Gøre en partition mindre
Fra : Jan Birk

Dato : 29-05-06 14:32

Jeg har fået en ny bærbar med XP på og vil gerne lægge en linux på.
Desværre fylder XP det hele og jeg vil gerne gøre den partition mindre
så der bliver plads til linux'en - uden at ødelægge XPen.

Jeg vil gerne installere Fedora, men bliver ikke tilbudt at ændre XP
partitionen.

Hvilket program kan jeg bruge til dette?

Pft

/Jan

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 29-05-06 14:54

Jan Birk <jan.birk@invalid-domain.null> writes:

> [...]
>
> Jeg vil gerne installere Fedora, men bliver ikke tilbudt at ændre XP
> partitionen.
>
> Hvilket program kan jeg bruge til dette?

http://gparted.sourceforge.net/livecd.php

Husk at tage backup! just in case. Det var en smule flaky da jeg
ompartitionerede min X40, men det gjorde det rigtige.

Fra : Jan Birk

Dato : 29-05-06 21:57

> Husk at tage backup! just in case. Det var en smule flaky da jeg
> ompartitionerede min X40, men det gjorde det rigtige.

Prøvede. Der kommer en 'kernel panic' og det hele stopper.

Ellers mange tak for hjælpen.

/Jan

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 30-05-06 08:39

> Prøvede. Der kommer en 'kernel panic' og det hele stopper.

Med det samme eller når du er kommet i gang?

Jeg sku' også prøve et par gange... Prøv evt. at holde fingrene fra
tastatur+mus mens "geniet" arbejder.

Fra : Henrik Hartig

Dato : 29-05-06 14:40

Jan Birk skrev:
> [...]
>
> Jeg vil gerne installere Fedora, men bliver ikke tilbudt at ændre XP
> partitionen.
>
> Hvilket program kan jeg bruge til dette?

Hej Jan
Nu kender jeg ikke noget til installationen af fedora, men jeg oplever
altid at linuxen finder ud af der findes en xp og giver muligheden for
at partitionere. Måske kan andre, her på forumet finde en løsning på dette.

Meen inden du går i gang med noget som helst skal du defragmentere
Windows. Hvorfor?
I Windows filsystem lægges filerne efter et stykke tid hulter til bulter
- modsat Linux filsystem, som defragmenterer filerne "on the fly".
Derfor er det vigtigt at defragmentere windowsfilerne i windows INDEN du
installere fedora - på den måde ligger windowsfilerne først på
harddisken. I modsat fald risikerer du at få ødelagt din windows.

Til sidst skal lige siges at jeg har installeret linux tusindvis af gang
og ændret partitioner uden problemer - men husk defragmenteringen i Windows.
/henrik

Fra : Leif

Dato : 29-05-06 20:16

> Jeg vil gerne installere Fedora, men bliver ikke tilbudt at ændre XP
> partitionen.
>
> Hvilket program kan jeg bruge til dette?

Jeg har rigtige gode erfaringer med Acronis.

Mvh.Leif.

Fra : Jan Birk

Dato : 29-05-06 22:00

> Jeg har rigtige gode erfaringer med Acronis.

Har du et link?

/Jan

Fra : Leif

Dato : 30-05-06 14:10

www.acronis.com

Fra : Martin Schultz

Dato : 29-05-06 20:27

Jan Birk <jan.birk@invalid-domain.null> skrev 2006-05-29:
> [...]
>
> Jeg vil gerne installere Fedora, men bliver ikke tilbudt at ændre XP
> partitionen.
>
> Hvilket program kan jeg bruge til dette?

Det er ikke gratis eller opensource men Partition Magic er emminent til
det.

fpart er et ok gratis program til det.

Martin
med mindre andet er angivet.

Fra : Jan Birk

Dato : 29-05-06 21:59

> fpart er et ok gratis program til det.

Har du en link. Google giver en mio-mia hits på ordet?

/Jan