisk erfaring med det.
--
Med venlig hilsen, Michael Pilgaard

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 21-03-06 16:52

Jan Eliasen skrev:

> Jeg er ved at købe en ny PC. Det bliver en Athlon64 3700+ CPU,
> og så vil jeg gerne lige vide lidt om operativsystemer og hvad
> der er smart.

64-bit lyder da smart! Det fik da i hvert tilfælde mig lokket
på limpinden, selvom jeg burde kunne have regnet ud, at det var
et dødfødt projekt.
Vista er jo lige på trapperne og det tyder ikke på, at diverse
hardwareproducenter orker at gøre ret meget ud af WinXP x64 når
de ved, at Vista også kommer i en 64-bit udgave, eller rettere;
giver brugeren valget imellem at installere en 32- eller 64-bit
udgave, hvis computeren ellers understøtter det.

> [...]
> "Windows XP Professional Service Pack 2" - men der er ikke noget
> hvor der eksplicit står at SP2 oogså er til 64 bit versionen. Er

Nej. Den er til x86-udgaven af WinXP (eller 32-bit-udgaven, om
man vil).

WinXP x64 er i øvrigt bygget på Windows Server 2003 SP1-kernen og
der vil derfor stå 'Version 2003 SP1' inde under System Properties.
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/winxp64/version/general.png>.

> [...]
> der er 32bit, og så vil det virke... og skulle jeg installere en
> applikation der er 64bit, så er der bare en hastighedsgevinst

Ikke alle x86-applikationer, kan køre, men de fleste kan takket
være WOW64*. Det kommer dog an på, hvad programmet skal udføre.
Programmer, som installerer drivere for at kunne køre og/eller
piller ved shell'en (installerer funktioner i højrekliksmenuen
f.eks.), skal være skrevet til x64.

* <http://en.wikipedia.org/wiki/WoW64>.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Ukendt

Dato : 21-03-06 17:33

Jan Eliasen wrote:
> [...]
> 32bit, og så vil det virke... og skulle jeg installere en applikation
> der er 64bit, så er der bare en hastighedsgevinst der?

Imellem Michael og Thomas's allerede ganske fyldestgørende svar vil jeg
sige: Go for it! OS'et føles mærkbart hurtigere og det er for det meste
ikke det store problem at finde drivere til hardware'n. (jeg har i al
fald ikke haft vrøvl, og der har da været en smule eksotisk maskineri
igennem min maskine i mellemtiden)

X2 4800+ 3GB RAM, 15K RPM RAID0... pimped out ride...

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 21-03-06 20:47

Claus Albæk (Kbh.) skrev:

> Go for it! OS'et føles mærkbart hurtigere

Det glemte jeg at nævne, men jeg er enig. Det er mærkbart hurtigere
i stort set alt, hvad man foretager sig.

> [...]
> til hardware'n. (jeg har i al fald ikke haft vrøvl, og der har
> da været en smule eksotisk maskineri igennem min maskine i

Jeg har også det meste på plads undtagen en driver til min scanner,
som er en Epson Perfection 3200 Photo, som sært nok er en af de
eneste scannere, som Epson endnu ikke har udsendt x64-drivere til,
en driver til EyeOne Display 2 og en PDF printer. Jeg er godt klar
over, at der allerede findes PDF-printere til WinXP x64, men jeg så
helst en fra Adobe, hvilket desværre næppe bliver aktuelt før de
udsender Acrobat 8 om et halvt års tid.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 21-03-06 21:44

Thomas G. Madsen skrev:

> driver til EyeOne Display 2 [..]

Jeg opdager lige, at der faktisk er kommet en version af EyeOne
Match, som er x64-kompatibel. De nævner dog ikke meget om det,
lige bortset fra en lille notits, når softwaren er installeret,
men version 3.6 virker fint på WinXP x64, har jeg lige erfaret.

<http://www.gretagmacbeth.com/index/products/products_color-mgmt-spec/products_monitor-calibration/products_eye-one-display/products_eye-one-display_software-2.htm>

--
Hilsen
Madsen