Nedskydning af løse hunde / vildt
Fra : Psycho Cowboy

Dato : 02-06-06 10:06

Hej med jer,

I forlængelse af tråden om nedskydning af løse hunde, fra en debat på
netnatur.dk, vil jeg lige rode lidt op i sagen med et klip fra TV2-nyhederne
i går aftes d. 1/6-06.
Om det er okay at hundene bliver plaffet ned eller ej, vil jeg ikke gå ind
i, men jeg synes alligevel alle stolte hundeejere bør se med på klippet, for
at få øjnene op for, hvor nemt et lille nyfødt lam / kid kan komme dødeligt
slemt til skade ved mødet med en løs hund.

Hele nyhedsudsendelsen (som kræver Quicktime-player) kan hentes her:
http://rss.tv2.dk/files/176_e84d65cb76.mp4
Indslaget om hunde / vildt starter 20,58 min inde i nyhedsundsendelsen.

Som konsulenten også gør opmærksom på, håber jeg, I alle husker at selvom I
sansynligvis har fuld kontrol over jeres hund, kan der stadig opstå uventede
situationer, hvis fx. lille uskyldige Molly ser et forsvarsløst lam ligge og
trykke sig i græsset.
Sidste år var der utallige grimme situationer, hvor rådyrene flere steder lå
flået til alle sider med skindet hængende halvt af kroppen, til de til sidst
har måtte bukke under for smerterne.

--
Jacob Christiansen
Beagleejer - fordi alle kan kalde en labrador til sig

Fra : Hornbech - Nuuk

Dato : 02-06-06 10:10

"Psycho Cowboy" <chrijac[FJERN]@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> lå flået til alle sider med skindet hængende halvt af kroppen, til de til
> sidst har måtte bukke under for smerterne.

Godt indlæg!
/K

Fra : Benny Mortensen

Dato : 02-06-06 11:06

> [...]
> Sidste år var der utallige grimme situationer, hvor rådyrene flere steder

> flået til alle sider med skindet hængende halvt af kroppen, til de til

Meget få hunde, ville skade et kid, da kiddet ligger helt stille. Jeg ved
ikke, hvorfor han nævner hundens jagtinstinkt her, for der er da ingen jagt.
Langt de fleste hunde, ville i stedet, blive helt overmandet af deres
beskyttertrang, netop fordi kiddet, ligger bomstille.
Moderen derimod, hvis hun var i nærheden, ville gøre sig helt synlig, og
tiltrække sig opmærksomheden, for så at sætte i løb. Netop for at få hunden
( tror nu mere, den tænker ræv ) til at følge efter sig, væk fra kiddet.

Men derfor er det da en god orden, at holde lidt styr på sin hund. Men nogen
stor fare for kid, det er den ikke, det er i hvert fald ikke min erfaring.

M.V.H....Benny..

Fra : fam. Ager

Dato : 02-06-06 11:27

"Benny Mortensen" <ingen@brugbar.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> nogen
> stor fare for kid, det er den ikke, det er i hvert fald ikke min erfaring.

jeg tvivler på, at et kid vil blive liggende, hvis det er opdaget, og en
nysgerrig hund kommer for nær, og det er her det er farligt.
en hare ligger også og trykker sig, indtil faren er for nær, så flygter den
også.

mvh. marie

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 02-06-06 12:04

fam. Ager wrote:

> [...]
> en nysgerrig hund kommer for nær, og det er her det er farligt.
> en hare ligger også og trykker sig, indtil faren er for nær, så
_________________________________

Kidet vil sansynligvis blive liggende... Det eneste instinkt det har, er at
ligge helt stille, for det er ganske enkelt den eneste forsvarsmekanisme,
det kan udøve!
Hvis du har set indslaget, vil du også se, at konsulenten står lige ved
siden af en kid med et tv-hold og peger ned på det - uden at det så meget
som blinker.
Som Benny er inde på, vil det om nogen nok være moderen i nærheden, der
hopper frem og tiltrækker sig opmærksomheden.

Fra : Benny Mortensen

Dato : 04-06-06 12:24

> [...]
> nysgerrig hund kommer for nær, og det er her det er farligt.
> en hare ligger også og trykker sig, indtil faren er for nær, så flygter

Hej Marie

Kiddet skal nok blive liggende. Uanset hvad, så flytter det sig ikke ud af
stedet.
Derfor er landbrugsmaskinerne netop så stor en trussel imod dem.
De ser altså ikke godt ud, når først de er blevet mødt af en grønthøster.
Den var måske endda den mest humane, selv om den er meget voldsom, for
kiddet er temmeligt sikkert dødt bagefter. Men skårlæggere, mejetærskere,
fingerklippere, skivehøstere, kan godt efterlade dem, meget slemt tilredt,
og se
det er et stort problem. At der så også er jægere, der ikke kan se forskel
på de
skader en landbrugsmaskine laver, og hundebid, det er også et problem.

Det hænger måske en smule sammen med, at hunde jo er særdeles gode til at
finde kadavere. Men at en hund kommer slæbende med et kadaver, er jo ikke
det samme, som at hunden slog det ihjel. Hunden er jo ådselæder.

M.V.H....Benny..

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 02-06-06 12:14

Benny Mortensen wrote:

> [...]
> da ingen jagt. Langt de fleste hunde, ville i stedet, blive helt
> overmandet af deres beskyttertrang, netop fordi kiddet, ligger
_______________________________

Jeg tror det er noget du digter, dét med beskyttertrangen Benny.
Tror du seriøst at en race ala tysk ruhåret, rotweiler, schæfer, amstaff
eller andre med udpræget bytteinstinkt vil beskytte et fremmet dyr, der
ligger der alene ?? ...altså sådan generelt set, selvfølgelig.
Som konsulenten også beskriver, er det i hvert fald ikke hvad statistikkerne
viser.. Altså ikke omkring racer, men at der kommer forfærdeligt mange dyr
til skade ved mødet med en hund "på jagt" på denne årstid.
_______________________________

> [...]
> og tiltrække sig opmærksomheden, for så at sætte i løb. Netop for at
> få hunden ( tror nu mere, den tænker ræv ) til at følge efter sig,
_______________________________

Muligvis, men det er da ikke bedre, at hun bliver fanget og kommer til
skade?
_______________________________

> Men derfor er det da en god orden, at holde lidt styr på sin hund.
> Men nogen stor fare for kid, det er den ikke, det er i hvert fald
> ikke min erfaring.
_______________________________

Med al respekt, tror jeg folkene i Skov og Naturstyrelsen har lidt mere tjek
på antallet af molestrerede stykker vildt, end du har. Ellers havner
sagen nok heller ikke i de landsdækkende nyheder, hvis ikke der var lidt om
snakken.

Fra : Søren LH

Dato : 02-06-06 18:59

> [...]
> statistikkerne viser.. Altså ikke omkring racer, men at der kommer
> forfærdeligt mange dyr til skade ved mødet med en hund "på jagt" på denne

Jeg tror Benny har ret. Masser af hundeejere er kommet hjem med en
nyanskaffet kattekilling, og normalt snuser hunden venligt til den. Min kone
har fortalt at hendes schæfer fandt en harekilling nede i kælderen hvor hun
boede den gang, og den kom bærende op med den og bar den udenfor.

Mvh
Søren

Fra : Benny Mortensen

Dato : 04-06-06 10:14

> [...]
> viser.. Altså ikke omkring racer, men at der kommer forfærdeligt mange dyr
> til skade ved mødet med en hund "på jagt" på denne årstid.

Nu vil jeg helst være fri, for at anvende statistikker her, for de har det
desværre, med at blive brugt, til alt andet, end det de var beregnet til, og
derved, kommer de til at give et helt forkert billede. Som F.eks den med
kiddene her. For aldrig har jeg dog hørt magen til sludder.

Hvorfor er det lige præcist slemt NU...
Kunne det være, fordi det lige NU, er jagt sæson, på netop kiddets far...
????..

> Muligvis, men det er da ikke bedre, at hun bliver fanget og kommer til
> skade?

Huh, der er ikke nogen af dem du her har nævnt, der har bare en lille chance
for at fange hende )... Husk på, at hun er på hjemmebane. Forled dig
heller ikke i den tro, at hun er helt uden forsvar ..

> [...]
> på antallet af molestrerede stykker vildt, end du har. Ellers havner
> sagen nok heller ikke i de landsdækkende nyheder, hvis ikke der var lidt

Jeg har ikke afvist, at der er molestreret vildt. Men jeg afviser pure og
blankt, at det er hundene, som er en trussel.
At de ofte bagefter, bliver fundet af hunde, er en anden sag, men på det
tidspunkt, er det gamle skader, og det er netop, af den årsag, at hundene
finder dem. For som før sagt... Kiddet har ingen fært. Men dets skader
lugter, og nu kan hunden nemt finde dem, og at de er ilde tilredt, er der
intet mærkeligt i.... Hvordan tror du, du selv ville se ud, hvis du havde
været gennem en landbrugsmaskine. Det er også i helt klar modstrid med, at
der omkring stort set, alle hundeklubber i Danmark, er et helt forrygende
dyreliv, og jægerne står i kø, for at leje netop disse områder. Det er jo
underligt, at vildtet samles, lige der, hvor der er allerflest løse
hunde.... Ikke sandt ??.

Det, at det ender i landsdækkende nyheder, er ikke noget der borger for
kvaliteten af nyhederne.... Bare lige for at give et eksempel.... Alle
tidligere enkeltstående tilfælder af BSE i Danmark, har været af samme
stamme.... Hvor mange har der da været..... Ingen.. )))))).... Det var
helt klart, Året's griner... Ikke så underligt, at den såkaldte Ekspert,
eller for den sags skyld, nogen anden, havde lyst til at kommentere det.
Det samme gælder Fugleinfluenza. De var ikke meget for, at skulle indrømme,
og de har stadig ikke gjort det, at de tal de bruger.... Dækker helt tilbage
til 1993. Og siden en af Danmarks mest respektere hønseholdere, kom til at
afsløre dette ( Hvilket ikke var et uheld ), har de næsten ikke nævnt
fugleinfluenza. Det er da også hele vejen igennem, fra diverse ministerier
og styrelser, blevet opfattet, som noget sekundært. Smid skidtet væk, og
vask fingre ... Jo det er bestemt noget, som skaber respekt... Så slap
han jo også for at registrere opkaldet ..

M.V.H....Benny..

Fra : Jesper HVL

Dato : 02-06-06 14:00

Hey

> Meget få hunde, ville skade et kid, da kiddet ligger helt stille. Jeg ved
> ikke, hvorfor han nævner hundens jagtinstinkt her, for der er da ingen jagt.

Det holder vist ikke helt vand. Min bealge er da helt tosset med både
ænder og dådyr - uanset hvor stille de står. Spøg bare den lille
andefamilie der af og til ligger i min have - når hunden altså ikke er
løs

> Langt de fleste hunde, ville i stedet, blive helt overmandet af deres
> beskyttertrang, netop fordi kiddet, ligger bomstille.

Yeah right !!

Med samme logik kan du jo prøve at slænge en saftig ustegt engelsk bøf
hen af gulvet; og se hvordan fido bare lægger sig ned og beskytter den,
da den jo ikke bevæger sig

> [...]
> stor fare for kid, det er den ikke, det er i hvert fald ikke min erfaring.

Men alle hunde er da forskellige. Der er da helt sikkert forskel på
hvordan e.g. stødende og aporterende jagthunde vil opføre sig. En
aporterende vil - hvis den er godt trænet - muligvis ikke gøre dyret
fortræd. Men en stødende én af slagsen: HAPS! Og som mennesker er flest
- så er deres hunde nok ikke så godt trænet.

Men jeg kan da tage fejl
Mvh Jesper

Fra : Leyna

Dato : 02-06-06 12:45

On Fri, 2 Jun 2006 11:06:27 +0200, "Psycho Cowboy"
<chrijac[FJERN]@hotmail.com> wrote:

> [...]
>situationer, hvis fx. lille uskyldige Molly ser et forsvarsløst lam ligge og

Jeg har set Vaks sammen med en halvstor kylling der lå og trykkede sig
i græsset. (Vaks var sluppet ind i hønsegården) Han lægger sig ved
siden af den lille og giver den et par venlige slik, så jeg er ikke så
bange for, at han gør nogen skade på smådyr. En anden ting er hvis de
løber. Så skal der jages!

Men nu render mine hunde jo heller ikke frit mere.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : fam. Ager

Dato : 02-06-06 12:56

> [...]

> Leyna
> http://www.tungogsmuk.dk
> Foreningen for den brede del af befolkningen
------------

det skulle da ikke være mine 2 drenge..de havde fået kylling til morgenmad,
det er helt sikkert.. de er slemme de 2..
men emma ejer ikke jagtinstinkt overhovedet..hun havde slet ikke turdet at
gå ind i hønsegården hvis det var hende..GG.. selv med vores katte, er det
den omvendte verden..det er dem der jagter hende.. det er kun hvis der er
mad i farvandet, så kan hun godt mande sig op og blive en hidsigprop...

mvh. marie

Fra : Kim

Dato : 02-06-06 15:31

> [...]
> lå flået til alle sider med skindet hængende halvt af kroppen, til de til
> sidst har måtte bukke under for smerterne.

Er det virkelig så stort et problem herhjemme?
Jeg mener, i andre lande hvor der lever store rovdyr i naturen, foregår den
slags "aflivninger" hver dag, uden at nogen står på tv og jamre sig over
det.
Det er da pisse træls at det sker hvis det kan undgås, men der dør/lemlæstes
langt flere dyr i trafikken, hvorfor står de samme mennesker så ikke og
piver over det, og skriger på lavere hastighedsgrænser? dybest set gør
hunden jo bare det samme som de jægere der piver over løse hunde, nemlig går
på jagt, og tæller man sammer over året, så er der med garanti mere anskudt
vildt der ligger og dør rundt omkring i smerte, end der bliver taget af
hunde med en smertelig død til følge.

Men alligevel medhundeejere "FÅ SÅ DE HUNDE UNDER KONTROL!!!"

Kim :0)

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 02-06-06 15:40

"Kim" <futtown@hotmail.com> writes:

> Jeg mener, i andre lande hvor der lever store rovdyr i naturen, foregår den
> slags "aflivninger" hver dag, uden at nogen står på tv og jamre sig over
> det.

De store rovdyr ved også hvad de har med at gøre, dræber byttet og
spiser det.

Mine forældres gammel danske kommer jævnligt ind med en halvdød eller
død harekilling, men han aner ikke hvad skal gøre med den. En ulv
ville ikke være i tvivl.

En dansk hund angriber af instinkt, ulven/tigeren/bjørnen/løven dræber
af sult.

Mvh Trine

--
Hyggelig butik med spændende ting, kurve, julesager og meget mere
Kom og besøg os, tag madpakken med og gå en tur i skoven

Fra : Kim

Dato : 02-06-06 16:03

> De store rovdyr ved også hvad de har med at gøre, dræber byttet og
> spiser det.

Og du mener helt seriøst ikke der er "smuttere" i naturen?

> Mine forældres gammel danske kommer jævnligt ind med en halvdød eller
> død harekilling, men han aner ikke hvad skal gøre med den.

Stadig vil jeg påstå der render flere hare rundt i naturen med hagl i
kroppen, og hvad det så ellers giver dem af smerter, end der bliver skambidt
af hunde.

Jeg syntes jo ikke det er i orden at hundene gør det, men jeg gider bare
ikke rigtig se en vildtkonsulent/jæger stå og pive over det. Det er jo
nærmest et "mediestunt" for at de så for engang skyld kan fremstå på tv med
en "god" sag som bambis beskytter.

Kim

Fra : Søren LH

Dato : 02-06-06 19:05

"Kim" <futtown@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> mere anskudt vildt der ligger og dør rundt omkring i smerte, end der
> bliver taget af hunde med en smertelig død til følge.

Enig.
Jægernes pludselige enorme dyrevenlighed, når det ikke lige er dem selv der
skyder/anskyder, er til at få kvalme af. Jeg kan ikke huske hvor stor
procentdel af vore ænder der flyver rundt med hagl i kroppen, men det er
mange. Var det 30% eller 50%? Det er nok noget der gør nas på sådan en fugl
.

Mvh
Søren

Fra : pwh

Dato : 02-06-06 20:00

Søren LH wrote:
> [...]
> hvor stor procentdel af vore ænder der flyver rundt med hagl i
> kroppen, men det er mange. Var det 30% eller 50%? Det er nok noget

Godt skrevet Søren.

/Jens

Fra : Ukendt

Dato : 02-06-06 22:19

> Godt skrevet Søren.

Jeps, også meget enig- også med Bennys indlæg.

Her er så et af vores "bidske bæster", sammen med kaninen:

http://tjekmig.dk/galleri/images/Buffy/61202255.jpg

Biva finder sig i alting fra den kanin, der gladeligt kravler rundt ovenpå
hende.

--
Mvh. www.tjekmig.dk
http://tjekmig.dk/forum/

Fra : Morten Paulsen

Dato : 02-06-06 17:49

> [...]
>at få øjnene op for, hvor nemt et
>lille nyfødt lam / kid kan komme dødeligt
>slemt til skade ved mødet med en løs hund.

Det er agurketid åbenbart.
Hvor der handles der spildes

--
MP

Fra : M. Pedersen

Dato : 03-06-06 11:44

Nu har jeg fulgt den tidligere debat og nu denne uden at deltage. Det kan
jeg ikke lade være med nu!
Da jeg selv er meget ivrig jæger, opholder jeg mig meget i naturen. Før i
tiden gik de fleste hundeejere (er selv hundeejer) med deres hund i snor når
de var på skovtur. Det har jeg intet imod da skoven er til for os alle!!
Desværre er der de sidste par år flere og flere som tror at de må lade deres
hunde gå løse i skoven, selvom der på skovens indgange er placeret et skilt
fra miljøministeriet med den modsatte besked. Dette har bevirket at der er
sket en forøgelse i antallet af skambidte rådyr.. ikke kun lam men generelt
rådyr. Jeg tror at denne informationskampangne i landsdækkende medier er med
til at huske hundeejerne på hvad der kan ske og forklare de konsekvenser som
løse hunde KAN udløse.
Jeg ville aldrig selv skyde en hund som jagtede et rådyr (hvilket vist er
det debatten går ud på) men derimod forsøge at opsøge ejeren og i sidste
instans politianmelde personen. Man få ikke noget godt naboskab ud af at
skyde andre folks husdyr efter min mening.
Der er flere som har kommenteret at der er flere anskudte stykker vildt end
der er skambidte. Denne påstand er muligvis rigtigt men ved en anskydning
vil der gøres alt for at finde vildtet og få det aflivet. Jeg tror ikke
(eller nærmere håber) at der nogen som ikke benytter sig af de udemærkede
schweisshunde og førerer som sætter deres fritid til for at hjælpe (faktisk
bliver ca.60% af vildtet fundet og aflivet). Hundene vil lade byttet ligge
hvor det kan ligge op til flere dage i smerter. Dette er selvfølgelig ikke
værre end de sidste 40% som ikke bliver fundet.
Jeg har på en jagt selv oplevet en hund som angreb et rådyr hvilket ikke er
et kønt syn!!. Hundejeren, som også er jæger, lænkede derefter sin hund
resten af dagen og resten af jagtsæsonen. Jeg er sikker på at han havded det
lige så dårligt som hvis man som riffeljæger fik anskudt et stykke vildt.
Det er IKKE en rar ting som man vil tænke over i lang tid. Det vigtiste ved
denne debat er at tænke over hvor vi slipper vores hunde løse og respektere
de regler som er for skoven. Og jægerne skal holde op med at skabe sig. Alle
ved at en snak med hundeejeren er mere fornuftigt end en riffelkugle!!
Endvidere skal man som hundeejer ikke være bange for at gå en tur i skoven
(med hunden i snor :)) når der er bukkejagt. Med mindre der er skiltning med
skoven er lukket så har alle ret til at benytte skoven og der er ingen som
er i fare.

Fra : Kim Christensen

Dato : 02-06-06 18:47

Psycho Cowboy wrote:
> [...]
> på antallet af molestrerede stykker vildt, end du har. Ellers havner
> sagen nok heller ikke i de landsdækkende nyheder, hvis ikke der var lidt om

De burde have det. Her på egnene er det lige så meget skovpersonalets
og deres gode personlige jagtkamemraters hunde der strejfer i skoven,
og overfalder os andre der kommer med hundene i snor.
Så virker det mærkeligt når netop en af de mange skovfogeder fra
dette distrikt står på flimmeren og beklager sig over løse hunde i
statskovene.

Hilsen Kim

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 03-06-06 12:44

Nå, men som forventet blev diskutionen straks kylet over i en debat for og
imod jagt og jægere, og om man må skyde løse hunde eller ej.
Det var sådan set ikke dét jeg ville pointere med mit indlæg, men blot at
der bliver synderflået mange stykker vildt på denne årstid pga. hundeejeres
manglende tankevirksomhed, når de går med deres hund.

Så hvis vi lige tilsidesætter debatten hvorvidt man er for og imod jagt, så
er det et grimt problem, som muligvis overgås af trafikuheld, anskydninger
osv, men stadig et grimt problem, der med *meget* enkle midler kan løses og
forhindre at flere kid / lam bliver pint til døde må makaber vis.

Og lad nu være med at køre tråden hen i en jagtdiskussion... At det er en
jæger der har forstand på - og gør opmærksom på problemet - gør ikke at
denne debat er jagtrelateret.
Så havde jeg sq skrevet den i dk.fritid.jagt.

Fra : Søren LH

Dato : 03-06-06 14:35

"Psycho Cowboy" <chrijac[FJERN]@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Nå, men som forventet blev diskutionen straks kylet over i en debat for og
> imod jagt og jægere, og om man må skyde løse hunde eller ej.

Ja, når man som jæger melder sig blandt dyrevenner skal man nok regne med at
måtte høre for sin makabre hobby.

Mvh
Søren

Fra : pwh

Dato : 03-06-06 17:04

> Ja, når man som jæger melder sig blandt dyrevenner skal man nok regne
> med at måtte høre for sin makabre hobby.
>
> Mvh
> Søren

Nemlig, og den nemme løsning mht anskydninger ville
jo også værer at forbyde alt "hobbyjagt"
Men det er jo også pisseirrerterende at få skudt bolden
over i sin egen banehalvdel

/Jens

Fra : jopa

Dato : 03-06-06 19:17

Søren LH skriblede bla:
> Ja, når man som jæger melder sig blandt dyrevenner skal man nok regne
> med at måtte høre for sin makabre hobby.

Jagt er hobby og underholdning og skal ikke sammenblandes med sagligt
begrundede reguleringer af dyrebestande.
Jægernes forsøg på at gøre ønsket om kød til det væsentlige formål med
nedskydningerne er ligeledes ganske uvederhæftigt.
Jægerne bruger årligt 2 milliarder kr. på jagt og får kun for 60 millioner
kr.(2003) ud af det ).

En fasan har en skydeværdi af 250 kr. (2003) og kan i heldigste tilfælde
indbringe 5-7 kr. hos vildthandleren. De haglfyldte skydefugle kan - på
trods af jægernes lovprisninger - langt fra måle sig kulinarisk med fx. en
økologisk kylling, hvilket afspejles i det sparsomme salg i de store
supermarkedskæder.

ps går ind for jagt på skadedyr.
Kan virke dobbeltmoralsk

--
Mvh.John
www.jp-web.dk

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 04-06-06 06:09

jopa wrote:

> [...]
> sig kulinarisk med fx. en økologisk kylling, hvilket afspejles i det
> sparsomme salg i de store supermarkedskæder.
______________________________________

Jamen kære John, så holder du dig da bare til de økonom.... øh... økologiske
kyllinger, som i øvrigt pt. har nøjagtigt de samme leveforhold som burhøns
pga. faren for fugleinfluenza.
Hvis du synes de omtalte kyllinger har et bedre liv med en mere naturlig
død, end den fritlevende fasan jeg nedlægger, så lev du bare i den tro.
For mit vedkommende kan det kun bekræfte mig i, at for få folk kender til de
faktiske forhold omkring de lækre stykker kød, der havner på tallerkenen
derhjemme i det økologiske køkken.
I øvrigt vil jeg lige råde til, at du eller din kone (alt efter hvem der
laver mad selvfølgelig) måske burde ofre penge på en ordentlig kogebog, så I
kan få en fasan til at smage bedre end en kylling.
Tilføj evt. en god vin, der passer til vild, så er det med garanti ikke den
ringeste ret, du har smagt.
______________________________________

> ps går ind for jagt på skadedyr.
> Kan virke dobbeltmoralsk
______________________________________

Ja, det har du faktisk helt ret i...

Fra : jopa

Dato : 04-06-06 10:37

Psycho Cowboy skriblede bla:
> [...]
> Hvis du synes de omtalte kyllinger har et bedre liv med en mere
> naturlig død, end den fritlevende fasan jeg nedlægger, så lev du bare

Nej det tror jeg såmænd ikke de har men jeg mener vi skal prøve at sætte
tingene i perspektiv.
3 % af befolkningen er jægere, og de vil have de 97 % til at opføre sig
anstændigt.
Hvis vi antager at hunde pr år snupper 50 kid, så er det vel ikke helt galt
at bønder mejetærsker det tredobbelte antal.
(tallene er gætværk)
Krybskytter gør lige så mange moderløse og sådan kunne vi blive ved.
Vi skal være her alle sammen også de 97 % der ikke går på jagt men blot
nyder naturen.

Jeg går ind for jagt blot ikke uhæmmet jagt men kontroleret vildtpleje.
Årets bukkejagt, nedskydning af skadedyr bla

Selvfølgelig smager en fasan eller andet vildt rigtigt tilberedet himmelsk.

--
Mvh.John
www.jp-web.dk

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 04-06-06 06:01

Søren LH wrote:

> Ja, når man som jæger melder sig blandt dyrevenner skal man nok regne
> med at måtte høre for sin makabre hobby.
____________________________________

Apropos makabre hobby, så kan vi også diskutere dit forhold til SM-sex eller
måske din flittige brug af gift mod ukrudt i haven, men hvad faen har det
med faren for hundeovergreb på vildt at gøre?? ...Nej, ikke en skid, vel
Søren?
Derfor kan det vel for faen da også være ligemeget, om jeg er kajakroer,
nekrofil lejemorder, eller jæger i min fritid, det har jo ikke noget med
hundeangrebene på dyrene at gøre.

Folks manglende evne til at holde sig inden for emnet omkring løse hunde og
syndersmadring af uskyldige nyfødte lam / kid, tolker jeg kun på den måde,
at folk ikke kan argumentere imod indslaget, og at man derfor føler sig ramt
og angriber tilbage i et helt uintressant og uvedkommende emne i denne
sammenhæng.

Jeg vil i øvrigt gerne pointere, at jeg selv er ivrig dyreven, og holder
meget af langt de fleste dyr (måske lige på nær katte ).
Jeg har sådan set også selv en hund, som jeg elsker overalt på jorden, så vi
er egentlig lidt i samme båd, om du vil det eller ej.

Fra : Søren LH

Dato : 04-06-06 07:48

> [...]
> Derfor kan det vel for faen da også være ligemeget, om jeg er kajakroer,
> nekrofil lejemorder, eller jæger i min fritid, det har jo ikke noget med

Hvis du lever i en ren fornuftverden uden følelsesmæssig holdning til nogen
ting, så der et måske fint for dig. Det gør undertegnede ikke, jeg har en
følelsemæssig holdning til dyr, og når nogen kommer og siger de har
nedskydning af dyr som hobby, så tricker det mig følelsesmæssigt, men det
kan du nok ikke sætte dig ind i.

Min hund er det meste at tiden i snor, bortset fra på nogle nærliggende
brakmarker hvor hele nabolaget lufter deres hunde. Der er ingen rigtige
skove hvor jeg bor, men det par gange jeg har haft hunden med i en skov kan
det godt være den på en strækning hvor situationen kan overskues ikke har
været i snor, men den fræser ikke rundt på skovbunden, den har været på
stien. Jeg har ikke oplevet den har fået fært af noget og fræset af sted
efter færten. Men det kan da godt være jeg skulle beholde den i snor næste
gang, hvis jeg skulle komme i en skov et sted, nu hvor nogen har påpeget
problemet. Men inde i mit hovede forstår jeg det ikke helt. Der er ingen
rådyr på stien eller de 2-3 meter til siden af stien, hvor min hund færdes.
Den er aldrig forude, kun ved siden eller bagude, så det er ikke hunden der
jager et dyr på stien op. Det samme gælder på marken, så det er aldrig min
hund der jager en hare op. Jeg spotter haren inden hunden, og holder hundens
opmærksomhed til "faren" er drevet over.

I udsendelsen så man et rådyr- eller dådyrkid ligge på et uslået græsareal
ved byen. Jeg mener ikke det er rimeligt hvis det man siger er at man ikke
må lufte hunde uden snor på byens græsarealer. Byens græsarealer er trods
alt til for menneskers og deres dyrs skyld. Man kan ikke køre i en hundeskov
hver eneste gang man skal lufte hund. Som tidligere nævnt tror jeg ikke en
hund vil gøre sådan et kid noget. Det er jo derfor naturen har indrettet det
sådan at det ligger stille.

Mvh
Søren

Fra : jopa

Dato : 04-06-06 11:17

Søren LH skriblede bla:
> Som tidligere nævnt tror jeg ikke en hund vil gøre sådan et kid
> noget. Det er jo derfor naturen har indrettet det sådan at det ligger
> stille.
Der er jeg så ikke helt enig.
Min forrige hund snuppede et nyfødt lam (en af mine) uden jeg havde bemærket
det.
Opdagede at hunden lå og tyggede i et eller andet og så at det var et lam.
Det værste var at den havde begyndt at spise den bagfra.
Hunde er pr definition dræbere, og jeg tror min ville snuppe et kid der lå
gemt i marken.

Selvfølgelig skal vi hundeejere også være opmærksom når vi lufter hundene
men at forestille sig at de kun skal luftes på fortove i storbyer er utopi,
vi skal være her allesammen, og ryger der et par kid så er det ærgeligt, som
det er ærgeligt når dyr går til i trafikken og lignende.

Løstgående hunde uden ejer tilstede er en helt anden snik snak.
--
Mvh.John
www.jp-web.dk

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 04-06-06 14:37

Søren LH wrote:

> [...]
> siger de har nedskydning af dyr som hobby, så tricker det mig
> følelsesmæssigt, men det kan du nok ikke sætte dig ind i.
______________________________

Nej, det har du ret i.
Derfor mener jeg dog stadig, vi kan have en fornuftig debat om andre ting,
selvom jeg er jæger.
______________________________

> [...]
> det er aldrig min hund der jager en hare op. Jeg spotter haren inden
> hunden, og holder hundens opmærksomhed til "faren" er drevet over.

Jeg vil give dig helt ret i, at alle skal kunne have deres hund gående frit,
hvis de vel at mærke har styr over situationen, hvilket du da ganske sikkert
har - ligesom mange andre i øvrigt.
Jeg træner da også selv min beagle i at kunne gå fri (det kræver dog en
rimelig stor indsats! ), og det eneste jeg, og mange andre, vil have folk
til er, at tænke over at en sådan pludselig situation *kan* opstå, og hvor
mange ved så egentlig, hvordan deres hund vil reagere? Damen i indslaget
kunne fx. ikke sige det, da hun aldrig havde prøvet det.
Det hele handler kort sagt om at man lige gør sig nogle tanker om, at hunden
ikke nødvendigvis behøver at løbe 200m i forvejen, hvis man er i tvivl om,
hvordan den vil regaere, hvis den møder et lille dyr.
______________________________

> [...]
> græsarealer er trods alt til for menneskers og deres dyrs skyld. Man
> kan ikke køre i en hundeskov hver eneste gang man skal lufte hund.

Det vil jeg give dig 100% ret i, når blot man tænker over farerne, der er
forbundet herved, og måske lige er en ekstra tand opmærksom på sin hunds
gøren og laden.
______________________________

> Som tidligere nævnt tror jeg ikke en hund vil gøre sådan et kid
> noget. Det er jo derfor naturen har indrettet det sådan at det ligger
> stille.
______________________________

Din hund vil sikkert ikke, mange andre hunde vil sikkert heller ikke, men
kan nogen sige det med 100% sikkerhed?
Jeg vil være ærlig at sige, at selvom min 9 måneder gamle beagle-tæve
overslikker en bekendts kanin, når de møder hinanden og ellers er kærlig og
venlig over for alt, så kan jeg stadig godt være bange for, hvad der vil
ske, når instinktet rigigt kommer op i hende. Så jeg lader hende ikke løbe
for langt, og holder ellers øje med hendes næseretning, når vi går tur i
skoven / på marken.

Fra : Søren LH

Dato : 04-06-06 16:26

> [...]

> frit, hvis de vel at mærke har styr over situationen, hvilket du da ganske
> sikkert har - ligesom mange andre i øvrigt.

Det vil jeg ikke prale med jeg altid har, men hun er også kun 10 måneder.
Men jeg har hende kun løbende frit når jeg har styr over situationen, ellers
er det snoren på. Det har ikke stor betydning for mig at min hund løber
meget frit, jeg aktiverer den på anden måde.

Mvh
Søren

Fra : Clas Lau

Dato : 04-06-06 17:42

Hejsa Jacob.

Tillykke med Beaglen - men må jeg spørge hvorfor du har valgt sådan en hund
som jæger? Hvis du altså har tænkt dig at bruge den på jagt?

Mvh

-Clas-
som også er både hunde/dyreven og jæger.

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 04-06-06 19:23

Clas Lau wrote:

> Tillykke med Beaglen - men må jeg spørge hvorfor du har valgt sådan
> en hund som jæger? Hvis du altså har tænkt dig at bruge den på jagt?
__________________________________

Takker.
I første omgang valgte vi (min kæreste og jeg - og hun er *ikke* til jagt!)
ikke hunden ud fra nogen jagtvinkel, men egentlig bare fordi Beaglen lige
faldt i vores smag. Den er generelt behagelig og venlig overfor alle, og så
er den godmodig og finder sig i forholdsvis mange ting, samtidig med at den
passer til vores aktivitetsniveau i fritiden.
Derudover er min kæreste og jeg begge af den type, som elsker udfordringer
og at bruge tid på noget, som vi brænder for, og her finder man jo nærmest
ikke nogen større udfordring mht. racer end Beaglen.
Det har dog vist sig at vi har fået en ualmindelig selvstændig og
temperamentsfuld lille dame, som ikke er sådan at bide skeer med, så vi har
fået vores kamp for indtil videre... Men det er skide sjovt, og der er
massere af træningsmuligheder, for egentlig er hun ret lærenem, hvis
træneren er ihærdig nok - og det er han så!

Jeg var i forvejen godt klar over Beaglens evner som støver, men lagde
egentlig ikke det store i det, da vi valgte hende, for jeg kommer normalt
kun i jagtselskaber, hvor der anvendes stående hunde, så som støver er det
nok begrænset hvor meget der vil være brug for hende. Jeg gider heller ikke
alt det gøeri, som Beaglen oprindeligt er kendt for, når de løber forrest i
spand, og det har vi faktisk også fået pillet af hende efterhånden.

Jeg har dog efterhånden fået lidt interesse for brugen hendes næse, så jeg
begynder nok snart noget sweiss-træning med hende, for hun er godt nok god
med snuden, hvis det er noget hun brænder for.

Rent jagtmæssigt bruger vi (min svigerfar og jeg) hans 9 år gamle, hvide
labrador, som virkelig er luksus at have med på jagt. Hun har snart vundet
utallige 1. præmier i jagtprøver rundt omkring på Sjælland, så hun kan sit
kram. Det er virkelig en fornøjelse at have hende med, så min næste hund om
10-15 år bliver nok en lab.

Fra : jopa

Dato : 04-06-06 19:27

Psycho Cowboy skriblede bla:
>. Det er virkelig en fornøjelse at have
> hende med, så min næste hund om 10-15 år bliver nok en lab.

Hvorfor ikke en schæferhund, den kan jo skambide nogen af jægerne så vi
holder bestanden nede

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Hornbech - Nuuk

Dato : 07-06-06 09:33

> Ja, når man som jæger melder sig blandt dyrevenner skal man nok regne med
> at måtte høre for sin makabre hobby.

Fantastisk argument! Nå, man har en bestemt hobby, må man ikke anfægte, at
folk lader deres møgkøtere løbe rundt og skambide vildtet. Må jeg bruge det
i undervisningssammenhæng?!?

/K

Fra : Kim H.

Dato : 07-06-06 16:32

"Hornbech - Nuuk" <Hornbech1@greennet.gl> skrev i en meddelelse

> Fantastisk argument! Nå, man har en bestemt hobby, må man ikke anfægte, at
> folk lader deres møgkøtere løbe rundt og skambide vildtet. Må jeg bruge
> det i undervisningssammenhæng?!?

Du kan da gøre hvad fanden du vil.

Kim

Fra : Kim H.

Dato : 03-06-06 14:45

> [...]
> anskydninger osv, men stadig et grimt problem, der med *meget* enkle
> midler kan løses og forhindre at flere kid / lam bliver pint til døde må

Jeg savner bare at de samme jægere/vildtkonsulenter stiller sig op på
landsdækkende tv og viser billeder af fasanerkyllinger der er døde, fordi de
under opdræt til "skydegale" jagtselskaber har klumpet sig sammen under
varmelamperne og har mast hinanden ihjel, eller er døde fordi de er sat ud
for tidlig, og ikke har kunnet klare den danske vejr (regn).
Eller hvad med at vise ræveunger der er døde af sult fordi moderen er skudt
i fredningstiden, for det er jo kendt at jægerne ikke er vilde med ræven,
især ikke, når man bruger mange tusind kroner på at sætte fasaner og ænder
ud, som skal skydes.

Jeg syntes da selvf. at hundeejerne skal tænke sig om og holde deres hunde i
snor, hvor det er påkrævet og ellers følge anvisningerne, men af alle
mennesker bør jægere nok være de sidste til at stå og "prædike" den slags
overfor hundeejere.

Kim (der muligvis lyder som en rigtig jægerhader, men egentlig ikke er det)

Fra : pwh

Dato : 03-06-06 17:06

Kim H. wrote:
> [...]
> hunde i snor, hvor det er påkrævet og ellers følge anvisningerne, men
> af alle mennesker bør jægere nok være de sidste til at stå og

Eller som de kloge siger, man skal ikke smide med sten
hvis man bor i et glashus.

/Jens

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 04-06-06 06:36

pwh wrote:

> Eller som de kloge siger, man skal ikke smide med sten
> hvis man bor i et glashus.
____________________________________

Jae, eller "Man skal ikke kaste med bowlingkugler, når man selv er en
kegle", men hvor skal vi hen med alt det?
Jeg kunne sikkert også påpege 10 irelevante, men dog lovlige ting ved dig,
som jeg finder forkert, og eneste argument jeg skulle kunne finde for at
gøre det, er at flytte fokus fra det grundlæggende debatemne (fritløbende,
ukontrollerede hunde vs. nyfødt dyrevildt ) over på noget andet, hvilket jeg
også anser for grunden for jeres vedkommende her i denne tråd.

Skægt (eller tankevækkende) som folk kan modargumentere i vest, når man
starter i øst. :-/

Fra : pwh

Dato : 04-06-06 09:00

> [...]
> kegle", men hvor skal vi hen med alt det?
> Jeg kunne sikkert også påpege 10 irelevante, men dog lovlige ting ved

Hold dig endelig ikke tilbage, men kender du mig virkelig godt nok til at kunne
finde hele 10 forkerte ting ved mig, jeg er imponeret over mig selv.

> [...]
> debatemne (fritløbende, ukontrollerede hunde vs. nyfødt dyrevildt )
> over på noget andet, hvilket jeg også anser for grunden for jeres

Nu startede tråden jo i tidernes morgen ud fra en debat i et jægerforum,
og da du selv er ivrig jæger og fortaler for hobbydrab er det da ret relevant
at drage ind i debatten synes jeg og flere andre.

> Skægt (eller tankevækkende) som folk kan modargumentere i vest, når
> man starter i øst. :-/

Skægt som du puster dig op når argumenterne går dig imod, slap dog af mand.
Kan du ikke tåle at blive talt imod, så lad værer med at tærske langhalm
på det emne.

/Jens

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 04-06-06 14:41

pwh wrote:

> Skægt som du puster dig op når argumenterne går dig imod, slap dog af
> mand. Kan du ikke tåle at blive talt imod, så lad værer med at tærske
> langhalm på det emne.
_______________________________

Jeg tror ikke, du fanger mine smileys i mine indlæg Jens?

Jeg puster mig hverken op eller noget... Henleder blot til, at vi ikke laver
tåbelige personangreb på hobby'er osv, for det har intet med emnet at gøre.
Og ærlig talt så synes jeg ikke argumenterne imod TV-indslaget er dét der
har fyldt denne tråd.

Og så skal jeg nok lade være med at tærske mere på den du.

Fra : Søren LH

Dato : 04-06-06 16:45

> Og ærlig talt så synes jeg ikke argumenterne imod TV-indslaget er dét der
> har fyldt denne tråd.

Det må da glæde dig! .

Mvh
Søren

Fra : pwh

Dato : 04-06-06 18:54

Psycho Cowboy wrote:

> _______________________________
>
> Jeg tror ikke, du fanger mine smileys i mine indlæg Jens?

Min fejl, jeg skal for eftertiden læse alle dine indlæg som værende skæg og ballade.

/Jens

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 04-06-06 06:30

Kim H. wrote:

> [...]
> skudt i fredningstiden, for det er jo kendt at jægerne ikke er vilde
> med ræven, især ikke, når man bruger mange tusind kroner på at sætte

Jamen så kan de såkaldte dyrevenner jo stille sig op og fortælle hvor godt
deres 7 schæfere i en 2-værelses på 4.sal i det indre Kbh. har det, og hvor
onde vi andre er, som faktisk udnytter hundens potientiale... Og sådan kan
vi blive ved.
Men hvad faen har det med sagen af gøre, hvor løse angrebslystne hunde
overfalder små nye lam / kid og molestrerer dem til ukendelighed for
derefter at lade dem ligge og brække deres egne indvolde op?

Du kører garanteret også altid for hurtigt i din bil, hvilket er til stor
fare for vildtet, men hvad relevans har det i denne sammenhæng? ...igen -
*intet!*
__________________________________

> [...]
> hunde i snor, hvor det er påkrævet og ellers følge anvisningerne, men
> af alle mennesker bør jægere nok være de sidste til at stå og

Hmm... Se sådan på det, at flertallet af jægere rent faktisk også er
hundeejere, så lidt belæg har mange af os vel for at berette om problemet,
som vi (og i øvrigt også mange andre, som ikke er jægere) gør.
__________________________________

> Kim (der muligvis lyder som en rigtig jægerhader, men egentlig ikke
> er det)
__________________________________

Nææ, i mine ører lyder du skam bare som én, der ikke aner hvordan han skal
modargumentere overfor et udbredt og grundigt bevist problem, og derfor
angriber på et helt anden og irelevant grundlag. Og jeg kan i og for sig
godt forstå dig... Jeg er som hundeejer da heller ikke glad for den negative
opmærksomhed vi får i denne debat, og derfor opfordrer jeg sådan set bare
folk til at være opmærksomme på problemet.

Fra : Søren LH

Dato : 04-06-06 08:37

> [...]
> deres 7 schæfere i en 2-værelses på 4.sal i det indre Kbh. har det, og
> hvor onde vi andre er, som faktisk udnytter hundens potientiale... Og

Det er jo direkte ulovligt, og mig bekendt ikke udbredt blandt dyrevenner
eller andre. Derudover, hvis hundene kan sammen og bliver aktiveret i
øvrigt, kan jeg ikke se hvorfor hundene ikke skulle kunne have det godt nok.

Mvh
Søren

Fra : Kim H.

Dato : 04-06-06 09:13

> [...]

> negative opmærksomhed vi får i denne debat, og derfor opfordrer jeg sådan
> set bare folk til at være opmærksomme på problemet.

Se nu har jeg jo fattet at der nok er et problem med skambidt vildt, det jeg
forsøger at fortælle, så selv du fatter det, er at jeg syntes det er
fuldstændig latterligt at en jæger/vildtkonsulent står og jamre sig over det
på tv, da disse mennesker, om nogen, påføre vildt unødige lidelser, og at
man så måske skulle "feje for egen dør inden men fejer for andres". Jeg
havde hellere set f.eks. en dyrlæge, DKK eller andre udtale sig om sagen,
end en "skide" jæger/vildtkonsulent og så vil jeg sgu' skide på om tossen
selv har hund eller ej.
Er det sagt så klart at selv du fatter det denne gang?

Kim

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 04-06-06 14:52

Kim H. wrote:

> [...]
> og så vil jeg sgu' skide på om tossen selv har hund eller ej.
> Er det sagt så klart at selv du fatter det denne gang?
_____________________________________

Hmm... Jeg fornemmer en tone, der nærmer sig den negative side på skalaen
Kim?
Jeg forstår fint din pointe, men vil du ikke godt være venlig at fortælle
mig, hvem der så skulle opdage et sådan problem, når det er
vildt-konsulenterne (og de er vist alle jægere), der opdager de ødelagte
dyr, flydende rundt omkring i den danske natur? Hvem faen går ellers rundt
omkring i skov og på marker til hverdag, for at se om det hele står
ordentligt til?

Min personlige holdning til dit ovenstående indlæg er sådan set bare, at det
er død ærgeligt, et så veldokumenteret og alvorligt problem drukner totalt,
fordi nogle jagt-modstandere opdager, det er en jæger, der fremviser
problemet.
Næste gang skal TV2 måske overvejer at sætte en murer eller en tandlæge til
at fortælle om sagen, men så er spørgsmålet, hvor troværdigt indslaget vil
blive.

Jeg holder her Kim, da jeg ikke ønsker at en god debat ender som ren
mudderkast. Jeg bryder mig i øvrigt heller ikke om at blive kaldt "tosse",
så skal vi ikke lade det være ved dét.

Fra : Kim H.

Dato : 04-06-06 19:29

> [...]
> dyr, flydende rundt omkring i den danske natur? Hvem faen går ellers rundt
> omkring i skov og på marker til hverdag, for at se om det hele står

Hundeejere måske, ellers ville problemet vist slet ikke eksistere.

> [...]
> til at fortælle om sagen, men så er spørgsmålet, hvor troværdigt indslaget
Det er jo ikke ligefrem troværdigt at vi har en mand, der selv påføre dyr
lidelser, stående og prædiker mod andre, det virker på mig lidt som man skal
komme en debat om bukkejagt i forkøbet, det bedste forsvar er som bekendt
angreb, og så har de fået familien danmark til at kigge på hundeejere i
stedet for på jægere og bukkejagt nu hvor den står på..

> Jeg holder her Kim, da jeg ikke ønsker at en god debat ender som ren
> mudderkast. Jeg bryder mig i øvrigt heller ikke om at blive kaldt "tosse",
> så skal vi ikke lade det være ved dét.

Hmm, du påstår det var dig på tv? for det er vist den eneste der blev
benævnt "tosse".
Men jeg står da bestemt gerne ved, at jeg syntes, du har MEGET svært ved at
fatte hvad jeg skriver.

Og Jacob, selvom vi ikke bliver enige her, skal der jo være plads til alle,
så fortsat god pinse til dig.

Kim (hvis hund får lov at "vande" en grå GSX-R600 i Slagelse, hvis vi skulle
komme forbi sådan en )

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 06-06-06 08:56

Kim H. wrote:

> Kim (hvis hund får lov at "vande" en grå GSX-R600 i Slagelse, hvis vi
> skulle komme forbi sådan en )
__________________________________

Lige dér rammer du et temmelig ømt punkt, så det er nok nemmest for alle
parter, hvis din hund lader være.

Fra : pwh

Dato : 06-06-06 11:04

Psycho Cowboy wrote:

> __________________________________
>
> Lige dér rammer du et temmelig ømt punkt, så det er nok nemmest for
> alle parter, hvis din hund lader være.

Det kunne ellers værer et af de tilfælde hvor jeg ville mene at
nedskydning af hunde ville værer på sin plads

/Jens (som er gammel MC'ist)

Fra : Kim H.

Dato : 06-06-06 19:08

> Det kunne ellers værer et af de tilfælde hvor jeg ville mene at
> nedskydning af hunde ville værer på sin plads

Jeg er jo selv MC'ist, det er derfor jeg ved hvor det gør mest ondt

Kim

Fra : pwh

Dato : 06-06-06 19:45

> Jeg er jo selv MC'ist, det er derfor jeg ved hvor det gør mest ondt
>
> Kim

Nemlig
Jeg husker at der for et stykke tid siden var en historie i MC-gruppen
om en der var kommet ud til sin Mc og set noget væske under den.
Han havde smagt på stadset for at finde ud af om det var
olie, kølevæske eller bremsevæske. Han havde ikke helt kunnet placerer
smagen, der kom så en gammel støder over med sin Puddel og sagde
meget undskylde fordi hans hund havde pisset op af hans maskine.
Han havde faret lige ind i nærmeste butik og købt en tandbørste,
jeg var helt ødelagt af grin da jeg læste historien

/Jens

Fra : fam. Ager

Dato : 06-06-06 21:00

> [...]
> Han havde faret lige ind i nærmeste butik og købt en tandbørste,
> jeg var helt ødelagt af grin da jeg læste historien

LOL...ja, den fik jeg også læst højt dengang den var fremme...det er så fin
humor..GGG...
han er nok færdig med at smage på væskerne...(-;

mvh. marie

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 07-06-06 11:49

Kim H. wrote:

> Jeg er jo selv MC'ist, det er derfor jeg ved hvor det gør mest ondt

Nu synes jeg debatten bliver direkte ond og svinsk Kim!
At true med den slags er langt under bæltestedet.

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 07-06-06 11:48

pwh wrote:

> Det kunne ellers værer et af de tilfælde hvor jeg ville mene at
> nedskydning af hunde ville værer på sin plads
>
> /Jens (som er gammel MC'ist)

Ha ha, jeg ville nok få et blackout, hvis jeg så det i hvert fald. Om det
ville gå ud over hunden, eller den grinende ejer, skal jeg lade være usagt,
men ejeren ville nok ikke have så pænt et smil efterfølgende.
Min gixxer er ren helligdom, og hvis det er sådan muslimerne har det med
deres gud, forstår jeg (næsten) godt deres iver efter at få pløkket alle
dem, der sviner Muhammed.

Fra : Hornbech - Nuuk

Dato : 12-06-06 21:45

> Det kunne ellers værer et af de tilfælde hvor jeg ville mene at
> nedskydning af hunde ville værer på sin plads

Mener du ikke nedskydning af hunde-føreren?

/K

Fra : pwh

Dato : 13-06-06 05:15

> Mener du ikke nedskydning af hunde-føreren?
>
> /K

Snup bare ham med det samme

/Jens

Fra : Winther

Dato : 05-06-06 01:23

> [...]

> der bliver synderflået mange stykker vildt på denne årstid pga.
> hundeejeres manglende tankevirksomhed, når de går med deres hund.

Jægerne burde også få styr på deres forvildede hunde, har flere gange haft
besøg af jagthunde, som er stukket af under jagt. Om nogen, så er der en
større risiko for, at de gør skade på vildtet end naboens lille Fido

Fra : pwh

Dato : 05-06-06 10:33

Winther wrote:
> [...]
> haft besøg af jagthunde, som er stukket af under jagt. Om nogen, så
> er der en større risiko for, at de gør skade på vildtet end naboens

Du har måske fat i noget der, jægernes hunde bliver jo disideret oplært
i jagtens "ædle" kunst, hvor mange af os andre der ikke går på jagt
lægger et stort stykke arbejde i at lærer vores hunde at vildt skal de holde
sig langt væk fra.
Jeg kender da en jæger her i området som stolt har fortalt at hans Labtæve
engang snuppede en and nede ved Damhussøen, så mon ikke jagthunde
er dem der udgør den største risiko for vildtet.

/Jens

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 06-06-06 08:54

pwh wrote:

> [...]
> Labtæve engang snuppede en and nede ved Damhussøen, så mon ikke
> jagthunde er dem der udgør den største risiko for vildtet.

He he, ja I kan i hvert fald ikke skjule, at I ikke aner en dyt om jagt!
Hvis I lige bruger den inderste del af hovedet engang, hvad fordele tror I
så en jæger har i, at hans hund løber efter det dyr, han lige er på vej til
at skyde... Bum bum... Det hænger ikke sammen, vel?
Gode jagthunde lærer som hovedregel altid, at vildtet er "fars" når man er
på jagt, og løber man efter det, vanker der en skideballe af dimensioner,
når man kommer på plads igen.

Er der i øvrigt nogen af jer, der kender begrebet "stående jagthund"?
Med dét menes der, at hunden er trænet til at stå helt stiv og mussestille,
når den opdager fx. en fasan eller en hare eller lign. Og når ejeren så
siger værsgo' hopper hunden lige engang frem mod dyret, som så gerne skulle
lette, og dér stopper hundens opgave, og den bliver derfor stående, til den
har set, om "far" fik dyret, og om det så skal hentes hjem.

Hvis I seriøst tror, flertallet af jagthunde render rundt og jager vildt for
selv at nedlægge det og komme hjem med det, så tror jeg I bør holde jer til
debatterne om fx. pelspleje eller negleklipning i denne gruppe.

Fra : pwh

Dato : 06-06-06 11:21

Psycho Cowboy wrote:

> [...]
> fordele tror I så en jæger har i, at hans hund løber efter det dyr,
> han lige er på vej til at skyde... Bum bum... Det hænger ikke sammen,

Stadigvæk ser jeg da tit og ofte jægere træne deres hunde op til at
tage (eget medbragt) vildt i munden nede på Engen.
Så det kan jo ikke værer forbudt for en feks. apporterende jagthund
at sætte tænderne i vildt, det er det nok for de fleste af vores andres hunde.
Men det er da også muligt at BARF fodring kan værer med til at tænde
for den slags instinkter, men mange jagthunde bliver vel også BARF fodret.

> Gode jagthunde lærer som hovedregel altid, at vildtet er "fars" når
> man er på jagt, og løber man efter det, vanker der en skideballe af
> dimensioner, når man kommer på plads igen.

Og du tror seriøst at der ikke findes mindre gode og uopdragne jagthunde
der måske går hen og bliver lidt for kreative engang imellem.
Jeg siger ikke at det forholder sig på den måde,
men Winther har måske fat i noget alligevel.

> Er der i øvrigt nogen af jer, der kender begrebet "stående jagthund"?
> Med dét menes der, at hunden er trænet til at stå helt stiv og
> mussestille, når den opdager fx. en fasan eller en hare eller lign.

Og der er self aldrig nogen af de velopdragne hunde der svigter
og måske tænder af fordi de er oppe og kører pgr jagt.
Jeg kan da huske for mange år tilbage hvor jeg gik en del til hundevæddeløb,
de hunde skulle altid værer udstyret med mundkurv under løbet.
Det er ikke fordi Greyhounds er agrassive, men de kom simpelthen så meget
op og kører over selve løbet at de ellers flåede hinanden bagefter.
Det er altså helt umuligt at forestille sig at lidt det samme kan ske med en jagthund.

> [...]
> vildt for selv at nedlægge det og komme hjem med det, så tror jeg I
> bør holde jer til debatterne om fx. pelspleje eller negleklipning i

Det er da rart at læse at du har fundet de vises sten nu når du har taget
så lang og grundig en uddannelse som jæger som lader os andre tilbage
som de rene tåber på området.
Der er ingen der har skrevet noget om at flertallet af jagthunde render rundt
og jager vildt på eget initiativ, Winther skrev at jagthunde nok var mere tændt
på vildt end fru jensens skødehund, jeg holdt bare med ham i at tanken lød rigtig.

/Jens

Fra : Winther

Dato : 06-06-06 22:51

> Det er da rart at læse at du har fundet de vises sten nu når du har taget
> så lang og grundig en uddannelse som jæger som lader os andre tilbage
> som de rene tåber på området.
Ja, jeg er også dybt imponeret af min svigermor, som tog jagttegn da hun var
70, synd hun ikke har en skid forstand på vildt, og at hun ikke kan ramme
en ladeport, selv om hun står inde i laden, så jeg er ikke så nem at
imponere hvad det angår mere.

> [...]
> tændt
> på vildt end fru jensens skødehund, jeg holdt bare med ham i at tanken lød

Hende det troede jeg da, at du havde opdaget, Jens.

Fra : Martin Vollert

Dato : 07-06-06 03:14

Winther skrev:

> Hende det troede jeg da, at du havde opdaget, Jens.

Ja han er jo ikke den eneste der er blevet snydt...

--
Hilsen Martin.

http://vollert.dk

Concentration and focus are very important. If your mind wanders, you will miss things.

Fra : pwh

Dato : 07-06-06 08:27

> Ja han er jo ikke den eneste der er blevet snydt...

Så er det godt at Usenet ikke er det værste sted man kan få
den slags overraskelser

/Jens

Fra : Winther

Dato : 07-06-06 14:14

> Så er det godt at Usenet ikke er det værste sted man kan få
> den slags overraskelser
>
> /Jens

Ja, usenet er da et af de steder, hvor det er total ligegyldig

Fra : pwh

Dato : 07-06-06 08:25

> Hende det troede jeg da, at du havde opdaget, Jens.

Jeg har en dårlig hukommelse i den retning, jeg skal prøve at huske det.
Ellers kunne du jo bruge dit fornavn i signaturen,
du hedder vel ikke Winther til fornavn går jeg ud fra

/Jens

Fra : Winther

Dato : 07-06-06 14:32

> Jeg har en dårlig hukommelse i den retning, jeg skal prøve at huske det.
> Ellers kunne du jo bruge dit fornavn i signaturen,
> du hedder vel ikke Winther til fornavn går jeg ud fra
>
> /Jens

Winther er mit mellemnavn, det har været mit nick i mange år efterhånden. At
man så går ud fra at jeg er hankøn, det forstår jeg ikke, men det er da
total ligegyldig i denne sammenhæng, ikke også?

Fra : pwh

Dato : 07-06-06 15:36

> Winther er mit mellemnavn, det har været mit nick i mange år
> efterhånden. At man så går ud fra at jeg er hankøn, det forstår jeg
> ikke, men det er da total ligegyldig i denne sammenhæng, ikke også?

Jeg ser en ældre herre for mit indre øje når jeg hører navnet Winter,
der er måske andre der har det lige sådan
Men generer det ikke dig at blive forvekslet med en mand engang imellem
er det da fulstændigt ligegyldigt, vi skriver nok ikke pænere til dig nu hvor
du er sprunget ud af skabet som kvinde

/Jens

Fra : jopa

Dato : 07-06-06 18:32

pwh skriblede bla:

> Jeg ser en ældre herre for mit indre øje når jeg hører navnet Winter,
> der er måske andre der har det lige sådan

Nej
--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 07-06-06 19:55

jopa wrote:
> pwh skriblede bla:

> Nej

Jow

/Jens

Fra : Kim H.

Dato : 07-06-06 19:28

> Jeg ser en ældre herre for mit indre øje når jeg hører navnet Winter,
> der er måske andre der har det lige sådan

Jeg ser en yngre sporty mandsperson springe rundt i sort dobok og lave
Hapkido, men det er fordi jeg for 15 år siden havde en Hapkidotræner der hed
Kim Winther Larsen :0) (fandens dygtig i øvrigt)

Kim

Fra : Winther

Dato : 08-06-06 08:00

"Kim H." <futtown@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Hapkido, men det er fordi jeg for 15 år siden havde en Hapkidotræner der
> hed Kim Winther Larsen :0) (fandens dygtig i øvrigt)

Ja, hvilke associationer et navn giver os, afhænger af, hvad vi har med i
rygsækken...

Fra : Winther

Dato : 08-06-06 07:58

> [...]
> Men generer det ikke dig at blive forvekslet med en mand engang imellem
> er det da fulstændigt ligegyldigt, vi skriver nok ikke pænere til dig nu

Nej, det håber jeg da sandelig heller ikke, til gengæld lover jeg, at jeg
heller ikke bliver spor sødere

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 07-06-06 11:44

pwh wrote:

> [...]
> Så det kan jo ikke værer forbudt for en feks. apporterende jagthund
> at sætte tænderne i vildt, det er det nok for de fleste af vores
___________________________________

Du snakker om 2 forskellige ting... En veltrænet jagthund *bærer* byttet
hjem, uden at sætte tænderne i det.
Men at træne med dødt fuglevildt er da den eneste rigtige måde at tæne sin
apporterende jagthund på.
Alle de jagthunde jeg kender til (her snakker vi 25-30 stykker), kunne ikke
finde på at løbe efter vildt i skoven, men de fleste er knalddygtige til at
*bære* det skudte vildt hjem, uden at sætte tænderne i det som sådan.
Om nogle hunde ikke kan skelne imellem en apport og et levende dyr, skal jeg
lade være usagt, men der er sikkert nogle tilfælde indimellem... Dog vil jeg
så kalde det hundetrænerens skyld, og sådan noget er selvfølgelig ikke godt
for hverken dyrene eller jægeren. Sådan noget kan selvfølgelig godt ende i
noget være svineri over for de vildtet, og sådanne hunde vil derfor heller
ikke få lov at komme med på en ordentlig jagt.
___________________________________

> Men det er da også muligt at BARF fodring kan værer med til at tænde
> for den slags instinkter, men mange jagthunde bliver vel også BARF
> fodret.
___________________________________

Jeg skal ikke kunne sige, om det kan tænde instinkterne.
I den jagtforening jeg er medlem af, er der vel omkring 70-80 hunde på
holdene, og så vidt jeg ved, bliver langt de fleste fodret med et godt og
energirigt fuldfoder.
Jeg har aldrig hørt om nogen derude, der bruger BARF i hvert fald, men nogen
gør det sikkert.
Jeg tror den primære grund til at bruge fuldfoder, er at man nemmere kan
justere mængden af energi til hunden, når den virkelig skal på arbejde, men
jeg ved ikke ret meget om det.
___________________________________

> [...]
> Jeg siger ikke at det forholder sig på den måde,
> men Winther har måske fat i noget alligevel.

Læg mærke til, at jeg skriver "som hovedregel". Selvfølgelig findes der
mange dårlige eksempler, og folk skal heller ikke tro, vi andre jæger der
har orden i tingene, støtter op om sådan nogle.
De, der ikke har tjek på deres hund, får heller ikke lov at komme med på
seriøse jagter, men hvad de laver derhjemme i skovbrynet kan ingen jo
desværre rigtig gøre noget ved, før end der sker et uheld.
___________________________________

> Og der er self aldrig nogen af de velopdragne hunde der svigter
> og måske tænder af fordi de er oppe og kører pgr jagt.
___________________________________

Det er der da nok...
Men som sagt bliver der slået hårdt ned, når sådan noget sker, så som
hovedregel sker det ikke i seriøse jagtselskaber.
___________________________________

> Det er da rart at læse at du har fundet de vises sten nu når du har
> taget så lang og grundig en uddannelse som jæger som lader os andre
> tilbage
> som de rene tåber på området.
___________________________________

Med fare for igen at fremprovokere en negativ stemning, så er jeres
oplysninger altså ikke rigtige. En jagthund lærer - imodsætning til fru
Jensens hund - at den *ikke* må løbe efter vildtet. Den må kun samle de døde
eksemplarer op, når den vel at mærke har fået lov. Dét lærer fru Jensen vist
ikke sin lille puddel.
___________________________________

> [...]
> nok var
> mere tændt på vildt end fru jensens skødehund, jeg holdt bare med ham i at
___________________________________

Nej, jeg ville bare máne den del af sagen helt i jorden... Der er jo
selvsagt ingen jæger, der er interesseret i en hund, der pløjer hele vegen
gennem jagten for at finde et dyr at bide i stykker. Så får jægeren da i
hvert fald ikke skudt noget.
Det er fint, I tror at jagthunde generelt er mere tændt på at tage vildt,
men I har tilsyneladende heller ikke noget belæg for at vide det, så lad det
nu blive ved gisningerne... Virkeligheden er en helt anden.

Fra : pwh

Dato : 07-06-06 15:46

> [...]
> Sådan noget kan selvfølgelig godt ende i noget være svineri over for
> de vildtet, og sådanne hunde vil derfor heller ikke få lov at komme

Jamen jeg tror ud fra hvad du skriver at vi er helt enige

> [...]
> godt og energirigt fuldfoder.
> Jeg har aldrig hørt om nogen derude, der bruger BARF i hvert fald,

Det var bare jægerens nemmere adgang til vildt der gav mig den tanke
at de måske BARF'ede en del, hvis jeg var jæger ville det da sikkert
værer naturligt for mig at give hundene affaldet fra byttet og ikke smide det ud.

> [...]
> samle de døde eksemplarer op, når den vel at mærke har fået lov. Dét
> lærer fru Jensen vist ikke sin lille puddel.

For mine egne hundes vedkommende har de både forbud mod at tage
døde dyr i munden og rende efter levende dyr (og mennesker).
Min Angel fik sig da en balle idag hvor hun blev lidt for nysgerrig overfor
en flok ællinger, selvom hun havde fået besked på at holde snotten væk.

/Jens

Fra : Benny Mortensen

Dato : 07-06-06 10:31

> [...]

> på jagt, og løber man efter det, vanker der en skideballe af dimensioner,

Tja, men nu er de jo ikke lige gode allesammen.

> [...]
til
> debatterne om fx. pelspleje eller negleklipning i denne gruppe.

Nu er der det utrolige, at vi tror slet ikke noget. Det var ikke os, der
kom og
beskyldte jægerne for noget. Men jægerne, der lige som de plejede, angreb
vore hunde. Hvis jægerne ikke kan kende forskel på de to ting, så må de nok
hellere skifte jagtgeværer og rifler ud med børster og negleklippere.

M.V.H....Benny..

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 07-06-06 11:07

Benny Mortensen wrote:

> Nu er der det utrolige, at vi tror slet ikke noget. Det var ikke os,
> der kom og
> beskyldte jægerne for noget. Men jægerne, der lige som de plejede,
> angreb vore hunde.
____________________________________

Der er noget, mange af jer tilsyneladende *fuldstændig* har misforstået!
For mit vedkommende er det ikke jagt vs. hund... Jeg er selv ejer af en
dejlig hund, som jeg elsker overalt på jorden, og den bruger jeg *ikke* til
noget vedr. jagt.
Generelt må hunde nok siges at være mit absolutte yndlingsdyr, og jeg
sympatiserer virkelig med andre hundeejere i virkelig mange sammenhænge.
Dog synes jeg som hundeejer at vi godt engangimellem kan se lidt på vores
hundehobby udefra, og her mener jeg ikke det skader, hvis vi (om ikke andet)
bare lige tænker over, hvad der gemmer sig i skovbunden, når vi slipper
vores hunde løs.
Der er andre ting, som jeg heller ikke går ind for vedr. hunde og deres
ejere, som fx. at ejerne lader lorten ligge midt på fortorvet osv., men
fordi jeg er imod det, er jeg altså ikke imod hunde og deres ejere Benny.

Fra : spoi@sol.dk

Dato : 04-06-06 12:47

Jeg synes bestemt også man skal have hunde i snor hvis man ikke har 99
% styr på sin hund.

Men jeg synes altså jægere skal se lidt på dem selv, inden de pejer
på andre.

Hvad med at jægere og jagtforeninger selv holdt lidt styr på ders
egne - altså ikke hunde - men jægere. Dvs absolut 0 alkohol, når man
er på jagt og overholde regler mht hvornår der må jagtes i de
enkelte skove.

LN

Fra : Kim Christensen

Dato : 06-06-06 12:32

Psycho Cowboy wrote:

> [...]
> på jagt, og løber man efter det, vanker der en skideballe af dimensioner,

Indtrykket af at jagthunde har deres del af æren kan nemt stamme fra
at mange jægere færdes med deres hunde løse i skoven, også selv om
de undtagelsesvist ikke er på jagt. De kender jo skovfogeden, og får
derfor ingen bøder......
Der er en her på kanterne som sidder i bestyrelsen for den lokale
jagtforening, og når han cykler med sin brune korthårede hønsehund
(som er overordentlig agressiv) gennem skoven, så er den altid løs.
Det er muligt, men ikke bevist at den har lært ikke at sætte efter
vildt. Den har i al fald ikke lært at holde sig fra andre hunde. han
er ikek den eneste, for når jeg er ude at se efter grævlinge om
aftenen, så står der en fed lab. og gør ad mig inde i skoven. Den
tilhører en skovarbejder som bor i en tjenestebolig et par hundrede
meter derfra. Dengang skovfogeden havde hund, traf man også den på
egen pote i skoven. Så er der også skovens egen vildtkonsulent som
har en f1 lab. Den gik en gang i flæsket på mine hunde i skoven.(der
er ruhårde hønsehunde, og i snor på det sted) Han fik reddet sin lab
og trukket den væk, hvorefter han slap den. Hunden strøg tilbage, og
fik en ny tur i makulatoren. De siger labradorer er intelligente?
Hvorfor angriber den så 4 ruhår?
Nå, men dette bare for at vise at de der burde vide bedre, og være
dem der burde gå foran med et godt eksempel - har noget at lære
endnu.
Men det er som bekendt mere irriterende når naboen spiller for højt
på radioen end når man selv gør det.

Hilsen Kim

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 07-06-06 11:14

Kim Christensen wrote:

> [...]
> at mange jægere færdes med deres hunde løse i skoven, også selv om
> de undtagelsesvist ikke er på jagt. De kender jo skovfogeden, og får
___________________________________

Mon ikke det lige er at generalisere en smule?
Jeg kender sq ingen skovfogeder i hvert fald.
___________________________________

> [...]
> Nå, men dette bare for at vise at de der burde vide bedre, og være
> dem der burde gå foran med et godt eksempel - har noget at lære
___________________________________

Det var da nogle meget kedelige episoder, du oplever på dine kanter...
Hvis jeg var dig, havde jeg ikke tøvet et sekund med at melde det til
politiet. Hvis historien er sand, er det noget forbandet svineri, og altså
bestemt ikke noget vi andre ("normale") jægere støtter op om.
Så at sige, flertallet af os bærer os ad på den måde, er vist også en grov
generalisering Kim.
___________________________________

> Men det er som bekendt mere irriterende når naboen spiller for højt
> på radioen end når man selv gør det.
___________________________________

Selvfølgelig er det da det... Min musik er bedre end naboens, og færdig på
arbejde!

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 07-06-06 13:53

Psycho Cowboy wrote:
> [...]
> men I har tilsyneladende heller ikke noget belæg for at vide det, så lad det
> nu blive ved gisningerne... Virkeligheden er en helt anden.

Et godt langt indlæg, hvor jeg kun er uenig om det med BARF, jeg
hører om flere og flere som bruger det.
Jeg vil nu ikke primært pga. tiden.

--
Christian (med apporterende jagthund, en flat)

Fra : Kim Christensen

Dato : 07-06-06 19:42

Psycho Cowboy wrote:

> Hvis jeg var dig, havde jeg ikke tøvet et sekund med at melde det til
> politiet.
Politiet? Det er bl.a. ham med Rottweileren der også går løs i
skoven. Den (fuldvoksen) overfaldt engang naboens 8 ugers tævehvalp
(Ruhår). Hun svarede igen, og bed sig fast i kuglerne på ham.
(Rottweileren)
Jeg har forsøgt at anmelde en landmand der havde en ko hvor hornet var
ved at vokse ind i øjet, det var 3 mm fra øjeeblet, og øjemlåget
kunne ikke længere passere. Der var vedlagt fotodokumentation.
Politiet mente at man måtte vente til hornet havde punkteret øjet. De
kender åbenbart kun til færdseslregler.

> Hvis historien er sand, er det noget forbandet svineri, og altså.....
Ja, gu der den da sand. Jeg er ikke lystfisker.

> Så at sige, flertallet af os bærer os ad på den måde, er vist også en grov
> generalisering Kim.

Jeg siger intetsteds at det er noget alle gør. Men det jeg har oplevet
knytter sig heller ikke til en eller to enkelstående oplevelser. Og
når jeg læser andres bidrag til denne tråd, så syns mig at der er
nogen der har oplevet tilsvarende.

Kim