|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Hvem må styre trafikken? Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  03-06-06 18:51
 | 
 |  | I dag så jeg noget jeg trodsalt aldrig før har set... En stor flok mc'er
 kommer kørende, og da de nærmer sig et lyskryds, stiger én af cyklen og
 dirigerer trafikken, så de kan trille over for rødt... Må man det?
 
 
 
 
 |  |  | 
  Michael Lund (03-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Michael Lund
 | 
 Dato :  03-06-06 19:18
 | 
 |  | 
 "Peter" <0> skrev i en meddelelse
 news:4481cbdf$0$67256$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
 >I dag så jeg noget jeg trodsalt aldrig før har set... En stor flok mc'er
 >kommer kørende, og da de nærmer sig et lyskryds, stiger én af cyklen og
 >dirigerer trafikken, så de kan trille over for rødt... Må man det?
 
 
 Det samme sker på det årlige træf den lokale mc klub holder hér. Har også
 undret mig meget.
 
 Det skal lige understreges at vi  i mit tilfælde taler om "pæne" motorcykel
 entusiaster og at det drejer sig om ca. 200-300 mc'ere.
 
 Jeg holdt tilbage i over 10 min. og lyset skiftede hyppigt mellem grøn og
 rød.
 
 Mic.
 
 
 
 
 |  |  | 
  Per O. (03-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Per O.
 | 
 Dato :  03-06-06 22:03
 | 
 |  | "Michael Lund" <miclu@mail.dk> skrev i en meddelelse
 news:4481d257$0$84039$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 >
 > "Peter" <0> skrev i en meddelelse
 > news:4481cbdf$0$67256$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
 >>I dag så jeg noget jeg trodsalt aldrig før har set... En stor flok mc'er
 >>kommer kørende, og da de nærmer sig et lyskryds, stiger én af cyklen og
 >>dirigerer trafikken, så de kan trille over for rødt... Må man det?
 >
 >
 > Det samme sker på det årlige træf den lokale mc klub holder hér. Har også
 > undret mig meget.
 >
 > Det skal lige understreges at vi  i mit tilfælde taler om "pæne"
 > motorcykel entusiaster og at det drejer sig om ca. 200-300 mc'ere.
 >
 > Jeg holdt tilbage i over 10 min. og lyset skiftede hyppigt mellem grøn og
 > rød.
 
 nu synes jeg ofte at de fyre på de tohjulede kører med hovedet placeret et
 andet sted end inde i hjælmen .. måske i hullet længere nede på bagsiden af
 kroppen! Jeg oplever i hvert fald ofte at de: 1.tror de er udødelige (når
 man ser deres kørsel) 2.tror de kan køre hvor det passer dem og 3. bliver
 pi... sure hvis man bare følger færselsloven og så kommer i vejen for deres
 enevældige fremfærd.
 Jeg har generelt ikke den store tiltro til MC'ere, og bliver positivt
 overrasket når de kan finde ud af at følge færselsloven hvad angår hastighed
 og især placering og overhaling. Det er især de tosser som drøner rundt uden
 styrthjælm (der er vel alligevel ikke noget som kan gå i stykker inde i
 skallen) på en stor antik, larmende MC af amerikansk afstamning. Den anden
 gruppe er meget unge mænd på meget store bambusraketter, som synes at alt og
 alle kører aaaaaalt for laaaangsomt, og som derfor ser sig nødsaget til at
 sno sig zigzag gennem trafikken medens de satser på at vi andre når at
 bremse før vi kvaser dem.
 
 Hvis ovennævnte lyder negativt, så er det nok fordi jeg sjældent har oplevet
 MC'ere køre normalt .... men stor respekt til de som kan styre de kræfter
 der sidder mellem benene på dem, den type findes heldigvis også, men ud fra
 mine personlige oplevelser er de desværre i mindretal.
 
 Per O.
 
 
 
 
 |  |  | 
   Lars Holst (04-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Lars Holst
 | 
 Dato :  04-06-06 22:20
 | 
 |  | "Per O." <digital@NEJTAKosterbo-net.dk> said in
 news:6b2c$4481f8e7$3e3d9995$27003@news.arrownet.dk:
 
 > "Michael Lund" <miclu@mail.dk> skrev i en meddelelse
 > news:4481d257$0$84039$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 >>
 >> "Peter" <0> skrev i en meddelelse
 >> news:4481cbdf$0$67256$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
 >>>I dag så jeg noget jeg trodsalt aldrig før har set... En stor flok
 >>>mc'er kommer kørende, og da de nærmer sig et lyskryds, stiger én af
 >>>cyklen og dirigerer trafikken, så de kan trille over for rødt... Må
 >>>man det?
 >>
 >>
 >> Det samme sker på det årlige træf den lokale mc klub holder hér. Har
 >> også undret mig meget.
 >>
 >> Det skal lige understreges at vi  i mit tilfælde taler om "pæne"
 >> motorcykel entusiaster og at det drejer sig om ca. 200-300 mc'ere.
 >>
 >> Jeg holdt tilbage i over 10 min. og lyset skiftede hyppigt mellem
 >> grøn og rød.
 >
 > nu synes jeg ofte at de fyre på de tohjulede kører med hovedet
 > placeret et andet sted end inde i hjælmen .. måske i hullet længere
 > nede på bagsiden af kroppen! Jeg oplever i hvert fald ofte at de:
 > 1.tror de er udødelige (når man ser deres kørsel) 2.tror de kan køre
 > hvor det passer dem og 3. bliver pi... sure hvis man bare følger
 > færselsloven og så kommer i vejen for deres enevældige fremfærd.
 > Jeg har generelt ikke den store tiltro til MC'ere, og bliver positivt
 > overrasket når de kan finde ud af at følge færselsloven hvad angår
 > hastighed og især placering og overhaling. Det er især de tosser som
 > drøner rundt uden styrthjælm (der er vel alligevel ikke noget som kan
 > gå i stykker inde i skallen) på en stor antik, larmende MC af
 > amerikansk afstamning. Den anden gruppe er meget unge mænd på meget
 > store bambusraketter, som synes at alt og alle kører aaaaaalt for
 > laaaangsomt, og som derfor ser sig nødsaget til at sno sig zigzag
 > gennem trafikken medens de satser på at vi andre når at bremse før vi
 > kvaser dem.
 >
 > Hvis ovennævnte lyder negativt, så er det nok fordi jeg sjældent har
 > oplevet MC'ere køre normalt .... men stor respekt til de som kan styre
 > de kræfter der sidder mellem benene på dem, den type findes heldigvis
 > også, men ud fra mine personlige oplevelser er de desværre i
 > mindretal.
 >
 > Per O.
 >
 >
 
 Det var en yderst enfoldig fremlægning.
 
 Jeg synes godt nok der er flere bilister der kører med hjernen på en
 trailer eller i bagagerummet end der MC'ister der kører med hjernen i
 r*ven.
 
 Jeg har kørt MC et år længere end jeg har kørt
 bil.............hmmmmm...........lige godt 25 år. Og jeg har færdedes i
 disse kredse............(dog ikke rygmærke gejl, HD'ere, narko og
 voldsorgier)...........lige så længe.
 
 Besindige mennesker fra alle samfundslag og med alle tilknytninger til
 arbejdsmarkedet. Høje, lave, tynde & tykke..........rige, fattige.......
 
 At generelisere på den måde som du gør er diskriminerende.
 
 --
 Lars Holst
 
 
 |  |  | 
    Per O. (05-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Per O.
 | 
 Dato :  05-06-06 13:04
 | 
 |  | 
 
            "Lars Holst" <delfinerne@yahoo.com> skrev i en meddelelse 
 news:Xns97D8ED56EEC7225689lh236589@62.243.74.162...
 > "Per O." <digital@NEJTAKosterbo-net.dk> said in
 > news:6b2c$4481f8e7$3e3d9995$27003@news.arrownet.dk:
 >
 >> "Michael Lund" <miclu@mail.dk> skrev i en meddelelse
 >> news:4481d257$0$84039$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 >>>
 >>> "Peter" <0> skrev i en meddelelse
 >>> news:4481cbdf$0$67256$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
 >>>>I dag så jeg noget jeg trodsalt aldrig før har set... En stor flok
 >>>>mc'er kommer kørende, og da de nærmer sig et lyskryds, stiger én af
 >>>>cyklen og dirigerer trafikken, så de kan trille over for rødt... Må
 >>>>man det?
 >>>
 >>>
 >>> Det samme sker på det årlige træf den lokale mc klub holder hér. Har
 >>> også undret mig meget.
 >>>
 >>> Det skal lige understreges at vi  i mit tilfælde taler om "pæne"
 >>> motorcykel entusiaster og at det drejer sig om ca. 200-300 mc'ere.
 >>>
 >>> Jeg holdt tilbage i over 10 min. og lyset skiftede hyppigt mellem
 >>> grøn og rød.
 >>
 >> nu synes jeg ofte at de fyre på de tohjulede kører med hovedet
 >> placeret et andet sted end inde i hjælmen .. måske i hullet længere
 >> nede på bagsiden af kroppen! Jeg oplever i hvert fald ofte at de:
 >> 1.tror de er udødelige (når man ser deres kørsel) 2.tror de kan køre
 >> hvor det passer dem og 3. bliver pi... sure hvis man bare følger
 >> færselsloven og så kommer i vejen for deres enevældige fremfærd.
 >> Jeg har generelt ikke den store tiltro til MC'ere, og bliver positivt
 >> overrasket når de kan finde ud af at følge færselsloven hvad angår
 >> hastighed og især placering og overhaling. Det er især de tosser som
 >> drøner rundt uden styrthjælm (der er vel alligevel ikke noget som kan
 >> gå i stykker inde i skallen) på en stor antik, larmende MC af
 >> amerikansk afstamning. Den anden gruppe er meget unge mænd på meget
 >> store bambusraketter, som synes at alt og alle kører aaaaaalt for
 >> laaaangsomt, og som derfor ser sig nødsaget til at sno sig zigzag
 >> gennem trafikken medens de satser på at vi andre når at bremse før vi
 >> kvaser dem.
 >>
 >> Hvis ovennævnte lyder negativt, så er det nok fordi jeg sjældent har
 >> oplevet MC'ere køre normalt .... men stor respekt til de som kan styre
 >> de kræfter der sidder mellem benene på dem, den type findes heldigvis
 >> også, men ud fra mine personlige oplevelser er de desværre i
 >> mindretal.
 >>
 >> Per O.
 >>
 >>
 >
 > Det var en yderst enfoldig fremlægning.
 >
 > Jeg synes godt nok der er flere bilister der kører med hjernen på en
 > trailer eller i bagagerummet end der MC'ister der kører med hjernen i
 > r*ven.
 >
 > Jeg har kørt MC et år længere end jeg har kørt
 > bil.............hmmmmm...........lige godt 25 år. Og jeg har færdedes i
 > disse kredse............(dog ikke rygmærke gejl, HD'ere, narko og
 > voldsorgier)...........lige så længe.
 >
 > Besindige mennesker fra alle samfundslag og med alle tilknytninger til
 > arbejdsmarkedet. Høje, lave, tynde & tykke..........rige, fattige.......
 >
 > At generelisere på den måde som du gør er diskriminerende.
 Hvis du lige læser mit indlæg en gang til (og grundigt denne gang please), 
 så vil du se at jeg skriver hvad min personlige oplevelse har været, og det 
 er ikke en generaliesring, men et beklageligt faktum. Jeg skriver også at 
 der er nogen som godt kan finde ud af at styre de hestekræfter de har mellem 
 benene, men at jeg bare synes de er i undertal i min verden. Måske har jeg 
 været uheldig, men du kan ikke anfægte at det er forholdet i forhold til de 
 MC'erer jeg har 'mødt' i trafikken!
 Der er også betydeligt flere bilister end der er MC'ere, og en del MC'erer 
 kører bil en del af året. Det er jo ikke noget argument at andre er endnu 
 dummere end en selv til at bevæge sig i trafikken, når man skal forsvare sig 
 selv. Det svar til at forsvare en hastighedoverskridelse med at der jo er 
 andre som kører endnu mere for stærkt ... den forklaring vil selv en jydsk 
 sheriff ikke købe.
 -- 
 Per O. Madsen
www.skaldepande.dk |  |  | 
     Jesper Hedegaard (05-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jesper Hedegaard
 | 
 Dato :  05-06-06 18:48
 | 
 |  | 
 "Per O." <digital@NEJTAKosterbo-net.dk> skrev i en meddelelse 
 news:51224$44841daf$3e3d9995$14967@news.arrownet.dk...
 > "Lars Holst" <delfinerne@yahoo.com> skrev i en meddelelse 
 > news:Xns97D8ED56EEC7225689lh236589@62.243.74.162...
 >> "Per O." <digital@NEJTAKosterbo-net.dk> said in
 >> news:6b2c$4481f8e7$3e3d9995$27003@news.arrownet.dk:
 >>
 >>> "Michael Lund" <miclu@mail.dk> skrev i en meddelelse
 >>> news:4481d257$0$84039$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 >>>>
 >>>> "Peter" <0> skrev i en meddelelse
 >>>> news:4481cbdf$0$67256$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
 >>>>>I dag så jeg noget jeg trodsalt aldrig før har set... En stor flok
 >>>>>mc'er kommer kørende, og da de nærmer sig et lyskryds, stiger én af
 >>>>>cyklen og dirigerer trafikken, så de kan trille over for rødt... Må
 >>>>>man det?
 >>>>
 >>>>
 >>>> Det samme sker på det årlige træf den lokale mc klub holder hér. Har
 >>>> også undret mig meget.
 >>>>
 >>>> Det skal lige understreges at vi  i mit tilfælde taler om "pæne"
 >>>> motorcykel entusiaster og at det drejer sig om ca. 200-300 mc'ere.
 >>>>
 >>>> Jeg holdt tilbage i over 10 min. og lyset skiftede hyppigt mellem
 >>>> grøn og rød.
 >>>
 >>> nu synes jeg ofte at de fyre på de tohjulede kører med hovedet
 >>> placeret et andet sted end inde i hjælmen .. måske i hullet længere
 >>> nede på bagsiden af kroppen! Jeg oplever i hvert fald ofte at de:
 >>> 1.tror de er udødelige (når man ser deres kørsel) 2.tror de kan køre
 >>> hvor det passer dem og 3. bliver pi... sure hvis man bare følger
 >>> færselsloven og så kommer i vejen for deres enevældige fremfærd.
 >>> Jeg har generelt ikke den store tiltro til MC'ere, og bliver positivt
 >>> overrasket når de kan finde ud af at følge færselsloven hvad angår
 >>> hastighed og især placering og overhaling. Det er især de tosser som
 >>> drøner rundt uden styrthjælm (der er vel alligevel ikke noget som kan
 >>> gå i stykker inde i skallen) på en stor antik, larmende MC af
 >>> amerikansk afstamning. Den anden gruppe er meget unge mænd på meget
 >>> store bambusraketter, som synes at alt og alle kører aaaaaalt for
 >>> laaaangsomt, og som derfor ser sig nødsaget til at sno sig zigzag
 >>> gennem trafikken medens de satser på at vi andre når at bremse før vi
 >>> kvaser dem.
 >>>
 >>> Hvis ovennævnte lyder negativt, så er det nok fordi jeg sjældent har
 >>> oplevet MC'ere køre normalt .... men stor respekt til de som kan styre
 >>> de kræfter der sidder mellem benene på dem, den type findes heldigvis
 >>> også, men ud fra mine personlige oplevelser er de desværre i
 >>> mindretal.
 >>>
 >>> Per O.
 >>>
 >>>
 >>
 >> Det var en yderst enfoldig fremlægning.
 >>
 >> Jeg synes godt nok der er flere bilister der kører med hjernen på en
 >> trailer eller i bagagerummet end der MC'ister der kører med hjernen i
 >> r*ven.
 >>
 >> Jeg har kørt MC et år længere end jeg har kørt
 >> bil.............hmmmmm...........lige godt 25 år. Og jeg har færdedes i
 >> disse kredse............(dog ikke rygmærke gejl, HD'ere, narko og
 >> voldsorgier)...........lige så længe.
 >>
 >> Besindige mennesker fra alle samfundslag og med alle tilknytninger til
 >> arbejdsmarkedet. Høje, lave, tynde & tykke..........rige, fattige.......
 >>
 >> At generelisere på den måde som du gør er diskriminerende.
 >
 > Hvis du lige læser mit indlæg en gang til (og grundigt denne gang please), 
 > så vil du se at jeg skriver hvad min personlige oplevelse har været, og 
 > det er ikke en generaliesring, men et beklageligt faktum. Jeg skriver også 
 > at der er nogen som godt kan finde ud af at styre de hestekræfter de har 
 > mellem benene, men at jeg bare synes de er i undertal i min verden. Måske 
 > har jeg været uheldig, men du kan ikke anfægte at det er forholdet i 
 > forhold til de MC'erer jeg har 'mødt' i trafikken!
 > Der er også betydeligt flere bilister end der er MC'ere, og en del MC'erer 
 > kører bil en del af året. Det er jo ikke noget argument at andre er endnu 
 > dummere end en selv til at bevæge sig i trafikken, når man skal forsvare 
 > sig selv. Det svar til at forsvare en hastighedoverskridelse med at der jo 
 > er andre som kører endnu mere for stærkt ... den forklaring vil selv en 
 > jydsk sheriff ikke købe.
 > -- 
 > Per O. Madsen
 > www.skaldepande.dk >
 Jamen Per da - allerede de første 3-4 linier i dit svar her beviser jo din 
 generaliserig af motrorcyklister.
 Jeg kan vel ligeså godt svare at det må være dig, der her i eftermiddags 
 blev liggende 4-5 kilometer i yderbanen på vestmotorvejen trods flere 
 rigtigt store huller, hvor du ku ha trukket ind og ladet trafikken passere ?
 Men det var osse en Mondeo - og sådan kører alle Ford-kørere ?
 Selv har jeg nu overlevet trafikken i København på motorcykel i 8 år - og 
 det er fandeme ikke bilisternes skyld ! Biler, taxaer, busser og lastvogne 
 har alle deres store andele af brugere, der aldrig skulle ha lov til at køre 
 uden politieskorte. At du og andre så overser denne kæmpe skare af 
 lovbrydere og fokuserer på mc'ere gætter jeg på skyldes at nogle af de mest 
 iøjen- og øre-faldene anser udstødning for noget de kan overlade til en 
 blikkenslar' og at en - heldigvis faldende - del af dem kører med en eller 
 anden form for reklame på ryggen.
 Forresten er jeg overbevist om at trafikkens problemer ville være meget 
 mindre hvis vi fik færdselspolitiet ud af foto-vognene og tilbage i 
 trafikken. Trods min daglige færden i Kbh-trafikken sker det vist højest een 
 gang om måneden at jeg ser politiet stoppe en trafikant. Politiet fravær 
 betyder helt tydeligt at en stadig større gruppe af trafikanter ter sig 
 værre og værre år for år. Her i byen kan du stort set køre som du vil - så 
 længe du ikke forårsager en personskade melder Politiet at de ikke har tid 
 til at komme til ulykkestedet.  "I må selv klare det" lyder svaret....
 -- 
 Jesper Hedegaard
 GS500E når vejret spiller    Ford Focus når vejret spilder    |  |  | 
      Per O. (05-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Per O.
 | 
 Dato :  05-06-06 19:54
 | 
 |  | 
 
            > Jamen Per da - allerede de første 3-4 linier i dit svar her beviser jo din 
 > generaliserig af motrorcyklister.
 Hvis jeg skal tage ud fra mine personlige oplevelser (og det er altså bare 
 det jeg gør) så ser det desværre sådan ud. Jeg kan ikke gøre for at jeg 
 tilfældigvis har været uheldig at møde en overvægt at klaphatte på to hjul. 
 Jeg har (som allerede nævnt to gange) oplevet fine motorcyklister, de udgør 
 bare ikke hovedparten af dem jeg har mødt. Jeg påstår ikke at hovedparten af 
 MC'erne i danmark kører åndssvagt, hvis du nu også læser hvad jeg skriver .. 
 jeg skrive bare at det er tilfældet for MIG!
 > Jeg kan vel ligeså godt svare at det må være dig, der her i eftermiddags 
 > blev liggende 4-5 kilometer i yderbanen på vestmotorvejen trods flere 
 > rigtigt store huller, hvor du ku ha trukket ind og ladet trafikken passere 
 > ?
 > Men det var osse en Mondeo - og sådan kører alle Ford-kørere ?
 Se det er jo igen din personlige oplevelse, og den vil jeg da ikke sætte 
 spørgsmålstegn ved. Hvis alle Ford kørere (dig selv inklusive) som du har 
 mødt kører af H.. til, så er det da klart at du har det sådan. Det er heller 
 ikke en generalisering, men bare en beskrivelse af DIN virkelighed. Men nu 
 ved jeg godt at du bare driller, så det er ok med mig.
 > Selv har jeg nu overlevet trafikken i København på motorcykel i 8 år - og 
 > det er fandeme ikke bilisternes skyld ! Biler, taxaer, busser og lastvogne 
 > har alle deres store andele af brugere, der aldrig skulle ha lov til at 
 > køre uden politieskorte. At du og andre så overser denne kæmpe skare af 
 > lovbrydere og fokuserer på mc'ere gætter jeg på skyldes at nogle af de 
 > mest iøjen- og øre-faldene anser udstødning for noget de kan overlade til 
 > en blikkenslar' og at en - heldigvis faldende - del af dem kører med en 
 > eller anden form for reklame på ryggen.
 Jeg overser dem ikke, men hvis du lige kigger tilbage til trådens start, så 
 var emnet mc'ere og ikke bilister, som ellers får på hattepulden i de fleste 
 sammenhænge. Nu var det for en gangs skyld de tohjulede som fik en over 
 nakken, hvilket nogen så ikke kan tåle .. fred med det.
 > Forresten er jeg overbevist om at trafikkens problemer ville være meget 
 > mindre hvis vi fik færdselspolitiet ud af foto-vognene og tilbage i 
 > trafikken.
 112% enig.
 -- 
 Per O. Madsen
www.skaldepande.dk |  |  | 
    Leif Neland (06-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Leif Neland
 | 
 Dato :  06-06-06 14:28
 | 
 |  | Peter wrote:
 > I dag så jeg noget jeg trodsalt aldrig før har set... En stor flok
 > mc'er kommer kørende, og da de nærmer sig et lyskryds, stiger én af
 > cyklen og dirigerer trafikken, så de kan trille over for rødt... Må
 > man det?
 
 Det kan måske opfattes som et "sluttet optog"
 
 
 Færdselslovens § 7 stk. 6
 
 
 Stk. 6. Trafikanter skal give fri passage for forsvarets
 og civilforsvarets kolonner, grupper af børn under
 opsyn af ledere, ligtog eller andet sluttet optog.
 
 
 Ad stk. 6.: - Pligten til at give fri passage forudsætter, at kolonnen eller
 optoget er samlet så meget, at der ikke er store åbninger mellem de enkelte
 grupper, hvor passage uden fare og ulempe kan finde sted.
 En kolonne, et optog m.v. er at betragte som et meget langt køretøj. Er den
 forreste del af en samlet kolonne f.eks. kommet over for grønt lys, kan den
 resterende del følge efter, selv om der bliver rødt. Tilsvarende må antages
 at gælde vedrørende vigepligt, såfremt den forreste del af kolonnen eller
 optoget er kommet lovligt ud på eller over en vej, således at de kørende,
 der ikke har vigepligt, kan se, at det drejer sig om en kolonne, ligtog
 eller andet sluttet optog.
 
 Leif
 
 
 
 
 |  |  | 
  Finn Guldmann (03-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Finn Guldmann
 | 
 Dato :  03-06-06 22:11
 | 
 |  | 
 
            Michael Lund skrev:
 >> I dag så jeg noget jeg trodsalt aldrig før har set... En stor flok mc'er 
 >> kommer kørende, og da de nærmer sig et lyskryds, stiger én af cyklen og 
 >> dirigerer trafikken, så de kan trille over for rødt... Må man det?
 > Det samme sker på det årlige træf den lokale mc klub holder hér. Har også 
 > undret mig meget.
 > Det skal lige understreges at vi  i mit tilfælde taler om "pæne" motorcykel 
 > entusiaster og at det drejer sig om ca. 200-300 mc'ere.
 > Jeg holdt tilbage i over 10 min. og lyset skiftede hyppigt mellem grøn og 
 > rød.
 > 
 Det eneste tilfælde, jeg kan komme på, hvor man må følge med over for 
 rødt uden at det er under politiets vejledning, er hvis man er deltager 
 i et ligfølge.
 I alle andre tilfælde skal der, svjv, foreligge en polititilladelse.
 Så i begge tilfælde er det muligt det har været lovligt, men også ulovligt.
 Nu står der ikke noget om hvilken form for MC'ister det var i første 
 tilfælde. Men jeg har set rockere gøre det, og de havde helt sikkert 
 ikke tilladelse til det. I det tilfælde, hvis de havde haft tilladelse, 
 ville der helt sikkert havde været en eller flere MC-betjente der 
 sørgede for at holde trafikken tilbage.
 Men det kan godt lade sig gøre at få en tilladelse til ikke at 
 respektere lyset i et kryds. Jeg vil tro at det "HD-løb" der udgik fra 
 Gråsten i sidste weekend havde søgt og fået tilladelse til at køre 
 uanset hvad lyset. Men det er så ikke umuligt at Hjemmeværnet var hyret 
 til at hjælpe politiet med afviklingen i de kryds hvor det var nødvendigt.
 Men fordi man er ude at køre "hyggetrans" i flok får man ikke bare en 
 tilladelse.
 -- 
 MVH Finn
 ...der har fået arbejde. Kan nu ses i en Volvo FH12 "handicapbil" rundt
 om i landet. Selv hastigheden klarer den selv. Så "træd på speederen
 og drej på rattet" dækker ikke mere, nu skal der kun styres.     |  |  | 
  Matthias H Matthiess~ (03-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Matthias H Matthiess~
 | 
 Dato :  03-06-06 19:22
 | 
 |  | 
 "Peter" <0> skrev i en meddelelse
 news:4481cbdf$0$67256$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
 >I dag så jeg noget jeg trodsalt aldrig før har set... En stor flok mc'er
 >kommer kørende, og da de nærmer sig et lyskryds, stiger én af cyklen og
 >dirigerer trafikken, så de kan trille over for rødt... Må man det?
 >
 Hvis det var en motorcykelbetjent, så ja. Ellers ikke.
 Hilsen Matthias
 
 
 
 
 |  |  | 
  Ukendt (03-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  03-06-06 19:24
 | 
 |  | "Matthias H Matthiessen" <matthiessenSLET@dioder.dk> skrev i en meddelelse
 news:4481d332$0$27587$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 >
 > "Peter" <0> skrev i en meddelelse
 > news:4481cbdf$0$67256$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
 >>I dag så jeg noget jeg trodsalt aldrig før har set... En stor flok mc'er
 >>kommer kørende, og da de nærmer sig et lyskryds, stiger én af cyklen og
 >>dirigerer trafikken, så de kan trille over for rødt... Må man det?
 >>
 > Hvis det var en motorcykelbetjent, så ja. Ellers ikke.
 > Hilsen Matthias
 
 Det var han langt fra!
 
 
 
 
 |  |  | 
  Per Henneberg Kriste~ (03-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~
 | 
 Dato :  03-06-06 19:27
 | 
 |  | Matthias H Matthiessen wrote:
 > "Peter" <0> skrev i en meddelelse
 > news:4481cbdf$0$67256$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
 
 > Hvis det var en motorcykelbetjent, så ja. Ellers ikke.
 
 Du skal - ifølge færdselsloven - holde tilbage for kolonner m.m..
 
 Hvem har det rigtige skriv? :)
 
 --
 Per, Esbjerg
 
 
 
 
 |  |  | 
   Henrik Stidsen (03-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik Stidsen
 | 
 Dato :  03-06-06 19:30
 | 
 |  | 
 
            It happens that Per Henneberg Kristensen formulated :
 >> Hvis det var en motorcykelbetjent, så ja. Ellers ikke.
 > Du skal - ifølge færdselsloven - holde tilbage for kolonner m.m..
 > Hvem har det rigtige skriv?
 Er det §7 stk 6 vi skal have fat i ?
 "Stk. 6. Trafikanter skal give fri passage for forsvarets og 
 redningsberedskabets kolonner, grupper af børn under opsyn af leder, 
 ligtog eller andet sluttet optog."
 Den handler godt nok om udrykningskørsel mv. men jeg vil mene at "andet 
 sluttet optog" også vil omfatte motorcykler på tur.
 -- 
 Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/ "I love deadlines. I like the whooshing sound they make as they fly 
 by."
  - Douglas Adams
            
             |  |  | 
    Finn Guldmann (03-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Finn Guldmann
 | 
 Dato :  03-06-06 22:24
 | 
 |  | 
 
            Henrik Stidsen skrev:
 >>> Hvis det var en motorcykelbetjent, så ja. Ellers ikke.
 >> Du skal - ifølge færdselsloven - holde tilbage for kolonner m.m..
 >> Hvem har det rigtige skriv?
 > Er det §7 stk 6 vi skal have fat i ?
 > "Stk. 6. Trafikanter skal give fri passage for forsvarets og 
 > redningsberedskabets kolonner, grupper af børn under opsyn af leder, 
 > ligtog eller andet sluttet optog."
 > Den handler godt nok om udrykningskørsel mv. men jeg vil mene at "andet 
 > sluttet optog" også vil omfatte motorcykler på tur.
 > 
 Hvis de har søgt og fået tilladelse.
 -- 
 MVH Finn
 ...der har fået arbejde. Kan nu ses i en Volvo FH12 "handicapbil" rundt
 om i landet. Selv hastigheden klarer den selv. Så "træd på speederen
 og drej på rattet" dækker ikke mere, nu skal der kun styres.     |  |  | 
   Finn Guldmann (03-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Finn Guldmann
 | 
 Dato :  03-06-06 22:17
 | 
 |  | 
 
            Per Henneberg Kristensen skrev:
 > Matthias H Matthiessen wrote:
 >> "Peter" <0> skrev i en meddelelse
 >> news:4481cbdf$0$67256$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
 > 
 >> Hvis det var en motorcykelbetjent, så ja. Ellers ikke.
 > 
 > Du skal - ifølge færdselsloven - holde tilbage for kolonner m.m..
 > 
 > Hvem har det rigtige skriv? :)
 > 
 "Udrykningskørsel m.v.
 § 7. Justitsministeren fastsætter bestemmelser om udrykningskørsel og 
 kan herunder fravige regler i denne lov.
 -
 Stk. 6. Trafikanter skal give fri passage for forsvarets og 
 redningsberedskabets kolonner, grupper af børn under opsyn af leder, 
 ligtog eller andet sluttet optog."
 Man skal så blot huske at man skal have tilladelse til at gennemføre et 
 optog. Og det er ligegyldigt om man går eller kører.
 De øvrige nævnte skal ikke søge tilladelse. Men det falder også rimelig 
 naturligt at give plads til Beredskabets kolonner og til børn.
 Der er i øvrigt stor uvidenhed om hvad man må og ikke må i et ligtog.
 -- 
 MVH Finn
 ...der har fået arbejde. Kan nu ses i en Volvo FH12 "handicapbil" rundt
 om i landet. Selv hastigheden klarer den selv. Så "træd på speederen
 og drej på rattet" dækker ikke mere, nu skal der kun styres.     |  |  | 
  Per Henneberg Kriste~ (03-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~
 | 
 Dato :  03-06-06 19:31
 | 
 |  | Matthias H Matthiessen wrote:
 > "Peter" <0> skrev i en meddelelse
 > news:4481cbdf$0$67256$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
 
 > Hvis det var en motorcykelbetjent, så ja. Ellers ikke.
 
 Jeg fandt det selv selv :)
 
 Trafikanter skal give fri passage for ..... bla bla bla .. eller andet
 sluttet optog.
 
 Så kan vi diskutere derfra :)
 
 --
 Per, Esbjerg
 
 
 
 
 |  |  | 
   Henrik Stidsen (03-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik Stidsen
 | 
 Dato :  03-06-06 19:40
 | 
 |  | 
 
            Per Henneberg Kristensen submitted this idea :
 > Jeg fandt det selv selv
 Naaa, du lurede mit indlæg gjorde du ;)
 -- 
 Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/ "The reason there are two senators for each state is so that one can be 
 the designated driver." - Jay Leno
            
             |  |  | 
    Per Henneberg Kriste~ (04-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~
 | 
 Dato :  04-06-06 09:00
 | 
 |  | Henrik Stidsen wrote:
 > Per Henneberg Kristensen submitted this idea :
 >> Jeg fandt det selv selv
 
 > Naaa, du lurede mit indlæg gjorde du ;)
 
 Jeg indrømmer min Golf er hurtig ;)
 
 --
 Per, Esbjerg
 
 
 
 
 |  |  | 
  Henrik Stidsen (03-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik Stidsen
 | 
 Dato :  03-06-06 19:27
 | 
 |  | 
 
            Peter submitted this idea :
 > I dag så jeg noget jeg trodsalt aldrig før har set... En stor flok mc'er 
 > kommer kørende, og da de nærmer sig et lyskryds, stiger én af cyklen og 
 > dirigerer trafikken, så de kan trille over for rødt... Må man det?
 De kører i kortege hvilket svjh betyder at hele rækken må fortsætte 
 hvis første mand er kørt over for grønt - uanset signalfarven. Om jeg 
 husker korrekt, om det kræver tilladelse fra politiet og om fyren må 
 styre trafikken må du nok spørge dk.videnskab.jura om :)
 -- 
 Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/ "Frisbeetarianism is the belief that when you die, your soul goes up on 
 the roof and gets stuck." - George Carlin
            
             |  |  | 
  Niels Bengaard (03-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Niels Bengaard
 | 
 Dato :  03-06-06 19:41
 | 
 |  | >> I dag så jeg noget jeg trodsalt aldrig før har set... En stor flok mc'er
 >> kommer kørende, og da de nærmer sig et lyskryds, stiger én af cyklen og
 >> dirigerer trafikken, så de kan trille over for rødt... Må man det?
 >
 > De kører i kortege hvilket svjh betyder at hele rækken må fortsætte hvis
 > første mand er kørt over for grønt - uanset signalfarven. Om jeg husker
 > korrekt, om det kræver tilladelse fra politiet og om fyren må styre
 > trafikken må du nok spørge dk.videnskab.jura om :)
 
 Hvad er kortegekørsel? En samling af folk der kører sammen? Så kan jeg
 nemlig ikke forestille mig man bare kan køre overfor rødt.
 
 Niels
 
 
 
 
 |  |  | 
   Ukendt (03-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  03-06-06 19:45
 | 
 |  | Niels Bengaard" <bengaardFJERNDETTE@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
 news:4481d7d5$0$99984$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
 >>> I dag så jeg noget jeg trodsalt aldrig før har set... En stor flok mc'er
 >>> kommer kørende, og da de nærmer sig et lyskryds, stiger én af cyklen og
 >>> dirigerer trafikken, så de kan trille over for rødt... Må man det?
 >>
 >> De kører i kortege hvilket svjh betyder at hele rækken må fortsætte hvis
 >> første mand er kørt over for grønt - uanset signalfarven. Om jeg husker
 >> korrekt, om det kræver tilladelse fra politiet og om fyren må styre
 >> trafikken må du nok spørge dk.videnskab.jura om :)
 >
 > Hvad er kortegekørsel? En samling af folk der kører sammen? Så kan jeg
 > nemlig ikke forestille mig man bare kan køre overfor rødt.
 >
 > Niels
 
 Det kunne jeg heller ikke, og de var da heller ikke tilfredse med, at jeg
 standsede for rødt anyway - der blev ihvertfald kvitteret med en langefinger
 og en snotklat på frontruden
 
 
 
 
 |  |  | 
    Niels Pein (03-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Niels Pein
 | 
 Dato :  03-06-06 20:18
 | 
 |  | "Peter" <0> skrev...
 >
 >  de var da heller ikke tilfredse med, at jeg standsede for rødt anyway
 Var du med i kortegen, siden de ikke syntes om at du standsede for rødt?
 --
 Mvh. Niels
 
 
 
 
 |  |  | 
     Ukendt (03-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  03-06-06 20:24
 | 
 |  | "Niels Pein" <fornavn@efternavn.dk> skrev i en meddelelse
 news:4481e04f$0$899$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
 > "Peter" <0> skrev...
 >>
 >>  de var da heller ikke tilfredse med, at jeg standsede for rødt anyway
 > Var du med i kortegen, siden de ikke syntes om at du standsede for rødt?
 > --
 > Mvh. Niels
 
 Jeg var ikke med i kortegen... Jeg var jo i bil, og de kørte mc
 
 
 
 
 |  |  | 
      Michael Lund (03-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Michael Lund
 | 
 Dato :  03-06-06 20:38
 | 
 |  | 
 "Peter" <0> skrev i en meddelelse
 news:4481e185$0$67257$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
 > "Niels Pein" <fornavn@efternavn.dk> skrev i en meddelelse
 > news:4481e04f$0$899$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
 >> "Peter" <0> skrev...
 >>>
 >>>  de var da heller ikke tilfredse med, at jeg standsede for rødt anyway
 >> Var du med i kortegen, siden de ikke syntes om at du standsede for rødt?
 >> --
 >> Mvh. Niels
 >
 > Jeg var ikke med i kortegen... Jeg var jo i bil, og de kørte mc
 
 
 Tror der menes at Niels (og jeg) ikke kan se problemet med at du standsede
 for rødt.
 
 Mic.
 
 
 
 
 |  |  | 
    Per Henneberg Kriste~ (04-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~
 | 
 Dato :  04-06-06 09:20
 | 
 |  | Peter wrote:
 > Niels Bengaard" <bengaardFJERNDETTE@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
 > news:4481d7d5$0$99984$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
 
 > Det kunne jeg heller ikke, og de var da heller ikke tilfredse med, at
 > jeg standsede for rødt anyway - der blev ihvertfald kvitteret med en
 > langefinger og en snotklat på frontruden
 
 De havde nok set rødt ....
 
 :)
 
 --
 Per, Esbjerg
 
 
 
 
 |  |  | 
  Flemming (03-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Flemming
 | 
 Dato :  03-06-06 19:41
 | 
 |  | 
 
            Henrik Stidsen wrote:
 > Peter submitted this idea :
 >> I dag så jeg noget jeg trodsalt aldrig før har set... En stor flok
 >> mc'er kommer kørende, og da de nærmer sig et lyskryds, stiger én af
 >> cyklen og dirigerer trafikken, så de kan trille over for rødt... Må
 >> man det?
 >
 > De kører i kortege hvilket svjh betyder at hele rækken må fortsætte
 > hvis første mand er kørt over for grønt - uanset signalfarven. Om jeg
 > husker korrekt, om det kræver tilladelse fra politiet og om fyren må
 > styre trafikken må du nok spørge dk.videnskab.jura om :)
 Så er vi jo en hel del der kunne begynde at køre i kortege hver morgen på 
 vej til arbejde. Spørgesmålet er bare om hvem der kommer først frem og får 
 "indtaget" de vigtigste lyskryds    Mvh. Flemming 
            
             |  |  | 
   Finn Guldmann (03-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Finn Guldmann
 | 
 Dato :  03-06-06 22:26
 | 
 |  | 
 
            Flemming skrev:
 >>> I dag så jeg noget jeg trodsalt aldrig før har set... En stor flok
 >>> mc'er kommer kørende, og da de nærmer sig et lyskryds, stiger én af
 >>> cyklen og dirigerer trafikken, så de kan trille over for rødt... Må
 >>> man det?
 >> De kører i kortege hvilket svjh betyder at hele rækken må fortsætte
 >> hvis første mand er kørt over for grønt - uanset signalfarven. Om jeg
 >> husker korrekt, om det kræver tilladelse fra politiet og om fyren må
 >> styre trafikken må du nok spørge dk.videnskab.jura om :)
 > Så er vi jo en hel del der kunne begynde at køre i kortege hver morgen på 
 > vej til arbejde. Spørgesmålet er bare om hvem der kommer først frem og får 
 > "indtaget" de vigtigste lyskryds    > 
 Og gu've' hvad der ville blive sagt til det hvis vi,i lastbilerne, 
 begyndte at gøre det også.    -- 
 MVH Finn
 ...der har fået arbejde. Kan nu ses i en Volvo FH12 "handicapbil" rundt
 om i landet. Selv hastigheden klarer den selv. Så "træd på speederen
 og drej på rattet" dækker ikke mere, nu skal der kun styres.     |  |  | 
    Jens (04-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jens
 | 
 Dato :  04-06-06 06:05
 | 
 |  | 
 
            Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote:
 > Og gu've' hvad der ville blive sagt til det hvis vi,i lastbilerne, 
 > begyndte at gøre det også.    "Rubber Duck, We got ourselves a convoy!" ?
 -- 
 Jens F
            
             |  |  | 
     Finn Guldmann (04-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Finn Guldmann
 | 
 Dato :  04-06-06 12:50
 | 
 |  | 
 
            Jens skrev:
 >> Og gu've' hvad der ville blive sagt til det hvis vi,i lastbilerne, 
 >> begyndte at gøre det også.    > "Rubber Duck, We got ourselves a convoy!" ?
  >
 Det er over "snakkeren".    Jeg tænkte nu mere på hvad den øvrige trafik ville sige.    -- 
 MVH Finn
 ...der har fået arbejde. Kan nu ses i en Volvo FH12 "handicapbil" rundt
 om i landet. Selv hastigheden klarer den selv. Så "træd på speederen
 og drej på rattet" dækker ikke mere, nu skal der kun styres.     |  |  | 
  Finn Guldmann (03-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Finn Guldmann
 | 
 Dato :  03-06-06 22:23
 | 
 |  | 
 
            Henrik Stidsen skrev:
 >> I dag så jeg noget jeg trodsalt aldrig før har set... En stor flok 
 >> mc'er kommer kørende, og da de nærmer sig et lyskryds, stiger én af 
 >> cyklen og dirigerer trafikken, så de kan trille over for rødt... Må 
 >> man det?
 > De kører i kortege hvilket svjh betyder at hele rækken må fortsætte hvis 
 > første mand er kørt over for grønt - uanset signalfarven. Om jeg husker 
 > korrekt, om det kræver tilladelse fra politiet og om fyren må styre 
 > trafikken må du nok spørge dk.videnskab.jura om :)
 > 
 Den med at følge efter i en sluttet trop, hvis den første kan køre over 
 for grønt er jeg ikke sikker på holder. Men det kan godt ske man må.
 Men den med at en kører frem i krydset og holder og stopper den øvrige 
 trafik holder ikke.
 Man behøver ikke være betjent for at stå ude i et lyskryds og dirigere 
 trafikken. Men man skal være påklædt så det tydelig fremgår at det er 
 det man har gang i. Og det lyder ikke til at være tilfældet.
 -- 
 MVH Finn
 ...der har fået arbejde. Kan nu ses i en Volvo FH12 "handicapbil" rundt
 om i landet. Selv hastigheden klarer den selv. Så "træd på speederen
 og drej på rattet" dækker ikke mere, nu skal der kun styres.     |  |  | 
   Armand (04-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  04-06-06 01:06
 | 
 |  | 
 
            Finn Guldmann skrev:
 > > 
 > Men den med at en kører frem i krydset og holder og stopper den øvrige 
 > trafik holder ikke.
 > Man behøver ikke være betjent for at stå ude i et lyskryds og dirigere 
 > trafikken. Men man skal være påklædt så det tydelig fremgår at det er 
 > det man har gang i. Og det lyder ikke til at være tilfældet.
 Det holder heller ikke!
 Jeg havde en kollega engang som kunne være irriterende nævenyttig, og 
 som det B-menneske jeg er anså jeg tillige ham for irriterende punktlig 
 om morgenen. Men en morgen kom han alligevel over en halv time for sent: 
 Han havde sprunget til og dirrigeret trafikken omkring et halv-spærrende 
 uheld der var sket på hans arbejdsvej, og selv da politiet ankom på 
 stedet syntes de åbenbart at han gjorde en fint arbejde og lod hám passe 
 trafikken fortsæt mens de gjorde deres (øvrige) gøremål og først den 
 Falck-mand der fjernede den sidste bil fik medlienhed med ham og "gav 
 ham fri"    En fin historie der holdt os andre lidt oppe når "nævenyttige Niels" 
 foldede sig lidt for markant ud i herdagen; men også en dokumentation på 
 at man ikke nødvandigvis skal have hvide ærmer og en politistav for at 
 dirigere trafikken :-|
 -- 
 Armand.
            
             |  |  | 
    Hans L. Jørgensen (04-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hans L. Jørgensen
 | 
 Dato :  04-06-06 10:58
 | 
 |  | 
 "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse 
 news:448223e2$0$67258$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
 >
 > Det holder heller ikke!
 >
 Nej selvfølgelig holder den ikke, i så fald skulle udstyret være lovbefalet 
 standard ligesom "trekanten".
 Eksempelvis er det jo nok for de fleste en kendt sag at ved fremkomst til et 
 ulykkessted, er første opgave at "standse ulykken", heri indgår også 
 regulering af trafikken. Så selvfølgelig holder den ikke.
 > Jeg havde en kollega engang som kunne være irriterende nævenyttig, og som 
 > det B-menneske jeg er anså jeg tillige ham for irriterende punktlig om 
 > morgenen. Men en morgen kom han alligevel over en halv time for sent: Han 
 > havde sprunget til og dirrigeret trafikken omkring et halv-spærrende uheld 
 > der var sket på hans arbejdsvej, og selv da politiet ankom på stedet 
 > syntes de åbenbart at han gjorde en fint arbejde og lod hám passe 
 > trafikken fortsæt mens de gjorde deres (øvrige) gøremål og først den 
 > Falck-mand der fjernede den sidste bil fik medlienhed med ham og "gav ham 
 > fri"    > En fin historie der holdt os andre lidt oppe når "nævenyttige Niels" 
 > foldede sig lidt for markant ud i herdagen; men også en dokumentation på 
 > at man ikke nødvandigvis skal have hvide ærmer og en politistav for at 
 > dirigere trafikken :-|
 >
 Bor selv ved et vejkryds, i nærheden af en til/afkørselsvej til motorvej, 
 jeg har flere gange reguleret trafikken i vejkrydset vej motorvejsulykker, 
 indtil polititet er kommet, har endda oplevet at den først ankomne stoppede 
 og spurgte om jeg kunne holde "skansen" endnu 5 minutter så ville en kollega 
 komme og "hjælpe".
 MVH Hans 
            
             |  |  | 
    Finn Guldmann (04-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Finn Guldmann
 | 
 Dato :  04-06-06 11:38
 | 
 |  | 
 
            Armand skrev:
 >> > Men den med at en kører frem i krydset og holder og stopper den 
 >> øvrige trafik holder ikke.
 >> Man behøver ikke være betjent for at stå ude i et lyskryds og dirigere 
 >> trafikken. Men man skal være påklædt så det tydelig fremgår at det er 
 >> det man har gang i. Og det lyder ikke til at være tilfældet.
 > Det holder heller ikke!
 > Jeg havde en kollega engang som kunne være irriterende nævenyttig, og 
 > som det B-menneske jeg er anså jeg tillige ham for irriterende punktlig 
 > om morgenen. Men en morgen kom han alligevel over en halv time for sent: 
 > Han havde sprunget til og dirrigeret trafikken omkring et halv-spærrende 
 > uheld der var sket på hans arbejdsvej, og selv da politiet ankom på 
 > stedet syntes de åbenbart at han gjorde en fint arbejde og lod hám passe 
 > trafikken fortsæt mens de gjorde deres (øvrige) gøremål og først den 
 > Falck-mand der fjernede den sidste bil fik medlienhed med ham og "gav 
 > ham fri"    > En fin historie der holdt os andre lidt oppe når "nævenyttige Niels" 
 > foldede sig lidt for markant ud i herdagen; men også en dokumentation på 
 > at man ikke nødvandigvis skal have hvide ærmer og en politistav for at 
 > dirigere trafikken :-|
 > 
 Mit holder sådan set stadig, for du har bevæget dig over i det område 
 der kaldes "Nødret". Der er sket en ulykke, og for ikke at gøre tingene 
 værrere kan man komme om ved mange ting man eller ikke kan.
 Men en flok MC-ister på tur kommer ikke ind under nødret.
 I øvrigt er det det forkerte udstyr du angiver.    Det rette udstyr er et hvidt bandoler og en hvid trafikreguleringsstav. 
 Begge dele i refleks.
 (Er selv uddannet til det, og har stadig udstyret liggende. Og de hvide 
 refleksbind til arme og ben fik jeg sådan set selv indført dengang.)    -- 
 MVH Finn
 ...der har fået arbejde. Kan nu ses i en Volvo FH12 "handicapbil" rundt
 om i landet. Selv hastigheden klarer den selv. Så "træd på speederen
 og drej på rattet" dækker ikke mere, nu skal der kun styres.     |  |  | 
   Armand (04-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  04-06-06 01:32
 | 
 |  | Finn Guldmann skrev:
 > Henrik Stidsen skrev:
 >>>
 >>
 > Den med at følge efter i en sluttet trop, hvis den første kan køre over
 > for grønt er jeg ikke sikker på holder. Men det kan godt ske man må.
 > Men den med at en kører frem i krydset og holder og stopper den øvrige
 > trafik holder ikke.
 >
 > Man behøver ikke være betjent for at stå ude i et lyskryds og dirigere
 > trafikken. Men man skal være påklædt så det tydelig fremgår at det er
 > det man har gang i. Og det lyder ikke til at være tilfældet.
 
 Hvis gruppen opfatter sig som et optog og derfor regner sig for fuldt
 berettiget til at passere et lyskryds i samlet flok, uanset om lyset vil
 skifte under forløbet - Så er dét at de forreste to kører frem og holder
 for snuden af de to retninger der holder for rødt, da en udemærket måde
 at sikre sig imod at en trafikant ikke har opfattet situationen og
 blindt kommer til at køre frem når han får grønt :-|
 
 At det så er dokumenteret både at det er ulovligt at køre over for rødt,
 og at selv landsretten finder lovgivningen og skrifter derom for
 uigennemsigtige er en anden sag; men alligevel er det at "styre
 trafikken" (jvf. subj.) i grunden ikke særskilt mere ulovligt end at
 kolonnen kører over for rødt :-|
 
 --
 Armand.
 (der selv har været med til at praktisere "forretningsgangen" ved især
 motorcykel-bryllupper)
 
 
 |  |  | 
    Jørgen M. Rasmussen (04-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jørgen M. Rasmussen
 | 
 Dato :  04-06-06 02:03
 | 
 |  | 
 "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
 
 men alligevel er det at "styre
 > trafikken" (jvf. subj.) i grunden ikke særskilt mere ulovligt end at
 > kolonnen kører over for rødt :-|
 >
 Nej, hvorfor kun nøjes med en lovovertrædelse, når man kan "slå 2 fluer med
 1 slag" ;)).
 
 
 
 
 |  |  | 
    Hr. Jensen (04-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hr. Jensen
 | 
 Dato :  04-06-06 07:46
 | 
 |  | 
 
            Den Sun, 04 Jun 2006 02:31:44 +0200 sendte Armand
 <armand@mc-chaufforerne.dk> følgende røgsignaler:
 >Armand.
 >(der selv har været med til at praktisere "forretningsgangen" ved især 
 >motorcykel-bryllupper)
 Jeg vidste godt at motorcyklister har et meget personligt forhold til
 den 2-hjulede, men at man ligefrem lader motorcyklerne gifte sig med
 hinanden, var jeg sgu'tte klar over.    -- 
 For fremtiden ryger alle der beskyttes
 af den gratis SPAMFIGHTER i mit kill-filter
 i 30 dage. Åge Halldorsson og Bo Warming 
 er der permanent for at byde de nye velkommen.
            
             |  |  | 
     Armand (05-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  05-06-06 01:47
 | 
 |  | 
 
            Hr. Jensen skrev:
 > Den Sun, 04 Jun 2006 02:31:44 +0200 sendte Armand
 > <armand@mc-chaufforerne.dk> følgende røgsignaler:
 > 
 >> Armand.
 >> (der selv har været med til at praktisere "forretningsgangen" ved især 
 >> motorcykel-bryllupper)
 > 
 > Jeg vidste godt at motorcyklister har et meget personligt forhold til
 > den 2-hjulede, men at man ligefrem lader motorcyklerne gifte sig med
 > hinanden, var jeg sgu'tte klar over.    > 
 Hvor tror du ellers at alle de små motorcykler skulle komme fra hvis 
 ikke man samfører et passende par indimellem?     -- 
 Armand.
            
             |  |  | 
    Finn Guldmann (04-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Finn Guldmann
 | 
 Dato :  04-06-06 11:48
 | 
 |  | 
 
            Armand skrev:
 > Hvis gruppen opfatter sig som et optog og derfor regner sig for fuldt 
 > berettiget til at passere et lyskryds i samlet flok, uanset om lyset vil 
 > skifte under forløbet - Så er dét at de forreste to kører frem og holder 
 > for snuden af de to retninger der holder for rødt, da en udemærket måde 
 > at sikre sig imod at en trafikant ikke har opfattet situationen og 
 > blindt kommer til at køre frem når han får grønt :-|
  >
 Jeg kan da godt se det praktiske, for MC-isterne, i at de ikke skal 
 stoppe så mange gange, men den holder jo ikke i byretten. (Og 
 tilsyneladende heller ikke i landsretten.(Han var jo stadig dømt for at 
 havde gjort noget ulovligt, selvom selve straffen bortfaldt.))    > At det så er dokumenteret både at det er ulovligt at køre over for rødt, 
 > og at selv landsretten finder lovgivningen og skrifter derom for 
 > uigennemsigtige er en anden sag; men alligevel er det at "styre 
 > trafikken" (jvf. subj.) i grunden ikke særskilt mere ulovligt end at 
 > kolonnen kører over for rødt :-|
 > 
 Hvad er højest; Et brag eller Rundetårn?    -- 
 MVH Finn
 ...der har fået arbejde. Kan nu ses i en Volvo FH12 "handicapbil" rundt
 om i landet. Selv hastigheden klarer den selv. Så "træd på speederen
 og drej på rattet" dækker ikke mere, nu skal der kun styres.     |  |  | 
  Niels Bengaard (03-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Niels Bengaard
 | 
 Dato :  03-06-06 19:46
 | 
 |  | >I dag så jeg noget jeg trodsalt aldrig før har set... En stor flok mc'er
 >kommer kørende, og da de nærmer sig et lyskryds, stiger én af cyklen og
 >dirigerer trafikken, så de kan trille over for rødt... Må man det?
 
 Fandt lige dette link, der beviser de ikke må det, hverken dirigere trafik
 eller køre overfor rødt.
 
 Berlingske Tidende 30 maj 2004
 
 Spørg om biler & trafik: Motorcykel-kortege må ikke køre over for rødt
 
 En motorcykelklub med ca. 50 medlemmer kørte i sluttet trop fra Amager til
 Holte, hvor der skulle være fest. Klubben havde i forvejen rettet
 henvendelse til politiet for at få oplyst en rute, men havde samtidig fået
 at vide, at politiet ikke kunne afse personale til at følge dem - samt at
 færdselsloven skulle følges. Motorcyklisterne mente, at de som et sluttet
 optog kunne følges ad, så resten af kortegen kunne fortsætte frem i kryds,
 selv om der midt under kortegens kørsel skiftede fra grønt til rødt lys. I
 praksis fungerede det på den måde, at to af motorcyklisterne kørte ud til
 siden, når signalet skiftede fra grønt til gult lys for at holde øje med den
 tværkørende færdsel. Systemet skulle sikre, at alle i kortegen kom med over.
 På et tidspunkt kom en motorcykelbetjent kørende, bragte et par af
 motorcyklisterne til standsning og noterede dem for at køre frem mod rødt
 lys. Motorcykelbetjenten forklarede senere i retten, at han var blevet kaldt
 over radioen og bedt om at holde øje med nogle motorcyklister, der ikke
 overholdt færdselsloven. Da han nåede frem til de ca. 50 motorcyklister,
 bemærkede han i et lysreguleret kryds i København, at den første del af
 kortegen kørte frem mod grønt lys. Da ca. halvdelen var nået over, skiftede
 signalet til rødt, og de øvrige motorcyklister fortsatte i stedet for at
 standse. Det var naturligvis ikke muligt for politimanden at standse alle de
 motorcyklister, der kørte frem mod rødt. Derfor besluttede han sig til at
 standse de sidste i kortegen og sigtede dem for at overtræde færdselsloven.
 Motorcyklisterne var af den opfattelse, at deres kørsel mod rødt lys var
 lovlig, idet de kørte i sluttet optog, og i den forbindelse henviste de til
 færdselslovens § 7, hvoraf det fremgår, at trafikanterne skal give fri
 passage for forsvarets og civilforsvarets kolonner, grupper af børn under
 opsyn af leder, ligtog eller andet sluttet optog. Byretten konkluderede, at
 færdselslovens bestemmelser om, at trafikanterne skal give fri passage for
 sluttede optog, ikke giver deltagerne i det sluttede optog hjemmel til at
 overtræde færdselslovens almindelige bestemmelser ved for eksempel at køre
 frem mod rødt lys, på samme måde som for eksempel udrykningskøretøjer har en
 hjemmel til at overtræde færdselsloven. Derfor var kørslen for rød lys
 ulovlig, og den sigtede blev idømt en bøde på 1000 kr. Dommen blev anket til
 Landssretten, der stadfæstede skyldspørgsmålet. Men retten erkendte, at
 forskellig litteratur og kommenterede færdselslove kunne give den forkerte
 antagelse, at et sluttet optog skulle betragtes som et langt vogntog, så det
 var tilladt for de resterende at fortsætte over krydset. Derfor bortfaldt
 straffen. Kun hvis politiet medvirker, må en motorcykelkortege fortsætte
 over for rødt lys. Her det årlige skue ved Bakkens åbning.
 
 
 
 
 |  |  | 
  Armand (04-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  04-06-06 01:20
 | 
 |  | 
 
            Niels Bengaard skrev:
 >> 
 > Kun hvis politiet medvirker, må en motorcykelkortege fortsætte 
 > over for rødt lys. Her det årlige skue ved Bakkens åbning. 
 Bakkeåbneingen er en tradition der strækker sig tilbage til midten af 
 60'erne, hvis deltagerantal blot er accelereret i de senere år, stærkt 
 hjulpet af Vestdanmarks mulighed for deltagelse efter den faste 
 Storebæltsforbindelse, og i mange år havde politiet overhovedet ingen 
 interesse i sagen. Først så sent som for 12 års tid siden begyndte man 
 at assistere!
 Politiets indblanding var forøvrigt ikke med ubetinget succes, eftersom 
 man efter et par år forsøgte at sende flokken (á mellem 5 og 10.000 
 motorcykler) afsted i grupper, så KBH's tværgående trafik havde en 
 chance dén aften - Men resultatet blev at flokken alligevel fik sig 
 spredt ud så grupperingsplanen faldt sammen og kolonnen derved kun tog 
 endnu længere tid at passere end tidligere år    Siste år faldt bakke-åbningen sammen med en premiere på Bellevue-teatret 
 og politiet satte store kræfter ind på at få kolonnen væk fra 
 kysten/strandvejen og ind i kvarteret bag Bellevue; men selv dét 
 lykkedes ikke 100% overfor en andel af selvhævdende anarkisters ide om 
 at dagen og ruten tilhørte motorcyklisterne og derfor brød igennem 
 politiets deroute    -- 
 Armand.
            
             |  |  | 
  Ukendt (03-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  03-06-06 20:31
 | 
 |  | 
 
            On Sat, 3 Jun 2006 19:51:02 +0200, "Peter" <0> wrote:
 >I dag så jeg noget jeg trodsalt aldrig før har set... En stor flok mc'er 
 >kommer kørende, og da de nærmer sig et lyskryds, stiger én af cyklen og 
 >dirigerer trafikken, så de kan trille over for rødt... Må man det? 
 >
 Andre har vist nævnt diverse §§ om korteger. Men jeg har prøvet at
 sidde som nr. 2 i en ligvognskortege (bag min far) og ikke blive
 respekteret og der var ikke mange lodrette søndagsberlingere at give
 af.  Desværre er egoister i trafikken i overtal - og jeg ville ikke
 have Saxoen bøjet på et princip - måske næste barn af Frederik og Mary
 skulle måske døbes Prins Ib    -- 
 Ivan Madsen,
 Xsara Weekend HDi
 kun hunden er chippet    |  |  | 
  Per Henneberg Kriste~ (04-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~
 | 
 Dato :  04-06-06 09:25
 | 
 |  | Peter wrote:
 > I dag så jeg noget jeg trodsalt aldrig før har set... En stor flok
 > mc'er kommer kørende, og da de nærmer sig et lyskryds, stiger én af
 > cyklen og dirigerer trafikken, så de kan trille over for rødt... Må
 > man det?
 
 Jeg så noget lignende for mange mange år siden - en bilklub havde besluttet
 sig for at lade en af dens medlemmer stoppe trafikken. Jeg så vedkommende
 diskutere med en ældre herre, som pludselig kørte frem og var ved at lave en
 ulykke med kortegen. Han skyndte sig væk - og ikke ad den vej han oprindelig
 havde blinket til.
 
 Man skal gøre sig klart at det er omend meget farligt at udgive sig for
 "trafikkontrollør". Men hvis man har en grøn vest på kan det måske hjælpe
 lidt på lovlydigheden :)
 
 
 
 
 |  |  | 
  Christian B. Andrese~ (06-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Christian B. Andrese~
 | 
 Dato :  06-06-06 13:34
 | 
 |  | 
 Per O. wrote:
 > nu synes jeg ofte at de fyre på de tohjulede kører med hovedet placeret et
 > andet sted end inde i hjælmen .. måske i hullet længere nede på bagsiden af
 > kroppen! Jeg oplever i hvert fald ofte at de: 1.tror de er udødelige (når
 > man ser deres kørsel) 2.tror de kan køre hvor det passer dem og 3. bliver
 > pi... sure hvis man bare følger færselsloven og så kommer i vejen for deres
 > enevældige fremfærd.
 Det virker lidt som om at når man kører på MC så må man alt,
 forventer total underkastelse fra alle andre trafikanter.
 -- 
 Christian
http://www.yee-haw.dk MSN: spørg...
            
             |  |  | 
  H.S. (07-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : H.S.
 | 
 Dato :  07-06-06 14:23
 | 
 |  | 
 Per Henneberg Kristensen wrote:
 > Man skal gøre sig klart at det er omend meget farligt at udgive sig for
 > "trafikkontrollør". Men hvis man har en grøn vest på kan det måske hjælpe
 > lidt på lovlydigheden :)
 
 Hvordan det ?
 
 
 
 |  |  | 
  Per Henneberg Kriste~ (09-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~
 | 
 Dato :  09-06-06 22:40
 | 
 |  | H.S. wrote:
 > Per Henneberg Kristensen wrote:
 >> Man skal gøre sig klart at det er omend meget farligt at udgive sig
 >> for "trafikkontrollør". Men hvis man har en grøn vest på kan det
 >> måske hjælpe lidt på lovlydigheden :)
 
 > Hvordan det ?
 
 Bemærk hvordan du kom op på dupperne fordi ordet grøn vest blev nævnt. Det
 er det samme ude i trafikken. Det må være en der er noget ved musikken -
 eller trafikken, så vi lader lige ham bestemme indtil vi er forbi ham.
 
 Og måske står der politi på ryggen af ham - hvem ved!
 
 
 --
 Per, Esbjerg
 
 
 
 
 |  |  | 
   Kell Petersen (29-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kell Petersen
 | 
 Dato :  29-06-06 13:57
 | 
 |  | >>> Man skal gøre sig klart at det er omend meget farligt at udgive sig
 >>> for "trafikkontrollør".
 
 Man udgiver sig vel ikke for at være trafikkontrollør..!!!!
 
 Man har da pligt til at afhjælpe trafikken .
 F.eks hvis et signal er i udu.
 Og folk ike kan se deres vigepligtstavle (h/vigepligt).
 Så tænker de ikke over tingene , men følger bare efter de forankørerne , og
 så er der dem , der kender krydset , som kører som de skal , og så er sådan
 et kryds hurtigt fastlåst..
 Så er det vel , en pligt at hjælpe til med at rydde krydset og få gang i
 trafikken igen..
 Politiet har jo meget andet at lave.
 Er der nogen af jer , som har prøvet indre by i KBH , når byen er mørklagt
 og intet lys-signal  virker i myldretiden ..
 Og lav så en U-vendig på H C Andersens boulevard ved Rådhuspladsen i en
 bus..!
 
 
 
 
 
 |  |  | 
  H.S. (07-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : H.S.
 | 
 Dato :  07-06-06 14:27
 | 
 |  | 
 Hans L. Jørgensen wrote:
 > Bor selv ved et vejkryds, i nærheden af en til/afkørselsvej til motorvej,
 > jeg har flere gange reguleret trafikken i vejkrydset vej motorvejsulykker,
 > indtil polititet er kommet, har endda oplevet at den først ankomne stoppede
 > og spurgte om jeg kunne holde "skansen" endnu 5 minutter så ville en kollega
 > komme og "hjælpe".
 >
 >
 Det er tilladt for almindelige borgere at stoppe trafikken, f.eks. for
 at forhindre yderligere skade/ulykker.
 Det er IKKE tilladt at sætte trafikken igang igen, for almindelige
 borgere. Dette er tilladt af politiet, politi-HJV, Militær politiet
 samt andre 'special-udddannede' personer.
 
 At du så ikke bliver straffet for at regulere trafikken, skyldes nok
 at du har gjort 'et godt stykke arbejde' og har været til hjælp,
 ulovligt eller ej.
 
 
 
 |  |  | 
  Per Henneberg Kriste~ (09-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~
 | 
 Dato :  09-06-06 22:39
 | 
 |  | H.S. wrote:
 > Hans L. Jørgensen wrote:
 >> Bor selv ved et vejkryds, i nærheden af en til/afkørselsvej til
 >> motorvej, jeg har flere gange reguleret trafikken i vejkrydset vej
 >> motorvejsulykker, indtil polititet er kommet, har endda oplevet at
 >> den først ankomne stoppede og spurgte om jeg kunne holde "skansen"
 >> endnu 5 minutter så ville en kollega komme og "hjælpe".
 
 > Det er tilladt for almindelige borgere at stoppe trafikken, f.eks. for
 > at forhindre yderligere skade/ulykker.
 > Det er IKKE tilladt at sætte trafikken igang igen, for almindelige
 > borgere. Dette er tilladt af politiet, politi-HJV, Militær politiet
 > samt andre 'special-udddannede' personer.
 
 Henvisning til lov, tak :)
 
 --
 Per, Esbjerg
 
 
 
 
 |  |  | 
  H.S. (12-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : H.S.
 | 
 Dato :  12-06-06 15:20
 | 
 |  | 
 Per Henneberg Kristensen wrote:
 > > Det er tilladt for almindelige borgere at stoppe trafikken, f.eks. for
 > > at forhindre yderligere skade/ulykker.
 > > Det er IKKE tilladt at sætte trafikken igang igen, for almindelige
 > > borgere. Dette er tilladt af politiet, politi-HJV, Militær politiet
 > > samt andre 'special-udddannede' personer.
 >
 > Henvisning til lov, tak :)
 >
 Hvem må regulere færdslen:
 Færdselsloven Kapitel 15 paragraf 89 stk 2, paragraf 90 stk 1
 
 Standsning af trafikken, i ovennævnte eksempel:
 Straffelovens kapitel 3 paragraf 14
 
 
 
 |  |  | 
  H.S. (30-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : H.S.
 | 
 Dato :  30-06-06 13:58
 | 
 |  | 
 Kell Petersen wrote:
 > >>> Man skal gøre sig klart at det er omend meget farligt at udgive sig
 > >>> for "trafikkontrollør".
 >
 > Man udgiver sig vel ikke for at være trafikkontrollør..!!!!
 >
 > Man har da pligt til at afhjælpe trafikken .
 > F.eks hvis et signal er i udu.
 > Og folk ike kan se deres vigepligtstavle (h/vigepligt).
 > Så tænker de ikke over tingene , men følger bare efter de forankørerne , og
 > så er der dem , der kender krydset , som kører som de skal , og så er sådan
 > et kryds hurtigt fastlåst..
 > Så er det vel , en pligt at hjælpe til med at rydde krydset og få gang i
 > trafikken igen..
 
 Du har ikke pligt til at hjælpe trafikken igang igen. Du kan vælge at
 gøre det, og håbe at bilisterne vil følge dine anvisninger, og at
 DINE anvisninger ikke medfører et uheld.
 
 Hvis et lyssignal ikke virker, har en bilist ubetinget vigepligt
 (hajtænder), ifølge færdselsloven. Hvis man er i tvivl om hvorvidt
 man bare må køre ud i et kryds, fordi der hverken er rødt, gult
 eller grønt - så har man et problem, og bør nok overveje en ny
 køreprøve.
 Du kan dog, lovligt, regulere færdslen, i situationen med lyskrydset,
 hvis du hermed kan forebygge uheld/flere uheld - jvf nødret.
 
 Dermed ikke sagt at du vil blive straffet for at regulere færdslen,
 uden at have lovhjemmel hertil. Du kan jo have været en hjælp
 alligevel, og ingen ønsker at straffe pga det.
 
 
 
 |  |  | 
  Henning (30-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henning
 | 
 Dato :  30-06-06 16:18
 | 
 |  | 
 >Hvis et lyssignal ikke virker, har en bilist ubetinget vigepligt
 >(hajtænder), ifølge færdselsloven. Hvis man er i tvivl om hvorvidt
 
 Jeg har endnu ikke set et lyskryds, hvor der også er hajtænder. Der er
 en fuldt optrukket linie - virker lyset ikke, gælder højrevigepligt.
 
 
 |  |  | 
  Bjarne (30-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Bjarne
 | 
 Dato :  30-06-06 16:26
 | 
 |  | In article <b3gaa2ht9lcuso6so1odu3aa24jakc9klt@4ax.com>,
 Henning <no.mail@all.invalid> writes:
 >
 >>Hvis et lyssignal ikke virker, har en bilist ubetinget vigepligt
 >>(hajtænder), ifølge færdselsloven. Hvis man er i tvivl om hvorvidt
 >
 > Jeg har endnu ikke set et lyskryds, hvor der også er hajtænder. Der er
 > en fuldt optrukket linie - virker lyset ikke, gælder højrevigepligt.
 
 Hvis ikke andet er markeret, gælder højre vigepligt.
 
 På/i mange lyskryds, sidder der en tavle for ubetinget vigepligt, i den ene
 retning. Hvis ikke lyset virker, er det tavlen - altså ubetinget vigepligt -
 som gælder.
 
 mvh,
 Bjarne
 
 
 mvh,
 Bjarne
 
 
 
 |  |  | 
  Finn Guldmann (30-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Finn Guldmann
 | 
 Dato :  30-06-06 23:34
 | 
 |  | 
 
            Bjarne skrev:
 >    Henning <no.mail@all.invalid> writes:
 >>> Hvis et lyssignal ikke virker, har en bilist ubetinget vigepligt
 >>> (hajtænder), ifølge færdselsloven. Hvis man er i tvivl om hvorvidt
 >> Jeg har endnu ikke set et lyskryds, hvor der også er hajtænder. Der er
 >> en fuldt optrukket linie - virker lyset ikke, gælder højrevigepligt.
 > Hvis ikke andet er markeret, gælder højre vigepligt.
 > På/i mange lyskryds, sidder der en tavle for ubetinget vigepligt, i den ene
 > retning. Hvis ikke lyset virker, er det tavlen - altså ubetinget vigepligt - 
 > som gælder.
 > 
 Det er vist kun ganske få steder at højrevigepligten får lov at være 
 gældende i et lyskryds der er gået ud.
 Jeg kan ikke lige komme på nogen hvor der ikke er opsat 
 "trekant-på-spidsen" i den ene retning.
 Det er da ganske rigtigt at der ikke findes ret mange lyskryds hvor der 
 også er malet "hajtænder" på vejen, men det ændrer jo ikke på 
 betydningen af skiltningen.
 -- 
 MVH Finn
 ...der har fået arbejde. Kan nu ses i en Volvo FH12 "handicapbil" rundt
 om i landet. Selv hastigheden klarer den selv. Så "træd på speederen
 og drej på rattet" dækker ikke mere, nu skal der kun styres.     |  |  | 
  H.S. (05-07-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : H.S.
 | 
 Dato :  05-07-06 14:50
 | 
 |  | 
 Henning wrote:
 > >Hvis et lyssignal ikke virker, har en bilist ubetinget vigepligt
 > >(hajtænder), ifølge færdselsloven. Hvis man er i tvivl om hvorvidt
 >
 > Jeg har endnu ikke set et lyskryds, hvor der også er hajtænder. Der er
 > en fuldt optrukket linie - virker lyset ikke, gælder højrevigepligt.
 
 'Hajtænderne' var ikke ment bogstaveligt, men ok - my bad.
 
 Som andre har gjort opmærksom på, så er der ubetinget vigepligt, som
 følge af den skiltning som nærmest altid på ved lyskrydsene. Men du
 har naturligvis ret i, at ville være højre vigepligt, hvis ikke den
 supplerende skiltning havde være der.
 
 
 
 |  |  | 
 |  |