tæge ved øje
Fra : M. Andersen

Dato : 02-06-06 23:00

Hej gruppe

Den største af vores hunde har fået en tæge ved øjet. Jeg har dryppet hende
med Frontline, men hvad gør jeg med tægen? Jeg kan simpelthen ikke få lov
til at komme i nærheden af den med tægetangen, hun vrider sig som en ål, den
lille hundebasse.
Falder den af af sig selv eller skal jeg gøre noget?

Mette

Fra : Anette

Dato : 02-06-06 23:30

M. Andersen wrote:
> Falder den af af sig selv eller skal jeg gøre noget?

Hej Mette

Når tægen sidder tæt på øjet, skal du bare vente til den falder af, af sig
selv eller hunden selv får den skrabet af. Det er for risikabelt at prøve
med alt muligt mere eller mindre suspekt for at få tægen af.

Hvis du kan få dig selv til det, kan du tage tægen med fingrene/ neglene,
vride den rundt og hive den af - hvis du ellers kan få lov Hunden synes
sikkert ikke det er særlig rart at du "stikker den i øjnene" med en
tægetang, så det kan da være at du kan få lov med fingrene?

Hold øje med hvornår den falder af- om der evt kommer lidt betændelse. Det
er sjældent, men det sker og så går turen til dyrlægen. Jeg har endnu til
gode at opleve mine hunde eller katte få betændelse af tægebid- selvom vi
"høster" mange tæger hver dag.

Frontline virker kun effektivt på tæger i ca 2 uger efter hunden er dryppet.
Er hunden først dryppet i dag - går der ca 6-8 timer før det har fordelt
sig så meget at tægen dør af det og slipper sit tag.

Held og lykke

/ Anette

Fra : M. Andersen

Dato : 03-06-06 14:06

"Anette" <abc@def.es> skrev i en meddelelse

> [...]
> dryppet. Er hunden først dryppet i dag - går der ca 6-8 timer før det har
> fordelt sig så meget at tægen dør af det og slipper sit tag.

Nu kan jeg se at tægen er død - den er ligesom tør i det og der er ingen
blod i den - men fanme nej om jeg kan få den af...har prøvet at vride den
med fingrene, men det kan jeg ikke?!
Hvad gør jeg nu - vaseline hjælper vel ikke, når den ER død...

Mette

Fra : Anette

Dato : 03-06-06 15:17

M. Andersen wrote:

> [...]
> vride den med fingrene, men det kan jeg ikke?!
> Hvad gør jeg nu - vaseline hjælper vel ikke, når den ER død...

Nej vaseline hjælper ikke nu. Når den er død, så er der "kun" at sætte en
negl så tæt på hvor den sidder ind i huden, og forsigtigt kradse den ud.
Krads langs med..øøhø henad huden, uden at hive. Nej hunden kan ikke lide
det
Vær ikke bange for at tægen "knækker" - det er muligt der kommer en lille
bitte bule, men det er kun en fordel for den væskeansamling "spytter" en
eventuelt rest af tægen ud. Den bule forsvinder igen og resulterer kun
sjældent ien egentlig betændelse.

Som en anden skriver er et af disse "koben" også ret gode, men det hjælper
jo ikke rigtigt sådan lige nu og her. Tægen vil formentlig være faldet ud
inden du får et sådan koben købt - men det er en god ting at have i huset
til næste gang

/ Anette

Fra : Kito

Dato : 03-06-06 06:15

Kan du evt komme til at trykke lidt versaline omkring tægen. (jeg formoder
den er for lille til at tage med fingrene) så vil den falde af af sig selv
da den ånder med kroppen.

vh
Poul

Fra : pwh

Dato : 03-06-06 08:57

> [...]
> formoder den er for lille til at tage med fingrene) så vil den falde
> af af sig selv da den ånder med kroppen.

Den metode med vaseline bruger jeg også, jeg plejer dog at nulre
tægen forsigtigt rundt med fingeren, så falder de hurtigt af.

/Jens

Fra : fam. Ager

Dato : 03-06-06 07:07

> [...]
> en ål, den lille hundebasse.
> Falder den af af sig selv eller skal jeg gøre noget?

jeg pillede en af min cairn i går, lige i øjenkrogen, han er også
møghysterisk når det foregår i de "ømme" områder, men nu har jeg en af disse
"koben", og de er altså så lynhurtige at få bæsterne af med, så hunden
næsten ikke opdager noget. og den er udformet, så der ikke er fare for at
den prikker hunden, altså formet som et "koben", visse dyrlæger har dem, og
nogle netbutikker også.

mvh. marie

Fra : M. Andersen

Dato : 03-06-06 20:57

> [...]
> for at den prikker hunden, altså formet som et "koben", visse dyrlæger har

Ok, mange tak for jeres hurtige svar og gode input!

Mette