Planlægning af yngel af racekatte
Fra : Morten Larsen

Dato : 02-06-06 21:58

Jeg har gennem et længere stykke tid ledt efter en ny kat. På det seneste
har jeg ledt efter en racekat som Norsk Skovkat eller Hellig Birma. Når jeg
specielt har søgt på førstnævnte, oplever jeg at killingen "naturligvis" er
neutraliseret når den er til salg! Hvordan skal det nu forstås? Jo.... det
er vel en sikkerhed fra sælgers side om at jeg, som køber, ikke kan "tjene
penge" på at katten hopper på en anden!?!

Personligt finder jeg det ganske forkasteligt, men måske ta'r jeg fejl?!?

Hvad mener I?

Der er SÅ mange katte der lider rundt omkring... måske er Kattens Værn eller
Inge's Kattehjem istedet sagen

Kh,

Morten

Fra : Anette

Dato : 02-06-06 22:37

Morten Larsen wrote:
> Hvad mener I?

Jeg har lidt svært ved at se det forkastelige i at en killing bliver
neutraliseret. De fleste får alligevel neutraliseret deres ungkatte når de
ikke vil avle på dem. Har man engang oplevet sin lille tøsemis højlydt vræle
sig igennem sin løbetid, eller for 117.gang har tørret møbler og gulve af
fordi den lille han lige skal afmærke sit territorium og alting stinker af
hankattetis, så er der ikke ret langt ned til dyrlægen.
Jeg ved godt at mange mænd ( måske især?) får næsten fysisk ondt ved tanken
om at hankatte kastreres/neutraliseres - men det er et psykologisk menneske
fænomen, katten lider ikke under det. Den får ikke mindreværdskomplekser af
at være neutraliseret. Faktisk er der kun fordele ved det. Katten bliver
roligere, holder sig tættere på hjemme, lugter ikke så voldsomt og virker
bedre i balance med sig selv uden alle de "hormon op og ned ture"

> Der er SÅ mange katte der lider rundt omkring... måske er Kattens
> Værn eller Inge's Kattehjem istedet sagen

Netop DERFOR bør katte neutraliseres. Der er SÅ mange fertile, løsgående
katte der bare får killinger i flæng. Killinger som ingen gider have eller
tage sig af, og som derfor ender på diverse katteinternater, hvis de er
heldige. De knap så heldige dør af sult.
Inges kattehjem forlanger iøvrigt også at kattene er eller bliver
neutraliserede. 2 af vores katte er fra Inges kattehjem. Dejlige
neutraliserede tøsemisser, som er alt hvad rigtige tøser skal være

/ Anette

Fra : Sabina H.

Dato : 03-06-06 00:37

Morten Larsen wrote:
> [...]
> skal det nu forstås? Jo.... det er vel en sikkerhed fra sælgers side
> om at jeg, som køber, ikke kan "tjene penge" på at katten hopper på

du tager fejl....
for mange seriøse opdrætteres tilfælde, handler det om at sikre killingen et
godt og sundt liv... det ER ikke helbredsmæsigt forsvarligt for en kat at gå
igennem løbetid efter løbetid eller risikere at blive smittet med alverdens
sygdomme, deriblandt seksuelt overførte, ved at være fertile.....
når katten er neutraliseret opnår man
1. en mere "hjemmesøgende" kat, hvis den får lov at rende frit,
2. en generelt sundere kat (mindsker risikoen for MANGE sygdomme, herunder
også kræftsygdomme)
3. en kat der rent statistisk lever meget længere end en fertil kat..

som sidegevinst hertil får opdrætteren så en garanti for at netop deres
linier ikke spredes tyndt ud til BYB'ere (back yard breeders) og blandes på
kryds og tværs med andre racer, uden hensyn til arveanlæg og arvelige
sygdomme... det betyder for mange opdrættere også meget....

> Personligt finder jeg det ganske forkasteligt, men måske ta'r jeg
> fejl?!?

hvorfor finder du det forkasteligt??

> Hvad mener I?

jeg mener du tager fejl....

> Der er SÅ mange katte der lider rundt omkring... måske er Kattens
> Værn eller Inge's Kattehjem istedet sagen

så absolut.... men hvorfor søger du tilsyneladende efter en fertil kat??
hvilket jeg iøvrigt også tror du vil finde ud af heller ikke er at finde
disse to andre steder..

vil du have en fertil kat, har du to muligheder..... find en opdrætter der
vil sælge dig en fertil kat til avl, katten vil sansyneligvis koste mere end
normalt, hvis ellers opdrætteren er seriøs og har sunde katte....
eller kik i den blå avis eller lign, og find en kat på en gård et sted i
landet.... dem er der MASSER af...

men overvej lige engang om det egentlig er en fertil kat du vil have,
hvorfor du vil eller ikke vil det, og hvordan du bedst kan sikre dig at din
kat og du får lang tid sammen, uden at gøre helbred til et problem...
--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Morten Larsen

Dato : 03-06-06 10:28

Jeg troede at grunden til neutralisationen netop var at at sikre at jeg, som
køber, ikke havde mulighed for at yngle videre på racekatten.

Jeg er glædeligt overrasket over at jeg tog fejl! SS

Tak for jeres sobre svar med ønsket om en herlig Pinse til jer alle,

Morten

Fra : goofy

Dato : 03-06-06 15:21

Hej Morten

> Jeg troede at grunden til neutralisationen netop var at at
> sikre at jeg, som køber, ikke havde mulighed for at yngle
> videre på racekatten.

Det er der også, nogle opdrættere har så gode katte at de
ikke vil have andre får deres gener til at arbejde videre
på.

Med venlig hilsen
Steen Vinbæk, Ocicatopdrætter

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 03-06-06 09:08

Morten skrev (stort snip)
>Personligt finder jeg det ganske forkasteligt, men måske ta'r jeg fejl?!?<

Jeg finder det utroligt dejligt at så mange opdrættere tager deres ansvar
overfor de killinger de bringer til verden, så alvorligt.... gid mange
flere ville det.

Hvad jeg finder forkasteligt, er at på trods af ca. 100.000 katte dør hvert
år, 20.000 aflives som uønskede, 70.000 i trafikken og så dem som bliver
aflivet hjemme af ejer eller ligger og dør i naturen, at så er der stadig en
alt for stor kattepopulation, det siger mig at der stadig er alt for mange
uansvarlige katteejere, uanset om det er race eller huskatte.

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : Sidsel

Dato : 03-06-06 11:07

Morten Larsen wrote:
> Hvad mener I?

Jeg mener at det er en glimrende idé at killinger er neutraliserede.

Hvorfor mener jeg det? Fordi der er for mange BYB'er som netop ville
nyde at købe en racekat med intakte kronjuveler så de kunne lave "ægte
dit og dat uden stamtavler" til salg i den Blå Avis.

Desuden kan man købe avlskatte, men det kræver at en opdrætter som regel
"godkender" dig og at du gennem længere tid er "føl" hos ham/hende for
at opdrætteren kan sikre sig at du ved hvad der skal til. Enten det
eller også skal du vel gennem tiden have opbygget et positivt ry i
katteverden. Det er ihvertfald min opfattelse af hvordan vi på et
tidspunkt skal komme til at købe et par avlsdyr, og jeg synes det er den
mest ansvarlige måde at gøre det på og bestemt ikke noget jeg er ked af.

- Sidsel

Fra : charlotte kofoed

Dato : 03-06-06 13:44

> [...]
> tidspunkt skal komme til at købe et par avlsdyr, og jeg synes det er den
> mest ansvarlige måde at gøre det på og bestemt ikke noget jeg er ked af.

ser du sidsel..nu laver jeg jo lidt "dit og dat"...men nu er der vel
ikke nogen forskel på om det er byb eller reg. opdrættere der benytter
den blå avis?? : (

Og vi der har lyst til at lave ægte "dit og dat" uden stamtavler vi gør
det jo fortsat om du og andre bryder jer om det eller ej : )

Med venlig hilsen
charlotte kofoed
- Tøm kattebakken ved privat svar