bomdirk
Fra : kenneth.g

Dato : 03-06-06 08:41

Hej i gruppen

Jeg vil gerne have en bomdirk fra mastetoppen i stedet for en kort wire fra
agter staget, med jeg kan ikke lige bliver enig med mig selv om, den skal
være et fald i en dobbelt blok i maste toppen eller om det bare skal være en
reb fra masten ned til bommen i en fast længde

--
Hilsen Kenneth

kenneth918 (snabeA) msn (prik) com

Fra : Steffen Skov

Dato : 03-06-06 09:04

Jeg vil helt klart foretrække et fald. Den kan justeres efter forholdene. En
blok i toppen vil larme og skramle og du har 2 liner udvendigt på masten. En
fast line fra toppen kan også bruges bare den er længere end nødvendigt, så
du har noget at justere med.
Hilsen
Steffen

Fra : ThomasB

Dato : 03-06-06 12:20

"Steffen Skov" <XsskovY@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> masten. En fast line fra toppen kan også bruges bare den er længere end
> nødvendigt, så du har noget at justere med.

Vil du ikke være rar, og lade være med at topposte?

Når der toppostes er der hamrende svært for folk der ikke har fulgt
diskussionen, at følge med. Desuden postes indlægget to gange, fordi du
citerer hele det foregående indlæg, og derved spilder du alles båndbredde og
din udbyders serverplads.

Fra : Claus Hansen

Dato : 03-06-06 13:06

> Når der toppostes er der hamrende svært for folk der ikke har fulgt
> diskussionen, at følge med.
De fleste læser vel tråden fra første indlæg...

> derved spilder du alles båndbredde og din udbyders serverplads.
Gisp... Hvem har du dog som udbyder...

Fra : ThomasB

Dato : 03-06-06 18:31

"Claus Hansen" <nospam@divein.dk> skrev i en meddelelse
> De fleste læser vel tråden fra første indlæg...

Okay - og hvad så med dem der ikke gør? Eller hvad med dem der søger på
google-usenet efter svar?
Og ville det ikke være smart, at man ligemeget hvor man kommer ind i et
indlæg, hurtigt kan sætte sig ind i hvad der skrives om?

Hvordan citerer du normalt?

Sådan her:

Det er en muldvarp på motorcykel!
Hvad er det, der er småt, sort og meget hurtigt?

Eller:

Hvilken relevans har det?

Kig her:
http://64.233.183.104/search?q=cache:_vs18hxG4sUJ:www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html+usenet+citatteknik&hl=da&gl=dk&ct=clnk&cd=1

Mvh Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 03-06-06 13:07

ThomasB: Vil du ikke være rar at beskæftige dig med de emner om
sejlads, flertallet i denne gruppe interesserer sig for?
Evt. svare med noget konstruktivt/relevant/interessant?
Eller spørge om noget for flertallet relevant/interessant?

Din evindelige/maniske toppost-irritation virker på mig som en
besættelse eller et personligt korstog ...
Slap dog af ThomasB!

Af de "vanlige bidragydere" i gruppen har jeg kun bemærket 2 personer,
for hvem emnet topposting er relevant/vigtigt ...
Vi andre går tilsyneladende mere op i hurtig og enkel kommunikation -
ala e-mail - og i emner, der har med sejlads at gøre. Og er nok mindre
optaget af formen ...

Og jeg kender alle "salmerne" om usenet fundats og alt det der
formelle ***, formalisterne i deres "hellige" forargelse over vi
andres "vanhellighed og respektløshed" kan overøse/-fuse os
"ikke-troende" med ... så spar mig for det ...

Iøvrigt synes jeg det kan være rart med en tynd line som bomdirk, hvis
man ikke har en "stiv" kickingstrap", der kan "gribe" bommen, når man
slækker på storfaldet. Ikke mindst, hvis man har sprayhood, som let
bliver "bulet", hvis bommen ikke stoppes af andet end bøjlen eller
skippers hånd ... En bomdirk kan jo reguleres i længde ligesom et
fald, hvis man vil.

Vi havde et problem tidligere, da vi brugte en blød flettet line. Den
kom i svingninger ved særlige vindretninger og -styrker. Det gør vores
storfald (stålwire) ikke. Når vi sejlede satte vi bomdirken ind om
krogen, vi også benytter til rebet i storen, og satte tot.

Nu har vi monteret en "rør-kickingstrap", som klarer håndteringen af
bommen og bruger faldet til at holde bommen oppe i den ønskede højde,
når vi ikke er under sejl.

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

Fra : ThomasB

Dato : 03-06-06 18:50

"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse
> [...]
> Evt. svare med noget konstruktivt/relevant/interessant?
> Eller spørge om noget for flertallet relevant/interessant?

Det kan du tro jeg vil - og tak fordi du spørger.

> Din evindelige/maniske toppost-irritation virker på mig som en besættelse
> eller et personligt korstog ...
> Slap dog af ThomasB!

Sjovt det virker sådan på dig, for sådan er det ikke ment.

Læs mere om vejledninger her:
http://64.233.183.104/search?q=cache:Pq1RTV1XZGgJ:www.usenet.dk/netikette/vejledforklar.html++site:www.usenet.dk+vejledninger+usenet&hl=da&gl=dk&ct=clnk&cd=3

> Af de "vanlige bidragydere" i gruppen har jeg kun bemærket 2 personer, for
> hvem emnet topposting er relevant/vigtigt ...

Okay.

> Vi andre går tilsyneladende mere op i hurtig og enkel kommunikation - ala
> e-mail - og i emner, der har med sejlads at gøre. Og er nok mindre optaget
> af formen ...

Ja, det er rent faktisk det der er problemet - men så er det jo godt, at vi
er et par stykker der ikke giver op mht at vejlede, så vi kan få et endnu
bedre dk.fritid.sejlads.

Al erfaring siger at topposting er med til at ødelægge en gruppe - hvis du
er i tvivl, så spørg i dk.admin.netikette.

Kan du svare mig på, hvorfor der er enkelte der nægter at overholde
netiketten?

> [...]
> ***, formalisterne i deres "hellige" forargelse over vi andres
> "vanhellighed og respektløshed" kan overøse/-fuse os "ikke-troende" med

Okay.

> Nu har vi monteret en "rør-kickingstrap", som klarer håndteringen af
> bommen og bruger faldet til at holde bommen oppe i den ønskede højde, når
> vi ikke er under sejl.

Easykick er sagen (og dyr)

Fra : Ukendt

Dato : 03-06-06 19:09

> Easykick er sagen (og dyr)

Det kan vi ikke blive uenige om.
Et tip kunne være selv at lave en ved hjælp af 2 rør med forskellig diameter
som kan glide ind i hinanden.
Inde i disse 2 rør puttes en kraftig gummislange (en fjeder må også kunne
bruges, men ved ikke hvor den kan fås henne).
- Jeg ved det er gjort før med med godt resultat.

Mange hilsner
Jeppe

Fra : Claus Tersgov

Dato : 03-06-06 23:37

Flemming Torp skrev:

> [...]
> andres "vanhellighed og respektløshed" kan overøse/-fuse os
> "ikke-troende" med ... så spar mig for det ...

Næh, det er aldrig rart at blive mindet om, at man er en egoistisk skiderik,
som med overlæg pisser på andre omkring sig...

Det står sgu sløjt til blandt de danske sejlere!

Claus

Fra : Ukendt

Dato : 04-06-06 20:43

> Næh, det er aldrig rart at blive mindet om, at man er en egoistisk
> skiderik, som med overlæg pisser på andre omkring sig...
>
> Det står sgu sløjt til blandt de danske sejlere!
>
> Claus

Så kom nr. 2 på banen ... ... God Pinse!

Fra : Claus Tersgov

Dato : 05-06-06 23:06

Flemming Torp skrev:

> Så kom nr. 2 på banen ... ... God Pinse!

Flemming, du er selv begyndt at "vejlede" folk, når du synes, at de er
offtopic. Men samtidig med at du offentligt anfægter, når folk ikke følger
fundatsen, så nægter du selv at efterleve netiketten?

Du vil gerne dømme folk ude, men ikke slev overholde reglerne...

Det er da ikke særligt troværdigt...

Claus

Fra : HO

Dato : 03-06-06 14:37

"ThomasB" <usenet*fjern*@*fjern*2ma2.dk> skrev i en meddelelse
Hej
Jeg kan kun give dig ret Thomas.
Det er svært at følge med, og det er betydelig nemmere at svare på nogle
enkelte konkrete ting i et indlæg, hvis alt overflødig klippes væk.
Dette er faktiske den eneste NG der er ved at udvikle sig til det rene
anarki.
Det har ellers været en god NG, men det er desværre nogle få klogeåger det
er ved at splitte totalt.

Hilsen
Hans Olsen

Fra : kenneth.g

Dato : 03-06-06 15:17

ER I SØDE AT TAGE DEN DISKUSSION ET ANDET STED, JEG SPURTE FAKTISK OM NOGET

På forhånd tak
Kenneth

Fra : ThomasB

Dato : 03-06-06 18:54

"HO" <ho@vejen-net.kdVENDES> skrev i en meddelelse

> Jeg kan kun give dig ret Thomas.

Tak

> Dette er faktiske den eneste NG der er ved at udvikle sig til det rene
> anarki.

Ja, det er synd, for dk.fritid.sejlads var engang en god gruppe - hvis vi
alle sammen giver et nap med - og ikke er så skide stædige, så skal det nok
igen blive en god gruppe

Fra : Torben Bach

Dato : 03-06-06 23:24

"ThomasB" <usenet*fjern*@*fjern*2ma2.dk> wrote in message
> [...]
>
> Ja, det er synd, for dk.fritid.sejlads var engang en god gruppe - hvis vi
> alle sammen giver et nap med - og ikke er så skide stædige, så skal det

Når du nu har så travlt med netikette, så undrer det mig såre, at du ikke
fortsætter diskussionen i dk.admin.netikette.

Denne gruppe, dk.frtid.sejlads *er en god* gruppe, uanset om der toppostes
eller ej. Det er vel indholdet, der tæller?
Hvis du mener, at gruppen ikke længere er god, så er det vel sådan, at det
er frivilligt, om man deltager eller holder sig borte?
Gruppen her bliver aldrig bedre af, at der er nogen, der hænger sig i
formaliteterne. Den slags vejledninger ender så godt som altid i fnidder og
mudderkastning.
At sammenligne topposting med, at man pisser på andre, er asocial og
lignende er helt ude i hampen.

Udover det, så har jeg da bemærket, at visse skribenter i årevis har
toppostet, uden at det har givet anledning til problemer, men det afhænger
vel af, om man som læser mener, at pgl. bidrager positivt i debatten i
øvrigt.

Hvis du vil fortsætte diskussionen, så gør det i den rette gruppe, hvilket
er årsagen til, at jeg har sat FUT (Follow Up To dk.admin.netikette), hvor
jeg gerne deltager i den videre debat i modsætning til andre, der konsekvent
har travlt med at FUTTE til samme gruppe, men som af uransagelige grunde
ikke selv følger med - et faktum, jeg aldrig har forstået. Hvorfor sætte FUT
til et eller andet, for så at afholde sig fra videre debat i rette
vedkommende gruppe (i denne forbindelse regelsættet)

Mvh
Torben

--
Husk at *hvis* du vågner -
er hver morgen den første dag

Fra : ThomasB

Dato : 04-06-06 11:19

"Torben Bach" <tsbach*fjern*@nyka.dk> skrev i en meddelelse

> Denne gruppe, dk.frtid.sejlads *er en god* gruppe, uanset om der toppostes
> eller ej. Det er vel indholdet, der tæller?

Det er både indholdet og indpakningen. Ingen gider at følge med i en gruppe,
hvor man skal blandre op og ned og gætte sig frem til hvad det er der svares
på.

> Hvis du mener, at gruppen ikke længere er god, så er det vel sådan, at det
> er frivilligt, om man deltager eller holder sig borte?

En anden mulighed kunne være at få lidt datadiciplin og god tone ind i
gruppen, så folk ikke flygter.

Hvis du kigger på statistikkerne, vil du se at aktiviteten her i gruppen
dk.fritid.sejlads er faldet med ca. 50% siden 2005.

> [...]
> og mudderkastning.
> At sammenligne topposting med, at man pisser på andre, er asocial og

Det er princippet i at man er hamrende ligeglad med de regler der findes på
usenet.

At det ender med fnidder og mudderkastning, handler om at nogle ikke kan
finde ud af at holde en venlig tone og tager det som en personlig
fornærmelse at blive vejledt.

> [...]
> toppostet, uden at det har givet anledning til problemer, men det afhænger
> vel af, om man som læser mener, at pgl. bidrager positivt i debatten i

De to ting hænger for mig ikke sammen. At en enkelt eller to en gang i
mellem topposter er der vel ingen der hænger sig i, men at 20 personer
pludselig, konsekvent, begynder at topposte synes klart er et skråplan -
ovenikøbet påstår den ene gudhjælpemig at det er aftalt at vi topposter her
i gruppen.

Det er da klart mangel på viden om usenet, og derfor vejledninger.

Al erfaring siger at når netiketten overholdes, får man en væsentlig bedre
gruppe.

> [...]
> videre debat i rette vedkommende gruppe (i denne forbindelse regelsættet)

Dette er ikke en diskussion OM netiketten. Dette er en diskussion om
dk.fritid.sejlads' fremtid.

Fra : Jens Frederiksen

Dato : 03-06-06 23:35

Hej Thomas...

Skidt med alle de tåber du omgives af!!!! de er jo kun ude på at drille
dig...........
Har du prøvet "dk. jeg skal gi' jer skal jeg" - jeg tror det er et forum for
dig!!

Hilsen
Jens
Er glad læser/bruger af dk.fritid.sejlads - med eller uden topposting

Fra : ThomasB

Dato : 04-06-06 11:21

"Jens Frederiksen" <sjip@privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hilsen
> Jens
> Er glad læser/bruger af dk.fritid.sejlads - med eller uden topposting

Tror du skal holde igen med sprutten min ven.

Fra : Jens Frederiksen

Dato : 04-06-06 17:37

"min ven".... det vil jeg gerne lægge afstand til...

Fra : ThomasB

Dato : 04-06-06 17:47

"Jens Frederiksen" <sjip@privat.dk> skrev i en meddelelse

> "min ven".... det vil jeg gerne lægge afstand til...

Læg du hellere afstand til sprutten

Fra : Torben Bach

Dato : 04-06-06 20:32

> "Jens Frederiksen" <sjip@privat.dk> skrev i en meddelelse

> Læg du hellere afstand til sprutten

Hr. ThomasB
Nu må det da være på tide, at du selv begynder at læse de regler, som du så
flittigt henviser til - og ikke mindst at forstå, hvad indholdet er, for dit
indlæg her har overhovedet *intet* med fundatsen for dk.fritid.sejlads at
gøre.

Du siger, at dit overordnede mål med vejledninger ikke er en diskussion om
netikette, men om gruppens fremtid.

Med dette og lignende indlæg fra dig vil jeg gerne medgive, at det kan blive
svært for gruppen fortsat at have en fremtid, men heldigvis har de aktive
brugere af gruppen ikke den samme dobbeltmoralske attitude, som du i dette
tilfælde endnu en gang har udvist - i direkte strid med fundatsen for
gruppen!

FUT til dk.admin.netikette.

LOL med dig og dine vejledninger - medmindre dit indlæg i virkeligheden har
en eller anden form for sort humor at gøre.

Torben

Fra : ThomasB

Dato : 04-06-06 21:25

> [...]
> så flittigt henviser til - og ikke mindst at forstå, hvad indholdet er,
> for dit indlæg her har overhovedet *intet* med fundatsen for

Nej, det er noget på kanten vil jeg medgive - men der må smashes på høje
bolde

> Du siger, at dit overordnede mål med vejledninger ikke er en diskussion om
> netikette, men om gruppens fremtid.

Netop - godt set. Diskussion om netikette foregår i d.a.n - diskussion om
d.f.s foregår i d.f.s - er vi enige?

> [...]
> i dette tilfælde endnu en gang har udvist - i direkte strid med fundatsen

Det har absolut intet med dobbeltmoral at gøre. Hvis du mener at jeg gør
noget der er i strid med netiketten, eller fundatser, så synes jeg ærligt
talt at du skulle vejlede mig - gerne på samme måde som jeg har vejledt
andre herinde. Jeg vil godt vædde på at jeg ikke vil være lige så
rasmusmodsat som harding, flemming, bjarke og andre toppostere.

Hvis du mener at topposting er en bagatel, er det ok at svine andre til? Er
det ok at reklamere? Er det ok at være OT? Er det ok at bundposte? Er det ok
at opføre sig som man har lyst til? Er det ok at poste andres emailadresser?

> FUT til dk.admin.netikette.

Fjernet igen

> LOL med dig og dine vejledninger - medmindre dit indlæg i virkeligheden
> har en eller anden form for sort humor at gøre.

Skal jeg latterliggøre dig?

Fra : Torben Bach

Dato : 04-06-06 22:13

> Fjernet igen

Alene det, at du har gjort det, viser at dine henvisninger til fundatser og
regelsæt ikke kan eller skal tages alvorligt.

Du er hermed PLONKET, da du tilsyneladende i dit hellige korstog er
fuldstændigt uden for pædagogisk rækkevidde - hvilket jeg kun kan anbefale
andre at gøre (bloker afsender) - dermed slipper man i det mindste for
størstedelen af støjen!
Din karriere som "venlig" netbetjent er hermed dømt til forlis i forhold til
mig og formentligt en del andre i denne gruppe.

EOD (End Of Discussion) "Tak for denne gang"

Torben

Fra : ThomasB

Dato : 04-06-06 22:26

> Alene det, at du har gjort det, viser at dine henvisninger til fundatser
> og regelsæt ikke kan eller skal tages alvorligt.

Selvfølgelig må grupperelaterede ting diskuteres i gruppen - derfor jeg
fjernede FUT.

> [...]
> til mig og formentligt en del andre i denne gruppe.
>
> EOD (End Of Discussion) "Tak for denne gang"

Når man løber tør for argumenter, så er det for mange den eneste mulighed at
lave en EOD. Det er lidt ærgeligt at vi ikke kan få afsluttet snakken om
topposting osv uden sure miner.

Fra : Egon Stich

Dato : 06-06-06 17:22

> [...]
at
> lave en EOD. Det er lidt ærgeligt at vi ikke kan få afsluttet snakken om

Kunne du iukke overveje, at lade dig vælge til dit lokale menighedsråd?
Det er ikke svært, man får en "fin kasket", og så kan vi andre måske tale
sejlads uden fnidder?

(jeg har prøvet at ignorere, men nu blever det efetrhånden for morsomt

Egon

Fra : Torben Bach

Dato : 06-06-06 21:32

"Egon Stich" <stich-foto@stich-foto.dk> wrote in message

> [...]
> sejlads uden fnidder?
>
> (jeg har prøvet at ignorere, men nu blever det efetrhånden for morsomt

Det er meget lettere - hvis man feks. benytter Outlook Express - at anvende
bloker afsender via topmenuen "Message" eller, hvad det nu hedder, hvis man
bruger en dansk version.
Utroligt at opleve, hvordan støjer bliver dæmpet, og så slipper man for
direkte at blive skudt i skoene som her. "Når man løber tør for argumenter,
så er det for mange den eneste mulighed
at lave en EOD" fra en mand, der ikke har fattet, at hans korstog omkring
gruppens fremtid, *ikke* har en fremtid!

mvh
Torben

Fra : ThomasB

Dato : 07-06-06 00:50

> [...]
> at lave en EOD" fra en mand, der ikke har fattet, at hans korstog omkring
> gruppens fremtid, *ikke* har en fremtid!

Hvorfor bliver du personlig?

Du har jo slet ikke givet mit "korstog" omkring gruppens netikettefremtid en
chance - det eneste du har gjort er at nedgøre mig.

Fra : ThomasB

Dato : 07-06-06 00:44

"Egon Stich" <stich-foto@stich-foto.dk> skrev i en meddelelse
> at
>>

> Kunne du iukke overveje, at lade dig vælge til dit lokale menighedsråd?
> Det er ikke svært, man får en "fin kasket", og så kan vi andre måske tale
> sejlads uden fnidder?

Prøver du at fornærme mig?

> (jeg har prøvet at ignorere, men nu blever det efetrhånden for morsomt

Prøv at kigge lidt tilbage Egon - jeg har holdt en pæn tone hele vejen
igennem - dog har jeg været så tåbelig at hoppe i et par gange, når jeg er
blevet talt grimt til.

Det eneste jeg har forsøgt er at stoppe den massive topposting der har været
i gruppen det sidste halve år. Kig på statistikkerene - aktiviteten i
gruppen er faldet ca. 50% i forhold til 2005 - det kan godt være at det
ikke er toppostingens skyld, men alle undersøgelser viser at en gruppe
fungerer meget bedre, når netiketten overholdes mest muligt.

Mvh Thomas
PS jeg har ikke snakket om topposting i flere dage.

Fra : Steffen Skov

Dato : 03-06-06 15:03

> [...]
> diskussionen, at følge med. Desuden postes indlægget to gange, fordi du
> citerer hele det foregående indlæg, og derved spilder du alles båndbredde
Hej Thomas
Dette er en gruppe for sejlads, og den er god. Har du selv nogensinde
sejlet? Jeg svarer på et seriøst indlæg om en bomdirk, og du svarer med
absolut intet i forhold til emnet. Så hvem spilder båndbredde? Mit indtryk
er, at du sidder i underbukser foran computeren med diverse colaflasker og
gamle pizzarester flydende omkring dig.
Få et liv. Tag på havet!
hilsen
Steffen
--
"Havet bringer hvert menneske nyt håb, som
søvnen bringer drømme."

Fra : ThomasB

Dato : 03-06-06 19:16

Hej Steffen og tak fordi du ikke topposter

> Dette er en gruppe for sejlads, og den er god.

Jeg er helt klar over hvad dette er - men tak.

God gruppe? Du synes en gruppe er god, på trods af at folk opfører sig
præcist som de har lyst til?

Du synes det er nogle gode deltagere, som NÆGTER at overholde netiketten og
derved er pisse asociale?

Du synes det er nogle gode deltagere, som sviner andre til som du har gjort
med mig her?

> Har du selv nogensinde sejlet?

Jeg har helt sikkert sejlet mere end de fleste herinde.

> Jeg svarer på et seriøst indlæg om en bomdirk, og du svarer med absolut
> intet i forhold til emnet. Så hvem spilder båndbredde?

Hvis du nu havde sat dig lidt ind i hvordan det hele fungerer her på usenet,
så ville du vide at der er ganske normalt og "lovligt" at vejlede andre. Jeg
vejledte dig fordi du toppostede.

Hvis du sad på et biblioteks læseafdeling og et par stod og snakkede
højlydt, ville du så ikke vejlede dem i hvordan man opfører sig på et
bibliotek? Jeg har været meget venlig overfor dig og andre når jeg har
vejledt.

Læs mere her:
> [...]

> Mit indtryk er, at du sidder i underbukser foran computeren med diverse
> colaflasker og gamle pizzarester flydende omkring dig.

Her kunne jeg have valgt at skrive mit indtryk om dig. Jeg kunne f.eks have
skrevet at du virker som en uintelligent, fladpandet, langhåret,
hippiewannabee med en kamphund til at stive dit svage ego af med - men du
får mig ikke ned på dit lavvandet niveau.

> Få et liv. Tag på havet!

Lad mig høre: Hvor mange have har du sejlet på skipper?

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 03-06-06 12:26

> [...]
> skal være et fald i en dobbelt blok i maste toppen eller om det bare skal
> være en reb fra masten ned til bommen i en fast længde

Jeg har en fast, tynd line fra mastetoppen. Der sidder et lille øje på
toppen for enden af bommen, hvor jeg så fastgør linen. Under sejlads er
linen fastgjort samme sted - men slæk Jeg kunne også fastgøre den til
masten, men det har jeg ikke fundet nødvendigt. Det fungerer fint for mig.
Justering foregår ganske enkelt ved, at jeg stiller mig under bommen med
bommen hvilende på skuldrene - et hurtigt knob fastgør linen.

Efter endt sejlads fastgør jeg storfaldet i det samme øje for enden af
bommen, så faldet egt. fungere som bomdirk i havn.

--
Mvh, Peter Ingsø Laursen

Bianca 28 sejlere mødes også på:
http://www.cafecrema.dk

Fra : ThomasB

Dato : 03-06-06 12:57

> [...]
> skal være et fald i en dobbelt blok i maste toppen eller om det bare skal
> være en reb fra masten ned til bommen i en fast længde

Hvad mener du med dobbeltblok?

Jeg ville lave det som et fald, så man kan justere bomhøjden. Det er også
smart hvis man har bomtelt.

Mvh Thomas

Fra : kenneth.g

Dato : 03-06-06 13:45

> Hvad mener du med dobbeltblok?
>
> Jeg ville lave det som et fald, så man kan justere bomhøjden. Det er også
> smart hvis man har bomtelt.
>
> Mvh Thomas

Jeg kunne forstille mig en "dobbelt blok" i toppen af masten med et to fald,
et til storsejlet og et til bomdirken

Kenneth

Fra : ThomasB

Dato : 03-06-06 17:58

> Jeg kunne forstille mig en "dobbelt blok" i toppen af masten med et to
> fald, et til storsejlet og et til bomdirken

Ahh, så er jeg med - hvs du skal have bomdirk, så vælg en der kan hejses.

Men hvorfor ikke en easykick? Den er blæret

http://www.mmc.dk/pdf/DK36.pdf

Fra : Egon Stich

Dato : 06-06-06 17:24

> Ahh, så er jeg med - hvs du skal have bomdirk, så vælg en der kan hejses.
>
> Men hvorfor ikke en easykick? Den er blæret
>
> http://www.mmc.dk/pdf/DK36.pdf

Jamen - prisen, kære ven-- Prisen(

Egon

Fra : ThomasB

Dato : 07-06-06 00:54

> Jamen - prisen, kære ven-- Prisen(

Jaaa, ved det godt

Men det er godt nok dejligt at sejle med og efter min mening, alle 3-4000 kr
værd

Mvh Thomas

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 04-06-06 22:31

Hvorfor er du ked af den korte wire fra agterstaget. Den har den fordel, at
den også holder bommen sidervers. En dirk holder kun højden.

Jeg har (havde) overvejet at skifte min bomdirk (på en fast blok i toppen af
masten) til et lille kort. Måske fordi jeg nu to gange har oplevet hvor
irriterende en dirk er når man "taber" den.

Hvis man vælger dirk'en så skal den da klart kunne justeres. Ellers mener
jeg den korte er bedre.

Bjarke

Fra : Ukendt

Dato : 04-06-06 23:32

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand.de(nej, det skal
selvfølgelig være med K da jeg er dansker)> skrev i en meddelelse
> [...]
> oplevet hvor irriterende en dirk er når man "taber" den.
>
> Hvis man vælger dirk'en så skal den da klart kunne justeres. Ellers

Måske, man med fordel kan dele problemet op i to:

1. Hvad skal holde bommen (fra at beskadige sprayhood eller dæk eller
et besætningsmedlem) når man lader storfaldet gå?
2. Hvad skal holde bommen, når man ikke er for sejl?

Ad 1. Vi har nu stor glæde af en "rørformet kickingstrap", der
"fanger" bommen inden den kommer for langt ned - dette kan justeres.
En - enig med Bjarke, helst justerbar - bomdirk kan også gøre god
fyldest.
Ad 2. Her kan den korte wire eller en bomdirk (helst justerbar fra dæk
eller cockpit) eller storfaldet være velegnet og vi bruger så den
lille line fra den agterste del af bompressenningen og "kører den en
gang omkring" agterstaget, så bommen ikke svinger for meget fra side
til side. I mine unge dage, brugte vi et X eller Y af træ for ikke at
belaste riggen ... til at holde bommen.

Jeg har ofte siden spekuleret på, om en brøkdelsrig (specielt den
øverste del af masten) har godt af at man lader storfaldet bære
bommen, når man er i havn eller går for motor ... og jeg har set flere
lade bommen ligge ud til siden på dækket ...

For at undgå Bjarkes problem med at "tabe den - altså bomdirken" - kan
man jo have den permanent siddende på bomnokken og enten lade den
sidde dér i slækket stand, når man sejler for sejl, eller - som vi
gjorde - trække den frem til masten og fastgøre den over en rebekrog,
så den meget hurtigt kan slækkes ud igen ...

Fra : kenneth.g

Dato : 05-06-06 08:06

Jeg kunne godt tænke mig en "lang" dirk for fordi når jeg er ude at sejle
alene og skal have storsejlet op så er jeg jo nød til at hæve sejlet inden
jeg kliker den "korte" dirk af. den kræver at jeg ligger i den helt rigtige
retning i forhold til vinde, og i min båd er det ikke muligt både at trække
i storfaldet og holde roret

Så der for kunne jeg tænker mig at have "En kort en lang, en trekantet
stang" nej jeg vil gerne have begge to så når jeg vil sætte sejl så kan jeg
slippe med den korte og hæve mit sejl, for så at slække på den lange.

Jeg kan godt se at hvis bommen kan fare fra side til side så er den ikke
sjov at skulle ungår hele tiden.

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 05-06-06 09:49

Det kan godt være det bedste er at have begge ??

Det med "lige" at tage bomdirken af og sætte den frem på masten fungerer
fint i teorien, men i praksis sker der det, at den 1 ud af 50 gange hvor man
lige glemmer at sætte den frem og først opdager det efter 5 min fordi den
enten generer storsejlet eller får det til at falde ud, så skal man "lige"
tage den af ude i søen. Og er man som Keneth alene (er man mange på en båd
er der jo intet der er et problem) så er det frem til masten og slægge,
tilbage og så meget ind i vinden at man kan nå nokken, tage den af uden at
tabe den, op på masten og sætte den fast samt totte linien op på en klampe.

Som solosejler vil dette i lidt sø og god vind alene kræve en ekstra blå
cola ... Og hvis man taber den (som jeg har gjort to gange) så kræver det 2.

Alternativet kun at skulle frem til masten en gang for slægge en bom-dirk
man lader blive siddende. Men ofte vil man gerne have bommen lidt højere i
havn end man haler den på en bide vind, så det skal gøres lige når man har
sat sejlet, så ikke den sprænger. Og som solo-sejler har man jo lidt travlt
på det tidspunkt ?

Hvis det skulle være rigtigt godt, så skulle man have en bomdirk på en blok
i masten og så fører den tilbage til cockpittet og sætte den i et frølår.
Det tror jeg faktisk jeg vil lave når nu jeg får en båd igen (sagde farvel
til "Himmelblå" i går). Og så den lille kort sat "lidt højt" så man kan
sætte den på i havn, når man gerne til styre bommen sidevers og have den
lidt højt (samt tage skødet væk, så man kan nyde pinsefrokosten ved det
store kolde bord i cock-pit'et ?

Flemming Torp har ret i at uanset hvilken af metoderne, så bærer
brøkdelsriggen bommen. Men det er her jeg tror den lille er korte er bedre
for har man kun bom-dirken, så totter mange "brøkdelsejere" storsejlsskødet
ganske lidt for at sikre den ikke står og slår til siden. Og det er jo en
skidt metode. Men jeg ved ikke om det er et problem. Foreløbig bruger jeg en
del tid på at minde andre om at det er skidt at glemme agterstagshalet når
man pakker båden sammen. Jeg ser tit nabobåde der står med tot agterstag i
flere uger.

Bjarke

Fra : Ukendt

Dato : 05-06-06 11:39

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand.de(nej, det skal
selvfølgelig være med K da jeg er dansker)> skrev i en meddelelse
> Det kan godt være det bedste er at have begge ??

Det er jeg enig i

> [...]
>
> Som solosejler vil dette i lidt sø og god vind alene kræve en ekstra
> blå cola ... Og hvis man taber den (som jeg har gjort to gange) så

Ja, det er jo "uoverstigelige" udfordringer, man af og til stilles
over for ... . Men har du en justerbar bomdirk, som er ført til
klampe, der kan nås fra cockpittet, slipper du for den omtalte
"dæksballet" med de "katastrofale" følger du har oplevet ... ikke bare
én, men to gange ... Det, jeg mener med at føre bomdirken ind til
masten er, at den bliver siddende på nokken, og man tager den slække
bomdirk ind til en krog ved masten eller inde på bommen ... ligesom
man f.eks. gør ved anvendelse af lazy jacks ... så kan man hurtigt
slække og de falder ud (nærmest af sig selv) ... det samme med
bomdirken ... Men man *behøver* jo ikke sætte den frem til masten, der
sker jo ingenting ved at lade den sidde på nokken, når bare den er så
slæk, at storen kan strækkes helt ... Personligt kan jeg ikke lide at
have bomdirken hængende ude bag storen, men det er nok noget ved mig
.... ...

I min situation, bruger vi linen fra bompressenningen eller bare en
mindre line til at holde bommen i langskibs retning (ved kortvarige
havneophold), og den skal man altid sørge for at tage væk *inden*
storen sættes ... (det giver sig selv, når det er linen fra
bompressenningen, vi har om hækstaget ... ... ).

> [...]
> skal gøres lige når man har sat sejlet, så ikke den sprænger. Og som
> solo-sejler har man jo lidt travlt på det tidspunkt ?

Som solosejler bør man have en holder til den blå cola og føre fald,
hal og bomdirk til cockpittet, så disse kan nås fra rorgængerens plads

> [...]
> bommen sidevers og have den lidt højt (samt tage skødet væk, så man
> kan nyde pinsefrokosten ved det store kolde bord i cock-pit'et ?

Ja, den løsning lyder rigtig god - ikke mindst det sidste ! ... bare
"ring" eller "VHF", så kommer vi ... ... Men i dag har barnebarnet
Anton fødselsdag, så måske næste år?

> [...]
> er skidt at glemme agterstagshalet når man pakker båden sammen. Jeg
> ser tit nabobåde der står med tot agterstag i flere uger.

Ja, enig. Den "lille korte til hækstaget" vil nok aflaste masten lidt,
men det er sikkert ikke godt i det lange løb; tænk på, hvor mange
timer, båden ikke er under sejl ....

Jeg tror jeg vil spørge hos John Mast, hvad de mener om dette. Har
ikke fundet noget om det emne i deres lille instruktive bog om riggen

> Bjarke
>

> "kenneth.g" <kenneth918@Xmsn.com> wrote in message

Det er efter min ringe mening en rigtig dårlig idé at sætte storen
mens "den korte" sidder på hæk-/agterstaget ... Storen børe kunne
svinge fra side til side mens den sættes, inden man sejler "for alvor"
Man kan faktisk komme ud for ganske ubehagelige situationer, hvis man
ikke kan slække ud på sit storskøde ... Har prøvet det, hvor skødet
gik i bekneb og jeg kunne simpelthen ikke falde af ...

Min anbefaling vil være en fra cockpittet justerbar bomdirk, som
sikrer at bommen bliver oppe. Så inden du sætter sejl, tager den "den
lille korte" af bomnokken og lader bommen hænge i bomdirken, så den
kan "svinge frit". Når storen er helt oppe slækker du bomdirken indtil
det er sejlet, der bærer bommen. Så kan du afgøre, om du vil lade den
hænge ud i luften eller sætte den ind til masten ... Men du behøver jo
ikke afmontere den fra bomnokken ... man kan bare sætte den ind over
en lille krog ved masten eller inderst på bommen ... på min båd er der
nogle store "rebekroge", som man kan bruge.

Nej, det er rigtigt, men det er - efter min mening - for intet at
regne over for de problemer du *kan* få, hvis vinden pludselig kommer
ind tværs på din båd, og du ikke hurtigt er i stand til at slække ud,
fordi der er så stort pres på "den lille korte", at den kan være svær
at slække ... og den situation kan godt give sved på panden og behov
for en "kold blå cola", hvis den da ikke er smuttet over bord i
"panikken" ...

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 05-06-06 11:54

Det vil jeg rigtigt gerne høre svaret på. Moderne bomme (men uden "rulleri")
vejer jo ikke andet en måske 5-10 kg plus 10 kg sejl, så det er ikke
alverden, men du har ret i at den ligger jo ofte 100 timer stille for hver
time den sejler.

Bjarke

snip

Fra : Ukendt

Dato : 06-06-06 09:53

> [...]
>
> Jeg tror jeg vil spørge hos John Mast, hvad de mener om dette. Har
> ikke fundet noget om det emne i deres lille instruktive bog om

Hej igen,

Jeg sendte følgende mail til John Mast:

"Hejsa,
Som hovedregel har de fleste sejlere bommen hængende i
storfaldet/bomdirken/hækstaget, når de forlader båden i havn. Jeg har
en rig leveret af Jer på en X-342 med 7/8 rig, og er i tvivl om det er
en unødig hård belastning - specielt den øverste del - af masten?
Eller er der ikke er noget problem i den situation? ...

Båden ligger jo en stor del af sæsonen på denne måde. Derfor er jeg i
tvivl om, hvordan jeg efter Jeres mening bør forlade båden, som har
monteret en sprayhood, der gør det noget vanskeligt, blot at lægge
bommen ned på sidedækket ... og det er bestemt heller ikke hverken
pænt eller praktisk synes jeg.

Har I synspunkter/anbefalinger på dette spørgsmål?

Med sejlerhilsen Flemming"

og fik promte følgende svar:

"Hej Flemming

Det er helt OK med denne ind spænding af masten.
Go' sejlsæson.
Med venlig hilsen
John Christensen
John Mast A/S"

Selvom John lever af at sælge rigge (!), tror jeg ikke han vil undlade
at svare ærligt på mit spørgsmål ... ... så jeg vil på den
baggrund fortsætte med at forlade min båd med bommen hængende i faldet
med en "lille kort" ud til hækstaget ...

Fra : Steffen Skov

Dato : 06-06-06 14:59

> [...]
> svare ærligt på mit spørgsmål ... ... så jeg vil på den baggrund
> fortsætte med at forlade min båd med bommen hængende i faldet med en
I 30 år har jeg brugt samme system på såvel træmast som allumast og
toprigget/brøkdelsrig uden noget problem.
Det udmærker sig ved, at man undgår en ekstra line fra toppen.
Hilsen
Steffen
som er begyndt at tro på lidt sommer!

Fra : Ukendt

Dato : 06-06-06 22:56

> [...]
> toprigget/brøkdelsrig uden noget problem.
> Det udmærker sig ved, at man undgår en ekstra line fra toppen.

Ja, det kan du have ret i, men jeg tror, at mange sejlere ønsker en
bomdirk for at have noget til at "fange bommen", når man lader
storfaldet gå ... Jeg har selv oplevet bommen "på egen krop" ... og
det er ikke rart ...

Jeg foretrækker en "rod-kick" - eller hvad sådan en rørkonstruktion nu
kaldes, for den er ikke i vejen og kan justeres efter behov, men skal
ellers ikke "betjenes" på nogen måde.

Var ude nogle timer i dag ... det var bare fantastisk ... Sol, blid
brise, blå himmel og drivende skyer ... Jo, jeg tror også på at
sommeren er på vej ...

Fra : Steffen Skov

Dato : 07-06-06 00:21

> [...]
> blå himmel og drivende skyer ... Jo, jeg tror også på at sommeren er på

Selvfølgelig foretrækker jeg også den dyre løsning med en "rodkick", men det
andet virker fint. Op i vinden og fæstne bomnokken på den korte line.
Hurtigt op og overføre faldet til nokken og et par dovnesnore om sejlet. Så
sidder det til du får tid til at lægge det pænt sammen.
Ja for pokker - det er pragtfuldt vejr. Er desværre lige nu travlt optaget
med lønnet arbejde.
Hilsen
Steffen