Hvilken Linux skal jeg vælge?
Fra : dkgryf

Dato : 24-05-06 21:22

Hej - jeg er normalt WindowsXP bruger, men er lidt træt af at jeg ikke kan
køre PHP filer heller ikke ved brug af Maguma så jeg vil godt installere en
Linux/Unix på en separat harddisk, men da jeg ikke kender meget til
Linux/Unix vil jeg godt have nogle gode råd om hvilken i vil anbefale - skal
helst ende op med en grafisk brugerflade som Windows...
/Mogens

Fra : Mogens V.

Dato : 24-05-06 22:01

dkgryf wrote:
> [...]
> Linux/Unix vil jeg godt have nogle gode råd om hvilken i vil anbefale - skal
> helst ende op med en grafisk brugerflade som Windows...

Hvis du vil have det nemt som begynder, kan Ubuntu/Kubuntu anbefales.
Nogle diehard Linux'er vil rakke ned på *buntu, fordi man har lagt nogle
abstraktions lag ovenpå, og man mener så det ikke er rigtig Linux.
Glem det. Det er en god begynder distro, hvor langt det meste virker
fint fra install. Begge er bygget over Debian, og trækker på dennes
store antal vel fungerende pakker, med et grafisk install/update
værktøj, hvor man også kan vælge at bruge Debian's apt-get.

Når det er sagt, er *buntu ikke fyldt med laskens lækre 'normale' Linux
applikationer, men er lavet til Hr. &F Fru. Jensen, som ikke nok
interesserer sig for hvad den underliggende Linux består af.
Du kommer sikkert til at installere en god del ekstra bagefter.

Hvis du vil have et velkørende og sikkert system, hvor det meste
fungerer, men du selv skal lave noget efterkonfigurering, kan du vælge
Slackware. Al config er lige ud af landevejen, ingen oversmarte
overbygninger og wrapper mekanismer.

Fedora Core er (for mig) for meget udviklingsprojekt. Mandrake er vist
ganske godt, men jeg kender det ikke, og kan ikke rigtig finde ud af
hvor det er på vej hen.

Med Suse får du en samlet samenhængende pakkeløsning. Enten køber du
Suse Profesional, eller downloader OpenSuse, som mere eller mindre
svarer til købeversionen, bare et par subreleases bagefter.

Redhat er ren købevare, og dyr.

Tag et kig på distrowatch, læs lidt om de forskellige distros, se hvilke
af top 100 distroer (yup, der er flere hundrede!) er de mest benyttede.

Når du har valgt, er linuxquestions.org og sslug.dk dine støtter ;)

Starte måske med at hente nogle af de populære distroer som liveCD'er,
som er fuldt køreklare uden install på disk. Igen: check distrowatch.

--
Kind regards,
Mogens V.

"Unix is very simple, but it takes a genius to understand the simplicity."
-- Dennis Ritchie

Fra : Mads Bondo Dydensbor~

Dato : 25-05-06 10:56

Mogens V. wrote:

> Hvis du vil have det nemt som begynder, kan Ubuntu/Kubuntu anbefales.

Mandriva er helt klart simplere end Ubuntu/Kubuntu, men Ubuntu/Kubuntu er
nok en bedre "langsigtet" investering.

Mads-som-bruger-begge

--
Mads Bondo Dydensborg mads@dydensborg.dk http://www.madsdydensborg.dk/

Value your freedom, or you will lose it, teaches history. "Don't bother us
with politics," respond those who don't want to learn.

- Free software proponent, Richard M. Stallman

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 25-05-06 11:04

> Mandriva er helt klart simplere end Ubuntu/Kubuntu, men Ubuntu/Kubuntu er
> nok en bedre "langsigtet" investering.

Hvad får dig til at sige det? Blot nysgerrig

> Mads-som-bruger-begge

Thomas-som-ikke-bruger-nogle-af-dem.

Fra : Mogens V.

Dato : 25-05-06 11:16

Thomas S. Iversen wrote:

> Hvad får dig til at sige det? Blot nysgerrig

Uden at svare for poster, kunne det måske være fordi *buntu er baseret
på debian, men den lange historik. Whatever, I dunno...

> Thomas-som-ikke-bruger-nogle-af-dem.

Mogens-som-har-brugt-*buntu-og-en-smule-mandriva-men-foretrækker-slack

--
Kind regards,
Mogens V.

Fra : Mads Bondo Dydensbor~

Dato : 25-05-06 14:48

Thomas S. Iversen wrote:

> Hvad får dig til at sige det? Blot nysgerrig

Det er baseret primært på personlig erfaring.

Simpel:

I min erfaring er der bare mere der spiller fra inst-get-go under Mandrake
end den forholdsvist friske Kubuntu installation jeg har (feb 2006).
Mandrake har et samlet kontrolpanel der er langt mere overskueligt end
Kubuntu's forsøg på samme. Firewall opsætning er simplere (jeg tror det er
enten firestarter eller guarddog der som default bliver installeret under
Kubuntu, og den der bliver installeret er fin til at sætte 14-15 dmz zoner
og hvad ved jeg op, men ikke særligt simpel når man sådan set bare ønsker
hul ind til port 80 og 25). Jeg installerede i feb, som sagt, og det tog
lang tid før maskinen gad ulejlige sig med at være cups server på mit
netværk, osv, osv. Det var bare mere "rough" end mdk.

Når jeg går die-hard debian/ubuntu folk på klingen, svarer de som regel at
det kan man "lige ordne, ved at" og, det har de jo ret i. Men, så er det jo
bare ikke simpelt == virker ud af kassen.

Så er der pakkesystemet. Debian brugere vil lovprise pakkesystemet under
Debian i timevis, hvis de ikke bliver stoppet. Men, det er faktisk ikke så
specielt fedt, set fra et brugersynspunkt. "adept" er en joke i forhold til
rpmdrake, f.eks. dselect er arkaisk. (Tag ikke fejl: De får skam gjort
arbejdet, men de er ikke _simple_. dselect er lamt kompliceret.). Og, jeg
undres stadig over at de enkelte filer i en deb pakke ikke har md5 sum, så
man kan lave en slags primitiv tripwire med det. Og, jeg har ikke fundet ud
af hvordan man lister pakker i meningsfulde grupper under nogle af dem. For
at finde ud af fra hvilken pakke en fil kommer, skal man guddødemig
installere "apt-file" - hvorfor pokker det ikke bliver installeret som
default er mig en gåde, osv, osv. Mandrake systemet ud af kassen er langt
mere "simpelt" og "brugbart" til en "normal" desktop bruger. (Ikke til en
hardcore debian bruger, I know).

Langsigtet:

Det store problem med Mandrake, i mine øjne, er at spejle og dist arkiver er
"moving targets". Det er simpelthen for svært at holde sin maskine
up-to-date over en vis alder, når spejlene begynder at forsvinde, og der
ikke længere bliver lavet updates til den dist man sidder med. (Ja, jeg
kører med maskiner der passer sig selv _meget_ længe. Hvorfor skulle jeg
gøre andet, når deres sikkerhed er i orden, og brugerne har de programmer
de skal have? Men, det rammer mig så efter et par år, desværre )

Det er iøvrigt de to ting folk ofte blander sammen, når de roser debians
pakkesystem. Det er faktisk som regel en ros til sources systemet. Hvor
Mandrake halter.

Mandrake mangler desuden en "dist-upgrade" option. Det er nemt nok at
opgradere - fra CD. Det er straks, efter min mening, værre fra nettet.

Jeg har valgt at flytte mine desktop maskiner fra Mandrake til Kubuntu, for
at sikre at det er nemmere at opgradere på tværs af distributionsversioner.
Men, hvad angår simpelhed, har *ubuntu stadig noget vej, IMHO.

Mvh

Mads

--
Mads Bondo Dydensborg mads@dydensborg.dk http://www.madsdydensborg.dk/

They that can give up essential liberty to obtain a little temporary safety
deserve neither liberty nor safety.

- Ben Franklin, Historical Review of Pennsylvania, 1759

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 25-05-06 15:02

> Det er baseret primært på personlig erfaring.

[snip en masse gode erfaringer]

Jeg takker Mads. Jeg kan se jeg skal prøve Mandrake en af dagene. Jeg er ved
at blive træt af min debian unstable der, i "gamle" dage var fremadskridende
uden dog at være cutting edge, er blevet til en vild og blodig distribution.
Jeg er blevet helt ræd for at opdatere; de sidste 4-5 gange jeg har gjort
det er der ting der ikke liiiiige virker mere. Men så igen, jeg kan jo bare
lade være med at køre unstable herhjemme

Thomas

Fra : Jesper Krogh

Dato : 25-05-06 17:23

I dk.edb.system.unix, skrev Thomas S. Iversen:
> [...]
> det er der ting der ikke liiiiige virker mere. Men så igen, jeg kan jo bare
> lade være med at køre unstable herhjemme

Hvilket netop er grunden til at jeg er skiftet fra Debian -> Ubuntu.
Faste releases, ca. hver 6 md. Hvis jeg skal have nyere ting, så kan jeg
vente, eller selv overkomme at backporte dem.

Jesper
--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc, Jabber ID: jesper@jabbernet.dk

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 25-05-06 15:48

On 2006-05-25, Mads Bondo Dydensborg <madsdyd@challenge.dk> wrote:

> For at finde ud af fra hvilken pakke en fil kommer, skal man
> guddødemig installere "apt-file"

dpkg -S ?

--
Andreas

Fra : Jesper Krogh

Dato : 25-05-06 17:22

I dk.edb.system.unix, skrev Mads Bondo Dydensborg:
> For
> at finde ud af fra hvilken pakke en fil kommer, skal man guddødemig
> installere "apt-file" - hvorfor pokker det ikke bliver installeret som
> default er mig en gåde, osv, osv.

apt-file fortæller hvilken pakke en fil "der _ikke_ er installeret" på
systemet kommer fra. Dvs, den søger i alle tilgængelige pakker, ikke kun
installerede.

Jesper (der også selv var Mandrake-bruger engang).
--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc, Jabber ID: jesper@jabbernet.dk

Fra : Mads Bondo Dydensbor~

Dato : 26-05-06 12:23

Jesper Krogh wrote:

> apt-file fortæller hvilken pakke en fil "der _ikke_ er installeret" på
> systemet kommer fra. Dvs, den søger i alle tilgængelige pakker, ikke kun
> installerede.

Ah, ja, OK, jeg har brugt den ligesom urpmf - så, det er egentlig logisk
nok.

Anyway: Jeg siger ikke det ikke fungerer. Jeg siger bare at det ikke er
"simpelt".

Mvh

Mads

--
Mads Bondo Dydensborg mads@dydensborg.dk http://www.madsdydensborg.dk/

What I have done is to show that it is possible for the way the universe
began to be determined by the laws of science. In that case, it would not be
necessary to appeal to God to decide on how the universe began. This doesn't
prove that there is no God, only that God is not necessary.
- Stephen W. Hawking (Der Spiegel, 1989)

Fra : Jan Birk

Dato : 24-05-06 22:09

> [...]
> Linux/Unix vil jeg godt have nogle gode råd om hvilken i vil anbefale - skal
> helst ende op med en grafisk brugerflade som Windows...

Jeg kender ikke meget til de mange forskellige distributioner. Men jeg -
og alle mine børn - bruger Feodora. Det virker fint. Ungerne klager kun
over de ikke kan dele spil med de andre børn. Alt andet virker fint.

/Jan

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 24-05-06 22:14

Jan Birk <jb@invalid.domain.null> wrote:

>Jeg kender ikke meget til de mange forskellige distributioner. Men jeg -
>og alle mine børn - bruger Feodora.

Hvorfor pokker får jeg pludselig sådan en trang til chokolade

Anyway: Fedora er et udmærket forslag...

<mlr>

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 24-05-06 22:18

Michael Rasmussen <mic@NO_SPAMdou.dk> skrev 2006-05-24:

> Hvorfor pokker får jeg pludselig sådan en trang til chokolade

Beats me. Chokolade og Feodora har meget lidt med hinanden at gøre.
Chokolade smager godt og er en nydelse. Feodora er noget onde gamle damer
giver til børn for at se dem lide!

Thomas

Fra : Jan Birk

Dato : 24-05-06 22:20

> Hvorfor pokker får jeg pludselig sådan en trang til chokolade

Jeg er ikke helt sikker på at jeg forstår bemærkningen, men jeg giver da
gerne en Marsbar.

/Jan

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 24-05-06 22:35

>Jeg er ikke helt sikker på at jeg forstår bemærkningen, men jeg giver da
>gerne en Marsbar.

Bare send den over ftp

Men til din orientering: Feodora er tysk chokolade:

http://www.germandeli.com/feodchoc.html

og Fedora er en Linux Distribution:

http://fedora.redhat.com/

<mlr>

Fra : Jan Birk

Dato : 25-05-06 08:40

> Men til din orientering: Feodora er tysk chokolade:

Aha, og pludseligt er det hele meget sjovere

/Jan

Fra : Tom Jakobsen

Dato : 24-05-06 22:27

Den endegyldige sandhed findes ikke.. De smager alle godt men er krydret
forskelligt http://suse.linuxin.dk/distro/ kan måske forvirre lidt mere.

Friheden til at vælge og det er du tvunget til !

Venligst
Tom

Fra : Anders Lund

Dato : 25-05-06 10:07

dkgryf wrote:
> Hej - jeg er normalt WindowsXP bruger, men er lidt træt af at jeg ikke kan
> køre PHP filer

Installer Apache og PHP ... voila?

/Anders

Fra : Bjarne Jensen

Dato : 25-05-06 12:08

Tjae... sæ'føli er windows værre end pest og kolera (samtidigt) men man
har da engang i fortiden kikket lidt på http://www.easyphp.org/

/Bjarne

Fra : Laziter [9440]

Dato : 25-05-06 12:27

"dkgryf" <pl_uto@hotmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
skal
> helst ende op med en grafisk brugerflade som Windows...

Jeg har hentet og installeret Suse 10.1 DVD'en.
http://en.opensuse.org/Download
Det er en rigtig god distro imo, let at installere, konfigurere og bruge.
Det er ikke Windows, men du kommer tæt nok på og vænner dig lynhurtigt til
det "nye" hvis bare du gider at bruge lidt tid på det.

Du kan evt. læse Madpenguins test af Suse 10.1 her:
http://www.madpenguin.org/cms/?m=show&id=6899

Ellers er der Ubuntu som også er en god distro (Debian baseret).
Jeg har leget en del med 6.06 Beta 2 og den har vist sig yderst stabil hos
mig og performer ganske fornuftigt:
http://www.ubuntu.com/testing

Et tredje fint alternativ kunne være Slax Server Edition v5.1.6 (Slackware
baseret):
http://slax.linux-live.org/download.php
Den indeholder en del af det du eftersøger mht. PHP osv.
Iøvrigt fylder den ikke så meget og kan med lethed installeres på en USB-key
>256 MB og køres derfra.

Sidst men ikke mindst, Wolvix som også er Slackware baseret men bygget op
fra Slax:
http://www.wolvix.org/
Snup Desktop Edition, den indeholder også det du eftersøger.

Mvh
Benjamin

Fra : Morten Guldager

Dato : 25-05-06 17:15

2006-05-25 Laziter [9440] wrote

> [...]
> Det er ikke Windows, men du kommer tæt nok på og vænner dig lynhurtigt til
> det "nye" hvis bare du gider at bruge lidt tid på det.

Jeg har kæmpet lidt med SUSE 10.1 nu. Det hele fungerer fint.
UNDTAGEN!!!! Yast...
Yast er blevet ekstremt langsom til visse operationer.
Det må klart være en bug.

/Morten

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 25-05-06 20:32

Morten Guldager skrev:

> Jeg har kæmpet lidt med SUSE 10.1 nu. Det hele fungerer fint.
> UNDTAGEN!!!! Yast...
> Yast er blevet ekstremt langsom til visse operationer.
> Det må klart være en bug.

Jeg er delvist enig... YaST's pakkeadministrering er helt sikkert mere
buggy i 10.1 end i de tidligere releases, og her anvender jeg i stedet
alternativerne Apt for SuSE <http://linux01.gwdg.de/apt4rpm/> og Smart
<http://susewiki.org/index.php?title=Smart>, men for resten af YaST har
jeg endnu ikke oplevet store problemer.

--
Mvh. Jacob Tranholm <http://jtranholm.dk/>
Yndlingscitat: "Observation statements and statements of experimental

Fra : Martin Damgaard

Dato : 23-06-06 02:41

dkgryf wrote:
> Hej - jeg er normalt WindowsXP bruger, men er lidt træt af at jeg ikke kan
> køre PHP filer heller ikke ved brug af Maguma så jeg vil godt installere en

Øhh... Hvis det kun er for at køre PHP m.v. - så synes jeg du skulle
tage et kik på: http://www.apachefriends.org/en/xampp.html

Der er både en version der skal installeres - og en version der bare
skal have en mappe at ligge i, og kan startes når den skal bruges.

Den har både Apache + PHP + MySql = alt hvad man skal bruge for køre PHP
eller teste sine websites osv.

- Damged