Suse 10.1 og DVD og Video.
Fra : Lyrik

Dato : 01-06-06 13:47

Den må være lavet i US, for den har DRM (digital rights management).
Dette viser sig ved at den nægter at afspille DVD. Det må den ikke fortæller
den.
Det vil jeg imidlertid gerne, så jeg vil gerne spørge hvordan det kan lade
sig gøre?
Jeg vil også spørge hvordan jeg får en bred vifte af
videokonverteringsprogrammer.
Jeg lægger nemlig blandt andet dvd-film ned på min mobiltelefon i 3GPP
format.
Endvidere bruger jeg DivX og XVID som mellemstationer i videokonverteringen.

Jeg ville blive meget glad hvis jeg kunne få oplysninger som kunne hjælpe
mig.

Hilsen
Jens

Fra : Martin Schultz

Dato : 01-06-06 14:03

Lyrik <lyrik@heaven.dkklip> skrev 2006-06-01:
> Den må være lavet i US, for den har DRM (digital rights management).

Det har intet med DRM at gøre. Den har blot ikke installeret codec til
DVDer. Du kan finde en guide til at installere det her:
http://susediary.blogspot.com/

Martin
med mindre andet er angivet.

Fra : Lyrik

Dato : 01-06-06 14:14

"Martin Schultz" <news2005@adsltips.invalid> skrev i en meddelelse

> Det har intet med DRM at gøre. Den har blot ikke installeret codec til
> DVDer. Du kan finde en guide til at installere det her:
> http://susediary.blogspot.com/
>
> Martin
++++++++++++++++++++++++++
Det har undskyld jeg siger det intet med sagen at gøre.

Problemet er at man skal bruge nogle windows dll-er.
De må ikke være indeholdt i Linux distributionerne.
Det andet problem er det med krypteringen af DVD-erne som ham nordmanden
knækkede.
Han vandt ganske vist sagen, men gevinsten tæller ikke på det
amerikanske(internationale?) marked.

Hilsen
Jens

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 01-06-06 16:24

Lyrik skrev:
> [...]
>
> Jeg ville blive meget glad hvis jeg kunne få oplysninger som kunne hjælpe

Til DVD-afspilning bliver du nødt til at anvende en ikke autoriseret
udgave af mplayer, xine, kaffeine,... Du kan finde disse hos Packman
<http://packman.links2linux.org/>, og dette gøres muligvis nemmest ved,
at du tilføjer Packman's YaST Package Repository:
<http://en.opensuse.org/Additional_YaST_Package_Repositories#Packman> og
efterfølgende opdaterer systemet med de tilgængelige tillægsprogrammer.

Ellers kan du i stedet vælge at anvende Apt for SuSE
<http://linux01.gwdg.de/apt4rpm/> eller Smart
<http://susewiki.org/index.php?title=Smart> til at administrere dine
pakker på computeren. For begge disse systemer bliver Packman naturligt
tilføjet som installationskilde, og yderligere er pakkeadministreringen
i SuSE 10.1 lidt "buggy", hvor specielt Smart er blevet meget populær
indenfor de senere uger.

Når du har installeret smart, kan alle disse forskellige codecs
installeres vha. kommandoen (som root):
smart install w32codec-all xvid divx

--
Mvh. Jacob Tranholm <http://jtranholm.dk/>
Yndlingscitat: "Observation statements and statements of experimental

Fra : Lyrik

Dato : 01-06-06 23:52

Jacob Tranholm wrote:

> [...]
> indenfor de senere uger.
>
> NÃ¥r du har installeret smart, kan alle disse forskellige codecs
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Tusind tak for dine gode råd.
DVD-afspilningen er dog ordnet nu ved at min gode ven URM=(User Rights
Manager)-et modstykke til DRM
har compileret en ny xine til mig ved hjælp af russiske dll-er og andet
godt.Compileret direkte på Suse 10.1 så den virker.
Med kun dele af to dages erfaring med Linux, skal jeg lige bruge en del af
imorgen til at forstå dybden af dine forslag.

Hilsen en glad neofyt der nyder det kunstneriske udseende på sin splinternye
Suse 10.1
Jens

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 02-06-06 09:28

Lyrik skrev:
> [...]
> imorgen til at forstå dybden af dine forslag.
>
> Hilsen en glad neofyt der nyder det kunstneriske udseende på sin splinternye

Tro mig, du har allerede valgt den "dybe" løsningsmodel, hvor mine
forslag snarere var den nemme. Nu hvor du er i gang med en kompilering
af tillægsprogrammer, kan det muligvis også være hensigtsmæssigt også at
kigge på <http://packman.links2linux.org/?action=122>, hvor der gives en
kortfattet guide til konstruktion af 'libdvdcss2', der kan anvendes i
sammenhæng med visse beskyttede DVD'er. Anvendelse af dette er (mig
bekendt) stadig lovlig i Danmark...

Fra : Claus

Dato : 03-06-06 21:43

Lyrik wrote:
> Den må være lavet i US, for den har DRM (digital rights management).

En god start:
http://suse.linuxin.dk/#instsrc