Linux: Netkortet dør
Fra : TomCK

Dato : 29-05-06 12:52

Mit netkort duer ikke, når jeg har haft slukket min PC helt. Ved soft-boot
virker det fint, men har maskinen været helt slukket er jeg nødt til at
trække strømstikket ud og tælle til 10 inden det virker igen. Når jeg kigger
på maskinen, så er dioden ved siden af stikket slukket - den er ellers altid
tændt, blot strømstikket sidder i - men Linux kan alt, åbenbart også slukke
denne ellers evige lampe.

Jeg har ikke meget begreb om Linux endnu, men kan jeg på nogen måde undgå,
at den myrder mit netkort på den måde?? Det er så træls at skulle ned og
kravle under bordet hele tiden.

Den samme maskine har kørt Win2000 uden problemer, men både Mandrake og
senere Mandriva har ovennævnte sygdom . Driveropdateringer er forsøgt
uden held.

mvh
Tom

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 29-05-06 16:32

TomCK wrote:
> [...]
>
> Den samme maskine har kørt Win2000 uden problemer, men både Mandrake og
> senere Mandriva har ovennævnte sygdom . Driveropdateringer er forsøgt

Mon ikke det er et driver-/hardware-(evt. kompatibilitets)-problem? Men
du skriver vist ikke om det tidligere har virket.

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : TomCK

Dato : 30-05-06 20:00

Martin Jørgensen wrote:
> Mon ikke det er et driver-/hardware-(evt. kompatibilitets)-problem? Men
> du skriver vist ikke om det tidligere har virket.

Hej,

Jo - det har tidligere virket, bare ikke under Linux.
Netkortet er et embedded Intel NC3161 Fast Ethernet NIC, og dermed ikke af
nyeste aftapning. Mandriva har selv detekteret kortet korrekt, uden at være
i tvivl om noget. Men min teori er altså, at systemet sender en form for
"halt"-kommando ud til kortet ved nedlukning, som er så effektiv at det
ikke kan genstartes uden at strømmen har været taget fra. Om det har noget
på sig ved jeg ikke, men jeg syn's selv det lyder plausibelt Og så
tænkte jeg, om man i en eller anden config-fil kunne bede den om bare at
lade netkortet leve... Men jeg er da frisk på at prøve en helt tredje
driver, hvis jeg kan hitte een.

Tom

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 29-05-06 20:20

TomCK wrote:
> [...]
>
> Den samme maskine har kørt Win2000 uden problemer, men både Mandrake og
> senere Mandriva har ovennævnte sygdom . Driveropdateringer er forsøgt

Hvad sidder der i den anden ende ?

Har du prøvet en:

mii-tool -R

eller en

mii-tool -r

for henholdsvis reset eller restart via root ?

Jørn

Fra : TomCK

Dato : 31-05-06 17:13

Jørn Hundebøll wrote:
> Hvad sidder der i den anden ende ?
En Linksys router, men jeg har osse prøvet at koble nettet direkte på PC'en
- med samme resultat.

> Har du prøvet en:
> mii-tool -R
>
> eller en
> mii-tool -r

Næ, men tak for tippet (jeg er ikke så kyndig udi konsollens hemmeligheder):
[root@localhost tom]# mii-tool -R
resetting the transceiver...
[root@localhost tom]# mii-tool -r
restarting autonegotiation...
[root@localhost tom]#

Det ser jo fint ud - det hjælper bare ikke . Eneste farbare vej er
fortsat at hive strømstikket ud et øjeblik.

Hmmm - det er garanteret fordi det er sådan en Compaq Deskpro-tingest. En
bambus-maskine plejer aldrig at drille mig på den måde. Ikke engang under
Windows...

Tom

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 30-05-06 20:28

TomCK wrote:
> [...]
>
> Det ser jo fint ud - det hjælper bare ikke . Eneste farbare vej er
> fortsat at hive strømstikket ud et øjeblik.

Det lyder vildt - som en hardware fejl. Har du prøvet at checke om
loop-back devicet eksistere (127.0.0.1) og om du kan pinge det. Og hvad
med dit netkort - bruger du DHCP eller fast IP ? Hvis du bruger DHCP -
hjælper det at give kortet fast IP ? Har du seneste firmware i din
router ? Har du prøvet med et andet netkabel evt. et andet hul i
routeren (antager du har en 4 ports switch i routeren) - ved du har
prøvet direkte uden om routeren - men alligevel. Men ellers må du måske
købe et indstiks netkort - de er rimelige i pris - og brugt er vel ok.

Jørn