deling af bredbånd
Fra : Henrik Hartig

Dato : 28-05-06 10:51

Hej ng
Mit spørgsmål har jeg forsøgt mig på i nyhedsgruppen dk.edb.netværk, men
ikke fået et brugbart svar. Så jeg forsøger mig her og beklager hvis
spørgsmålet måske ikke passer helt ind i rammen:

Jeg har lavet et lille netværk (kun med en router og samba-server) hvor
der desværre er en af brugerne som (tror jeg) down/uploader fra Kazaa.
QOS i min router løser ikke problemet.

Ved googling fandt jeg denne smarte linux-ting, som kan det hele. Det
bliver en længere operation som jeg skal lege en del med kan jeg se..

http://mirrors.sunsite.dk/ldp/HOWTO/Adv-Routing-HOWTO/lartc.intro.linux.html

... men inden jeg går i gang har jeg nogle spørgsmål:

Hvordan sætter jeg tingene sammen HARDWARE mæssigt. Vil nedenstående
skitse af plan være ok?
Kan jeg blande Linux og -Windows klienter?

Jeg har efter fattig evne forsøgt at tegne den opsætning jeg havde tænkt
mig:
http://www.henrikhartig.dk/netvaerk.png

Hvilke ip'er skal
Linuxserver, netkort1 og netkort2
"kazaa"-pc'en
de tre trådløse notebooks
.... have??

.... eller er min skitse helt ude i skoven
giv mig endelig link til hvordan jeg sætter tingene sammen hardware og
ip-mæssigt

/henrik

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 28-05-06 11:10

On Sun, 2006-05-28 at 11:51 +0200, Henrik Hartig wrote:
> Hvordan sætter jeg tingene sammen HARDWARE mæssigt. Vil nedenstående
> skitse af plan være ok?

Det er en rigtig fin skitse.

Husk dog at Linksys router understøtter følgende:

http://wrt-wiki.bsr-clan.de/index.php?title=What_is_%22DD-WRT%22%
3F#Feature_List

og dermed:

http://wrt-wiki.bsr-clan.de/index.php?title=Iptables

Dvs. Linksys routeren med en firmware der hedder DD-WRT kan lave det
samme som din planlagt Linuxserver.

Jeg er dog usikker på den kan trække det...hvor mange brugere har du, og
hvor stor en forbindelse?

> Kan jeg blande Linux og -Windows klienter?

Ja.

> Jeg har efter fattig evne forsøgt at tegne den opsætning jeg havde tænkt
> [...]

netkort 1, skal have den IP du har fået af din ISP.

netkort 2, giver du 192.168.0.1

> "kazaa"-pc'en
> de tre trådløse notebooks
> ... have??

Og resten af alt kan du give fra 192.168.0.2 og frem.

Bruge LAN siden af WRT54G routeren, dermed vil alle (både kablet og
trådløse) klienter kunne se hinanden uden du skal route lokalt.

Fra : Henrik Hartig

Dato : 28-05-06 11:32

Christian E. Lysel skrev:

> Det er en rigtig fin skitse.
Mange tak

> Husk dog at Linksys router understøtter følgende:
>

> Dvs. Linksys routeren med en firmware der hedder DD-WRT kan lave det
> samme som din planlagt Linuxserver.

Yes I know.
Har prøvet at nedtage
http://www.sputnik.com/firmware-dl/firmware-linksys-wrt54g-3.3.2.1.bin
Nu står der SPUTNIK POWERED og
Firmware Version : v4.20.7
Men det nye firmware havde ikke sin effekt.

Min opsætning
http://www.henrikhartig.dk/nyqos.png
Har ikke hjulpet. Virker også som om jeg har en del mere styr over
tingene ved at lade Linuxserveren styre, men det er selvfølgelig en
kompliceret affære.
Har spurgt mig frem (edb.dk.netvaerk) om der findes en bedre router end
linksys wrt54g, som kan styre noget mere - men her har jeg ikke fået
noget svar.

> Jeg er dog usikker på den kan trække det...hvor mange brugere har du, og
> hvor stor en forbindelse?

Jeg har det antal brugere på, som angivet i min skitse. Dvs.
1 bærbar - linux (Trådløs)
2 bærbare - Windows (Trådløse)
1 stationær - windows (og KAZAA *grrrrrh*) (kablet)
Altså i alt 4 brugere, men det dog sjældent der er mere end to på ad gangen.

> Ja.

tak for det.

> netkort 1, skal have den IP du har fået af din ISP.
>
> netkort 2, giver du 192.168.0.1
Altså 2 netkort i den stationære fedora - linux server?

> Og resten af alt kan du give fra 192.168.0.2 og frem.
>
> Bruge LAN siden af WRT54G routeren, dermed vil alle (både kablet og
> trådløse) klienter kunne se hinanden uden du skal route lokalt.

Altså LAN siden af linksys stikkes ind i netkort 2 på linux-serveren?

Mange tak for din fine gennemgang indtil videre.
/henrik

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 28-05-06 11:47

Jeg kører dd-wrt og det spiller ganske fornuftigt herhjemme (8 brugere).

Min linie

adsl modem -> wrt54g/wan -> server og 8 brugere på lan siden (med en switch)

Du må lige sige til hvis du vil have en udybende forklaring.

THomas

Fra : Henrik Hartig

Dato : 28-05-06 11:57

Thomas S. Iversen skrev:

> Jeg kører dd-wrt og det spiller ganske fornuftigt herhjemme (8 brugere).

Har du prøvet at lade den ene af brugerne downloade fra KAZAA på livet
løs. Kan din/vores linksys-router prioritere denne situation?
> Min linie
>
> adsl modem -> wrt54g/wan -> server og 8 brugere på lan siden (med en switch)
>
> Du må lige sige til hvis du vil have en udybende forklaring.
>
> THomas

Min firmware (sputnik) løser ikke problemet
http://www.henrikhartig.dk/nyqos.png
Jeg har skrevet problembarnet's (Sejr) mac-adresse og som lav-prioritet
og upstream som auto.

Men jeg ser nu fra Christians gennemgang at man kan få:
"
Currently brainslayer offers a special version of DD-WRT with extended
QoS capabilities
"
udvidet qos. Skærmdumpet ser også ud til at have flere muligheder end
jeg selv har:
http://wrt-wiki.bsr-clan.de/images/0/09/Aqos_screenshot.jpg

Firmwaren koster dog penge. Hvilken firmware kører du med? Tror du det
vil kunne hjælpe mig at købe ovenstående udvidede qos-firmware??
/henrik

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 28-05-06 13:03

> Har du prøvet at lade den ene af brugerne downloade fra KAZAA på livet
> løs. Kan din/vores linksys-router prioritere denne situation?

Jeg skal være ærlige at sige, at det ved jeg ikke.
Jeg bruger standard dd-wrt og har sat 80% ind som værdier for QoS køerne.
Derefter har jeg opprioriteret mit Battlefield2 spil, nedprioriteret ftp og
slået til at den skal detektere P2P. Jeg har dog ikke slået det til at den
skal forbyde P2P. Jeg har (så vidt jeg husker) også sat den op til at
opprioritere den switchport jeg sidder på.

Alt i alt har jeg været ovenudglad. Hvor jeg før kunne opleve vilde
pingtider hvis folk lavede noget stort, så er udsvinget meget meget mindre
og jeg kan surfe og køre ssh uanset hvad der sker på linien, men jeg ved,
ærligt sagt, ikke om folk har hentet _vildt_ med p2p. Jeg ved det sker, men
vi snakker også sammen om at vi skal begræænse det af hensyn til hinanden.
(Så de er flinke til at bruge p2p om natten, men det er oftest der jeg lige
har tid til en times BF2 )

> "
> Currently brainslayer offers a special version of DD-WRT with extended
> QoS capabilities
> "

Nu sidder jeg uden mulighed for grafisk browser, men ovenstående vil jeg
lige se på når jeg får den mulighed.

Min firmware

"Firmware: DD-WRT v23 SP1-RC4 (05/12/06) std
Time: 14:01:42 up 13 days, 15:25, load average: 0.00, 0.00, 0.00
WAN IP: 80.197.190.194"

Jeg synes du skal prøve stadard først. Jeg kan ikke se om v23SP1-RC4 er det
samme som den du kalder sputnik (lige pt.)

Thomas

Fra : Henrik Hartig

Dato : 28-05-06 13:16

Thomas S. Iversen skrev:

> Nu sidder jeg uden mulighed for grafisk browser, men ovenstående vil jeg
> lige se på når jeg får den mulighed.

Den forstår jeg ikke..
Jeg kan da kun tilgå min routers konfiguration ved hjælp af http
(http://192.168.1.1)
Er der noget jeg har misset?

> Min firmware
>
> "Firmware: DD-WRT v23 SP1-RC4 (05/12/06) std
> Time: 14:01:42 up 13 days, 15:25, load average: 0.00, 0.00, 0.00
> WAN IP: 80.197.190.194"

Min firmwarefil er helt nøjagtigt denne:
> [...]

> Jeg synes du skal prøve stadard først. Jeg kan ikke se om v23SP1-RC4 er det
> samme som den du kalder sputnik (lige pt.)

Noget tyder på jeg har en helt anden amputeret firmware. Dine muligheder
med procenter ftp og alt det har jeg slet ikke. Jeg må prøve at søge
efter din firmware.

/henrik

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 28-05-06 13:20

> Den forstår jeg ikke..

Det var bare fordi jeg sad på en terminal og arbejde. Det er kedeligt at se
billeder i en ascii terminal

> Noget tyder på jeg har en helt anden amputeret firmware. Dine muligheder
> med procenter ftp og alt det har jeg slet ikke. Jeg må prøve at søge
> efter din firmware.

Surf ind på zensonic.dk:8080 (har lige åbnet). Du kan kun se velkomstsiden,
men det burde give dig et overblik.

http://wrt-wiki.bsr-clan.de/index.php?title=DD-WRT_Docu_%28EN%29

Den er gratis. Og jeg kan styre den gennem det fine webinterface eller
via en ssh sesison.

Det kræver dog at din router _IKKE_ er en V5.

Thomas

Fra : Henrik Hartig

Dato : 28-05-06 13:27

> Surf ind på zensonic.dk:8080 (har lige åbnet). Du kan kun se velkomstsiden,
> men det burde give dig et overblik.

TAK har kigget..

> http://wrt-wiki.bsr-clan.de/index.php?title=DD-WRT_Docu_%28EN%29
>
> Den er gratis. Og jeg kan styre den gennem det fine webinterface eller
> via en ssh sesison.
>
> Det kræver dog at din router _IKKE_ er en V5.

Det er en version 2

> Thomas

Jeg prøver. Er spændt..

/henrik

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 28-05-06 13:46

> TAK har kigget..

Hvis du får brug for at se nærmere på de enkelte ting kan du sende en privat
mail og få et password der virker i dag.

> Det er en version 2

Thomas

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 28-05-06 14:48

"Thomas S. Iversen" <zensonic@zensonic.dk> writes:

> Jeg kører dd-wrt og det spiller ganske fornuftigt herhjemme (8 brugere).

Yderst interessant diskussion... Jeg har netop installeret DD-WRT og det
spiller jo fremragende her

Jeg overvejer lidt hvad fordelen er ved at skifte fra en generic-version
til en "rigtig" wrt54g-version, vha. sftp... Nogen kommentarer til det?

> Min linie
>
> adsl modem -> wrt54g/wan -> server og 8 brugere på lan siden (med en
switch)

> Du må lige sige til hvis du vil have en udybende forklaring.

Håber det er ok, jeg lige blander mig lidt i diskussionen... Jeg kan nu
telnette til routeren. Hvorfor mon den skriver det her ved ssh?

mac$ ssh -l root 192.168.1.1
reverse mapping checking getaddrinfo for dd-wrt failed - POSSIBLE
BREAKIN ATTEMPT!
DD-WRT v23 SP1 mini Date: 05/16/06 (c) 2006 NewMedia-NET GmbH
root@192.168.1.1's password:

Jeg syntes aldrig jeg har stødt på "POSSIBLE BREAKIN ATTEMPT" ved brug
af ssh nogen andre steder? Der er åbenbart et-eller-andet den syntes der
er "failed"...

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 28-05-06 15:26

> Jeg overvejer lidt hvad fordelen er ved at skifte fra en generic-version
> til en "rigtig" wrt54g-version, vha. sftp... Nogen kommentarer til det?

Næh, jeg kører wrt54g versionen her.

> [...]
>
> Jeg syntes aldrig jeg har stødt på "POSSIBLE BREAKIN ATTEMPT" ved brug
> af ssh nogen andre steder? Der er åbenbart et-eller-andet den syntes der

Det er fordi reverse dns opslaget på dd-wrt ikke giver 192.168.1.1.

Thomas

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 28-05-06 16:43

Thomas S. Iversen wrote:

> Næh, jeg kører wrt54g versionen her.

Jeg har kigget på det et par timer men syntes umiddelbart ikke jeg kunne
se hvorfor man skulle skifte fra en generic til en wrt54g. Men jeg tror
nu alligevel jeg opgraderer min "mini-generic" til en "standard-wrt54g"
med sftp på et tidspunkt i løbet af ugen.

Jeg skal bare lige hitte ud af hvad man gør efter nedenstående:

- - -
TFTP instructions for Linux
tftp
tftp> binary
tftp> connect 192.168.11.1
tftp> status
Connected to 192.168.11.1.
Mode: octet Verbose: off Tracing: off
Rexmt-interval: 5 seconds, Max-timeout: 25 seconds
tftp> put /path/to/dd-wrt.v23_mini_generic.bin
An alternative tftp command for Linux (use either this one or the
sequence above, but not both):
tftp 192.168.11.1 -m binary -c put dd-wrt.v23_generic.bin

Type in the last line (don't hit enter yet!), power on the router, wait
for the LED's to turn off, then hit <ENTER>.
The 'status' command is a bit misleading in this sense. The router
should actually be powered off at this point.

- - -

Skal man ikke slette det man har liggende inden man opgraderer på en
eller anden måde? Og efter at man har "put'tet"
standard-generic-versionen ind på routeren, så forstår jeg ikke
instrukserne med at man skal skrive den sidste linje - tænde for
routeren, vente på at lysene slukker. Skal den ikke være tændt hele
tiden for at man kan sftp'e?

> Det er fordi reverse dns opslaget på dd-wrt ikke giver 192.168.1.1.

Det overgår min forstand. Er der noget jeg skal ændre nogen steder? Er
det "farligt" eller noget der kræver opmærksomhed på nogen måder

Iøvrigt syntes jeg det er blæret at have en linux på sin router... Jeg
havde godtnok læst lidt om det før, men jeg havde aldrig prøvet det før
nu...

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 29-05-06 15:59

> Skal man ikke slette det man har liggende inden man opgraderer på en
> eller anden måde? Og efter at man har "put'tet"

Nej, hvis routerne er sat til boot-wait, så leder den efter en firmware over
tftp før den booter den indbyggede. .

> [...]
> instrukserne med at man skal skrive den sidste linje - tænde for
> routeren, vente på at lysene slukker. Skal den ikke være tændt hele

Det er ment som at du tager en maskine og forbinder direkte til routeren.
På maskinen kører du tftp og skriver det der står. Derefter tænder du for
routeren og sender firmware filen når routeren lige er tændt. Derefter
venter du til routeren selv genstarter (med den nye firmware).

Du burde også kunne gøre det via et webinterface (men ikke over en trådløs
forbindelse!!)

Thomas

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 29-05-06 16:28

Thomas S. Iversen wrote:

> Næh, jeg kører wrt54g versionen her.
-snip-

wrt54g versionen er vist beregnet til dem med wrt54g router mens
generic-versionen er til andre routere. Hvordan opgraderede du? Jeg må
åbenbart ikke bruge web-interfacet til opgraderingen fra mini -> standard.

[...]

Jeg forstår ikke det med lys-dioderne og kan forstå fra en der ødelagde
2 routere, at man skal være temmeligt varsom. Når man skriver "put"
uploades filen vel i rod-biblioteket / eller lignende og det gamle skal
vel slettes på en eller anden måde?

Altså - på en normal linux plejer man at skulle køre et eller andet,
*bagefter* man har overført filen?

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 29-05-06 17:47

> [...]
> vel slettes på en eller anden måde?
>
> Altså - på en normal linux plejer man at skulle køre et eller andet,

Martin, læs nedenstående.

http://sarwiki.informatik.hu-berlin.de/Programming_the_Linksys_WRT54GS_Wireless_Broadband_Router

Når du har boot_wait=enabled leder den efter en ny firmware over tftp i 3
sekunder. Sker det ikke, så bootes den, som den har onboard. I de 3 sekunder
kan du sende den en ny firmware (*.bin fil).

Thomas

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 29-05-06 20:46

> [...]
> sekunder. Sker det ikke, så bootes den, som den har onboard. I de 3 sekunder
> kan du sende den en ny firmware (*.bin fil).

Jeg takker mange gange, men jeg kan ikke se hvorfor det ikke skulle virke:

Nu slukker jeg den...

Apple/Desktop mac$ tftp
tftp> binary
tftp> connect 192.168.1.1
tftp> status
Connected to dd-wrt.
Mode: octet Verbose: off Tracing: off
Rexmt-interval: 5 seconds, Max-timeout: 25 seconds
tftp> put dd-wrt.v23_wrt54g.bin

Nu tænder jeg ca. 1 sek efter jeg har trykket enter.

tftp: sendto: No route to host
tftp> quit

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Kent Friis

Dato : 29-05-06 20:55

Den Mon, 29 May 2006 21:45:53 +0200 skrev Martin Jørgensen:

> [...]
> Rexmt-interval: 5 seconds, Max-timeout: 25 seconds
> tftp> put dd-wrt.v23_wrt54g.bin
>
> Nu tænder jeg ca. 1 sek efter jeg har trykket enter.

Prøv i omvendt rækkefølge - eller gør som der stod - tænd, vent på at
lamperne slukker, og tryk enter.

> tftp: sendto: No route to host

Det kan vel ikke overraske at systemet ikke kan finde en slukket
router?

Mvh
Kent

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 31-05-06 04:39

Kent Friis <nospam@nospam.invalid> writes:

> [...]
> lamperne slukker, og tryk enter.

> Det kan vel ikke overraske at systemet ikke kan finde en slukket

Det samme tænkte jeg, men jeg fulgte sådan set bare instrukserne:

http://sarwiki.informatik.hu-berlin.de/Programming_the_Linksys_WRT54GS_Wireless_Broadband_Router

"... open tftp and connect to 192.168.1.1, switch to binary mode and
start sending the firmware while the router is still powered off"..

Og:

"... immediately after the tftp client starts sending, plug in the
router. Be sure you have tftp sending when it boots up."

Problemet er bare at uanset hvad jeg gør skriver den:
tftp> put dd-wrt.v23_wrt54g.bin
tftp: sendto: Host is down
tftp> put dd-wrt.v23_wrt54g.bin
Transfer timed out.

tftp> put dd-wrt.v23_wrt54g.bin
Transfer timed out.

tftp> put dd-wrt.v23_wrt54g.bin
Transfer timed out.

tftp> put dd-wrt.v23_wrt54g.bin
tftp: sendto: No route to host

"Host is down" og "time-out" kommer hvis jeg prøver at sende efter den har
været tændt nogen flere sekunder. Det burde vel ikke gøre nogen forskel
at det ikke er en linux jeg sender fra, men en mac...

Hvis jeg følger de andre instrukser fra:
http://wrt-wiki.bsr-clan.de/index.php?title=Installation#Supported_Devices

"Type in the last line (don't hit enter yet!), power on the router, wait
for the LED's to turn off, then hit <ENTER>."

Så er problemet at LED'sene ihvertfald ikke er slukket i 3
sekunder. Måske nærmere 1/4 -1/2 sekund. Og de tændes umiddelbart
bagefter igen. Så jeg syntes ikke helt instrukserne passer. Og
"boot-wait" er slået til i web-interfacet... Det undrede mig også at
disse ting ikke virkede:

;cp${IFS}*/*/nvram${IFS}/tmp/n
;*/n${IFS}set${IFS}boot_wait=on
;*/n${IFS}commit
;*/n${IFS}show>tmp/ping.log

Der sker intet (bare lige for at være sikker på at boot_wait er slået
til)... Derudover: Skrev du noget med at jeg godt kunne overføre fra
web-interfacet? Så er det måske en mulighed, da den nok ikke kræver at
routeren er slukket...

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 28-05-06 15:07

Thomas S. Iversen wrote:

> [...]
>
> adsl modem -> wrt54g/wan -> server og 8 brugere på lan siden (med en switch)
>
> Du må lige sige til hvis du vil have en udybende forklaring.

Hmm... Et lille problem:

Min macintosh kører en leafnode server og før jeg skiftede til DD-WRT
fik den automatisk ip 192.168.1.100 når routeren kørte som dhcp-server
og "start IP Address" var 192.168.100. Derfor er 2 computere sat op til
at hente news fra denne adresse.

Nu syntes jeg indstillingerne ser nøjagtigt ens ud (bortset fra
udseendet på det nye web-interface) men macintoshen får nu
192.168.1.134, hvilket er et dumt og besværligt tal. Dette sker selvom
jeg laver en "Renew DHCP Lease" på macintoshen. Hvad skal jeg ændre i
routeren's opsætning?

Evt. en måde at knytte en mac-adresse til en IP-adresse når man bruger dhcp?

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 28-05-06 15:23

> Evt. en måde at knytte en mac-adresse til en IP-adresse når man bruger dhcp?

Administration -> services -> static leases.

Thomas

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 28-05-06 16:35

Thomas S. Iversen wrote:

> Administration -> services -> static leases.

hmm... Feltet bliver bare ved med at være tomt, men der kommer 3 ekstra
tomme felter nedenunder...

Måske det her er for avanceret for mig og ellers kan jeg jo bare blive
nødt til at ændre 192.168.1.100 -> 192.168.1.134 på de andre pc'ere,
selvom jeg syntes det er "dumt tal" (alstå .134).

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 28-05-06 16:42

> hmm... Feltet bliver bare ved med at være tomt, men der kommer 3 ekstra
> tomme felter nedenunder...

Du trykker ADD for at tilføje et tomt felt til webinterfacet.

Så udfylder du den med en macadresse, et navn og et ip#

F:eks.:

00:02:B3:C1:60:8F minsejeserver   192.168.1.65

Derefter trykker du save ned i bunden af siden.

Thomas

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 29-05-06 15:39

Thomas S. Iversen wrote:

> [...]
>
> F:eks.:
>
> 00:02:B3:C1:60:8F minsejeserver   192.168.1.65
>
> Derefter trykker du save ned i bunden af siden.

Fantasifuldt fantastisk... Jeg lod navnet stå tomt, da jeg ikke går
udfra at den skal bruge det til noget (og ellers finder den vel selv ud
af det den vil vide).

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Niels Callesøe

Dato : 28-05-06 12:07

Henrik Hartig wrote in <news:8_eeg.484$ah7.457@news.get2net.dk>:

> Min opsætning
> http://www.henrikhartig.dk/nyqos.png
> Har ikke hjulpet.

Bare for lige at skære det ud i pap: windows-maskinen hedder "Sejr" og
sidder, alene, på port 1 på routeren, korrekt?

--
Niels Callesøe - dk pfy @work
pfy[at]nntp.dk - http://www.t29.dk/~nica/disclaimer.php

Don't buy D-Link. Thanks!

Fra : Henrik Hartig

Dato : 28-05-06 12:13

Niels Callesøe skrev:

> Bare for lige at skære det ud i pap: windows-maskinen hedder "Sejr" og
> sidder, alene, på port 1 på routeren, korrekt?

Korrekt Windows-maskinen (eller Kazza-maskinen...)
- og på port 2 sidder min samba-server

Fra : Niels Callesøe

Dato : 28-05-06 12:40

Henrik Hartig wrote in <news:CAfeg.491$0L7.198@news.get2net.dk>:

> Korrekt Windows-maskinen (eller Kazza-maskinen...)
> - og på port 2 sidder min samba-server

Ok, så kan jeg ikke lige hjælpe dig yderligere kun ved brug af dit ss
og logik. Men jeg kan da lige fortælle hvordan jeg løser det samme
problem på mit netværk:

[...]
Punkt 3.
P2P filesharing (Kazaa, eMule, bittorrent etc.) er af tekniske
årsager ikke tilladt på netværket. Har du brug for at hente en fil
der kun findes på denne type netværk, kontakt
netværksadministratoren. Overtrædelse af denne simple regel medfører
karantæne eller i gentagne tilfælde udelukkelse fra netværket.
[...]

Fra : Henrik Hartig

Dato : 28-05-06 11:35

> Jeg er dog usikker på den kan trække det...hvor mange brugere har du, og
> hvor stor en forbindelse?
Fire brugere
2048/512 kbit/s

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 28-05-06 12:56

On Sun, 2006-05-28 at 12:34 +0200, Henrik Hartig wrote:

> Fire brugere
> 2048/512 kbit/s

Det lyder ikke som det store problem.

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 28-05-06 13:03

On Sun, 2006-05-28 at 12:31 +0200, Henrik Hartig wrote:
> [...]
> Nu står der SPUTNIK POWERED og
> Firmware Version : v4.20.7
> Men det nye firmware havde ikke sin effekt.

Jeg kender ikke den firmware.

Den jeg snakker om kan det samme som den advanced routing artikel du
oprindeligt linkede til...dog skal de mere specielle ting laves via
telnet eller ssh, dvs. du skal logge ind i boksen og lave rettelserne.

Husk dog at prioriteringen skal laves på bridge interfacet.

Ellers betale for at få en webflade.

> [...]
> Har spurgt mig frem (edb.dk.netvaerk) om der findes en bedre router end
> linksys wrt54g, som kan styre noget mere - men her har jeg ikke fået

Pæn grænseflade..men hvad nytter priotering hvis det kun er halvdelen af
klienterne?

> Altså LAN siden af linksys stikkes ind i netkort 2 på linux-serveren?

Ja, det er det mest simple.

Bruger du WAN porten, bruger du routning. (nogle firmware kan dog også
bruge WAN som en LAN port..)