MS Windows
briani 27239
Opdatering og problem med WIn Xp
Fra : KC

Dato : 19-03-06 18:37

Hej NG

Har fået et lille problem, ved ikke lige hvorfor

Skulle opdatere og nu skriver win at det er en kopi af win, men har da for
længe siden investeret i en student licence af Win XP, så den skulle da være
god nok.

Kan jeg evt komme til at indtaste koden igen eller hvad skal jeg gøre?

mvh

KC

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 23-03-06 23:33

KC skrev:

> [...]
> skulle da være god nok.
>
> Kan jeg evt komme til at indtaste koden igen eller hvad skal jeg gøre?

Mistede retten til at aktivere min ene gamle XP-installation i lørdags, da
jeg (dumt af mig!) havde haft skiven på en skodmaskine for at få "Everest"
til at køre og så aktiverede den dér :-/

Ok, så ligger der nu Linux på dén maskine.

5 dage efter - i går - mistede jeg retten til at aktivere min sekundære
XP-installation på en anden ældre maskine, da den "Var blevet aktiveret det
maximale antal gange" :-/

Surt show - gad ikke bøvle med det længere (bundkortet cuttede musen af og
til) og købte en helt ny 4000 krs maskine i Merlin i dag med en ny XP på.

Sjovt nok skulle den i øvrigt ikke aktiveres!?

Nå, men er MS ved at stramme op, eller hvad?
Hans

Fra : Rudi Stegen

Dato : 24-03-06 00:33

Hej Hans Paulin (6310), du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> Surt show - gad ikke bøvle med det længere (bundkortet cuttede
> musen af og til) og købte en helt ny 4000 krs maskine i Merlin i
> dag med en ny XP på.
>
> Sjovt nok skulle den i øvrigt ikke aktiveres!?

Det er almindeligt ved præinstallerede OEM-udgaver. Du kan formentlig
skifte hardwaredele så meget du vil, blot du ikke ånder på bundkortet.

Se <http://www.aumha.org/win5/a/wpa.php> og søg på fx "In the other OEM
form" (altså bare med Chrl+B på siden og smid fx "In the other OEM
form" - uden anførselstegn - ind). Blot for at finde klummen på siden
hvor han omtaler denne OEM-type.

--
Hygge fra Århus - Rudi
http://stegen.dk/pclinks1.htm

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 24-03-06 02:13

Rudi Stegen skrev:

> Det er almindeligt ved præinstallerede OEM-udgaver.

Nå, okay - sælgeren sagde jeg havde 14 dages returret så længe jeg bare ikke
aktiverede

> Du kan formentlig
> skifte hardwaredele så meget du vil,

Nu holder jeg lige en lille pause med at bygge om - skod at miste 2 betalte
licenser på 5 dage

> blot du ikke ånder på bundkortet.

Nu har jeg endelig fået et "ordentligt" bundkort, så dét piller jeg ikke ved

> [...]
> OEM form" (altså bare med Chrl+B på siden og smid fx "In the other OEM
> form" - uden anførselstegn - ind). Blot for at finde klummen på siden

Ja, de har deres regler.

Jeg har ikke rigtig lyst til at bruge energi på at sætte mig ind i deres
system for profit-maximering - fik nok af det i ét semester som grøn
stud.jur. i sin tid

Tak for dit indput
Hans

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 24-03-06 15:56

Hans Paulin (6310) skrev:

> Ja, de har deres regler.

Nå - ringede ind og fik en ny kode - det skal jeg så gøre hvergang jeg har
formatteret fremover.

Nogen der ved hvor kritisk det er at skifte hardware (drev, ram eller lign.)
fremover på netop dén maskine?
Hans

Fra : Rudi Stegen

Dato : 24-03-06 18:05

Hej Hans Paulin (6310), du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> Nå - ringede ind og fik en ny kode - det skal jeg så gøre hvergang
> jeg har formatteret fremover.

Noget kunne tyde på, at det alligevel er en "almindelig" OEM-udgave.
Dvs. den er ikke præinstalleret som sådan, blot har forhandleren (og
ikke "producenten", så at sige) installeret den som en slags service.

Hvis det er korrekt, opfører den sig lykkeligvis som en standard-pc og
ikke de underlige mærkevareting, hvor alt er sært.

Apropos det med formatering (af maskinens systempartition, andre
partitioner er det ligegyldigt med):

Mit gæt er, at det med "almindelige" OEM-udgaver er ganske som med
retailudgaver (men jeg véd det ikke, måske andre véd og ikke kun
gætter).

Inden formatering tages en kopi af wpa.dbl og wba.bak (ligger begge i
\WINDOWS\system32\)

Efter (gen)installation af typen med formatering undervejs og det hele
er afsluttet (tak nej til at genaktivere her og nu), laver man en start
i fejlsikker tilstand. wpa.dbl og wba.bak kopieres ned i
\WINDOWS\system32\ og man genstarter på normal måde.

Herefter skulle Windows tro, at den er aktiveret.
(Det er dog vigtigt, at der _ingen_ hardwareskift er sket fra man tog
kopien af de to filer og til de er smidt retur).

> Nogen der ved hvor kritisk det er at skifte hardware (drev, ram
> eller lign.) fremover på netop dén maskine?

Det burde være det samme som med alle andre, jf. det tidligere nævnte
link <http://www.aumha.org/win5/a/wpa.php>.

Jeg er usikker på 120 dages-reglen, når det er OEM-versioner. Formelt
gælder den kun retailversioner, men i praktisk lyder det fra diverse
indlæg o.a. som om, at det også holder ved "almindelige" OEM-versioner.

Dvs. når der er gået 120 dage siden man sidst har aktiveret noget,
startes der med en blank tavle. Man kan så skifte hvad som helst,
maskinen vil genaktiveres, og det skulle ske helt problemfrit som
første gang via nettet.

Flere har da nævnt, at det efter deres erfaringer også gælder i praksis
med "almindelige" OEM-versioner. ("Almindelige" er dem man får på en cd
og uden noget producentpræ-noget).

--
Hygge fra Århus - Rudi
http://stegen.dk/pclinks1.htm

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 24-03-06 18:15

Rudi Stegen skrev:

> Noget kunne tyde på, at det alligevel er en "almindelig" OEM-udgave.

Dén jeg hér snakker om er en 5 år gammel pc som jeg formatterede for et par
dage siden (der står 5 forskellige pc'er her i huset )

Da jeg ville aktivere den i forgårs fik jeg at vide at det var sket for tit
og at den havde været brugt på en anden pc, hvilket den nu ikke havde.
Hans