Reloade div?
Fra : Kasper Lund

Dato : 03-06-06 08:31

Hej med jer.

Jeg har lavet mig et lille fint ur i en div på min side, jeg vil
selvfølgelig gerne have dette ur til at "gå", så jeg havde sat det til
at opdatere hvert 30. sek. Desværre reloader mit script hele siden og
ikke kun ur div'en - hvordan får jeg den til kun at reloade div'en?

Mvh.
Kasper

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 03-06-06 10:11

Kasper Lund <kasper@fake.dk> writes:

> [...]
> at opdatere hvert 30. sek. Desværre reloader mit script hele siden og
> ikke kun ur div'en - hvordan får jeg den til kun at reloade div'en?

Nej. Den mindste enhed man kan opdatere ved en reload er en side.
Du kunne lave div'en om til en iframe med en side i der kun indeholder
uret.
Noget nemmere ville det være at bruge Javascript til at opdatere
indholdet af div'en dynamisk ved at redigere sideindholdet, i stedet
for at bruge en reload. Eksempel:
---
<script type="text/javascript">
function startClock(clockElem) {
var oldTime = new Date();
function lz(n) { // leading zero
return ((n<10) ? "0" : "") + n;
}
function updateElem(time) {
clockElem.innerHTML = lz(time.getHours()) + ":"
+ lz(time.getMinutes()) + ":"
+ lz(time.getSeconds());
}
function tick() {
var newTime = new Date();
if (newTime.getSeconds() != oldTime.getSeconds()) {
updateElem(newTime);
oldTime = newTime;
}
}
updateElem(oldTime);
setInterval(tick,250);
}
</script>
<script type="text/javascript">
startClock(document.getElementById("clock"));
</script>
---

Hvis det bare er for sjov du vil lave uret, så er det selvfølgelig
helt ok, eller hvis uret har en vigtig funktion på siden ("advarsel,
du har nu kigget på denne side i en time! har du ikke noget bedre at
lave" :). Hvis ikke, så skal du overveje om du virkelig vil spilde
plads på din side til et ur, som langt de fleste alligevel har i
nederste højre hjørne af deres skærm og på deres arm/deres
mobiltelefon. Det er ikke fordi jeg savner ure på de websider jeg
bruger :)

Hyg!
/L