|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Hastighed i lastbil .. Fra : Per Henneberg Kriste~
 | 
 Dato :  03-06-06 17:32
 | 
 |  | Nogen ladbilswannebe´s her der har erfaring for hvornår policen giver bøde
 for hastighedsforseelser ved hhv. 70 og 80 km/t (altså landevejs- og
 motorvej)?
 
 Ved hvilken hastighed starter de?
 
 --
 Per, Esbjerg
 
 
 
 
 |  |  | 
  Ukendt (03-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  03-06-06 18:16
 | 
 |  | 
 "Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> skrev i en meddelelse
 news:4481b975$0$27565$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 > Nogen ladbilswannebe´s her der har erfaring for hvornår policen giver bøde
 > for hastighedsforseelser ved hhv. 70 og 80 km/t (altså landevejs- og
 > motorvej)?
 >
 > Ved hvilken hastighed starter de?
 
 Det kommer an på sheriffen som standser dig. Men der er sjælden t noget der
 siger noget til at lastbilerne kører 90 på motorvejen (med mindre du bliver
 impliceret i et uheld). På landevejen? Følg trafikken og hold god afstand
 til forankørende, så andre har mulighed for at trække ind foran dig når de
 har overhalet, så er der vist heller ingen problemer der.
 Skal du til Sverige/norge, så er det en anden sag. I sverige har de opsat
 stærekasser (fotofælder) og de blinker ved +5 km/t I norge er det SÅ dyrt at
 du bare skal køre det du må!
 
 Mvh Tommy
 
 
 
 
 |  |  | 
  Henrik Stidsen (03-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik Stidsen
 | 
 Dato :  03-06-06 18:21
 | 
 |  | 
 
            After serious thinking TBJ wrote :
 > Skal du til Sverige/norge, så er det en anden sag. I sverige har de opsat 
 > stærekasser (fotofælder) og de blinker ved +5 km/t I norge er det SÅ dyrt at 
 > du bare skal køre det du må!
 Det ku være det var vejen frem i dk ;)
 -- 
 Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/ Moo point: It´s like a cow´s opinion. It just doesn´t matter. It´s 
 "moo".
  - Joey Tribianni, "The One Where Chandler Doesn´t Like Dogs".
            
             |  |  | 
   Anders Majland (03-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Anders Majland
 | 
 Dato :  03-06-06 20:43
 | 
 |  | >>> hastighedsforseelser ved hhv. 70 og 80 km/t (
 >> I sverige har de opsat stærekasser (fotofælder) og de blinker ved +5 km/t
 >> I norge er det SÅ dyrt at du bare skal køre det du må!
 >
 > Det ku være det var vejen frem i dk ;)
 
 Tjae jeg værdsætter nu egenligt de lastvognchaufførrer der køre lidt mere
 end 70km/t - det får trafikken til at flyde det hurtigere ...
 
 /A
 
 
 
 
 |  |  | 
    Henrik Stidsen (03-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik Stidsen
 | 
 Dato :  03-06-06 23:15
 | 
 |  | 
 
            Anders Majland has brought this to us :
 >>>> hastighedsforseelser ved hhv. 70 og 80 km/t (
 >>> I sverige har de opsat stærekasser (fotofælder) og de blinker ved +5 km/t 
 >>> I norge er det SÅ dyrt at du bare skal køre det du må!
 >> Det ku være det var vejen frem i dk ;)
 > Tjae jeg værdsætter nu egenligt de lastvognchaufførrer der køre lidt mere end 
 > 70km/t - det får trafikken til at flyde det hurtigere ...
 Men det er jo så sådan set en anden problemstilling.
 -- 
 Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/ Moo point: It´s like a cow´s opinion. It just doesn´t matter. It´s 
 "moo".
  - Joey Tribianni, "The One Where Chandler Doesn´t Like Dogs".
            
             |  |  | 
    Per Henneberg Kriste~ (04-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~
 | 
 Dato :  04-06-06 09:01
 | 
 |  | Anders Majland wrote:
 >>>> hastighedsforseelser ved hhv. 70 og 80 km/t (
 >>> I sverige har de opsat stærekasser (fotofælder) og de blinker ved
 >>> +5 km/t I norge er det SÅ dyrt at du bare skal køre det du må!
 
 >> Det ku være det var vejen frem i dk ;)
 
 > Tjae jeg værdsætter nu egenligt de lastvognchaufførrer der køre lidt
 > mere end 70km/t - det får trafikken til at flyde det hurtigere ...
 
 De er sværere at overhale ;)
 
 --
 Per, Esbjerg
 
 
 
 
 |  |  | 
    Per Henneberg Kriste~ (04-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~
 | 
 Dato :  04-06-06 09:02
 | 
 |  | Anders Majland wrote:
 
 > Tjae jeg værdsætter nu egenligt de lastvognchaufførrer der køre lidt
 > mere end 70km/t - det får trafikken til at flyde det hurtigere ...
 
 De er _nemmere_ at overhale ... med mindre der er mange modkørende...
 
 --
 Per, Esbjerg
 
 
 
 
 |  |  | 
   Ukendt (04-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  04-06-06 09:21
 | 
 |  | 
 "Henrik Stidsen" <nntpspam@hs235.dk> skrev i en meddelelse
 news:mn.1c887d66d1a1d175.34878@news.hs235.dk...
 > After serious thinking TBJ wrote :
 >> Skal du til Sverige/norge, så er det en anden sag. I sverige har de opsat
 >> stærekasser (fotofælder) og de blinker ved +5 km/t I norge er det SÅ dyrt
 >> at du bare skal køre det du må!
 >
 > Det ku være det var vejen frem i dk ;)
 
 Ja, det ku da godt være. Men hvis vi lige resonerer et øjeblik; hvor mange
 ulykker sker der om året, fordi lastbilerne kører for stærkt? Jeg kender
 ikke tallet, men jeg tror det er meget lavt. Hvor mange ulykker sker der pga
 forskel i hastighed i samme køreretning; heller ikke dette tal kender jeg,
 men jeg har hørt politiet udtale at netop det er en farlig situation - især
 på landevejen.
 
 Så inden vi ønsker os lavere hastigheder (end de faktuelle), skal vi nok
 lige overveje trafiksikkerheden. Hvilket faktisk også er hvad politiet gør,
 så længe man følger trafikken med god afstand til forankørende, så snakker
 vi ikke om fartoverskridelser.
 
 Mvh Tommy
 
 
 
 
 |  |  | 
  Hans L. Jørgensen (04-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hans L. Jørgensen
 | 
 Dato :  04-06-06 11:13
 | 
 |  | 
 "Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> skrev i en meddelelse
 news:4481b975$0$27565$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 > Nogen ladbilswannebe´s her der har erfaring for hvornår policen giver bøde
 > for hastighedsforseelser ved hhv. 70 og 80 km/t (altså landevejs- og
 > motorvej)?
 >
 > Ved hvilken hastighed starter de?
 >
 
 Lastbilerne er i dag ikke "jagtinteresante" på motorvejen, da de som bekendt
 er låst til en max hastighed på 90 km/t.
 
 På det almindelige vejnet er det da også kun i meget begrænset omfang
 polititet interesserer sig for lastbilerne når der er tale om det generelle
 80 km/t. område, derimod er de jo bundet mere ristriktivt i byområder end
 almindelige trafikanter, og der klapper fælden prmpte. Her erhverver en del
 chaufører "retten" til en orienterende køreprøve.
 
 
 MVH Hans
 
 
 
 
 |  |  | 
  Finn Guldmann (04-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Finn Guldmann
 | 
 Dato :  04-06-06 12:47
 | 
 |  | 
 
            Hans L. Jørgensen skrev:
 >> Nogen ladbilswannebe´s her der har erfaring for hvornår policen giver bøde 
 >> for hastighedsforseelser ved hhv. 70 og 80 km/t (altså landevejs- og 
 >> motorvej)?
 >> Ved hvilken hastighed starter de?
 > Lastbilerne er i dag ikke "jagtinteresante" på motorvejen, da de som bekendt 
 > er låst til en max hastighed på 90 km/t.
 > På det almindelige vejnet er det da også kun i meget begrænset omfang 
 > polititet interesserer sig for lastbilerne når der er tale om det generelle 
 > 80 km/t. område, derimod er de jo bundet mere ristriktivt i byområder end 
 > almindelige trafikanter, og der klapper fælden prmpte. Her erhverver en del 
 > chaufører "retten" til en orienterende køreprøve.
 > 
 Og det er kun hvis de opgiver at gå videre at de "vinder" en orienterende.
 Danmark *har* allerede tabt det slag ved EF-retten. Så længe hastigheden 
 er indenfor det skiltede taber myndighederne hvis man gå langt nok med 
 sagen.
 Hvis man vil gøre en lavere hastighed gældende for visse trafikarter, 
 end den der er skiltet skal denne lavere hastighed også være skiltet.
 Så får man en bøde for at køre 80 km/t i byzone, med lastbil, bus eller 
 personbil med trailer hvor 80 km/t eller højere er skiltet. kan man 
 starte med at gå i retten. Og der henvise til den dom fra EF-retten hvor 
 Danmark taber på det spørgsmål.
 Hvis den danske retsinstans ikke vil tage denne dom højtidelig må man 
 selv turen ned omkring EF-retten. Så myndighederne kan tabe en sag mere.
 Man skal nok lige få sin advokat til at hjælpe med at finde den gamle 
 sag frem.
 -- 
 MVH Finn
 ...der har fået arbejde. Kan nu ses i en Volvo FH12 "handicapbil" rundt
 om i landet. Selv hastigheden klarer den selv. Så "træd på speederen
 og drej på rattet" dækker ikke mere, nu skal der kun styres.     |  |  | 
   Per Henneberg Kriste~ (04-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~
 | 
 Dato :  04-06-06 15:30
 | 
 |  | Finn Guldmann wrote:
 > Hans L. Jørgensen skrev:
 
 > Så får man en bøde for at køre 80 km/t i byzone, med lastbil, bus
 > eller personbil med trailer hvor 80 km/t eller højere er skiltet. kan
 > man starte med at gå i retten. Og der henvise til den dom fra
 > EF-retten hvor Danmark taber på det spørgsmål.
 
 Men udenfor - hvor I kun må køre 70 - ved hvilken hastighed falder bøden?
 
 --
 Per, Esbjerg
 
 
 
 
 |  |  | 
    Finn Guldmann (04-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Finn Guldmann
 | 
 Dato :  04-06-06 16:00
 | 
 |  | 
 
            Per Henneberg Kristensen skrev:
 >> Så får man en bøde for at køre 80 km/t i byzone, med lastbil, bus
 >> eller personbil med trailer hvor 80 km/t eller højere er skiltet. kan
 >> man starte med at gå i retten. Og der henvise til den dom fra
 >> EF-retten hvor Danmark taber på det spørgsmål.
 > Men udenfor - hvor I kun må køre 70 - ved hvilken hastighed falder bøden?
 > 
 Efter bogen, eller reelt?
 Efter bogen er det vist ved 73,5 km/t de vil begynde at bøde. Mens det 
 reelt ikke er før efter 80 km/t. Medmindre der er andre forhold også.
 -- 
 MVH Finn
 ...der har fået arbejde. Kan nu ses i en Volvo FH12 "handicapbil" rundt
 om i landet. Selv hastigheden klarer den selv. Så "træd på speederen
 og drej på rattet" dækker ikke mere, nu skal der kun styres.     |  |  | 
  ejs@stofanet.dk (04-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : ejs@stofanet.dk
 | 
 Dato :  04-06-06 14:08
 | 
 |  | 
 Henrik Stidsen skrev:
 
 > After serious thinking TBJ wrote :
 > > Skal du til Sverige/norge, så er det en anden sag. I sverige har de opsat
 > > stærekasser (fotofælder) og de blinker ved +5 km/t I norge er det SÅ dyrt at
 > > du bare skal køre det du må!
 
 I Sverige er det plus 16 km/t - det ved jeg med sikkerhed - passerer 2
 af slagsen hver dag jeg körer på arbejde gennem Lundbytunnelen i
 Göteborg :)
 
 VH Esben
 
 
 
 |  |  | 
  Ukendt (04-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  04-06-06 20:56
 | 
 |  | 
 <ejs@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
 news:1149426502.652528.262360@h76g2000cwa.googlegroups.com...
 
 Henrik Stidsen skrev:
 
 > After serious thinking TBJ wrote :
 > > Skal du til Sverige/norge, så er det en anden sag. I sverige har de
 > > opsat
 > > stærekasser (fotofælder) og de blinker ved +5 km/t I norge er det SÅ
 > > dyrt at
 > > du bare skal køre det du må!
 
 I Sverige er det plus 16 km/t - det ved jeg med sikkerhed - passerer 2
 af slagsen hver dag jeg körer på arbejde gennem Lundbytunnelen i
 Göteborg :)
 
 Jae, men det er jo den gamle type. Det er de nye de sætter op, der er
 indstillet lidt mere agressivt. Og dem er der iøvrigt altid kamera i.
 Jeg kører selv ofte i goteborg (2-4 gange pr uge i gennemsnit vil jeg tro) i
 den gule FH 12'er med det røde logo :)
 
 
 
 
 |  |  | 
  Hans Kjaergaard (09-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hans Kjaergaard
 | 
 Dato :  09-06-06 23:18
 | 
 |  | On 4 Jun 2006 06:08:22 -0700, ejs@stofanet.dk wrote:
 
 >
 >Henrik Stidsen skrev:
 >
 >> After serious thinking TBJ wrote :
 >> > Skal du til Sverige/norge, så er det en anden sag. I sverige har de opsat
 >> > stærekasser (fotofælder) og de blinker ved +5 km/t I norge er det SÅ dyrt at
 >> > du bare skal køre det du må!
 >
 >I Sverige er det plus 16 km/t - det ved jeg med sikkerhed - passerer 2
 >af slagsen hver dag jeg körer på arbejde gennem Lundbytunnelen i
 >Göteborg :)
 Det var til debat i svensk radio for et par måneder siden at de ville
 "samordne" fangsthastigheden i hele Sverige til +5 km/t. Pt er det den
 lokale politikreds der sætter grændsen og det svinger mellem 5 og 20
 km/t.
 
 /Hans
 
 
 |  |  | 
  Christian B. Andrese~ (06-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Christian B. Andrese~
 | 
 Dato :  06-06-06 09:52
 | 
 |  | 
 TBJ wrote:
 > "Henrik Stidsen" <nntpspam@hs235.dk> skrev i en meddelelse
 > news:mn.1c887d66d1a1d175.34878@news.hs235.dk...
 > > After serious thinking TBJ wrote :
 > >> Skal du til Sverige/norge, så er det en anden sag. I sverige har de opsat
 > >> stærekasser (fotofælder) og de blinker ved +5 km/t I norge er det SÅ dyrt
 > >> at du bare skal køre det du må!
 > >
 > > Det ku være det var vejen frem i dk ;)
 >
 > Ja, det ku da godt være. Men hvis vi lige resonerer et øjeblik; hvor mange
 > ulykker sker der om året, fordi lastbilerne kører for stærkt? Jeg kender
 > ikke tallet, men jeg tror det er meget lavt. Hvor mange ulykker sker der pga
 > forskel i hastighed i samme køreretning; heller ikke dette tal kender jeg,
 > men jeg har hørt politiet udtale at netop det er en farlig situation - især
 > på landevejen.
 Bare vi så lige husker at lastbiler er overrepræsenteret i
 ulykkesstatistikkerne og at der en lastbil indblandet i hver 6.
 dødsulykke.....
 -- 
 Christian
http://www.yee-haw.dk MSN: spørg...
            
             |  |  | 
  Henrik Stidsen (06-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik Stidsen
 | 
 Dato :  06-06-06 19:24
 | 
 |  | 
 
            It happens that Christian B. Andresen formulated :
 > og at der en lastbil indblandet i hver 6.
 > dødsulykke.....
 Altså ~55 gange om året...
 -- 
 Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/ "I read biographies of the greats, and they were so messed up that I 
 thought I'd better mess myself up. But I couldn't. I'm too small." - 
 Winona Ryder
            
             |  |  | 
  Christian B. Andrese~ (07-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Christian B. Andrese~
 | 
 Dato :  07-06-06 08:29
 | 
 |  | 
 Henrik Stidsen wrote:
 > It happens that Christian B. Andresen formulated :
 > > og at der en lastbil indblandet i hver 6.
 > > dødsulykke.....
 >
 > Altså ~55 gange om året...
 Men problemet er jo at det ikke er hver 6. bil som er en lastbil.
 -- 
 Christian
http://www.yee-haw.dk MSN: spørg...
            
             |  |  | 
  Ukendt (08-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  08-06-06 07:42
 | 
 |  | 
 "Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
 news:1149665319.271220.221250@y43g2000cwc.googlegroups.com...
 
 Henrik Stidsen wrote:
 > It happens that Christian B. Andresen formulated :
 > > og at der en lastbil indblandet i hver 6.
 > > dødsulykke.....
 >
 > Altså ~55 gange om året...
 
 >Men problemet er jo at det ikke er hver 6. bil som er en lastbil.
 
 Nej, men pga af størrelsen og vægten er det da vel meget forståeligt?
 Tommy
 
 
 
 
 |  |  | 
  Christian B. Andrese~ (08-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Christian B. Andrese~
 | 
 Dato :  08-06-06 08:36
 | 
 |  | 
 TBJ wrote:
 > "Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
 > news:1149665319.271220.221250@y43g2000cwc.googlegroups.com...
 >
 > Henrik Stidsen wrote:
 > > It happens that Christian B. Andresen formulated :
 > > > og at der en lastbil indblandet i hver 6.
 > > > dødsulykke.....
 > >
 > > Altså ~55 gange om året...
 >
 > >Men problemet er jo at det ikke er hver 6. bil som er en lastbil.
 >
 > Nej, men pga af størrelsen og vægten er det da vel meget forståeligt?
 Det synes jeg så ikke at det burde være.
 -- 
 Christian
http://www.yee-haw.dk MSN: spørg...
            
             |  |  | 
  Ukendt (08-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  08-06-06 09:36
 | 
 |  | 
 "Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
 news:1149752137.462853.278910@i39g2000cwa.googlegroups.com...
 
 > > > dødsulykke.....
 > >
 > > >Altså ~55 gange om året...
 >
 > >>Men problemet er jo at det ikke er hver 6. bil som er en lastbil.
 >
 >> Nej, men pga af størrelsen og vægten er det da vel meget forståeligt?
 
 >Det synes jeg så ikke at det burde være.
 
 Altså, jo større køretøj og vægt, jo alvorligere ulykker. DERFOR er
 lastbiler og busser overrepræcenteret i DØDSulykke statestik. Men hvis du
 tjekker ulykker generelt, så vil du finde at lastbiler er
 underrepræcenteret...
 
 Og hvis du gør forskellen større mellem langsomste og hurtigste bil, vil
 antallet af dødsulykker stige....
 
 Mvh Tommy
 
 
 
 
 
 |  |  | 
  Christian B. Andrese~ (08-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Christian B. Andrese~
 | 
 Dato :  08-06-06 09:39
 | 
 |  | 
 TBJ wrote:
 > "Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
 > news:1149752137.462853.278910@i39g2000cwa.googlegroups.com...
 >
 > > > > dødsulykke.....
 > > >
 > > > >Altså ~55 gange om året...
 > >
 > > >>Men problemet er jo at det ikke er hver 6. bil som er en lastbil.
 > >
 > >> Nej, men pga af størrelsen og vægten er det da vel meget forståeligt?
 >
 > >Det synes jeg så ikke at det burde være.
 >
 > Altså, jo større køretøj og vægt, jo alvorligere ulykker. DERFOR er
 > lastbiler og busser overrepræcenteret i DØDSulykke statestik. Men hvis du
 > tjekker ulykker generelt, så vil du finde at lastbiler er
 > underrepræcenteret...
 Eller måske bare repræsenteret som de skal i forhold til antal.
 > Og hvis du gør forskellen større mellem langsomste og hurtigste bil, vil
 > antallet af dødsulykker stige....
 Så du vil mene at der vil blive færre dødsulykker hvis lastbilerne
 måtte/kunne køre 100 eller 110 ?
 -- 
 Christian
http://www.yee-haw.dk MSN: spørg...
            
             |  |  | 
  Ukendt (08-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  08-06-06 11:24
 | 
 |  | 
 "Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> skrev i en meddelelse 
 news:1149755948.452672.139240@g10g2000cwb.googlegroups.com...
 >Så du vil mene at der vil blive færre dødsulykker hvis lastbilerne
 >måtte/kunne køre 100 eller 110 ?
 Nej, ikke nødvendigvis. Men det er baseret på at langtfra alle lastbiler 
 egner sig til at køre 100 eller 110 km/t
 Men 90 eller måske 100 ville være fornuftigt. Ligesom 80 km/t landevejen 
 ville være fornuftigt.
 Men jeg ønsker det nu ikke, mit arbejde er tilrettelagt sådan jeg skal køre 
 max tilladte hastighed . Det betyder at jeg - ved at følge trafikken - har 
 lidt bedre tid, ved af- og pålæsning    Mvh Tommy 
            
             |  |  | 
   BJ (08-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : BJ
 | 
 Dato :  08-06-06 11:26
 | 
 |  | 
 "TBJ" <bruus [snabela] os.dk> skrev i en meddelelse 
 news:4487fab2$0$47086$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
 KLIP
 > Det betyder at jeg - ved at følge trafikken - har lidt bedre tid, ved af- 
 > og pålæsning    Jeg har det helt på samme måde .... i Tyskland med 180 til 220 km/t..;)
 -- 
             Bjørn J.
 ~~wear sunscreen~~ 
            
             |  |  | 
  Christian B. Andrese~ (08-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Christian B. Andrese~
 | 
 Dato :  08-06-06 12:05
 | 
 |  | 
 TBJ wrote:
 > "Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
 > news:1149755948.452672.139240@g10g2000cwb.googlegroups.com...
 >
 >
 > >Så du vil mene at der vil blive færre dødsulykker hvis lastbilerne
 > >måtte/kunne køre 100 eller 110 ?
 >
 > Nej, ikke nødvendigvis. Men det er baseret på at langtfra alle lastbiler
 > egner sig til at køre 100 eller 110 km/t
 > Men 90 eller måske 100 ville være fornuftigt.
 Er dagligdag nu.
 > Ligesom 80 km/t landevejen ville være fornuftigt.
 Er mindst dagligdag nu, snarere de samme 90.
 -- 
 Christian
http://www.yee-haw.dk MSN: spørg...
            
             |  |  | 
  Ukendt (08-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  08-06-06 17:06
 | 
 |  | 
 "Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
 news:1149764679.446591.246610@u72g2000cwu.googlegroups.com...
 
 >> Men 90 eller måske 100 ville være fornuftigt.
 
 >Er dagligdag nu.
 
 Nej! 80/90 er dagligdag. Masser af firmaer har lavet en grænse på 80 eller
 85 km/t (bla. Arla og flere benzin transportører)
 Men en lastbil der (på lige strækning) kører over 90 km/t er _meget_
 usædvanligt.
 
 >> Ligesom 80 km/t landevejen ville være fornuftigt.
 >
 >Er mindst dagligdag nu, snarere de samme 90.
 
 Ja, det sker da jævnligt. Men der er nu masser af personbiler der kun kører
 85 - og så overhaler man altså ikke liige i en lastbil.
 Min gennemsnitsfart på landevej er ca. 82 km/t, hvis man fraregner
 start/stop. På motirvej er den 89 km/t
 Mit påstulat er endnu angang, kør efter trafikken, dvs de forankørende. Vis
 hensyn i trafikken og kør som du syntes de andre burde køre, så er vi nået
 langt.
 Mange ulykker ville være undgået, hvis der blev holdt lidt bedre afstand til
 forankørende (og at andre ikke bare lægger sig direkte foran dig, så du skal
 slippe speederen/bremse for at det er forsvarligt.
 Lad det lige være et opråb; hvis der er god plads til at fortsætte din
 overhaling, så lad for pokker være med at køre ind umiddelbart foran den du
 overhaler.
 Mvh Tommy
 
 
 
 
 
 
 |  |  | 
  Finn Guldmann (09-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Finn Guldmann
 | 
 Dato :  09-06-06 22:43
 | 
 |  | 
 
            Christian B. Andresen skrev:
 >>> Så du vil mene at der vil blive færre dødsulykker hvis lastbilerne
 >>> måtte/kunne køre 100 eller 110 ?
 >> Nej, ikke nødvendigvis. Men det er baseret på at langtfra alle lastbiler
 >> egner sig til at køre 100 eller 110 km/t
 >> Men 90 eller måske 100 ville være fornuftigt.
 > Er dagligdag nu.
 >> Ligesom 80 km/t landevejen ville være fornuftigt.
 > Er mindst dagligdag nu, snarere de samme 90.
 > 
 Jeg må undre mig over hvor du har dine observationer fra.
 Hvis de er rigtige skulle jeg blive overhalet mange gange hver dag.
 -- 
 MVH Finn
 ...der har fået arbejde. Kan nu ses i en Volvo FH12 "handicapbil" rundt
 om i landet. Selv hastigheden klarer den selv. Så "træd på speederen
 og drej på rattet" dækker ikke mere, nu skal der kun styres.     |  |  | 
  Per Henneberg Kriste~ (10-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~
 | 
 Dato :  10-06-06 09:14
 | 
 |  | Christian B. Andresen wrote:
 > TBJ wrote:
 
 >> Nej, ikke nødvendigvis. Men det er baseret på at langtfra alle
 >> lastbiler egner sig til at køre 100 eller 110 km/t
 >> Men 90 eller måske 100 ville være fornuftigt.
 >
 > Er dagligdag nu.
 >
 >> Ligesom 80 km/t landevejen ville være fornuftigt.
 >
 > Er mindst dagligdag nu, snarere de samme 90.
 
 Du skal nok lige have checket dit speedometer imod et der passer ;)
 
 --
 Per, Esbjerg
 
 
 
 
 |  |  | 
  Christian B. Andrese~ (09-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Christian B. Andrese~
 | 
 Dato :  09-06-06 08:58
 | 
 |  | 
 TBJ wrote:
 > Mit påstulat er endnu angang, kør efter trafikken, dvs de forankørende. Vis
 > hensyn i trafikken og kør som du syntes de andre burde køre, så er vi nået
 > langt.
 > Mange ulykker ville være undgået, hvis der blev holdt lidt bedre afstand til
 > forankørende (og at andre ikke bare lægger sig direkte foran dig, så du skal
 > slippe speederen/bremse for at det er forsvarligt.
 > Lad det lige være et opråb; hvis der er god plads til at fortsætte din
 > overhaling, så lad for pokker være med at køre ind umiddelbart foran den du
 > overhaler.
 Sådan kører jeg selv <gloriepudsning.wav>
 -- 
 Christian
http://www.yee-haw.dk MSN: spørg...
            
             |  |  | 
  Christian B. Andrese~ (12-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Christian B. Andrese~
 | 
 Dato :  12-06-06 11:49
 | 
 |  | 
 Per Henneberg Kristensen wrote:
 > Christian B. Andresen wrote:
 > > TBJ wrote:
 >
 > >> Nej, ikke nødvendigvis. Men det er baseret på at langtfra alle
 > >> lastbiler egner sig til at køre 100 eller 110 km/t
 > >> Men 90 eller måske 100 ville være fornuftigt.
 > >
 > > Er dagligdag nu.
 > >
 > >> Ligesom 80 km/t landevejen ville være fornuftigt.
 > >
 > > Er mindst dagligdag nu, snarere de samme 90.
 >
 > Du skal nok lige have checket dit speedometer imod et der passer ;)
 Det var ikke over 10 km/t fejlvisning ved 100 km/t og så kører man
 næsten samme hastighed som mange lastbiler.
 Men jeg vil låne en GPS ved førstkomne lejlighed og så tjekke det
 med den.
 -- 
 Christian
http://www.yee-haw.dk MSN: spørg...
            
             |  |  | 
  Per Henneberg Kriste~ (13-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~
 | 
 Dato :  13-06-06 09:07
 | 
 |  | Christian B. Andresen wrote:
 
 >> Du skal nok lige have checket dit speedometer imod et der passer ;)
 
 > Det var ikke over 10 km/t fejlvisning ved 100 km/t og så kører man
 > næsten samme hastighed som mange lastbiler.
 
 Lastbiler kører ikke over 90km/t. Basta. C´est la vie. End of Storie.
 
 Så er den ged vist barberet :)
 
 Chaufføren mister kortet hvis han kører hurtigere. Kun hollændere er
 tilsyneladende fritaget for at køre med begrænsning.
 
 > Men jeg vil låne en GPS ved førstkomne lejlighed og så tjekke det
 > med den.
 
 Jeg stiller mig gerne til rådighed hvis du bor i nærheden ;)
 
 --
 Per, Esbjerg
 
 
 
 
 |  |  | 
  Christian B. Andrese~ (13-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Christian B. Andrese~
 | 
 Dato :  13-06-06 09:49
 | 
 |  | 
 Per Henneberg Kristensen wrote:
 > Christian B. Andresen wrote:
 >
 > >> Du skal nok lige have checket dit speedometer imod et der passer ;)
 >
 > > Det var ikke over 10 km/t fejlvisning ved 100 km/t og så kører man
 > > næsten samme hastighed som mange lastbiler.
 >
 > Lastbiler kører ikke over 90km/t. Basta. C´est la vie. End of Storie.
 >
 > Så er den ged vist barberet :)
 Men som skrevet 100 km/t og med 10 km/t fejlvisning er vi nede på de
 90, som de nu kører nogle af dem.
 > Chaufføren mister kortet hvis han kører hurtigere.
 Det tror jeg egentligt ikke bekymrer dem, man kan jo se på så mange
 andre overtrædelser de laver. Jeg ved godt at personbilerne også
 laver overtrædelser, og det er da lige så forkert.
 > > Men jeg vil låne en GPS ved førstkomne lejlighed og så tjekke det
 > > med den.
 >
 > Jeg stiller mig gerne til rådighed hvis du bor i nærheden ;)
 Desværre ikke    -- 
 Christian
http://www.yee-haw.dk MSN: spørg...
            
             |  |  | 
  Finn Guldmann (17-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Finn Guldmann
 | 
 Dato :  17-06-06 15:19
 | 
 |  | 
 
            Christian B. Andresen skrev:
 >> Chaufføren mister kortet hvis han kører hurtigere.
 > Det tror jeg egentligt ikke bekymrer dem, man kan jo se på så mange
 > andre overtrædelser de laver. Jeg ved godt at personbilerne også
 > laver overtrædelser, og det er da lige så forkert.
 > 
 Det hænger nok sammen med at strafreglerne er sat sammen så kontrollen 
 er vigtigere end hvorfor der kontrolleres.
 De "sædvanlige" koster det de koster, 1-2-3 klip, m.v., men at øge 
 farten til mere end 90 km/t betinger at man fifler med fartbegrænseren, 
 og *det* er den direkte vej til en orienterende.
 -- 
 MVH Finn
 ...der har fået arbejde. Kan nu ses i en Volvo FH12 "handicapbil" rundt
 om i landet. Selv hastigheden klarer den selv. Så "træd på speederen
 og drej på rattet" dækker ikke mere, nu skal der kun styres.     |  |  | 
 |  |